Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Kuplung, tengelykapcsoló parafázás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Kuplung, tengelykapcsoló parafázás

    Tisztelt Kollégák!

    Örömmel venném, ha valaki megosztaná velünk kuplung lamella parafázással kapcsolatos élményeit.
    Hol lehet alapanyagot venni, elő, és utómunkálatok, stb...
    Előre is köszönöm

    #2
    Például Csepel élmény: kuplung lamella kör alakú lyukakat tartalmaz, veszel kis italos üvegbe való parafadugókat, belepréseled, kiálló részt levágod, csiszolod.
    apacsavo kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Szervusztok Kuplungot Parafázni Vágyók!

      Mindenféleképp szerettem volna a témához kapcsolódni,de későbbre terveztem,mert jól jönne egy pár fényképes illusztráció,de talán nélküle is érthető lesz.A legnehezebb kérdés a parafa,mert újabban,-csak azt a parafa-őrleményből,vagy parafa-szerű őrleményből készült dugókat lehet kapni (nem láttam eredetit mostanában),melyek alkalmazásával kapcsolatosan nincs tapasztalatom.Azt látom,hogy az utángyártottként napjainkban kapható lamellákon ilyen őrleménynek tűnő parafa van,de alkalmazásával kapcsolatosan nincs tapasztalatom.A régi módszer a következő volt,összegyűjtöttük a boros üvegekből származó jó minőségű nem sérült dugókat,elmostuk,hagytuk kiszáradni,majd felszeleteltük,egy direkt erre a célra készített,borotva éles késsel,olyan 2-2.5mm.ráhagyással,mint amilyennek az előírt kész lamella vastagságának kell majd lennie.Készítettünk egy bőrlyukasztó szerű szerszámot(egyszerű acélcsőből esztergán),mely olyan méretűre készült(Csepel esetében),hogy az általa készített lyukaszték a lamella furatába szorosan illeszkedjen.Jawa kuplung esetében,egyszerűen bele faragtuk,de mindenképp szorosan.Az előre elkészített parafák beillesztése előtt,célszerű a lamellák acél lapjain képződött sorjákat,felnyomódásokat eltávolítani,valamint síklapúságát ellenőrizni,illetve ha szükséges egyengetni.Az egyengetést,maximum fakalapáccsal(de azzal is gyengéden),de ha lehet két vasból készült síklap között,satuba szorítva végezhetjük,-amennyiben egyáltalán szükséges.

      A lamellákba belenyomtuk a parafákat,úgy hogy azok jobbról balról szimetrikusan álljanak ki,majd forró vízben kifőztük.A forralás kb.10-15'-ig tartott.A kifőzött lamellákat egy kampó segítségével kiszedtük a még forró vízből és hagytuk elhűlni.A főzés hatására a parafák megduzzadnak és ezáltal,- mintegy szétterülnek a számukra készített furaton,az-az a lamellából kiálló részük,nagyobb átmérőjű lesz.A még nedves lamellákat két merevebb és okvetlen sík lapközé helyezzük,jó dolog ha valamilyen jó nedvszívó képességű papírral fedjük minkét oldalukat és ezt a "szendvicset" száradásig lesúlyozzuk 8-10kg.-al terhelve.Mondjuk 24-48h elteltével kivesszük a lamellákat a szendvicsből és szobahőmérsékleten,hagyjuk még a teljes kiszáradásig.

      A teljes száradás után,a szélességükben ráhagyással készült parafákat méretre kell vágni és csiszolni,melyet a következőképp valósíthatjuk meg.Mondjuk beszéljünk a Csepelről,de a minta adaptálható bármely parafás kuplungra.

