Közlemény

Collapse
No announcement yet.

T1-es Pannónia blokk felújítása-kínlódások-megoldások

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #31
    dongos78 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Pár órára be kell tenni a mirelitek mellé
    Ez nem hülyeség... én gyakran alkalmazom




    joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Azért viszont ilyenkor mindig hozzáteszem ,hogy a csapágy akár külső-akár belső „atombiztos” rögzítése marhaság . Ha el akar fordulni -el is fog . Vagy akár lecsavarja , eltöri a tengelyt ami forogni akar .
    Szerintem meg nem marhaság,sőt ebből adódik a legtöbb probléma,a a lazán illesztett külső gyűrű megfordul a házban és utána lehet perselyezni,vonalba fúrni stb a forgattyúsházat,ha főtengelyen fordul meg a csapágy azt ne is részletezzem... mindenki sejti h nem a csapágy 65HRC keménységű anyaga fog elkopni... Pannónia esetében én a csapágy külső gyűrűt mindig ragasztom 620-al,a főtengely oldalcsapokat pedig kemény krómoztatom majd nullásra vagy +0,01 századosra köszörültetem.Persze ehhez tökéletesre 0,01-0,02 századra ki kell centírozni a főtengelyt ami időnként nem kis időt vesz igénybe... és csakis C3 illesztésű csapágyak jöhetnek szóba,akkor tuti nem fog megmozdulni soha. Kissuttyó kormomban mikor nem volt még lehetőség keménykrómozásra a 0,03-0,05 századdal mínusos főtengely oldalcsapokat is ragasztottam 620-al,soha nem volt belőle probléma és soha nem mozdult meg !

    Komment


      #32
      és soha nem mozdult meg !

      ---mert nem akart . Előre mondom -nekem tök mindegy ,ki hogyan ,mivel... , de sorolhatnám a külonbözö gyártmánokat amikben kézzel szerelendő a csapágy -aztán mégis jó (de sajnos azokat szétverik a más motort kedvelők a találkozókon )

      vagy csak vagyünk egy egyszerü kisérletet : húzz fe egyik ujjadra szorosan egy csapágyat --pörgesd meg levegővel --simán forog akár 10-15 000 et is , igaz ? -----aztán amikor jól pörög valaki fujjon oda egy kis homok,por szemet
      De tényleg nekem mindegy , szerintem az a jól szerelhető és jól müködő motor ha pl. most a hideg udvarra kitett főteng. és csapágy közül a csapágyat kézbefogva , zsebre téve testmelegre melegítve tudom csak feltolni egy mozdulattal a csapra.

      Meg még azt kérdem hogy miért kell 620 ast ami egy ragasztással majdnem egyenértékü , csak melegen oldható anyagot alkalmazni ?A szétszedéskor nem gond?

      Komment


        #33
        Cooter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        A lényeg viszont az hogy én így csinálom,nekem ez vált be,Te pedig úgy csinálod ahogy Neked bevált,aki meg esetleg olvassa mindezen sorokat az meg majd eldönti hogy hogy csinálja
        Na ebben, egyetértünk!

        Komment


          #34
          Na, a hétvégén összeraktam annyira a motort, hogy VÉGRE!!! ki tudtam próbálni, azaz menni vele egy kicsit először azóta, hogy megvettem (18 éve), és azóta, hogy felújítottam a blokkját (tavaly ősszel)...

          A puding próbája az evés, kíváncsi voltam, hogy indul, hogy húz. hogyan lehet megállni vele..

