Közlemény

Collapse
No announcement yet.

T1-es Pannónia blokk felújítása-kínlódások-megoldások

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    T1-es Pannónia blokk felújítása-kínlódások-megoldások

    Most fejeztem be a blokk felújítását (korábban azt hittem TLF, de itt a Fórumon megkaptam a segítséget a beazonosításához, T1.

    Elég hosszúra sikeredett az írás, és nem biztos, hogy mindenkit érdekel, ezért alcímeket adtam neki, hogy lehessen átugrani az érdektelen részeket.

    Alapvetően azért írtam le ezt az egészet, mert sok segítséget kaptam már a Fórum tagoktól , és úgy gondoltam, van benne olyan (pl. házilag kivitelezhető célszerszám leírása), ami másnak segítséget nyújthat...

    Előzmények:

    1996-ban vettem a motort tulajdonostól. Szürke forgalmival került a nevemre, új rendszámot kaptam rá az átiratáskor de még a mai napig nem vizsgáztattam le, mert nincsen még olyan állapotban.
    Amikor kipróbáltam megvételkor, mentem vele egy kört de már akkor nagyon füstölt. A tulaj szerint évtizedes benzin volt benne, amúgy a motor a pajtában állt a tyúkok között, ami haza is vágta a krómozását...
    Előtte már sokadik hirdetés alapján sokadik Pannóniást hívtam fel, többségük kis fékdobos volt, de nekem nagy fékdobos kellett. Amiket meg megnéztem, azok többsége már közelebb állt az enyészethez, mint egy kívánatos motorhoz.
    Ennek a km órájában 16000 km volt, és a berúgókar is, meg a váltókar is masszívan állt a helyén, semmi kotyogás. A tulaj, egy idősebb ember, jobbára a szőlőhegybe járt vele, amit igazolt a motor különböző zugaiban összeragadt finom agyagos por.

    Azon a ponton voltam, hogy nagyon akartam már a motort, így megvettem. Rátettem a D-Csepelem rendszámát és az esti szürkület jótékony homályában iszonyú füstfelhőt magam mögött hagyva mintegy 10 km-es távon hazamotoroztam vele a belvárosba, és csodával határos módon nem találkoztam rendőrrel...

    A benzin csere semmit nem javított a füstölésén. Kicseréltem a karburátoron a dúsító gumi nyitó-záró szelepét is, de ez sem segített. Ekkor már nagyjából sejtettem, hogy főtengely szimeringes lehet...Pannóniát soha nem szedtem szét, igaz, korábban a D-Csepelem motorját én újítottam fel, mégsem mertem nekivágni, meg mindig volt más fontosabb dolgom...Néhány éve még be tudtam indítani a motort nagy nehezen, de idén már nem is sikerült.

    Idén viszont tényleg nekiálltam a felújításnak. Meg kell, hogy mondjam, rengeteget szívtam vele, viszont van néhány tapasztalatom, amit szívesen megosztok az érdeklődőkkel.

    A feltételeim a szereléshez:

    "Szerszámmal nem kunszt!" Ami persze nem igaz, azzal is kunszt, mert kell hozzá egy csomó szakértelem...

    Az alap problémám, hogy nincsen megfelelő műhelyem. Egy sufniban kezdtem még kora ősszel jó időben, és a hidegben a konyhában egy kidobásra szánt íróasztalon fejeztem be, miután majdnem másfél hónapig vártam a főtengely felújítására... Nincsenek különleges szerszámaim sem, csak ami mindenkinek, villáskulcsok, csőkulcsok, francia kulcs, fogók, seeger fogó, gumi kalapács, csavarhúzók, fúrógép, 3 körmös lehúzó, drémer, Pannónia lehúzó szerszám, stb. ill. van két egyszerű célszerszámom, amire nagyon szükségem volt, és szeretném is közkinccsé tenni őket!