      Kell egy szerszám,melynek elkészítéséhez szükséges egy esztergapad,valamint egy 110-115mm.átmérőjű kb.12-15mm.,vastag vastárcsa(kivágott kazánlemez).Az esztergán a tárcsát feloldalazzuk,éleket 1szer45fokban letörjük.A feloldalazott síkba,tengelyirányban készítünk,egy 102.5mm.,külső és 56,5mm.belső átmérőjű,3,3mm mély süllyesztést,majd tovább süllyesztünk 99.5mm.,külső illetve 67mm.,belső átmérővel,még 3mm.-ert.A fenti műveletek elvégzésével kapunk egy összesen 6.3mm.,mély fészket,melybe be lehet helyezni az immár megparafázott lamellát.A lamellák behelyezése,már asztalon történik.A szerszámba helyezett lamellák kiálló,felesleges,parafa részeit ,azoknak síkjával 3-5 fokos szöget bezáró éles késsel (borotva éles és egyenes),feltámasztva a kést a szerszám síkjára méretre szeljük.A lamella egyik oldalának leszelése után fordítunk és replay.A méretre szelt lamellákat egy sík felületre helyezett csiszolópapíron,még esetleg gyengéden átcsiszolhatjuk,finomíthatjuk.A fenti méretre elkészített szerszámmal 5.1mm.,vastag kuplunglamella készíthető.

      Lényeges dolog,hogy a szerszám készítésekor a homlokműveletek,egy állásban,kifogás nélkül történjenek!Amennyiben rendelkezel esztergapaddal és ahhoz egy szuportköszörűvel a szerszámot tovább lehet fejleszteni egy a középpontba fúrt,-mondjuk M8,M10 es menettel egy 66mm..átmérőjű,mondjuk 10mm.,vastag alátéttel,mely fel van oldalazva és tengely irányban,van benne egy 57mm.,átmérőjű,3mm.,mély süllyesztés,valamint a középpontjában,a fent említett menet valamelyikéhez passzoló csavar részére egy átmenő furat.A leírt kiegészítővel a felesleges parafa az esztergapadban a szuportköszörű segítségével méretre köszörülhető.
      Mi ílletve az én korosztályom és az elődeim kiktől én tanultam így csinálták,természetesen csak extrém esetekben,amikor olyan típussal akadt dolguk,melyekhez a boltokban nem lehetett alkatrészt kapni.Jómagam legutóbb 1982 nyarán, Iraqban parafáztam egy 250-esCZ.-t ,ott nem állt rendelkezésemre semmi,csak dugók,smirgli,üveglap,bicska és mérőeszközként egy tolómérő.A lamellákat megtakarítottam,a dugókat belefaragtam,kífőztem ,súlyoztam,árnyékban 55celsiuson szárítottam,üveglapra tett csiszolópapíron csiszoltam ,mértem,mértem és mértem,összeraktam és tökéletesen működött.

      Barátaim az Úrban,de leginkább a fórumon,-ennyit tudok a kuplungok parafázásáról,remélem képszerűen sikerült leírnom azokat a dolgokat,amihez tulajdonképp képes illusztráció kellene.Amennyiben nem kielégítő,vagy nem érthető egyes részlet,vagy egészében az egész,nyugodtan reagáljatok,-próbálom kiegészíteni,vagy nekiveselkedek újra!

      A végére azért,-hogy ne legyen olyan száraz a téma.

      Némely palackozott bornál napjainkban is a hagyományos dugót alkalmazzák,tehát bort kell vásárolni!A kuplungjavítás ürügyén így egy kis extra élményhez is lehet jutni,de azért túlzásba ne vigyétek,mert a sok,- az zavarja a tisztán látást!

      Üdvözlettel:Che
      kbalazs, Béla Rácz és 12 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Köszönjük Che, ez zseniális lett!

        (Ha vannak még ilyen témák a tarsolyodban, érdemes lenne akár egy-egy blogbejegyzésbe kimenteni, hogy az érdeklődők számára bármikor könnyen megtalálható lehessen!)

        Komment


          #5
          Szabad egy alternativ megodást ajánlani?----Remélem nem csapok ki néhány "biztositékot" de csak olyat ajánlok amit magamnak is megcsináltam.

          Szóval sokak rosszallását magamra vonva én gyönyörüen (müszakilag a ha van rá mód- gyárinál jobbra)restaurálom a motorjaim,majd ezután mindenféle gyorsasági versenyeken ,visszakérem a befektetett munkát.....