          Ott volt a család is, együtt drukkoltunk, utána mindenkivel mentem egy kört, amit nagyon élveztek (akárcsak én gyerekkoromban ugyanilyen motoron...) , és talán nőttem is egy kicsit a gyerekek szemében, hogy én javítottam meg ezt az öreg motort. ( A páromnak kicsit más elképzelései lehetnek a motor felújításról, nem értette pontosan, hogy ősszel mi a fenét piszmogtam azon a blokkon majd egy hetet...valószínűleg ő már úgy szocializálódott, hogy ha elromlik a kocsi, elviszi a szerelőhöz, és legkésőbb másnapra mehet érte...)
          Felteszem az első indulás videóját. Füstöl még szegényem, mert a szimeringes főtengely után a kipufogót még nem takarítottam ki, ráférne...bár, amíg nincsen meg a műszakija, az üldöző rendőrök elöli meneküléshez még hasznos lehet az álcázó füst...

          Komment


            #35
            Szia! Grat a géphez! Tényleg nagy volt az izgalom a család részéről is.

            Komment


              #36
              Kedves "Lemezjáték"'
              Ahogy azt az "Öregek" tanácsolják igyekeztem rengeteget olvasni a fórumon, annak minden területén, szinte naponta. Azt hittem már majdnem mindent elolvastam, írásodra azonban csak most bukkantam rá.
              Csak ámulok és bámulok'! Nem is tudom mi volt nagyobb tett. Maga a felújítás, vagy annak dokumentálása. Én ez utóbbinak - önző módon - jobban örültem, hiszen leírásod, képeid - a maguk egyszerű, de praktikus módján - a magamfajta elveszett kezdők tananyaga lehetne.
              Egy TLF-em van, írásod nagy segítség lesz, ha végre nekiveselkedem.
              Persze azért - a saját hasznomon túl - a géphez is őszintén gratulálok és további sikereket kívánok.
              Üdv: Jankó51

              Komment


                #37
                Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                hiszen leírásod, képeid - a maguk egyszerű, de praktikus módján - a magamfajta elveszett kezdők tananyaga lehetne.
                Kedves Jankó51!

                Én is csak most olvastam az írásodat, köszönöm a jókívánságokat, és valóban azzal a célzattal írtam ilyen részletesen, hogy segítsek a hozzám hasonló amatőr szerelni kívánóknak. (Egyben erkölcsi kötelességem is volt a dolog, mivel én is sok segítséget kaptam itt másoktól...)

                Készülök a műszaki vizsgára és sok tennivalóm volt a bovdenekkel, van még a fékekkel, erről is hasonló módon tudósítani fogok a közeljövőben, ha végeztem a munkákkal!

                Üdvözlettel: Lemezjáték

                Komment


                  #38
                  Kicsit folytatom a témát, mert ősszel újra szét kellett húznom a blokkot.
                  Egyrészt hülye fejjel nem C3-as csapágyat tettem a főtengelyhez, másrészt úgy tűnt, hogy sebváltó olaj kerül a forgattyúsházba, azaz baloldali főtengely szimering hiba gyanús lett a dolog.

                  Nem annyira lelkesedtem a dologért, de ha muszáj, akkor nincs mit tenni...
                  Amikor először szedtem szét a blokkot, sokkal bonyolultabbnak tűnt a dolog, mint most, tehát a jó oldalát nézve a dolognak, az ember legalább szerez némi tapasztalatot.

                  A dugattyún találtam egy enyhe szorulás nyomot, a henger fala teljsen ép volt. (Még a nyáron az egyik kánikulai napon, amikor motoroztam vele, volt egy sunyi nem túl meredek, de cserében hosszú emelkedő, amin menve hallottam, hogy mélyül a motor hangja. A bejáratás alatt a kezem végig a kuplungon volt, ezért be is húztam a kuplungot, a motor leállt, de szabadon kifutott a gép, és megállás után is simán átforgatható volt a főtengely. Közben jött egy motoros, aki azonnal megállt, hogy tud-e segíteni, kicsit beszélgettünk, aztán mentem is vele tovább. Őszintén szólva nem is gondoltam volna, hogy nyoma marad a dugattyún. A dugattyú szorulási nyomot finoman lecsiszoltam.

                  A csapágy csere különösebben nem érdekes, ugyanakkor a bal oldali szimering kapcsán "ragadtam klaviatúrát".

