Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Lánckenés - automata láncolajozó

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Lánckenés - automata láncolajozó

    Sok helyen volt már róla szó, csak összefoglaló témája nincs. Nem egy eget rengető projekt, de elég hasznos lehet.

    Nem szeretek láncot kenni a túragépen. Vagy tologatom előre fél métereket a monstrumot, hogy darabonként elérjem az egész láncot. Vagy leszedem a takaró műanyagot, emelővel megdöntöm és forgathatom a kereket. Ha már itt tartok, úgyis előszedem a petróleumot, a rongyot és mehet a teljes takarítás.

    Sokan dicsérik az automata láncolajozókat. Ezek egy tűn keresztül időnként egy csepp sűrű olajat eresztenek a láncra, vagy a lánckerékre.
    Árulnak sok fajtát. Van, amelyiket a motor vákuuma vezérli, van, amelyiken meg kell nyomni egy gombot, ami egy szelepen keresztül egy löket olajat lassan lecsöpögtet. Van gyújtás vezérelt és rendesen túlbonyolított cseppszám állítós kijelzős csoda.
    A legegyszerűbb 15ezer körül van, egy önleszívós kijelzős 150ezer körül van.
    Gondolom mindenki sejti, hogy nem fogok ennyit fizetni az élményért.

    Az alapötletem, hogy egészségügyi szerelékeket (infúziós, katéteres, fecskendő, tű) használok fel. Olcsók és van rajtuk csatlakozó vagy záróidom. Először teljesen mechanikus megoldásban gondolkoztam, mert nem találtam megfelelő (olcsó) villamos szelepet. Túramotoros fórumon írtak egy olcsó ebay-es mágnes szelepet, ez nagyban leegyszerűsíti a konstrukciót.

    Felépítés:
    Click image for larger version

Name:	P1230657.jpg
Views:	1
Size:	193.4 KB
ID:	158270
    Próbapadon egyelőre ennyi. Kap még egy kis olajtartályt, a végére pedig egy finom ecsetet. A csepegtetési időért egy állítható elektronika fog felelni. Az olajat az ecsettel közvetlenül a hátsó lánckerékre vezetem, onnan a perdület elvezeti a lánc felé.

    Szelep keresőszavak: Solenoid Valve Electric water valve Leak valve exhaust valve Normally closed 12V
    Elektronika keresőszavak: DC 12V Multifunction Self-lock Relay Cycle Timer Module Delay Time Switch PT8L

    Költségvetés: elektronika 1200Ft, szelep 1200, a többi pár száz forintos tétel.
    20w50 olajjal teszteltem. A végén G18 tű van. A szelep normálisan zár, hosszú távon se folyik el az olaj a rendszerből. Hajtóműolajjal szeretném járatni, annak a sűrűségével még tesztelni kell.

    Ismeretlen paraméterek:
    - csövek olajállósága
    - hajtóműolaj sűrűsége
    - ecset kopása
    - tű és ecset felfüggesztése
    - olaj cseppentési sebesség beállítása

    Beállítás és összeszerelés a közeljövőben, ha valakinek vanmár tapasztalata, kérem ossza meg!

    #2
    Én a scottoilert ismerem Scottoiler - webBikeWorld

    Ez alapján bátorkodom állítani hogy a tűnek műanyagból kell lenni, mert a lánckerékre kell nyomni, és hat vas a vason csúszva mindkettő kopását jelenti.
    Click image for larger version

Name:	installed-drip.jpg
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	150010
    OdinHEM és bokor28 kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Nem beszélve a cincogásról, amit a kettő súrlódása okoz.
      Többen házi barkács szerkezetekhez megvették a scottoiler kifolyó részét felfüggesztéssel.
      Az se olcsó magában.
      Valaki wd40 vékony csövét használja már régóta és bevált.
      Most átgondolva abba a G18 tű elég jól megszorul, érdemes kipróbálni azt is.
      Másvalaki a kuplung egyik külső alkatrésze közé szorította a csövet, így kuplungolásnál mindig adagol.

      Az egészben a lényeg a megfelelő cseppentési időköz meghatározása. Első próbálkozások alapján kb 1sec szelepnyitásra már egy csepp 20w50 lecseppen. Két csepphez kb. 5 másodperc nyitás kell.


      A gyár 1000km táv után javasol tisztítást és olajzást. A szervizkönyv nem bonyolítja: oil it with a heavy weight motor oil - gyanítom ha kibír egy olajzással 1000km-t, akkor a másfél percenkénti cseppentés bőséges tartalékot hagy a rendszerben (mások mérése).
      Gondolom a hajtóműolaj se fogja megenni a lánc tömítéseit, csak vannak szimmeringek a váltóban.

