Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Csapágy kérdés, modern megoldások öreg rendszerekbe (minőségi - hibrid - kerámia)

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Csapágy kérdés, modern megoldások öreg rendszerekbe (minőségi - hibrid - kerámia)

    Első kérdésem a közepébe vágva kezdeném. Motorblokk összeszerelésnél tartok lassan. Ha az árat nem nézzük, csak a minőséget, akkor lehet-e teljes kerámia (Si3N4) csapágyat használni főtengelyen? Nem sok infót találtam a neten, ilyeneket főleg kerékcsapágynak, differenciálműbe vagy váltókba szoktak rakni. Pár infót találtam hogy raktak kétütemű kismotorba és van is videó hogy működik.
    Kérdés számomra hogy (jelen esetben egy boxermotorról van szó) a kerámia a főtengely lüktető járásától nem fog-e kipattogni? Mert ugye kb. 2x olyan kemény mint az acél társai. Illetve normál acél csapágynál C3-ast szoktak használni, ezeknél pedig nem találtam ilyen jelölést.



    Che és Fergusson kedvelte ezt.

    #2
    szerintem akkor indokolt a használata amikor a hőbőá adódó alak és méretváltozás miatt nem tudja ellátni funkcióját. pl a turbónál a angy hő és nagy fordulat együtt.
    vagy pl korrozio gyorsító anyagokkal találkozó csapágyak pl műtrágyaszóróban
    Gondolom nem azért sajnálják a 10-15 szörs árat rádobni mert sóherok a tervezők,hanem mert nem hozza vissza az árát.
    Atti69, Che és 3 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Ki kell próbálni. Egy csapágynál leírja a gyártó, hogy milyen körülmények közé javasolja a használatát. A kerámia olyan helyre lett kitalálva tudtommal, ahol olajkenés szóba sem jöhet és maga a közeg a kenőanyag. Pl élelmiszer.

      Persze azért motorban is működhet.

      A dinamikus terhelhetőséget minden esetre hasonlítsd össze a gyári megoldáséval. Pl javasolt-e a hirtelen lökésszerű terhelés.
      sepy, Che és zahi kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Szervusztok!

        Mindig van új a nap alatt.Hallottam már kerámia lapkáról,a forgácsolásban,kerámia dugattyúról a belsőégésű motoroknál és némely szivattyúknál,tudtam azt is,hogy oxid kerámiából készülhetnek különféle gépalkatrészek,-a gördülőcsapágy azonban teljesen új dolog a számomra.Meglehet pillanatnyilag még költséges az előállítása és ezért drága,de pár év múlva ez változhat,sőt biztosan változni fog és,ha olyan jók a tulajdonságai mint arról olvasni lehet,akkor kiszoríthatja a hagyományos gördülő csapágyakat.

        üdvözlettel:Che

        Komment


          #5
          Teljesen sosem fogja kiszorítani, ne ijedjetek meg!

          Komment


            #6
            Kedves Nekem 8!

            A hozzászólásokból kimaradt az általad feltett alapkérdésre a válasz,hogy "lehet e a főtengelyhez kerámia csapágyat szerelni?"..Nincs tapasztalatom a kerámia csapágyakkal kapcsolatos gyakorlatról,sőt mint fentebb leírtam,most találkoztam vele először.A neten olvasgatom a kerámia csapággyal kapcsolatos írásokat,amelyek elsősorban,különböző gyártók,kereskedelmi reklámjainak a mellékletei,melyek technikai információkat tartalmaznak.Nyilván egy gyártó és egy kereskedő,nem fog negatívumokat írni a termékeiről,ezért az írások,csak a termékek pozitívumait sorolják fel.

            Úgy gondolom,hogy az előnyei miatt érdemes lenne megpróbálni lecserélni kerámiára a csapágyakat,a főtengely és a váltó minden forgáshelyén,de csak akkor,ha az említett csapágy negatívumaival is tisztába leszünk,mert arról nem sokat tudunk még.Ami a csapágycsere után a leggyengébb láncszem maradna az a hajtókar csapágyazása,egy lánc pedig annyit bír,mint amennyit a leggyengébb láncszem.

            A csapágycsere anyagi vonzatáról nem tudok írni,de úgy vélem nem lenne olcsó.Elgondolkodtató dolog a csere,de még sokat kell tanulni az ügyben,-a helyedben várnék a dologgal!

            Üdvözlettel:Che
            sepy és kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              A prücök ott lehet hogy a kerámia nem biztos hogy jól viseli a dinamikus igénybevételt, ami a főtengelynél azért jelen van.

              Komment


                #8
                sinter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                A prücök ott lehet hogy a kerámia nem biztos hogy jól viseli a dinamikus igénybevételt, ami a főtengelynél azért jelen van.
                Mint ahogy a kerámia lapka is napokif g faragja az öntöttvasat majd ha kiveszed a kést és egy iciripicirit neki ütöd valaminek szétmálik

                Komment


                  #9
                  Én magam sem tartom jó ötletnek, túl nagyok a dinamikus tömegerők ehhez. Sőt, egy több darabból áló főtengelynél még egytengelyűségi hiba is felléphet. Miért nem jó a normál csapágy?
                  "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                  "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                  Komment


                    #10
                    Kerámia csapágy?!...Érzéketlen vagyok a probléma iránt...Minden megoldásban az eredetiségre törekszem, kivéve, ha biztonsági okok miatt kénytelenek vagyunk újat használni (pl. gumik, bovdenek).
                    El nem bírom képzelni, miért nem jó egy az eredetihez hasonlító gördülőcsapágy?
                    A kerámia kitűnő, ha egy jó kávét iszunk szerelés előtt...