    A blokk szétszedése, és a célszerszámok:

    A kínlódás már itt kezdődött! Ráment a lendkerékre egy Pannónia lendkerék lehúzóm menete, igaz, kisipari kivitel volt, szerintem nem edzett, vagy nemesített anyagból. Végül a 3 körmös lehúzóval mentem neki, de itt az a gönd, hogy a lendkerék mindenhol lekerekített, nincsen rajta jó fogása. Végül is a kivágásaiba dugtam bele a körmöket, és a kiugrás ellen egy nagy AWAB-bilinccsel összeszorítottam a lehúzó körmöket. A bilincs deformálódott, nyúlott, a köröm kiugrott. Ezután 3 db 8-as anyát dugtam a köröm mellé a lendkerék furataiba, így már kitámasztva, már nem tudott kiugrani egyik köröm se. A lehúzóm elég "combos", ennek ellenére nem akart a lendkerék lejönni. Húztam rajta, ráütöttem a menetorsóra, ...húztam, ...így tovább, ...semmi.
    Egyre nagyobbat húztam és fájó szívvel egyre nagyobbat ütöttem. A végén egy akkora nagy pendüléssel jött le, hogy azt hittem a lehúzó körme tört el.
    Sajnos a kis lánckerék a szekunder oldalon hasonlóan jött csak le, ráadásul az "ék" (íves retesz) úgy benne volt a tengelyben, hogy képtelen voltam kiszedni. (Később a főtengelyt is felújító cégnél szedték ki valahogyan.)

    A főtengely gumi kalapáccsal kiütögethető volt a csapágyakból.

    A csapágyak kiszedése szintén komoly problémát okozott. Nem akartam kiverni őket a helyükről, nehogy sérüljön a fészkük. Ezért készítettem egy csapágykihúzó célszerszámot:
    Az említett 3 körmös lehúzó karos körmeit lecsavaroztam a helyükről. Vettem csavarboltban nagyméretű alátéteket, amit le tudtam esztergáltatni a 6305-ös főtengelycsapágy külső gyűrű átmérőjénél 1 mm-rel kisebb átmérőjűre, 61 mm-re, valamint a 6204-es, ill. a 6303-as sebességváltó csapágyak kölső átmérőjénél 1 mm-rel kisebb átmérőjűre 46 mm-re. (Esztergáltattam a 6204-es kerékcsapágyakhoz is), de ennek itt most nincsen jelentősége.)
    Az említett alátétek 2-3 mm vastagok, és a belső furatuk akkora, hogy át tudtam dugni rajtuk a körmös lehúzó csavarorsóját. Vettem a csvarorsóhoz való M14-es anyát is az alátétek rögzítésére, valamint vettem 3 db M14x50-es csavart is, amivel neki tudom támasztani a kihúzót a blokk félhez.
    A körmös lehúzó csavarorsóját átfűztem a kihúzandó csapágy belső gyűrűjén, majd a túloldalán ráfűztem a csapágy méretének megfelelő (annál 1 mm-rel kisebb) alátétet és egy csavart csavartam a csavarorsó végére. Ezt követően a 3 darab csavarral alátámasztottam a körmös lehúzó szárait rögzítő részt és a csavarorsót kifelé csavarva hozzáfeszítettem a szerkezetet a csapágyat tartó blokkfék homlokfelületéhez. Ezt követően a körmös lehúzó csavarját kifelé csavarva kihúztam a fészkéből a csapágyat. (Már itt megjegyzem, hogy ugyanezzel a szerkezettel a csapágyat be is lehet húzni a helyére!

    Az M14-es csavarral rettentő nagyot lehet húzni, mégsem jöttek ki a csapágyak, ezért úgy döntöttem, hogy melegíteni fogom a csapágyházakat. Betettem a blokk felet a gáztűzhely sütőjébe és kis lángon fokozatosan melegítettem fel, nehogy esetleg deformálódjon. Időnként kevés vizet fröcsentettem rá, hogy lássam, hol tartok. (Ha hőfokjelzős sütője, vagy érintő hőmérője van valakinek, akkor erre persze nincsen szükség...). Amikor szinte azonnal forrva elpárolgott a ráfröccsentett víz, akkor vastag ronggyal megfogva kivettem, és gyorsan összerakva az említett szerszámot, immáron könnyebben ki tudtam húzni a csapágyakat, bár az indításhoz még így is kellett feszítenem rendesen.
    (Összességében úgy gondolom, hogy fontos a meleg szerelés, mivel az alumínium csapágyház hőtágulási együtthatója jóval nagyobb az acél csapágy gyűrűénél, így a kis átfedéssel gyárilag melegen besajtolt csapágyak szerelése úgy történhetett, hogy nem "vasaltam ki" a csapágyfészkeket, és a beszerelésnél is hasonló körülményeket tudtam teremteni a gyári szereléshez, ami a legkíméletesebb szerelés révén megnöveli a motor élettartamát