      Ezen kívül kell egy nyomógombot tenni a zárórelé két lába közé és szükség esetén felül lehet bírálni az elektronikát.
      Utoljára szerkesztve a következő által: bokor28; 2016 okt. 16, 14:45.
      OdinHEM kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Annó olvastam egy leírást, miszerint az adagoló egy egyszerű átfolyás szabályzó volt. Azon beállította a megfelelő csepegtetési időt, valamint egy kis szolenoid szeleppel nyitotta az egészet akkor amikor rá volt adva a gyújtás.
        Egyszerű ejtőtartályos megoldás(talán valami autónak a fékolaj tartályával oldotta meg?). Valamint, ha jól emléksze ott nem ért hozzá a cső vége a lánckerékhez. Sőt, mintha nem is az oldalára lett volna vezetve hanem a palást részékez. És nem ért hozzá, hanem csak fölé volt téve és onnan rácsepegett.

        Egyénként ha a lánckerék oldalához hozzáér a cső akkor azt hátrafelé toláskor nem töri vissza?



        Erről jut eszembe, itt az utcánkba mondta egy öreg hogy a Pannóniáján hogy volt megoldva az automata láncolajozás.
        Akinek direkt légszűrő van a gépén az tudja, hogy leszedéskor vigyázni kell velem mert ha elfordítod akkor folyik belőle az olaj. Szóval úgy oldotta meg az öreg hogy fúrt egy pici lyukat a légszűrő aljába, beleforrasztottak egy pici csövet, arra húztak egy pár mm átmérőjű gumi csövet amit bevezettek a kis lánckerékhez.
        Állítása szerint a lánc tovább bírta mint előtte. Csak előtte rendszeresen olajazgatta, utána már egyszer sem olajozta meg.
        Atti69, Lemezjáték és 3 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Egyszerűbb a szelep ki-be kapcsolgatásával vezérelni.
          Visszatörést ki kell próbálni. Nem kell ráfeszíteni, érintőn is elvezeti az olajat. Meg eleve olajos a felület, szerintem simán elcsúszik.

          A keverékolaj is jobb, mint a semmi. Pld. a túra előző tulaja 16ezer alatt úgy legyilkolta a láncot, hogy be voltak állva a szemek és csak harmadszorra lehetett normálisan beállítani a feszességet, mert ki kellett mozognia a szemeknek. Ezen felül elérte a nyúláshatárt. Holott egy ilyen lánc 60ezret is kibír. Elvileg befújta ezrenként, de nem hinném, hogy valaha átmosta.
          OdinHEM és heeegany kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            egy ilyen lánc 60ezret is kibír.
            Azt el ne hidd hogy lényegeseb többet fog bírni, maximum megspórolod a fújkálást az olaj amit használsz lényegesen olcsóbb mint a láncspray, és az élettartam annyival lesz hosszabb amennyire trehány voltál eddig a fújkálással.
            A láncnak a z alacsony fordulaton nyomaték nélküli használat árt a legjobban ( csattog a lánc)
            kvaga, OdinHEM és bokor28 kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Ez az utolsó ötlet a Jawa- Cz megoldásának koppintása.Lényegében ott a svimelő általi túlfolyt keveréket hasznosítja így. Biztosan segít ez a megoldás mikben gondolkodtok csak egyet elfelejtettetek a centrifugális erő lecsapja az olajat és összeken mindent. Ugyanez történik egy olcsó láncspré használatakor is. Én a jobb minőségű láncsprét javaslom és használom. Azt ritkábban kell használni és ha este megfújod és reggel mész akkor tiszta marad a géped. Fújás után nem jó használni de erre fel is hívják a figyelmet a használati utasításban.
              kvaga, és 2 további látogató kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                Kétségtelen, hogy nyúzott és nem kent lánc eszi szét magát. Van, aki 60ezer alatt három láncszettet cserél. Motul láncsprére tértem át. Ez nagyjából ezer alatt tűnik el és fényesedik ki a szem. Olcsóbb lánsprék csak ragadnak. Piszok módon. Ez a motul is ragad, de közel sem annyira, olyan vastagon és nem szedi annyira a port. Ráadásul kifújva bekúszik a résekbe és ott is marad.
                Az olajcsapás a velejárója az automata olajzónak. Megfelelő cseppszámmal be kell lőni, hogy ne legyen csatakos a gumi és az oldalidomok. Alapban a szutykot egy adott helyre csapja fel a kis lánckerék elé.