                  Az egy érdekes kérdés, hogy merre álljon a szimering? A közmegegyezés abban az irányba mutat, hogy a forgattyúsház felől legyen a rugós része (záró irány). (Ugyanakkor van olyan motor, ha jól emlékszem MZ, ahol a bal oldali szimeringet ellentétes irányban szerelik...)

                  A másik kérdés, hogy szabad-e 2 szimeringet bal oldalra betenni? Ez a kérdés már itt a Fórumon is szerepelt.

                  Az 1 szimering beépítése mellett szóló érvek:

                  1 db szimering kell és nem szükséges 2,
                  A gyárban is 1-el szerelték,
                  Ha simán 2 fémházas szimeringet betesznek, az nem elég merev, hogy a távtartó funkciót is betöltse,
                  ha 2 szimering van, akkor nagyobb a tengely kopása, ill. súrlódási ellenállása,
                  A két szimering között nincsen kenése a tengelynek, ezért ott intenzívebben kopik, esetleg melegszik.

                  A 2 szimering mellett szóló érvek:

                  Üzembiztosabban tömít,
                  Pontot tesz arra a vitára, hogy merre álljon a szimering, hiszen a 2 szimering használatával, egyidejűleg mindkét zárási irány teljesül.

                  Én az előző összeszerelésnél az első érvrendszert elfogadva 1 szimeringet tettem bele, most azonban némi gondolkodás után 2-őt. Értelemszerűen úgy, hogy a belső az a forgattyúsház irányába zár, míg a külső az a sebváltó olaj irányában.

                  Minderre az is inspirált, hogy találtam egy olyan szimering tartót, amiben 2 szimering volt, azaz, az alu házat végig kiesztergálták. Ezzel a stabil távtartás kérdése is rendeződött, hiszen gyári alu szimering tartó került bele.
                  (Természetesen viton szimeringet tettem bele, igyekszem mindenből minőségit használni ott, ahol fontos, Koyo csapágyak, viton szimeringek.)

                  Az nyilvánvaló, hogy 2 szimering több súrlódási ellenállást jelent, mint egy, de úgy gondolom, a motorblokkban lévő összes súrlódó alkatrészt (szimeringek, csapágyak, fogaskerekek) figyelembe véve ez a növekmény elenyésző.

                  Az igazi kérdés számomra az volt, hogy okozhat-e problémát a 2 szimering között lévő főtengely részen, ami nem kap kenést egyik oldalról sem?

                  Egy kicsit szokásos "motoros hitvita" jellegű kérdésről van szó, ráadásul szembe megyek a mainstream állásponttal...

                  Véleményem szerint a 2 szimering használata nem okozhat problémát a következők miatt:

                  Ha 1 szimering van baloldalon, akkor a tömítő ajaknál valóban két oldalról kap kenést, bal oldalról a sebváltó olaj, jobb oldalról a keverék keni. Ugyanakkor ha a jobb oldali szimeringet nézzük, akkor látható, hogy az csak a forgattyús ház irányából kap keverék kenést, a gyújtás felőli oldalról nézve ugyanúgy nem kap semmilyen kenést, mint a vele ellentétes oldalon lévő szimering.

                  Álláspontom szerint tehát semmivel nincsenek rosszabb helyzetben a bal oldali párosan betett szimeringek kenés szempontjából! (Amúgy egy szimeringnek nem kell két oldalról kenést kapnia, a jellemző üzeme az, hogy záró irányból tömíti az olajat és kész...)

                  Tehát én nem tartok attól, hogy a bal oldali szimeringek berágódjanak megfelelő kenés hiányában...

                  Kíváncsi vagyok, kinek mi a véleménye a kérdésről?

                  ui: Azon is gondolkoztam, hogy az alu szimering ház külső gyűrűjénél szivároghat-e olaj? Elméletileg nem, hiszen nem laza illesztésű az alu szimeringtartó a csapágy furatban...Biztos ami fix alapon, egy kis Loctite tömítő pasztát is kentem oda is...

