Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
A fedelek kihúzása után,a behajtó tengely,az ékszíjtárcsa irányába kitolható,kiüthető.A tengely tulajdonképp mindkét irányba kivehető.A rászerelt csapágyak furata átmérő 20mm.,a tengely átmérője 26mm..Az egyik csapágyat, a tengely magával hozza,a másik a fészekben marad.
Így akkor nem elég az egyik oldalon kiszedni a fedelet?
A kezelőszervek kiszerelésénél némi problémám akadt, de a tengelyt sikerült szépen kihúzni így is.
Már csak azt lenne jó tudni hogy Miskolcon hol érdemes ilyen reteszt keresni.
Na meg törött csavar kiszedőt vajon lehet kapni darabonként is? Sikerült szétszórnom a készletet, és persze a legkisebbnek lepattant a hegye... Pedig nem is volt egy gagyi cucc.
Na meg közben kicsit piszkáltam a főorsót is. A jobb oldali persely külső részét elég könnyű volt meglazítani.
A másik oldal kocogtatásra nem engedett. Püfölni meg nem szándékozom(bár a nyomokból ítélve előttem már néhányszor megtették). Ez esetben gondolom érdemes lenne csinálni hozzá célszerszámot.
Utoljára szerkesztve a következő által: heeegany; 2014 ápr. 16, 19:09.
Ma idáig jutottam,ha a fentiekkel kapcsolatban kérdésed van,tedd fel!
Közben sikerült kiszedni a főorsót. Viszont a bronzperselyek nem valami szépek...
(első kettő a jobb, második kettő a bal oldali persely)
Kérdés hogy mit érdemes csinálni velük? Vagy hagyjam így és jó alaposan kipucolva, friss olajjal feltöltve és jól beállítva így is jó lesz?
Nem olyan rosszak ezek a siklócsapágyak,bár nem teljesen látom a fotókról,de hántolásnyomokat vélek felfedezni,-jó bőven.Le kellene mérni a főorsó csatlakozó részének átmérőit kb.60 fokonként,hogy meg lehessen állapítani azok körkörösségét és,ha lehet tegyél fel képeket róla!A gépkönyv szerint 0.03 mm.,lehet a hézag,tehát a 0.1 mm.,túl sok,de írtad azt is,hogy nem voltak a siklócsapágyak rendesen behúzva.A teljesen áthasított helyen a siklócsapágyban találtál e egy textilbakelit csíkot?
Bakelit csík van benne. A főorsót csak digitális tolómérővel tudom majd megmérni(akkora mikrométerem nincs).
A jobb oldaliban többnyire csak hántolás nyomok vannak. Az könnyen rámegy a főorsóra és szépen csúszik is rajta(rászorítás nélkül egy picit kotyog, de gondolom az így nem probléma).
A bal oldaliban viszont vannak nagyobb karcok és fekete foltok. Valamint ez kiszerelve nem csúszik rá a főorsóra sem. Kifelé sem jött könnyen. (addig gumikalapáccsal kelletett kiütni, utána már elég volt kihúzni)
A másik hogy elég sok dzsuva volt minden olajzófuratban és a csapágyak körül is.
Le kellene mérni a főorsó csatlakozó részének átmérőit kb.60 fokonként,hogy meg lehessen állapítani azok körkörösségét és,ha lehet tegyél fel képeket róla!
Ahogy méregettem a körkörösségével nincs probléma.
És a képek róla:
Viszont a főorsó csapággyal kapcsolatban informálódtam egy kicsit suliban. És a jobb oldali bizony szét van barmolva...
Szóval jövőhéten megyek be suliba ha minden jól megy. És ezt a szétvert részt ott megpróbálom leesztergálni róla. Hogy újra állítható legyen a bronzpersely. (egyébként még elég sokat lehetne állítani mindkettőn. )
Ma kicseréltem a kapcsolótengely reteszét. De az sem volt egyszerű... A reteszhorony mélysége és szélessége is eléggé változékony. Szóval akkor sem lett volna sokkal több idő ha az egész reteszt én köszörülöm hozzá, annyit kelletett alakítani a "szabványos" reteszen... (úgy tűnik nagyon jó volt a gyártási pontosság anno)
Na meg leengedtem az olajat. (az legalább simán ment) volt az alján dzsuva rendesen. Nem is látszott a piros festés amíg el nem kezdtem egy aludarabbal felkavarni hogy kifolyjon az is.