                    Komment


                      #11
                      Lemezjáték: a kerámia csapágy tulajdonságai sokkal jobbak, mint a normál csapágyé. Csendesebb, egyenletesebb gördüléssel és kisebb gördülési ellenállással rendelkezik. Vagyis összességében teljesítménynövelő hatású.

                      Che: a főtengely csapágya bírja, attól mert másik csapágy kerül rá, nem lesz gyengébb vagy másmilyen a főtengely-hajtókar kölcsönhatása. Csupán simábban gördül mint egy normál csapággyal.

                      Normál helyre (vezérmű tengely csapágyazás) már megvan a kerámia csapágy, egyedül a főtengelyen gondolkodok ... Az tuti hogy a főtengely és lendkereket a lehető legjobban kell kicentírozni, illetve semmilyen rezonancia nem lehet.

                      Komment


                        #12
                        Nekem-8 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Lemezjáték: a kerámia csapágy tulajdonságai sokkal jobbak, mint a normál csapágyé. Csendesebb, egyenletesebb gördüléssel és kisebb gördülési ellenállással rendelkezik. Vagyis összességében teljesítménynövelő hatású.
                        Nézd, ebben igazad van, de ha abból indulok ki, hogy egy golyós csapágy hatásfoka 98-99 % körüli (ha jól emlékszem vagy harminc évvel ezelőtti tanulmányaimra...), és ez gyakorlatilag elhanyagolható veszteséget jelent a hajtásláncban, akkor egy 100 %-os hatásfokú (ami nem létezik) elem sem hozna érdemi többletet...Mondhatnám azt, hogy a hatása a mérési hibahatáron belül van!

                        A műszaki megoldásoknál mindig érdemes költség-haszon elemzést végezni, hogy a többlet ráfordítás mennyire éri meg? Szerintem ez esetben semennyire...

                        ...és akkor még nem is beszéltem veterános szempontokról, eredetiség stb....Persze itt is lehet kompromisszum, ha a biztonság, üzemképesség megkívánja, de nekem a csapágy nem tűnik ilyennek...

                        De ez csak egy vélemény, és érdekes a felvetés, meg azért van ez a Fórum, hogy megosszuk egymással a véleményünket, ha mindenki mindenben ugyanazt csinálná, hamar unalmassá válna a dolog...

                        Komment


                          #13
                          Lemezjáték: igen jó csapágyak léteznek ma is. De az ismert videómegosztós oldalon ott van mi a különbség hagyományos csapágy és kerámia között. Kerékcsapágynál is jelentős eltérések vannak. Nem csak 1-2 % ha az általad írd hatásfokot nézzük. Több mint 2x tovább forognak a dolgok mint a hagyományossal. Vagyis a gördülési ellenállása innen nézve 50% alatt van a hagyományoshoz képest. Ha ezt az energiát megspóroljuk a hajtáson, az igaz nem sok, de ha működik és jobb, idővel tovább lehet lépni a váltó, hátsó lehajtás, kerékcsapágyak felé is ... összességében szerintem már jelentős az eltérés. Persze összegben nem éri meg, mert ezek ma még nagyon drága termékek.

                          Itt a hagyományos csapágy ~9s , a kerámia ~35s

                          https://www.youtube.com/watch?v=VowfmpIpi0w

                          sok hasonló videó van fenn. Sajnos motorépítési tapasztalatos nincs ...

                          Utoljára szerkesztve a következő által: Nekem-8; 2018 jan. 17, 18:36.

                          Komment


                            #14
                            Abból tanulunk ha valaki ki meri próbálni az újdonságot. Hajrá!

                            Komment


                              #15
                              Nekem-8 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Itt a hagyományos csapágy ~9s , a kerámia ~35s
                              Jó videó, meggyőző! A pörgés ideje a felemésztett súrlódási energiával függ össze. 2% veszteség helyett negyedannyi, azaz 0,5 %...De ettől a hatásfok nem sokkal nő a 98 %-hoz képest., lesz mondjuk 99,5%...

                              Ma a kiélezett versenyben a tized %-ok is fontosak lehetnek az autós-motoros piacon!

                              ...De az a helyzet, hogy én csak egy technikai értelemben a múltba révülő pocakos kopaszodó, őszülő veterános vagyok, aki valami felfoghatatlan okból élvezi, ha a motorja kompresszióviszonya mindössze 1:5,8, az a szerencsétlen nem pörög többet, mint 4000, de legalább pont úgy pöfög, ahogy ötven éve pöfögtek a motorok, ...Ja, és nem is megy túl gyorsan, hogy mindenkinek legyen ideje jól megnézni azt a gépet, amivel elmotorozok előtte......Meg még a működésüket is nagyjából értem...

                              ..Cserében viszont utálom, hogy a mai autókon még az izzót sem tudom kicserélni...Tudom, menthetetlen vagyok, olyan, mint a dinoszauruszok.....De nem baj...



                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X