                  Komment


                    #39
                    Én egyetértek!
                    Pont holnap készülök két gyári szimeringházzal az esztergályoshoz, a 7-es vitonok meg bele útban vannak a postán.
                    Viszont én nem szedetem ki az egész hátfalat a tartóból, elég lesz 2-3 mm-t vékonyítani.
                    Nem gondolom egyébként, hogy a szimeringek tömítőéle annyira tökélesen zárna, hogy semmi kenőanyag ne kerülne alá akár az olajtérből, akár a forgattyúsházból. Viszont véleméynem szerint összeszerelésnél bőven olajozandó mind a csapágy, mind a tengely, csakúgy mint a szimeringek, így szárazon biztosan nem fognak futni.

                    Komment


                      #40
                      demeter
                      Viszont én nem szedetem ki az egész hátfalat a tartóból, elég lesz 2-3 mm-t vékonyítani.
                      Igen, így van, az bőségesen elég! Nálam annyiból volt más a helyzet, hogy olyan szimering tartóm volt, amit már végig esztergáltak...

                      Én is tettem oda olajat az összeszerelésnél, bár a két szimering közötti olaj szerintem csak akkor tudja kenni a tengelyt, ha eléri a szintje a tengelyt, egyébként leülepedve ott lötyög a tengely szintje alatt, hiszen nincs ami felszórná a tengelyig...De ez nem is érdekes, ha elfogadjuk, hogy ezzel a megoldással sincsen rosszabb helyzetben a bal oldali belső szimeringnél a tengely, mint a lendkerék felőli szimeringnél!)

                      Komment


                        #41
                        Kedves Lemezjáték,

                        azt lehet tudni, mi volt az oka, hogy a tavasszal berakott szimering tönkrement?

                        Komment


                          #42
                          Kedves Lemezjáték!

                          Találtam egy nagyon jó leírást a dokumentumaim között a tömítésekről, legfőképpen a tengelytömítésekről. Előljáróban annyit, hogy az én Pannóniámban is dupla szimering van. Én elégedett vagyok vele. Ha az anyag nem keményedik ki és jó minőségű szimering van betéve (ahogy írtad, Viton), akkor nem kell aggódni amiatt, hogy megeszi a tengelyt. Akkor lenne gáz, ha nagyon nagy erővel szorulna a tengelyre.
                          De beszéljem inkább helyettem ez a kép, a doksimból vágtam ki:
                          Click image for larger version

Name:	Tömítés.jpg
Views:	1
Size:	193.0 KB
ID:	143644

                          Annyi a lényeg, hogy a tengely és a tömítés között kialakul egy kenőanyag réteg, ezt nevezhetjük meniszkusznak, ami segít abban, hogy kenés legyen a tömítés és a tengely között. De ez nagyon-nagyon vékony, szerintem mikron vastagságú réteg.

                          Üdv!

                          Komment


                            #43
                            Kedves Noob!

                            Nem tudom. A kipufogó könyök illesztésénél el kezdett csöpögni kifelé az olaj elég intenzíven. (Előtte ki lett égetve a kipufogó, tehát frissen odakerült olajról lehetett szó). Elég sűrűnek is tűnt a kifolyó olaj, ebből gondoltam, hogy a sebváltó olajat eszi. 20-as keveréket használtam, de szerintem ez nem a keverék olaja volt.

                            Szétszedés után néztem a szimeringet, de szemmel látható hibát nem találtam rajta. néztem a blokk fél felületeit is, mert szerettem volna megtudni az okát, de azok rendben voltak, ráadásul pasztát is használtam az összerakásnál.

                            Gondoltam arra is, hogy hátha a szimering tartó és a csapágyház között jön át olaj, de az szemmel láthatóan jól illeszkedett, ráadásul melegen raktam össze.

                            Nem volt jobb ötletem, mint hogy a szimering lehet a hibás?