          Szóval,kulung: nagyon egyszerü a recept--lézeres lamellavágás ( megfelelő anyag !),majd a RÓNA fék.ahol a saját kérésemnek megfelelő vastagságu oljálló kuplung ferodóval látják el a lamellát. (tized mm pontos és párhuzamos) Igy mm pontosan ki tudom használni a kuplungkosár adta lehetöséget.Még egy apró tanács--a kuplungkosár lamellák által kikoptatott "fogazatát" nem kéne szabadkézben lereszelni-(merógép,osztófej)---
          tudom ez nem eredeti tehát bocsánat-----viszont "vaj" a kuplung és határozott a fogáspontja

          Komment


            #6

            Komment


              #7
              Che, ez tényleg nagyon szuper leírás! Nagyon köszönjük! Érthető képek nélkül is, de nagyon szuper lenne, ha később képekkel is tudnánk "díszíteni" ezt a remek olvasmányt. Ha gondolod, sovennyel szívesen segítünk a szerkesztésben.
              Zen3D: bolg a 3D nyomtató építésről

              Komment


                #8
                napi árat nem tudok mert idén nem csináltam-de nem vészes -----látom zuglói vagy ha van kedved holnap 11-től 17-ig a Szugló -Nagy Lajos kir ut sarkán Barkácsboltban dolgozok ,nézz be ,de itt lakom Rákospalotán...

                Komment


                  #9
                  Kedves Barátaim!

                  A kor és a technológia minden bizonnyal meghaladta már,az általam leírt,parafázást,-hiszen már egy mai 50ccm.-es is többet tud,-mint a korabeli 125ccm.-esek.A kuplungkosár reszelgetésével egyet kell,hogy értsek joker hozzászólásával,nem szakszerű,-de "a szükség törvényt bont",-alapon,akkoriban még azt is megcsináltuk,hogy a felverődött kosarakat felhegesztettük és vagy gépen,ha adódott lehetőség,felszabályoztuk,-de ha nem,hát reszelővel "igazgattuk".Kortársaim valahogy másképp álltak a technikához,igaz akkoriban a szerszámkészítők,még kézzel reszelték ki század milliméter pontossággal a vágólapokat és bélyegeket egy présszerszám esetében és érdekes minden működött.Nem vitatom sőt elismerem,hogy az a világ már elmúlt,az új technológia és anyagok a múltat felülírják,-de milyen áron?

                  Elgondolkoztató dolog,hogy egy 40;50;-vagy még régebben gyártott jármű,-kellő odaadással,még napjainkban is tökéletesen működik,de az eldobott "modern" technológiai csodákkal lépten-nyomon találkozom.

                  Üdvözlettel:Che

                  Komment


                    #10
                    --de milyen áron?
                    Szerintem szinte ingyen-amikor egy jó állapotu papiros nem restaurált Pannonia árából egy jó esztergát,egy másik árán pdig egy használható marógépet vihet haza a lelkes amatőr. Ha kellő tisztelettel tekint a gépekre ,szép lassan megtanulja (nem a szakmát) használni -kinyilik a világ .Persze belátom erre nem mindenki alkalmas ,de ha valaki rászánja magát bizton állitom csak a baráti (ismerősi) körben elvégzett munka visszahozza a befektetést.Mert nincs jobb kombináció mint egy veterán motoros (autós) és egy olyan géppark aminek nem kell napi termelést csinálni.

                    --de milyen áron?--szerintem ingyen--amikor a fent emlitett kuplunk kevesebb mint 2 katron cigi ! (kb)----bocs de menni kell melóba,majd folytatnám ha szabad.

                    (52 éves vagyok és annyit reszeltem hogy körbe érné az országot a lökethosszom)

                    Komment


                      #11
                      Jó estét .
                      mivel ellenvetés nem -sőt egy tetszés érkezett elmélkednék tovább....
                      szóval csak azt szeretném mondani hogy manapság amikor egy-egy jobban felszerelt garázs olyan vagy jobb mint régen egy üzemecske , amikor olyan technológiák érhetök el mindenkinek amiről régebben csak hallott (vagy nem ) az átlag ember---horganyzás,eloxálás,keménykrómozás,nitridálás,edzés,(nem azonos a kovácstüz viz-olaj -jóólessz)minddenféle köszörülés,....stb.
                      MÉGEGYSZER:nem azt mondom hogy ez régen nem volt,hanem azt hogy ezekhez a dolgokhoz bárki hozzáférhet--ennek fényében-már bocsánat-nem " tudtam " összerakni a haverom P20-á nak elsö telóját-csak mert gyári eredeti!-ugy hogy nem köszörülve hanem csak GYORSELŐTOLÁSBAN esztergálva volt! Én ugy gondolom hogy a most 3 éves unokám 30-35 év mulva szétszedi valamelyik motorom nem fog köpködni ha most beteszek egy mostani csapágyat,szimeringet -(találkoztam olyannal aki büszkén mesélte hogy végre talált eredeti fémházas főteng.szim.et.......)

