Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Autók ajtózsanérjainak javítása és a javítás szerszámai

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Autók ajtózsanérjainak javítása és a javítás szerszámai

    Szervusztok!


    Nem tudom,hogy milyen megfontolásból csinálták a hasított szegen forduló ajtózsanérokat,de azt tudom,hogy akkora kopások képződnek a használat során,hogy becsukáskor az ajtó zárszerkezete képes derékban koppanni a párjával.Túl azon,hogy műszaki vizsga alkalmával,nem jelent előnyt a cm.-es ajtólógás,azért sem jó a kikopott zsanér,mert felül akkora rés keletkezik a karosszéria és az ajtó felső része között,hogy eső esetén be is ázik.

    Maga a zsanér az ajtóra és a zsanér másik fele a karosszériára szilárdan fel van hegesztve,kizárva ezzel minden állítási lehetőséget.A hegesztéssel kizárták az is,hogy a hasított szeg,egy egyszerű kiütőszerszámmal eltávolítható legyen,ugyanis egyik oldalról sem lehet úgy egy csapkiütővel kiütni,hogy az ütés hatásvonalának tengelye megegyezzen a hasított szeg tengelyvonalával.A helyzetet bonyolítja,hogy a felső hasított szeget,csak a föld irányába lehet,míg az alsót alulról felfelé lehet kiütni (nyomni),mert ellenkező esetben a kibújó hasított szeg belemenne az ajtóba.

    Sokat törtem a fejem,hogy milyen szerszámot csináljak,mert püfölni nem szeretném és már van is valamilyen tervem,de azért szeretném a közösség tagjait megkérdezni,hogy van e gyakorlata valakinek,a hasított-szeges ajtózsanérok javításában,esetleg egy olyan szerszám elkészítésében,amely univerzálisan használható az ilyen ajtóknál?

    Sokat gondolkoztam a szerszám milyenségén és sajnos választottam egy koncepciót,amelynél lefagytam,de lehetséges,hogy annál van egyszerűbb,-ezért fordulok hozzátok.Sok esetben egy szerszám megtervezésébe "belemacskásodik" az ember egy elképzelésbe és nem tud továbblépni.


    Nem akarom most a mérnöki munkát aprehendálni,de az a mérnők aki kitalálta az autó ajtók zsanérjának,a felhegesztett hasított-szeges megoldását,-hát jobb lett volna,ha aznap nem megy be dolgozni.

    Köszönöm,ha elolvassátok ezt az írást és elgondolkodtok a problémán.


    Üdvözlettel:Che

    #2
    Click image for larger version

Name:	Hasított csap kiütő [50%].jpg
Views:	1
Size:	189.0 KB
ID:	150419
    Üdv Che!
    Ez egy gyári csapkiütő rajza, valamikor régen használtam is. De te ezt simán le tudod gyártani. Miután a hasított csapon átdugtad a szárat a menetre egy belső menetes hengeres anyát kell rátekerni kézzel és a horonyba beakasztani a lapos vasat és azt már lehet ütni. Így kihúzható a csap.
    C45-ből készítsd el minimum. A laposvas is Pas 70 legyen.
    Üdv .
    Lemezjáték, OdinHEM és 4 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Ez az egyik megoldás amit bsa kolléga írt, de erre csak akkor van lehetőség ha adott a horony a csap végén. Egy másik ami akkor használható ha a kedves tervezőbácsi nem gondoskodott horonyról: A lánccsap préshez hasonló kis menetes kinyomó szerszám elkészítése. Ez sima 20x5 -ös laposacélból gyorsan megvan. Nekem már sajnos kellett ilyet csinálni, mert nem volt más megoldás.
      OdinHEM, Atti69 és Che kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Nálam gyorsjavításként (nem vagyok büszke rá) a kopásnak megfelelően vállasra köszörült hasított csapszeg volt a megoldás. Gyorsan kellett műszakira... s lógásmentes lett.
        sepy, Che és Lemezjáték kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Bizony kevés Ducató ( es a többi azonos ) rendelkezik zsirzógombal ellátott hátsó ajtó zsanércsapszeggel . Valaki látott már ilyent ?
          Che és OdinHEM kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Valaki látott már ilyent ?
            Én már igen! (a tieden)

            Komment


              #7
              bizony engem is fe....tt idegileg amikor megláttam a vadi autón azt a szemetet amit zsanérnak neveznek .

              Komment


                #8
                És ha minden autón ilyen lenne? 10 000 emberből hányan zsíroznák? (tisztelet a kivételnek!)

                Komment


                  #9
                  Nemigazán figyelgetem az ajtók zsanérjait. De eddig még csak Renault-n láttam felhegesztet. Szidta is a lakatos a tervezőket rendesen, a kocsi rohad, lakatolás után meg nem lehet az ajtót beállítani

                  Suzukin minden csavaros. Ott van bőven állítási lehetőség.

                  Komment


                    #10
                    Ott van bőven állítási lehetőség.
                    Meg van felújító készlet persellyel, csappal komplett.