    Akkor nem készítettem fényképet erről, a meleg vasakkal voltam elfoglalva, de utólag lefényképeztem a csapágy kihúzó- beszerelő szerszámot, és a fenti talán kicsit körülményes leírással összevetve talán érthető a használata...

    Képek a csapágy kihúzó, beszerelő szeszámról:

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül


    Sajnos ez a szerszám nem használható a kuplung tengely jobb oldali csapágyához, mivel az egy alumínium lemezzel lezárt fészekben (zsákfurat) van, és nem akartam kiszedni a lemezt, félvén, hogy később nem tömít majd rendesen.

    Szerencsére már korábban D-Csepelemhez készítettem a sebváltójában lévő zsákfurathoz egy célszerszámot.
    Egy 10-es köracél, egy kis darab u-vas, egy 10-es anya, meg egy kisebb csavar, pl. M4-es anyával kell hozzá, valamint satu, vasfűrész, reszelő, valamint asztali fúrógép. (Természetesen gépekkel, marógép, stb. is elkészíthető, de pont az a lényeg, hogy olyan szerszámot ajánljak, amit bárki meg tud csinálni.)

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül

    A képen bemutatott célszerszám működési elve az, hogy két kis megfelelően kireszelt körmös darabot dugok bele a csapágy belső furatába és egy menetes végű közdarabbal kitámasztom, hogy a körmök biztosan beakadjanak és a kihúzás alatt tartsanak a túloldalon. A két körmös darab és a menetes közdarab "együttdolgozását" egy a rajtuk átmenő furaton átdugott csavar biztosítja. Az összeszerelt szerszámmal könnyen kihúzható egy elég erős U-vasra támaszkodva csavarral a menetes szárral a csapágy.
    (A szerszámot még vagy huszonöt éve gondoltam ki és csináltam meg, amikor a D-Csepelem felújítása során szembesültem ezzel a problémával. Akkor nagyon büszke voltam rá és eltettem, még jó lehet majd valamikor alapon...hát, kellett...huszonöt év múlva....)

    A főtengely sebváltó felőli oldalán a két csapágy között lévő fémházas szimering alu házban van. Elég sokat kínlódtam a kibányászásával, mivel nem lehet a túloldaláról hozzáférve kinyomni. Végül eszembe jutott a melegítéses "csodafegyver", melegen viszonylag könnyen sikerült szimering a túloldaláról ferdén tartva a csavarhúzót kinyomni a szimeringet a házból.

    Folytatás következik!



    l
    Django kedvelte ezt.

    #2
    Amit láttam szétszedést követően:

    A dugattyú még 3 gyűrűs volt és erősen kopott a hengerrel együtt. Az említett finom agyagos por a fémszita légszűrőn keresztül bejuthatott a motorba és akkor is kárt okozott ha nem sokkal több, mint 16000 km volt a motorban.

    A főtengely kotyogott, oldalirányban a sonkához ütközött a hajtókar. A dugattyú csapszeg is kopott volt, körömmel jól érzékelhető váll volt a csapszegpersely vonalában. A főtengely csapágyak surrogtak és a forgattyús házzal együtt valami feketés lerakódás volt a felületükön.
    A sebességváltó csapágyaknak is surrogó hangja volt.
    Mint kiderült, nem csak a sebességváltó felőli főtengely szimering engedte át a sebváltóból az olajat, hanem a lendkerék felőli is átengedett, a villamos tekercsek belső fele olajos volt.
    A kuplunglánc lógása 10 mm volt, és a parafák (nem ragasztott, hanem belenyomott parafás) összevoltak ragadva. A kuplung pálcákon kb. 1mm-nyi nyomot hagytak a golyók.
    A gyújtás kivezető bakelit alkatrész el volt repedve, sé a belső réz alkatrészek is erősen (zölden) rozsdásak voltak.

