Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Gyújtásvizsgáló gyertya? - Colortest üveggyertya
Collapse
X
-
Címkék: 350, gázkar, gyújtás, gyújtógyertya, hőérték, karburátor, motor, üveggyertya, videó, zsiguli
-
-
Ez egy nagyon jópofa dolog. Én >> itt << a következő cikket találtam:
A gyertyát az eredeti gyújtógyertya helyére betekerve elindítjuk a vasat és ellenőrizzük az alapjárati keveréket. Míg a motor alapjáraton pöfög, belelesünk a gyertyába. A láng színe elárulja a karburátor beállításainak helyességét. Ha a láng színe tartósan mélykék, akkor minden a legnagyobb rendben van. Ha nagyon halvány, fehérbe hajlóan világoskék, a karburátor alapjárati keverékszabályzó csavarjával (nem az alapjárat beállítócsavarjával!) állíthatunk a lángképen, amíg megfelelő nem lesz. Ajánlott a szabályozócsavart addig hajtani, amíg a láng narancssárga nem lesz (ez a dús állapot jele), majd szép lassan szegényíteni a keveréket addig, míg a sárga szín fokozatosan megszűnik. Eleinte egy-két kék felvillanás szakítja meg a sárga villogást, majd egyre sűrűsödnek a kék lángok, és mikor percenként csak egy-két sárga lángocska lesz jelen, akkor mondhatjuk a műveletet befejezettnek.
Az alábbi videón kitűnően látható a fenti folyamat:
Ha az alapjárati beállítás rendben van, húzzuk rá a gázt finoman, lassan, a használható fordulatszám-tartomány feléig. Ha a motor felpörgése közben a láng színe kék marad, a karburátor jól üzemel. Amennyiben a láng színe enyhén kivilágosodik és az adott fordulatszámon tartva sem sötétedik be a világos láng, akkor érdemes 1/8 vagy 1/4 fordulattal dúsabbra állítani az alapjárati keveréket, mivel az alapjárati fúvóka viszonylag sokáig beleszól a motor ellátásába. Ugyanígy: ha enyhén besárgul, ugyanennyit szegényíthetünk is a keveréken. Ha a láng színe megfelelőre vált, kész vagyunk.
A következő lépés a hirtelen gázadás próbája. A gázkar hirtelen megrántásakor a láng színe egy pillanatra sárgára válthat, ez normális. Újabb motoroknál a fokozódó környezetvédelmi előírásoknak megfelelni akaró karburátorokat találunk, amiknél előfordulhat némi ritkulás azaz világos vagy fehér fellobbanás. Ha a láng színe csak nagyon rövid időre változik meg, és hirtelen visszatér a kék szín, a motor rendben lesz.
Amennyiben a keverék ritkulását és dúsulását nem tudjuk az alapjárati szabályozócsavarral megfelelőre állítani, a gáztolattyú tűjét kell, emelni (ha dúsítani akarjuk) vagy süllyeszteni (ha a szegényítés a cél).
Szerintem mindenképpen megéri beruházni rá. Pár perc alatt kiválóan be lehet hangolni a porlasztókat. A beállítást megelőzően érdemes a karburátorokat szinkronozni, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el.
- 5 likes
Komment
-
Colortest üveggyertya
Sziasztok!
Régóta izgatja már a fantáziámat ez a leleményes találmány. Azt hiszem, a célját már megismertem - két- vagy négyütemű benzinmotorok megfelelő karburátor- illetve gyújtásbeállításában volt a szerelők segítségére.
Természetesen hamar elkapott az ilyen ipartörténeti furcsaságok iránt birtoklási vágy, illetve a kíváncsiság, hogy UK-énál szabályozottabb körülmények között nyerjek betekintést a motor működésébe. A T, illteve V betűs oldalakon be is állítottam a termékfigyelőket, utolsó emlékeim szerint 3-4-5 ezer forint körül futottak ott ezek a csodaszerszámok, és ennyit ki is kuporgattam volna érte azért, hogy ezt követően bármely terhelésnél helyesen karburált motorom egészséges és jó hatásfokú puffogását hallgathassam.
Legutóbb megfigyelt aukcióim azonban rendre 18-20.000 Ft körüli áron keltek el, azt hiszem ez körülbelül négy-ötszöröse annak, amit szántam volna az ügyre. A vásárlás meghiúsulása már borítékolható, nem is az árakon szeretnék fanyalogni (bár abban is érdekelne a véleményetek, hogy ha jó is ez, megér-e ennyi pénzt), inkább arra lennék kíváncsi, szerintetek mennyire nélkülözhetetlen szerszám az üveggyertya egy hobbiveterános számára.
Megfelelő információt ad-e a motorról, elegendő-e a helyes beállításhoz és egyáltalán szabad-e "vaktában" vásárolni ilyen 30-40 éves darabokat (gyakori a tisztítófolyadék és/vagy kiegészítők nélkül hirdetett termék).
Az olyanoknak pedig, akik nem fognak ilyen árak mellett Colortest-et venni, tudtok-e javasolni támpontokat a gyors és helyes keverékbeállításhoz?
Köszönöm!Utoljára szerkesztve a következő által: soveny; 2012 márc. 03, 17:13. Oka: A terjedelmes hozzászólást témanyitónak szántam, elküldés után ajnálotta a fórum ezt a témát. :)
Komment
-
Én annyit tudok hozzátenni, hogy a '80-as évek elején vettem egy ilyet és betekertem az akkor újnak számító 350-es Cz-mbe ami az elő rúgásra beindult és az egyik hengerbe betekert üveggyertya felrobbant. Természetesen akkor ez az új találmány egy vagyonba került, tehát a történet akkor véget is ért.
természetesen lehet csak az enyém volt hibás.
Komment
-
jagdtigger eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseIlyen gyertyát hol lehet beszerezni?A boldogság emléke már nem boldogság, de a fájdalom emléke még fájdalom./Byron/
Komment
-
-
ApaE
-
Ha valakinek van gyári Colortest üveggyertyához használati útmutatója, nagyon szívesen venném, mert eredetileg volt benne egy kis üveg tisztítófolyadék, az enyémből hiányzik és kíváncsi lennék, mivel és milyen időközönként kell tisztítani. Ma kipróbáltam az újonnan vett gyertyát, és nagyon hasznos cucc, tuti sokat fogom használni
Komment
Komment