                      Visszatérve a parafás kuplungra--szerintem az az igazi ha egyszer mindenki csinál ilyent! A tudás a fontos,az tényleg ne vesszen el-mert mivan ha semmi közepén csinálni KELL valamit?-de szerintem motorozzunk és inkább halat főzzünk ne parafát.

                      Komment


                        #12
                        joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Jó estét .
                        mivel ellenvetés nem -sőt egy tetszés érkezett elmélkednék tovább....
                        szóval csak azt szeretném mondani hogy manapság amikor egy-egy jobban felszerelt garázs olyan vagy jobb mint régen egy üzemecske , amikor olyan technológiák érhetök el mindenkinek amiről régebben csak hallott (vagy nem ) az átlag ember---horganyzás,eloxálás,keménykrómozás,nitridálás,edzés,(nem azonos a kovácstüz viz-olaj -jóólessz)minddenféle köszörülés,....stb.
                        MÉGEGYSZER:nem azt mondom hogy ez régen nem volt,hanem azt hogy ezekhez a dolgokhoz bárki hozzáférhet--ennek fényében-már bocsánat-nem " tudtam " összerakni a haverom P20-á nak elsö telóját-csak mert gyári eredeti!-ugy hogy nem köszörülve hanem csak GYORSELŐTOLÁSBAN esztergálva volt! Én ugy gondolom hogy a most 3 éves unokám 30-35 év mulva szétszedi valamelyik motorom nem fog köpködni ha most beteszek egy mostani csapágyat,szimeringet -(találkoztam olyannal aki büszkén mesélte hogy végre talált eredeti fémházas főteng.szim.et.......)

                        Visszatérve a parafás kuplungra--szerintem az az igazi ha egyszer mindenki csinál ilyent! A tudás a fontos,az tényleg ne vesszen el-mert mivan ha semmi közepén csinálni KELL valamit?-de szerintem motorozzunk és inkább halat főzzünk ne parafát.
                        Azért ne haragudjon, de ne essünk át a ló túlsó oldalára!

                        A modern technikát felhasználja mindenki (ha szaktudása, vagy anyagi lehetőségei engedik).
                        Ha a felújítás a cél, akkor bármit megváltoztathatunk saját ízlésünknek és a mai tudásunknak megfelelően.
                        De ha "restaurálni" akarunk, akkor kötöttek a lehetőségeink, még akkor is, ha sokkal jobbat tudnánk csinálni, vagy csináltatni.
                        Senki nem fog egy zsákhengeres motorra alumínium hengert rakni keménykrómozással csak azért mert meg tudá csinálni?!

                        Komment


                          #13
                          Visszatérve a parafás kuplungra--szerintem az az igazi ha egyszer mindenki csinál ilyent! A tudás a fontos,az tényleg ne vesszen el-mert mivan ha semmi közepén csinálni KELL valamit?-de szerintem motorozzunk és inkább halat főzzünk ne parafát.
                          Kolléga Úr!

                          Mindenki azt főz amit akar, és amit tud! Magam a kuplung főzés mellett döntök. A parafa még ma is megfelelő alapanyaga a nedves tengelykapcsolóknak. Bizonyára emlékszik mikor nevezett Róna cég lamellái mállottak a kuplungtárcsáról, a fékbetétek a féktárcsákat megették, és úgy visított a Dacia, Wartburg, Lada, hogy mindenki tudta fékeznek a járművel.
                          Jóapámnál volt szerencsém rengeteg kuplungot (ferrodo betétet) felszegecselni.