    A főtengely kúpjai, a menetei, a csúcsfuratai, a kuplung lánckerekek, a sebességváltó fogaskerekek, a kuplung kinyomó kar orr része, a kuplung lamellák körmei, ill. a kuplung kosár hornyai, a blokk csapágyfészkei viszont jó állapotban voltak.

    Az alkatrészek állapota alapján úgy döntöttem, hogy felújíttatom a főtengelyt, ki kellett vetenem a kihajtó tengelyből a lánckerék íves reteszét és újat készíttetni helyette, új dugattyú, (magyar utángyártott), csapszeg, gyűrűk kellettek. Vettem a sebváltóba Koyo csapágyakat, és SKF viton szimeringeket.. Voltak a főtengelyhez FAG csapágyaim, továbbá egy CZ kuplung láncom, új szekunder kis lánckerekem, eredeti nem használt megszakítóm, és parafázott kuplung lamelláim, valamint vettem jó állapot bakelit gyújtás kivezetőt.


    A blokk összeszerelése:

    A blokk szétszedésekor feljegyeztem, hogy melyik sebváltó csapágynál hány darab hézagoló lemez volt betéve. A főtengely felújítása miatt szét volt húzva, és újra összerakva, ott újra kellett hézagolni.
    (itt megjegyzem, hogy sokáig újították fel a főtengelyt, de ennek az volt az oka, hogy az első csap amikor visszahozták hőkezelésről, kiderült, hogy valamiért nem tudja az 55 HRC keménységet. Vagy az anyaggal volt gond, összekeverték, és nem volt cementálható, vagy rosszul cementálták, vagy az edzéssel volt a gond..ezt nem tudom, de újra kellett esztergálni, hőkezelni, keménység mérés és köszörülés, megint keménység mérés.
    Dühös voltam, hogy elhúzódott a dolog, de korrekt volt a cég, ha nem ezt tette volna és beleteszi a nem elég felületi keménységgel bíró főtengelyt, valószínűleg csak jóval később derült volna ki a dolog, hiszen itt a tél, meg amúgy is, amennyit én motorozok...)

    A sebváltó összerakásánál persze összekevertem a két bronzperselyt, ezért nem ment először össze a két fél. Valamiért az eredeti hézagoló lemezek sem jöttek be, a blokk felek összehúzatása után enyhén szorult a tengely, ezért inkább kivettem belőle egy hézagoló lemezt.

    A hézagolással azért elszórakoztam egy darabig. Minden tengelyt külön próbáltam és alig érzékelhető (tized milliméternyi) oldalirányú játékkal raktam össze őket, hogy kézzel forgatva simán forogjanak.

    Kérdés!!!???

    Van-e valakinek jó ötlete, hogyan lehetne úgy hézagolni a tengelyeket, hogy ne kelljen a csapágyakat beerőltetni a fészekbe, meg kiszerelni minden próbálásnál?
    (Esetleg a használt kidobandó csapágy külső, ill a belső gyűrűjéből valahogy levenni pár tized millimétert és így lazán szerelhetőek a csapágyak, míg a hézagolás szempontjából fontos szélességi méretek változatlanok.
    Már csak az a kérdés, hogy lehetne leszedni azt a pár tized millimétert...)


    Már a blokk széthúzásánál említettem, hogy a csapágy kihúzó szerszámommal a csapágyakat be is tudtam húzni, méghozzá úgy, hogy végig a csapágy külső gyűrűjét támadtam a megfelelő méretűre esztergált alátétekkel. Itt is használtam a melegítést, és volt olyan csapágyam, amit egy hirtelen mozdulattal szerszám nélkül is be tudtam gumikalapáccsal ütni a az említett alátét segítségével a külső gyűrűnél fogva, és volta olyan csapágy, amit a készülékkel kellett behúznom a helyére.
    (Az SKF adatai szerint egyébként a csapágyak meghibásodásának mintegy 15%-ban a helytelen szerelés az oka...)
    Az említett alátéteteket használtam a szimeringek beütögetéséhez is, úgy hogy a dugós kulcs készlet megfelelő darabjával ütöttem!!!

