Közlemény

Collapse
No announcement yet.

jawa 250/559 felújítás indul

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    jawa 250/559 felújítás indul

    Kedves 250/559-es társak!

    A múlt hétvégén elkezdtem az 1968-as motorom felújítását, illetve első lépésként a szétszerelést. Megpróbálom majd dokumentálni és fényképezni a főbb lépéseket, hogy megmaradjon az utókor számára (szerintetek érdemes lenne itt a fórumon is megosztani a felújítást?).
    A motor nem gyári állapotban van, mert ~ 8 éve kapott egy állapotmegőrző részfelújítást, illetve ekkor került bele egy VAPE 6V-os elektronikus gyűjtás, hátső lengéscsillapítókat és új gumik. Ezt követően műszakizott és hobbi motorként néha használtam is. Hát ez a kiindulási alap.

    Click image for larger version

Name:	jawa 2014.jpg
Views:	1
Size:	195.7 KB
ID:	157499

    Sokat gondolkodtam azon, hogyan történjen a felújítás. Persze, ha nagyon sok pénzem lenne, megbízhatnék egy restauráló műhelyt és kifizetés után elhozhatnám a kész OT-s motort. De... 1.nincs ennyi pénzem, 2.szeretném a munka egy részét magam végezni.
    A felújításhoz sok ötletet szereztem itt a fórumon a különböző témák olvasgatása közben, így kialakult bennem egy alapterv. Azt már eldöntöttem, hogy a 47 éves Jawanak most nagygenerálra van szüksége.
    Ez jelenti a motort, a vázat, a burkoló elemeket, felniket, első lengéscsillapítókat, ülést és a tank külső részét. A kipufogó biztosan cserés lesz.

    Mint említettem a szétszerelésnél tartok, de akadt egy problémám, nem tudom eltávolítani a vázról a hátsó villát. Kivettem a tengelyt, de ahogy láttam van benne egy átmenő csap. Hogy jön ez ki ?

    Click image for larger version

Name:	jawa csap.jpg
Views:	1
Size:	188.6 KB
ID:	157500

    Üdv: karezoli

    #2
    szia,
    gondolom, amit sikerült kibabrálnod, az a menetes végű furatos tengely, amire az olajzópatron, illetve a leszorító és kontraanya kapcsolódik...
    a lengővilla tengelye biztosított elem, egy csavar gátolja meg az esetleges üzem közbeni "túlfutást". ezt a csavart pontosan a vázközépen, alsó részen találod meg, ennek eltávolítása után tudod a csapot kihúzatni, és a perselyeket is kivenni. az új tengelyt, perselyeket és tömítőgyűrűket is húzatva szereld majd vissza, semmi esetre sem kalapáccsal szétütni...
    sepy, ptm004 és kvaga kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Szia Zénó !

      Köszi a választ. Igen a lengővilla tengelyére gondoltam. Megtaláltam alul a kis biztosító csavart, azt el is távolítottam és megpróbáltam egy hosszú csavarból készített házi lehúzóval a műveletet, de a tengely meg se nyikkant. Először azt hittem, hogy valami furfang van a dolog mögött, pl. tekerve húzni, de ezek szerint csak nagyon beállít a 47 év alatt. Majd megpróbálok kölcsönkérni egy erősebb lehúzót és azzal próbálkozom.

      Neked is ilyen motorod van ?

      Üdv: Karezoli
      ptm004 kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Szia Zoli!

        Megnyugtatlak a csap szorosan van a vázban, ami miatt nehéz kihúzni a csapot. Én is megküzdöttem vele egy M10-es menetes szárral. Arra vigyázz, hogy a perselyt kinyomni a villából külön csináltass célszerszámot, mert a villát könnyű tönkretenni.
        Üdv!
        Tamas
        Utoljára szerkesztve a következő által: ptm004; 2015 márc. 30, 18:23. Oka: csapot kihúzni, nem csavart
        sepy kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Szia Tamás !

          Köszi az infót. Mivel én nem boldogultam vele és nem is akarok kárt okozni a vázban, megkérem egy gépész kollégámat, hogy segítsen a csap és a perselyek szakszerű eltávolításában. Remélem neki célszerszámokkal ügyesebben fog menni.

          Láttam, hogy Te már jó néhány motor felújításán túl vagy (a képeiden nagyon szép és igényes munkákat láttam), így biztosan jobban tudod, hogy melyik alkatrészt érdemes felújítani és hová kell az új.
          Szerinted ezt a lengővilla tengelyt és perselyeket, tömítő gyűrűket mindenképpen cseréljem, vagy legyen állapotfüggő?