                            Óvatosan raktam össze, megolajoztam, amikor becsúsztattam a főtengelyt, nem tudom, hogy mit ronthattam el...

                            Amióta összeraktam, elég keveset tudtam vele menni, mert hideg van. Tavasszal kiderül, rendben van-e?

                            - - - Updated - - -


                            Találtam egy nagyon jó leírást a dokumentumaim között a tömítésekről, legfőképpen a tengelytömítésekről.
                            Kedves Kiss Ati!

                            Ez nem semmi, tényleg tudományos, de érthető. (Vagy 30 éve ilyesféle szakmát szerezve tanultam a tömítésekről, de a szimering működéséről nem tanultunk ilyen részletesen...)

                            Annak örülök, hogy jók a tapasztalataid a kettő szimering használatáról! ha nem csesztem el valamit, remélem, az enyém is jó lesz!
                            Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 jan. 21, 20:27.

                            Komment


                              #44
                              Kedves Kiss Ati!

                              Ez nem semmi, tényleg tudományos, de érthető. (Vagy 30 éve ilyesféle szakmát szerezve tanultam a tömítésekről, de a szimering működéséről nem tanultunk ilyen részletesen...)

                              Annak örülök, hogy jók a tapasztalataid a kettő szimering használatáról! ha nem csesztem el valamit , remélem, az enyém is jó lesz!
                              Örülök, hogy segített. Sokkal könnyebb így megérteni a lényeget.
                              A kipuffból jövő sűrű olajra térve pedig nem biztos, hogy aggódnod kell. Nekem is sűrű trutyi folyik ki a kipuff végén, mind a két oldalon. Mivel bejáratós a gép, több az olaj is a benzinben, valamint nem éri el azt az üzemi hőfokot, aminél az olaj is rendesen elégne. Ez kb. 70 km/h fölött szokott megvalósulni, itt már elég magas a fordulat és az üzemi hőfok, hogy a kipuff is öntisztulni tudjon, meg az olaj is jobban elégjen. Magasabb kompresszióval tökéletesebb égést lehet elérni, de emellett jobban is fog melegedni a gép, nem biztos, hogy megéri.

                              Én a közeljövőben benzin-bioetanol keveréket fogok kipróbálni. Maximum 8:2 (benzin:etanol) arányban. A 8 literben feloldom az olajat, majd mehet hozzá a 2 liter etanol. De az is lehet, hogy 9:1-ben fogom. Majd kitapasztalom. Azért akarom ezt, mert valamivel tisztább égést lehet elérni így. Az etanol kisebb égéshőt produkál, talán valamelyest a bejáratást is segíti, ha nem fog úgy melegedni.
                              Ehhez a karbiba nagyobb főfúvóka kell. 135-ösöm már van, még szerzek 140-es és 150-es méretűt. Remélem pozitív lesz a tapasztalat.

                              Komment


                                #45
                                Értem, azért kérdeztem, nekem elég nehezen jött ki a 2 csapágy s közte az alu szimeringtartós kombó, de sajnos az oka is kiderült, a blokkfélben, a csapágyházban látható volt egy kb. 5x10mm-es felületen egy csúnya felgyűrődés, amit gyanítom a szimeringtartó okozott, nem a csapágyak valamelyike, de mindenesetre picit megcsiszoltam de ide kell használjak pasztát a tartó és a blokkfél között

                                nálad két dolog jutott eszembe, nem nézted a blokkból fogyott-e olaj? ill. 1:20-as keveréknél, ahogy Kiss Ati is írta, ahol tud, jön elő a fekete szutykos olaj a kipufogóból, az tuti

                                ill még egy, ha a kúpos stucninál a dob és a könyök között nem jó a tömítés, nekem egy szaki azbesztzsinórt ajánlott oda is, ami a kúpos részbe beszorulva rendesen tömít, mint ahogy a kipufogó anyánál is, mondjuk a zsinórra azt mondta kurrens árú, de valamit használnak a kandallóépítók ma is a tűztér ajtajának tömítésére

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X