    A blokk felek közé papír tömítést tettem, és mindkét oldalát megkentem Loctite 5920-as pasztával. (Lehet, hogy a legközelebbi blokkomhoz: Csepel 250 nem teszek papírt...).
    Először kicsit sokat tettem belőle, összehúzáskor láttam, hogy mennyi kijön, amit le kell törölni, ezért később már kevesebbet használtam. (Egy csepp olajat nem találtam még a motor alatt.)

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül

    A sebességváltótól féltem, de egész simán ment a dolog. A berúgókartengelyéhez és a sebváltókar tengelyéhez kaptam "O" gyűrűt, így azt is kicseréltem, ne legyen olajos ott sem:

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül


    Sajnos a berúgó fogasívét a közlőkerék rossz fogába raktam (1 foggal arrébb, de itt a Fórumon hasznos tanácsot kaptam a kérdésemre, így kicsit visszabontva, és helyesen újra összerakva menetem tovább...

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül


    A berúgóív az alu házba sajtolt acél csapnak ütközik, amin az ütést egy kemény műanyag (vagy gumi?) gyűrű tompította, ami elég ócska volt már. Én a 9 mm átmérőjű csapra egy 8 mm-es belső átmérőjű kb. 2,5 mm-es falvastagságú olajálló gumi cső darabot húztam, a végén alátéttel és sasszeggel rögzítve, úgy, hogy az alátét külső átmérője kisebb legyen a gumi külső átmérőjénél.

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül


    (így szétszedve a szerkezet láttam, hogy ez egy gyenge pontja a Pannóniának, és a berúgó vad használata kitörheti az acél csapot, utána meg csak jön a kínlódás. Mindenkinek azt ajánlom, hogy ne tapossa végig teljes erővel a berúgókart, és visszafelé se hagyja visszavágódni!)

    Ellenőriztem, hogy a primer hajtás fogaskerekei egy síkban vannak-e:

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül

    Aztán az új lánc feszességét, ill. összeszereltem a kuplungot:

    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
    Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül


    A blokk összeszerelése után a dugattyút szintén melegen szereltem, ügyelve a dugattyú tetején jelölt nyílra, hogy az a menetirányba nézzen. A csapszeget egy hirtelen nyomással a másik kezemmel a dugattyút ellentartva (!!!) sikerült kézzel a helyére nyomnom.
    A seeger-gyűrűket úgy helyeztem el, hogy a szimmetria tengelyük a dugattyú tengelyével egybe essen.

    A dugattyú gyűrűket felszerelés előtt beletettem a hengerbe, és ellenőriztem a végeik között lévő rést. A gyűrűket óvatosan feszítve kézzel raktam fel a dugattyúra, de előtte még körbeforgatva a horonyban ellenőriztem, hogy szabadon tudnak e mozogni.

    A henger olajos volt így óvatosan rácsúsztatam a dugattyúra, amit előbb a blokkra helyezett két kis lapos fadarabra ültettem és így stabilan támaszkodott. A henger a dugattyúra csúsztatása során figyeltem a henger belső palást részén lévő nyílásokat és, egy ízben 180 fokkal elfordítottam közben a hengert, hogy a gyűrűvégek nehogy beakadjanak az épp az útjukba kerülő csatornába.

    Ezt követően felraktam a gyújtás alaplapot.

    Sajnos a főtengelyemből hiányzott a lendkerék tájoló csap, mivel mind a két kúp rész utána lett köszörülve, és ezt vagy csak roncsolással tudták kiszedni, vagy elveszett...
    4 mm-esnek mértem, de a négyes fúró kicsit lötyögött benne. Jobb híján, egy 4-es huzalszegbők vágtam egy darabot, ez 4,1 mm volt, és ezt fúróba fogva dörzspapírral lecsiszoltam olyan méretre, hogy fixen üljön a főtengelyben. ezt követően a drémerrel kis flex-koronggal helyben méretre vágtam, a z elektromos alkatrészeket előtte gondosan letakarva, hogy a fémpor ne menjen rájuk.
    (Gondolkoztam rajta, hogy esetleg valami edzett dolgot. pl. csapágygörgő) kellene beletennem, de abból indultam ki, hogy ennek a kis csapnak a feladata a tájolás és nem a nyomaték átvitele, a lendkereket pedig nem fogom annyiszor leszedni, visszarakni, hogy különösebben elkopjon a csap, amúgy is óvatosan csinálja az ilyesmit az ember...)