                Komment


                  #9
                  Szervusztok!

                  A zárt láncvédő nélküli,nyitott láncú motoroknál nem tartom jó ötletnek ezt a csepegtető olajozást.A korszerű láncok O ring megoldásúak,mely azt jelenti,hogy a lánccsapok minkét láncszemmel érintkező oldalát egy-egy gumigyűrű védi,de gondolom ezzel Ti is tisztában vagytok.

                  Gondoljátok el a csepegő olajtól csupa lucsok minden és a felverődő kosz,por,sár feltapad a láncszemekre,formálisan csiszolómasszává válik.A fenti massza beeszi magát mindenhova,szétkoptat mindent,a görgőktől a lánckerékig az O gyűrűket sem kímélve.

                  Nem tudom,de azért találták ki a lánc sprayt,hogy azzal legyen kezelve és nem szabad sajnálni rá az időt és a jó minőségű spayt sem,-tudjátok "ami a királyé,az a királyé,-ami a császáré,az a császáré,mai meg a láncé,az a láncé"..

                  Arra meg külön felhívnám a figyelmet,hogy a lánchoz semmi,de semmi ne érjen hozzá,nem kell sok,egy felverődő kő,egy laza csavar és már kész a baleset.

                  Változatlanul esküszöm a régi hagyományos grafitos faggyús kifőzésre,mert az olvadt faggyú bement a görgők és a csapok közé,kihűlve jól megkeményedett magában tartva a grafitot,mely jól kent.Egy kotla faggyút évekig lehetett használni,használattól függően 3-4 hónaponként kifőzni és sokáig bírta a lánc és a lánckerék is.Természetesen a fenti kifőzéses eljárást O gyűrűs láncnál nem lehet alkalmazni,mert a gumigyűrűket a főzés tönkre teszi!

                  Üdvözlettel:Che

                  Komment


                    #10
                    Az automatizált lánckenő rendszerek előnyei:
                    • Növeli a lánc várható élettartamát
                    • Minimalizálja az elégtelen kenésből keletkező leállásokat és karbantartást
                    • Csökkenti az energiafelhasználást
                    • Csökkenti a felhasznált kenőanyag mennyiséget
                    • Elnyeli a az ütéseket, rezonanciákat
                    • Hűtést biztosít a nagysebességű láncoknak
                    • Csendesebb működést biztosít

                    Alkalmazható lánckenő anyagok: lánckenő anyagnak ma már kizárólag a kenőolajakat használjuk. A kenőzsír kenő hatása igaz megfelelő lenne, de felfogja a port, nedvességet, és a rárakódó szennyeződésekkel koptató masszát képez az érzékeny felületeken. A jó minőségű láncolaj tapadó, nyúlós, nem szóródik le a fordulóknál a fémfelületről, és igen kiváló penetráló (behatoló) tulajdonságokkal is rendelkezik. (Ld. Karbantartási anyagok CRC Chain Lube és FPS Chain Lube + PTFE).

                    Egy másik területen alkalmazott lánckenőhöz adott leírás részlete.
                    Ha megfelelően működik és jó a felhasznált olaj akkor szinte biztosan tovább él a lánc.

                    Komment


                      #11
                      Kedves József!

                      Ezeknek a rendszereknek az a lényege, hogy folyamatos mosásban van az olaj által. Tehát ha por bele is tapad, igen hamar lecsapja a folyamatos olajutánpótlás. A faggyú és a grafit helyett már igen jól kúszó, majd megszilárduló és tapadó teflonadalékolt sprék vannak. Szívesen kipróbálnám a teflonsprét is, amire nagyon esküsznek az az Interflon finlube. Egyszerre egy kartont lehet rendelni és drága. Léteznek más márkák is, pld. wd40, de mint ahogy van rosszabb minőségű zsírspré, gondolom itt is van különbség. A sprékben található ptfe-t lehet kapni szuszpenzióként is, gondolom úgy olcsóbb (nem néztem még utána).

                      - - - Updated - - -

                      bsa10 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      A kenőzsír kenő hatása igaz megfelelő lenne, de felfogja a port, nedvességet, és a rárakódó szennyeződésekkel koptató masszát képez az érzékeny felületeken.
                      Való igaz. Épp ezért kell mosogatni időnként.
                      iparban főne is a fejük, ha le kellene állni mosogatni.