          Üdv: karezoli

          Komment


            #6
            szia,
            hát igen, ahogyan Tamás is meséli, türelmet igénylő operáció ez, érdemes odafigyelni, hogy ne másszon el az egész...
            én is egy hosszú menetes szárat, megfelelő átmérőjű alátéteket és egy vezetőhüvelyt alkalmaztam, valamint lazító lötyiket, amivel óvatosan ki lehetett "hajtani" az egykori tengelyt illetve perselyt
            nekem korábban volt negyedliteres gép, azonban úgy kb. 10-15 éve kizárólag 360-as erőforrással szerelt, illetve ezt a szériát hajtom, és kb. 5 db van belőle. Egy szalon, ez nem fut, van egy munkagép, lóti-futi eszköz, a többiek a padláson nyújtóznak, és sok-sok alkatrész.... (ez a kép a minden napos használatú eszközről készült, persze csak a meleg időszakban (májustól októberig) nyüstölöm)
            Click image for larger version

Name:	2013 nyár 003.jpg
Views:	3
Size:	176.5 KB
ID:	144097
            OdinHEM, St.Z.350 és 4 további látogató kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              karezoli eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Szerinted ezt a lengővilla tengelyt és perselyeket, tömítő gyűrűket mindenképpen cseréljem, vagy legyen állapotfüggő?
              Szia Zoli!
              A perselyek szoktak elkopni a villÍ ban és a csap ép marad. Gondolom azért vetted a villát le, mert lógott. Gyártass hozzá perselyt, ha nem akarsz szettet venni. plusz új gumigyűrűk kellenek. Ha hornyolt csapod van érdemes zsírzó szemet a vázra pluszban tenni, ahol kevésbé látszik alulra, mert a blokkból olajzás szép volt régen, de sajnos az utángyártott műanyag csövek hamar sérülnek. A gép meg felrajzolja a területet mindenhova. Én lezárom a csövet, hogy ne a blokk kenje a villaperselyt.
              Tamas
              OdinHEM, CZsolti és 3 további látogató kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                Sziasztok !

                Régen jelentkeztem, de azóta sokat dolgoztam a motoron. Ha lesz egy picivel több időm, majd megpróbálom leírni az eddig elvégzett szerelési, festési, krómozási tapasztalatokat.
                Most egy picit elakadtam, mert nem találtam sehol az első teleszkópra olyan porvédőt, amely eredetileg ezen a motoron volt (csatolt kép). Érdekes, hogy az egyik oldalon fém, a másikon műanyag alkatrész volt, bár biztosan cserélték.

                Click image for larger version

Name:	porvédő.JPG
Views:	1
Size:	65.2 KB
ID:	144620

                Karezoli

                Komment


                  #9
                  Hahó Jáwások !

                  Tudnátok információval segíteni a fenti témában?


                  Köszi !

                  Komment


                    #10
                    A fenti lemez a lampabura alját központozza a teleszkóp szárhoz. A gumi pedig szinten gyári. Utóbbit lehet kapni, mint pótalkatrész.

                    - - - Updated - - -

                    Melyikre gondolsz hogy nem lehet kapni? Csak a fémet nehezebb beszerezni,de ha kell adok. Porvedot itthon is tudsz venni.

                    Komment


                      #11
                      Az alábbi gumikkal nincs problémám, de a fölöttük lévő műanyag és/vagy fém "porvédőt" nem találok sehol. Kell az oda egyáltalán?

                      Click image for larger version

Name:	gumi.JPG
Views:	1
Size:	28.9 KB
ID:	144644

                      Komment


                        #12
                        Kell, ahogy írtam az tartja közepén az alsó takaró lemezt a teleszkóp szárhoz.Jövő heten elfoglalt leszek, de utána tudok neked szerintem küldeni, ha nem oldódik meg a gondod. Írj rám!Tamas

                        Komment


                          #13
                          Köszi az infót. Akkor elsőként megpróbálom visszatenni a régi távtartókat, illetve tovább keresek az üzletekben. Ez egy egyszerű és vélhetően filléres alkatrész, és eddig talán ezért nem tudtam beazonosítani sem a hazai sem a cseh webáruházakban. Azért köszönöm a felajánlást, lehet a végső esetben élnék majd vele.
                          Mivel készen van a festés és az alkatrészek nagy részét is beszereztem, lassan elkezdem összerakni a jawat. Még a csíkozáson gondolkodom. Láttam az albumban a motorod képeit, és szerintem nagyon szép a végeredmény (gondolom nem az első felújításod). Te magad végezted a csíkozást is?
                          Utoljára szerkesztve a következő által: karezoli; 2015 jún. 14, 17:43.

                          Komment


                            #14
                            Szia,
                            Ahogyan Tamás is írta, az egy szükséges alkatrész, fényezni nem kell, a két villahíd között, a főfényszórót övező lemezegyüttes mélyebb területén található. Hajlamos csúszkálni, én egy kicsit szűkítettem az átmérőjén, hogy biztosan tartsa a lemezt... Fontos részlet, hogy a rezgést mérséklő gumiágyak közül az ajakkal rendelkezőt kell az alsó lemezbe belehúzni, azonban figyelj rá, hogy a belső oldalon (tehát a lemezburkolaton belül), amikor beütöd a száron lévő távtartót, ne nyírja meg a gumit...

                            Komment


                              #15
                              Szia Zénó !

                              Köszi a kiegészítést. Mivel nekem ez az első felújításom és remélem az utolsó is, néha kisebb nagyobb lépéseknél megakadok.
                              Ha esetleg tudod, megmondanád mi a neve ennek az istenverte kis alkatrésznek, melyet én nem tudok beszerezni (porvédő?). Hol lehet ilyet venni, mert eddig sehol sem találtam, sem a hazai sem a cseh weboldalakon.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X