    Ha valakinek más véleménye van erről, szívesen veszem!!!

    Folytatás következik!
    OdinHEM, sricsi70 és 11 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Kipróbálás:Jó néhány nap szerelés után összeállt a blokk úgy este 11 óra tájban, és alig vártam a másnapot, hogy egy barátom segítségével betegyem a vázba és megpróbáljuk elindítani.

      Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
      Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül

      (Azon az éjjelen olyan voltam megint , mint gyerekkoromban karácsony előtti éjjel, amikor már alig vártam, hogy vége legyen az éjszakának....ráadásul álmomban is mindenféle alkatrészek, fogaskerekek, csavarok jelentek meg előttem, azt hiszem a kezemnek is olajszaga volt, pedig rendesen megmostam...)
      Másnap betettük a vázba, tank, porlasztó, stb. és már feltettem azta videót, amin élesben vágatlanul ott van az első indítása.

      Elvileg minden feltétel megvolt ahhoz, hogy induljon, szikra, benzin, felújított blokk, de az ember akkor lehet, csak biztos benne, ha valóban elindul. És elindult némi próbálkozás után, valószínűleg a karburátorba kellelt utána folyni még benzinnek, és ércesen pöfögött. Végigpróbáltam rajta a sebességeket is, szépen vált fel és vissza.

      Összegzés:

      Úgy tűnik, hogy sok munkával, (meg nem kevés pénzzel) sikerült a motorom blokkját felújítani úgy, hogy minden szükséges alkatrészt kicseréltem újra, ill. a nem cserélt alkatrészek vagy nem kopó alkatrészek, vagy kopásuk még oly mértékű, ami még üzembiztos hosszú használatot tesz lehetővé.
      Kapott egy új életet a motor, bejáratós lett. Ez az én használati gyakoriságom mellett további 50 éves futást garantálhat, a következő felújításhoz már valószínűleg nem csak erősebb szemüvegre, hanem nagyobb mennyiségű Cavintonra is szükségem lesz...és ezt az egészet is csak azért írtam le, hogy segítsek a 100 éves akkori magamnak...na meg a szerszámokat is jól el kell tennem...

      Nem számoltam össze, hogy hány órát, napot dolgoztam vele, de kb. egy hétnyi munkaknapnak megfelelő időt. (Csak az alkatrész mosásra ráment egy napom!) Nyilván egy profi szakember, a megfelelő szerszámokkal, amit csak úgy levesz a polcról, jóval kevesebb idő alatt megcsinálja...mindegy, ilyenkor az ember megtanulja tisztelni azt a munkát, ami egy ilyen motorban van... [IMG]file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\clip_image002.gif[/IMG]

      Azóta többször indítottam, alapjáratot állítottam. Magabiztosan indul, veszi a gázt, egyenletes az alapjárata. Nagyon szép pannóniás hangja van és már nem füstöl úgy, mint az első indításkor készített videón. Menni még nem tudtam vele, még a láncot rá kell tennem, a hátsó fékbovdent, ...erre meg itt a tél, nincsen hozzá eredeti téligumim, meg korabeli hóláncom sem...[IMG]file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\clip_image002.gif[/IMG]

      Nekem tényleg óriási sikerélmény volt, hogy képes voltam megcsinálni, és különösen jó érzés, hogy valamit megmentettem, újjászületett, hasznosíthattam feledésbe merülő gépész ismereteimet...

      A lényeg, legkésőbb a tavasszal műszakira viszem, és irány a motorozás!!!

      Aztán folyt köv: Csepel 250-es blokk felújítás, Simson Sr2 felújítás...
      Béla Rácz, és 11 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Szép munka!
        Váltó hézagoláshoz nem nagyon van jobb módszer mint a próbálgatás, mert lehetetlen méregetni.