                          Tudja, hogy a hiánygazdálkodás éveiben mire használtuk az Ön által említett Róna terméket?
                          Hézagolónak! A keménysége miatt másra alkalmazni nem lehetett! Felkeményedett, megégett!
                          Mire gondolok? Leírom!
                          A gyári betétek minden esetben a legalkalmasabbak voltak a felújításra. A ferrodot lefúrtuk, egy egyszerű síkköszörűn (egy peremes villanymotorra csavarozott fazékkő, megfelelő konzol és tárgyasztal) leköszörültük 2 mm-re. Ezután bekentük CIBA GEIGY hőre keményedő ragasztóval és hagytuk megszikkadni.
                          Jött a hordozó, erre a legalkalmasabb olcsósága miatt a Róna betét volt. Leköszörülés, ragasztózás, száradás, majd az alsó és a felső feleket összerakva - furatok eltolva - szerszámban összepréselve kisütöttük. Köszörülés méretre (2mm + 2mm) ez általában 3,3mm-től 3,5-ig terjedt, majd oldalazás. A "nyers" ferrodót "zenkoltuk" (sülyesztettük) és a tárcsára szegecseltük!
                          Ez volt a felújítás! Jobban, és egyszerübben ment mint azt bárki gondolná!
                          A felső kopóréteg gyári volt, az alsó hordozó bármilyen kisipari szemét! Sőt senki nem tudta megkülönböztetni a gyáritól! De apám a becsületessége miatt nem lett milliomos a vállalkozásból, mert mindig felújítottnak adta el!

                          Összefoglalva, jól ismerem a Róna termékeket, nem biztos, hogy beépíteném a Csepelembe, sőt nem vagyok biztos benne, hogy az olajálló betét valóban az. Sok év távlatából a parafa még mindig bizonyít, még mindig a legalkalmasabb az Oldtimer motorkerékpárokba.

                          Mint azt írta: "A horganyzás, eloxálás, keménykrómozás, nitridálás, edzés,(nem azonos a kovácstüz viz-olaj -jóólessz) minddenféle köszörülés,....stb."
                          nem értem miként kerül az érvelésébe, ezek több évtizedes technológiák cseppet sem számítanak újdonságnak.

                          De mint kezdtem mindenki azt főz amit akar, és amit tud!

                          Üdvözlettel:

                          dino125ad

                          Komment


                            #14
                            Szerintem nagyon remek, hasznos és tanulságos dolgokat írogattok itt le mindannyian. Én nagy örömmel olvasom és igyekszem tanulni is mindezekből. Viszont azt nem látom tisztán, hogy miért is kellene a fenti módszereket „ütköztetni” egymással. Gondolom a veterán jármű ápolása sem különösebb szakma, mint bármelyik másik. Egy grafikusnak is meg kell tanulnia kézzel rajzolni ahhoz, hogy értse a saját munkáját. A kenyerét valószínű mégis számítógéppel keresni. Vagy egy mérnök sem tudna programmal szerkeszteni, ha nem tanult volna meg körzővel és vonalzóval is dolgozni. Így lehet elsajátítani a gondolkodásmódot, majd a kor lehetőségeivel a tudást aprópénzre lehet váltani. Egyik a másik nélkül nem is működik. Persze ezek távoli példák, de jobb nem jutott eszembe.

                            Szerintem többet tanulhatunk egymástól, ha nem állítjuk szembe egymással a módszereket.

                            És még egy apróság: fura lehet a kérésem, de javaslom, hogy tegeződve szólítsuk meg egymást! Élőbeszédben két dologra használjuk a magázódást, egyrészt a tiszteletadásra, másrész így jelezzük kulturáltan a „távolságtartásunkat”. Például nem tegeződünk a BKV ellenőrrel. Nincs ebben különösebb tisztelet, de tiszteletlenség sincs. Egyszerűen abban a szerepben nem „barátkozunk”. Így egy fórumon olvasva a magázódást, nekem mindig ez a „távolságtartó” alkalmazás jut eszembe. És mégha nincs is semmi „személyeskedés” egy magázva írt hozzászólásban, az előszelét meglebbenti a hangulata. Lehet, hogy tévedek, de gondoljatok arra, hogy más is ugyanígy félreértheti ahogy én. Ha meg rosszul reagál, akkor kész a kalamajka...
                            Zen3D: bolg a 3D nyomtató építésről

                            Komment


                              #15

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X