Szerintem a főorsót is és a bronzperselyt is fel kell újítani.
Siklócsapágyakat nem hántolással készítenek! Ami azon van berágódás.
Vannak olyan helyek ahol kimondottan esztergagépeket újítanak fel. Ott kellene megtudni, hogy eredetileg hogyan csinálták és milyen mélyek voltak a hőkezelések a főorsón. Aztán mérni. Ezek ismeretében lehet dönteni a további lépésekről. Csak köszörülni a főorsót (és pluszos bronzpersellyel párosítani) vagy esetleg előtte feltöltetni a tengely felületét és az eredeti méretre köszörültetni. Közben hőkezeléseket kell rajta végezni, így ajánlott szakember utasításait követni végig (vagy eleve vele végeztetni a műveleteket).
Szerintem a főorsót is és a bronzperselyt is fel kell újítani.
Siklócsapágyakat nem hántolással készítenek! Ami azon van berágódás.
Vannak olyan helyek ahol kimondottan esztergagépeket újítanak fel. Ott kellene megtudni, hogy eredetileg hogyan csinálták és milyen mélyek voltak a hőkezelések a főorsón. Aztán mérni. Ezek ismeretében lehet dönteni a további lépésekről. Csak köszörülni a főorsót (és pluszos bronzpersellyel párosítani) vagy esetleg előtte feltöltetni a tengely felületét és az eredeti méretre köszörültetni. Közben hőkezeléseket kell rajta végezni, így ajánlott szakember utasításait követni végig (vagy eleve vele végeztetni a műveleteket).
Szép dolog amit leírtál. De ez bőven 6 számjegyű összeg. És még az se biztos hogy 1-essel kezdődne. Kiindulva abból hogy egy db használt bronzpersely 30000 körül van. Nem még egy új. Annyi pénzem meg nincs(de még fele ennyi se)
Suliba pont azért vittem be hogy hozzá értő lássa(mert élőben minden hibát lát rajta, képen nem)mivel ott is ilyen gépek szolgálnak. Hántolás szerinte nem rossz. Bár ráférne egy friss(mert gyárilag hántolva van). De amennyit használom elmegy az még így is egy jó darabig.
Szóval most helyrepofozom valamennyire. Aztán egyszer ha sok pénzem lesz(haha) akkor felújíttatom. (na de az se lenne két fillér, főleg mert akkor már az ágyat is köszörültetni kellene)
Na de a héten remélhetőleg meg tudom csinálni suliban. Aztán remélhetőleg még aznap össze is dobom és be is állítom a gépet.
Bár ráférne egy friss (mert gyárilag hántolva van).
Érdeklődve figyelem a dolgokat , mert nekem is ilyen gépem van , de azért ezt a fenti kijelentést nehezen tudom elhinni. Mert ugye a hántolás egy kézi meló --minden gépbe kézzel készült csapágy került volna ? Akkor ez a magyar ipar Bugattija .
Amúgy én is mérges vagyok magamra , mert a multkoriban volt a vaterán 30 000 ft ért egy pár , oszt addig tökölődtem mig ne vette meg senki ....
Na ha"gyorsan"akarod ne tégy bakelitet a perselyhez mivel szilárd állaga miatt nem engedi állitani a csapágyat,ami azt jelenti ki-be szereléssel mérésekkel tudnád lecsiszolni a megfelelő méretre.Ezt elkerülendő van egy egyszerűbb megoldás puhafából kell elkészíteni a távtartót így ténylegesen állíthatóvá válik a csapágy.