                      Komment


                        #12
                        Sziasztok

                        mivel a Banditomon régóta van fennt egy olajzó ,engedjétek meg hogy hadd számoljak be a tapasztalatokról:
                        Amit én használok az a Mccoi olajzó ami egy mikrokontroller által vezérelt olajszivattyúból áll ami tulajdonképp egy mágneses dugattyús szivattyú ( egy impulzus egy löket , egy adag olaj)
                        Ennek előnye a csepegtetős változatokhoz képest (Scottoiler) hogy nem függ az adagolt mennyiség a hőmérséklettől illetve a változó viszkozitástól.
                        Megtett útra lehet szabályozni az impulzusokat
                        Van eső üzemmódja ( egy esőszenzor által) ami esős időben kétszeres mennyiséget adagol.
                        Növekvő sebességgel sűrűbben olajoz ( ez mondjuk egy veteránnál nem biztos hogy nagy súllyal esik a latba )
                        Egy jól beállított olajzó nem okoz több szennyeződést a motoron mint a zsír, de könnyebb letakarítani.
                        Én fűrész láncolajat használok hozzá, abban van tapadást növelő adalék és nem szórja le a láncról olyan könnyen.
                        Az olajzó 6 km-enként nyom egy cseppet.
                        Használtam fém tűt is az olajzó végén , semmi probléma nem volt vele , de most a Scottoiler kétoldalas műanyag olajzófejét használom
                        Amellett hogy nem kell szórakozni a lánc fújkálásával és az időnkénti takarítással (néha egy ronggyal végig kell törölni) jelenleg 62000 km van a láncomban ,ezt mind olajzóval futottam (van olyan barátom a aki 1250-es Bandittal már 90000-nél jár az eredeti lánccal és a Mccoi olajzóval)
                        És a végén a költség, ami természetesen szintén nyom a latban a döntéskor : a olajzó ára 120 € (nekem ez pint egy láncszet árának felel meg)
                        Remélem a saját tapasztalatom közreadásával tudtam segíteni a döntsében.
                        Ha kérdésetek van , nyugodtan kérdezzetek

                        Üdv
                        Ba701 /Karesz

                        Komment


                          #13
                          Ez nagyon korrekt beszámoló volt, több ilyen tapasztalatot is olvastam már hasonló számokkal.

                          Annyival kiegészíteném, hogy nem egy olyan beszámolót olvastam, ahol fapados, mechanikus olajozóval hozott ki hasonló futásteljesítményt a láncból. Nem leszólván az olajozódat:
                          A mikrokontroller csuda jó dolog, szánom-bánom, manapság mindenki ezzel kezdi, de mindig is jobban érdekelt az analóg elektronika, azzal foglalkoztam - persze manapság egyikre sincs időm. Mentségemre szóljon, van egy hamis arduino nano-m és tudok vele ledet villogtatni. Persze analóggal is tudok, de úgy több a drót :-)
                          Azonban ha nem túl bonyolult az algoritmus, egy kis odafigyelés jól kiváltja és még szórakozik is az ember menet közben, hogy a kezében van az irányítás.
                          Utoljára szerkesztve a következő által: bokor28; 2016 okt. 16, 20:26.

                          Komment


                            #14
                            bokor28 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            pld. wd40
                            Csak olvasgatom ezt az olajos eszmecserét , mint akit nem érint . Csak azt jegyezném meg , hogy a nevezett termék -NEM KENŐ ANYAG -- egy nagy átba-verés . Pontosabban arra jó amire jó - de kenni nem .

                            Komment


                              #15
                              Természetesen igazad van. Mivel a klasszikus wd40 petróleum szerű, mosó hatása van. Biztos lehet benne némi kenőanyag is, de mint ahogy a petróleum se ken, ez se ken. A kontaktrspé a másik, amitől elszomorodok. Dörzspapír, grafitos zsír és megy az áram az útján. Én a wd40 termékcsaládba tartozó PTFE spréről beszélek.

                              Ennél nagyobb károkozásnak tartom a brigéciolos láncmosást, egyesek utána leveretik magasnyomásúval is. A brigéciol kétfázisú mosószer. Először a petróleum tartalma leoldja a nagyobb zsírdarabokat, majd a szappan tartalma meleg vízzel a maradék vékony zsírréteget. Ha ez bekerül a csapokhoz, akkor ott emulziót képez, megszünteti a kenést, ott tartja a vizet, nem engedi a kenőanyagot penetrálni.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X