        Komment


          #5
          Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Van-e valakinek jó ötlete, hogyan lehetne úgy hézagolni a tengelyeket, hogy ne kelljen a csapágyakat beerőltetni a fészekbe, meg kiszerelni minden próbálásnál?
          Szia, én így mértem le: https://plus.google.com/photos/10621...22833706643889
          Még nem raktam össze, mert sajnos a csere váltó nagyobb, mint kellene, vagy a ház kissebb. Még méregetnem kell, hogy mitől szélesebb az egyik tengely 0,5 a másik 0,9mm-rel a háznál.




          Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          A blokk felek közé papír tömítést tettem, és mindkét oldalát megkentem Loctite 5920-as pasztával. (Lehet, hogy a legközelebbi blokkomhoz: Csepel 250 nem teszek papírt...).
          szerintem tegyél papírt, mert a tömítés nem szakad és legközelebb nehéz lesz leszedni a deknit, ha egyszer jól feltapad.




          Örülök, hogy összeírtad ezt a kis szösszenetet, nem lehetett kevés meló megírni sem. Én is egy blokkon dolgozom, sajnos kevés időm van rá, de tavaszra működnie kell.
          Én jelenleg azzal állok, hogy a főtengely kuplung felöli csapágyak között nem volt bent a szimmering tartó hüvely, hanem két fémházas szimmering volt bent. Így esztergáltatnom kell egy hüvelyt (19,00mm szélesre kell kijönnie, a méretek alapján).
          Ad 2 ahogy írtam a csoportkerekek a donor blokkból szélesebbek, mint a ház. Ez nem annyira vicces, mert nem akarok középre egy papír tömítés ami kompenzál 1mm-t. Tehát valamiből le kell venni.
          Itt jegyzem meg ebben nem segít sem a piros sem a Szente Gyula bácsi könyve sem. Nem értem miért olyan nagy titok hogy egymáshoz és a léptető villa pozitciókhoz mi lenne a bázis, és a hézagolás mely felületek alatt kell beállítani. Nekem van leírásom Jawahoz (250ccm), egyértelmű és pontosan definiált.
          Ehhez képest a Pannónia sebesség váltó része elég zagyva, és pongyola is. Minden össze van szedve, de mégsem.
          Utoljára szerkesztve a következő által: ptm004; 2013 nov. 20, 16:34.

          Komment


            #6
            ptm004 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Szép kis fogat lesz ebből is ! :-)

            Komment


              #7
              Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              A blokk felek közé papír tömítést tettem, és mindkét oldalát megkentem Loctite 5920-as pasztával. (Lehet, hogy a legközelebbi blokkomhoz: Csepel 250 nem teszek papírt...).
              A blokkfelek és a henger-blokk közötti papír hézagolási szerepet is betölt. Szóval annak az elhagyását csak okosan.
              Bár nekem főtengelycsere után pont anélkül jött ki jól a hézagolás. Szóval csak pasztát kapott.

              Komment


                #8
                Szia! Jómagam is büszke tulaja vagyok egy '64-es T1-nek. Az enyémhez még nem nyúltam szimmering csere ráférne már lehet még bontatlan a blokk ja csak kuplunglamellákat cseréltem benne. Három év után elővettem pár hete benzin bele 3 szivató rugás és pöccre indult. Mindjárt el is mentem vele párkört. Nagy örömmel olvastam írásaid és örömmel tölt el, hogy minnél igényesebben törekedtél az összeszerelésre, nem csak össze lett "gányolva". Szóhasználatodból bizonyára te is műszaki ember vagy ami a munkádon is meglátszik. Gratulálok a motorodhoz! Sok örömed leld benne! Gergő

                Komment


                  #9
                  Ezt nevezem szakszerű leírásnak!Örülhet az ember,hogy vannak még olyan emberek akik nem sajnálják az időt és persze a pénzt sem(amiből egyre több kell sajnos) és néha vért izzadva nekilátnak egy öreg jobb sorsra érdemes motor felújításának és véghez is viszik!Gratulálok a motorodhoz és sok ezer balesetmentes megtett kilómétert kívánok!