? Akkor ez a magyar ipar Bugattija
Lehet Roys. A gépipar alapméretű csapágyai is hántolási ráhagyással készültek,az olajpárna miatt.!!!Ami régi(én felfogásom szerint)komolyabb utánállítás esetén újra kellene "kagylózni"a felületet!Aki nem látta egy hántolás után siklani a gépalkatrészeket az nehezen tudja elképzelni!!!
"Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
Az EAN főorsó csapágyainak újra illesztése nagyon aprólékos munkát igényel,ezért leírni sem lehet felületesen,valószínűleg több részletben tudom csak közölni.
1. Elő lépésként elkerülhetetlenül szükség van a csapágyakat rögzítő anyák tágításához és meghúzásához szükséges megfelelő körmös (csapos) kulcsokra.Ezekből,ha jól emlékszem,a különböző méretek miatt 4-5 méretű szükséges.Különböző lukasztókkal,dornikkal,csak összebarmolni lehet és a meghúzás sem lesz megfelelő.
2. A kiszerelt főorsó méreteinek ellenőrzése,sem rossz felület,sem ovalitás,sem kúposság,nem lehet a főorsó csapágy futásának helyein.Amennyiben a fentiek közül bármely probléma fennáll,vagy fel kell köszörülni,ha 0,1mm-en belül megoldható,vagy keménykrómoztatni és utána a gyári méretre vissza köszörülni.
A 340-es csapágyáról nincs rajzom,de a régebbi 6 fordulatszámú EAN 1000-es első csapágyának átmérője 60 H7 volt,anyaga Vöt-8.A hátsó csapágy átmérője 46 mm.,anyaga Bzö.9.
Van róla rajzom is,de nem tudom beszkennelni,mert továbbra is problémáim vannak a számítógéppel,most a szofver hányt be és jelenleg számítógép pótló pótszámítógépet használok,melyet sz egyik barátom adott kölcsön,ez meg kb.10 percenként figyelmeztet,hogy merevlemez problémák vannak és csináljak biztonsági mentést,meg nem megy a DVD-je sem így nem tudom se a szkennelt,se a nyomtatót üzemeltetni.Ennyi közjáték után tovább a főorsóhoz.
3. A mennyiben a főorsó jó,illetve elfogadhatónak ítéltűk,fogaskerekek nélkül,csupaszon,be kell tenni a helyére és a hátsó csapágyat egyenlőre lazára állítva (kézzel könnyen forgatható legyen),de nem lötyögősre,az első csapágyat elkezdjük behúzni,nagyon óvatosan,mindaddig,amíg nem érezzük,hogy kezdi fogni a csapágy,de azért kézzel könnyen kihúzható legyen! A kihúzott főorsó első csapágyának futáshelyét,megkenjük enyhén tusírfestékkel,majd visszatoljuk a helyére,jó párszor körbe forgatjuk,kihúzzuk és a fogáspontokat a csapágyból egy kanalas hántolóvak kihántoljuk és azt kör-körösen végezzük,a csapágy teljes hosszán.A fogáspontok kihántolása után,a csapágyon ismét húzunk egy kicsit,majd ismét hántolunk és addig ismételjük,amíg egy kb.25x25-ös négyzetben nem tudunk 12-14 fogáspontot számolni!
A textilbakelit csíkon.egy keveset mindíg csiszolni kell,mert máskülönben nem engedi a csapágy furatát húzáskor összehúzódni!A csiszolást nagyon óvatosan kell csinálni,csak- 0.02 ....-0.02...,nem cserélném ki fára,mert a fa könnyen enged,és dagadhat is.A fenti munka nagyon időigényes,de ha egyszer rendesen meg van csinálva,nem sorozatgyártás esetén,egy emberöltőig kitart.
Egyenlőre ennyit,majd folytatom,mert ez még koránt sem teljes,sőt nagyon nem!
A fiúknak igaza van, tényleg hántolták.
Ha nem ment el, a csapágy rá tudsz írni a hirdetőre, hogy aktuális-e még.
Csatoltam volna egy érdekes oldalt a hántolásról, de nincs még 5 hozzászólásom.
Komment