                    Komment


                      #11
                      De ez nem az ajtocsap. Ez a szerszám amit át kell dugni a hasitott csapon.

                      Komment


                        #12
                        Che, szerintem gondolhatnál egy dugattyu csapszeg kihúzóra is ..........csak kicsiben

                        Komment


                          #13
                          Szervusztok!

                          Köszönöm a hozzászólásokat,-konstruktívak.

                          A Bsa 10 által lerajzolt kiütőt ismertem és már alkalmaztam is,-hátránya,hogy a hasított-szeg belsejében lévő üregen kell átdugni,ezért M5-nél nagyobb menet ritkán képzelhető el.Az anyát lehet ugyan hosszúra csinálni,tehát az anyamenet bírná,de a veszélyes pontja a csavarmenet átmenete a kihúzó tüskén,-ott szeret elpattanni.Ami még nem tetszik nekem benne,hogy ütni kell,igaz nem a tüskét,hanem a közvetítő villás darabot.

                          Ahogy írtam a témaindítómban,egy univerzálisan használható kinyomó szerszámot szeretnék,amely minden gyártmányú,hasonló (elb@szott) megoldású,hasított szeges ajtónál alkalmazható,még akkor is ha a szerszám több alkatrészből fog állni és valójában nem szerszám,hanem készlet lesz.

                          Van már tervem és el is kezdtem csinálni,a készültségi foka kb. 30% és idáig 4 darabból áll,amiből lehet akár tíz is.Azt nem tudom,hogy be fog e válni,de ha elkészülök vele,közzé teszem,-mindenki okulására,aki hasonló problémával küzd.

                          Azt sem tudom,ha ki lesz húzva a hasított szeg és nem találok perselyt,a pánt középső részén,melyen tulajdonképp az ajtó elfordul,-hogyan fogom kikerekíteni,a minden valószínűség szerint oválisra kopott lyukat,úgy hogy abból furat legyen és a tengelyvonala megegyezzen a gyártáskorival.

                          A hasított-szeget kenéséhez nem szükséges zsírzógomb,azt egyszerűen évente,félévente elég megtömni gépzsírral,de arra ügyelni kell,hogy a szeg két végét tengelyirányban lezáró műanyag dugó,a kenés után a helyén legyen!Az ajtóhatárolót és egyben féket,amúgy is illik ápolni és ilyen alkalmakkor a zsanérokra is terjedjen ki a figyelem!

                          Az ötvenes-hatvanas évek elején az volt a ritka autó,melynek autózsanérján nem volt zsírzógomb,én az utolsó ilyen megoldással a fekvőlámpás,azt hiszem 123-as Mercedesnél találkoztam.

                          Nem sokra becsültem a Zaporozsecet,-mert akkoriban az volt a mondásom,-"többet ért a lemez,mielőtt nem tették a présgép alá",-nem kis megbotránkozást kiváltva az akkori pártemberekben,de azt azért a javára kell írni a Zaporozsec konstruktőreinek,hogy az első futóműben minden gömbcsukló állítható és zsírozható volt.Megjegyzem az akkori pártemberek,most is pártemberek,csak most más színű a tagkönyvük és a kabátjuk fregoli (na ezt csak azért,mert nem bírtam ki)..

                          Üdvözlettel:Che

                          Komment


                            #14
                            Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            Nem sokra becsültem a Zaporozsecet,-mert akkoriban az volt a mondásom,-„többet ért a lemez,mielőtt nem tették a présgép alá”
                            Pedig ha találtam volna normális Zaporozsecet, nem vettem volna Fiatot. Olyan csúnya hogy az már szép.
                            Lehet hogy egy rakás f.s de akinek volt az mind esküdött rá, hogy sosem venne más autót, pedig akkor azért vette, mert nem kellett rá várni.
                            A szocialista újgazdagok autója

                            Komment


                              #15
                              Kedves Emu!

                              A későbbiekben még vehetsz,mert lehet azt még találni.Nekem szerencsére nem sok dolgom volt vele.A szomszédomnak volt és egyszer meghúzta a jobb elejét,megkért hogy tegyem rendbe.Áthoztuk az autót a küzdőtérre és itt hagyta.Nekem fel kellett volna nyitni a csomagtér tetőt,de nem találtam meg a sok bizgentyű közül azt ami nyitja.Kísérletezni nem akartam vele,mert ott volt a benzinkályha,ami az utastér fűtésére szolgált.Gondolkodtam,meghúzok,megnyomok valamit és esetleg túlfolyik a benzin a kályhában és a későbbiekben,vagy én,vagy a szomszéd,-esetleg mind a ketten elszállunk,-jobbnak láttam kivárni,amíg a szomszéd előkerül az információval.

                              A padláson,azért akad némi Zaporozsec alkatrész,hátsó lengéscsillapító rugóval és az első futóműhöz göbcsuklók,ha mégis veszel,-neked adom.

                              Üdvözlettel:Che

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X