                  Komment


                    #10
                    György Bognár eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    nem sajnálják az időt és persze a pénzt sem (amiből egyre több kell sajnos) és néha vért izzadva nekilátnak egy öreg jobb sorsra érdemes motor felújításának
                    ...és hogy ilyen részletes, hasznos beszámolót is készítenek róla!
                    Én pl. tanultam belőle 1-2 dolgot.

                    Komment


                      #11
                      Szia Demeter!

                      Köszönöm! Szerintem átköszörült gyűrűjű csapágyak (külső gyűrűből is és a belső gyűrűből is valahogy leköszörülni akár csak egy tized millimétert) hozhatnának megoldást, mivel lazán illesztve a csapágyfészekbe és a tengelyre lehetne próbálni a hézagolók számát.
                      (Az más kérdés, hogy ki áldozna fel erre jó csapágyakat, meg amúgy sem könnyű megfogni egy ilyen köszörüléshez a csapágyakat...)




                      Szia Ptm004!

                      Az a mérés nekem tetszik, amit fényképeken bemutattál! Viszont a főtengelynél kicsit nehézkesebb a sonka átmérője miatt.
                      Százados tolómérővel szerintem működik a sebváltónál, még akkor is, ha nem lehet közvetlenül mérni, hanem több mérés eredményének összeadása-kivonása adja meg az eredményt (ami mindig beleviszi a mérési hibát a rendszerbe).
                      (Nekem egy jó minőségű japán tolómérőm van, de az csak tizedes pontosságú hagyományos darab.

                      Nagyon tetszik a blokk széthúzó készüléked!

                      Azt írtad, hogy kellene egy alu szimering ház a főtengely csapágyak közé, ill. esztergáltatni akarsz. A hétvégén megnézem, hátha van nekem, ha találok, elküldöm!




                      Köszönöm külön megszólítás nélkül mindenkinek a hozzászólását, és örülök, hogy elolvastátok, amit írtam, annak meg külön örülök, ha hasznosítható is.
                      Én is kaptam a Fórumon keresztül konkrét segítséget, és folytatva a szerelést, meg majd a többi gépet is, számítok is a segítségetekre, és természetesen - ha nem is feltétlenül ilyen terjedelemben - de ha lesz hasznosítható tapasztalatom, feltétlenül meg fogom osztani!
                      Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2013 nov. 21, 21:50.

                      Komment


                        #12
                        Kedves Lemezjáték!


                        Köszönöm,hogy ilyen részletesen leírtad és megosztottad a fórum tagságával,a tapasztalataidat,-jó volt olvasni.Remélem az elvégzett munka,meghozza a gyümölcsét és a kezed alatt sok kilométert fog futni,balesetmentesen a motorod!A fentiekhez kívánok neked és a családodnak,jó egészséget és anyagiakat!

                        A profilodban ábrázolt lemezmotornak,nálam van az egyik présszerszáma(nem teljes),ha egyszer felénk jársz,szívesen megajándékozlak vele.

                        Üdvözlettel:Che

                        Komment


                          #13
                          Szia Lemezjáték! A főtengelyt én is egy óriás tolómérővel mértem 500mm-essel, mert annak a pofai értek el a sonka tovehez, de erről nem tudtam kepet kattintani. Koszi a felajánlást a szimmering tartora. Ha lenne olyan ami legalább 19mm széles azzal már jó lennék.
                          Üdv! Tamás

                          Komment


                            #14
                            Kedves Che!
                            Örülök, hogy tetszett. Sok szakszerű hozzászólásodat olvastam, így különösen megtisztelve érzem magamat!
                            Amit a szerszámról írtál, jó hír, átgondolom, hogyan tudnám nyélbe ütni a dolgot.
                            Üdv: Lemezjáték




                            Szia Tamás!

                            2 db-ot találtam most hétvégén ahogy kutakodtam. Az egyikbe egy szimering megy bele, kicsit karistolt, de szerintem olyan helyeken, ahol ennek nincsen jelentősége. Ha jól értem a működését, akkor az alu szimering tartó külső palástjának kell jól tömítenie, meg úgy kell a fészkébe fogadnia a szimeringet, hogy az illesztésénél, ne engedjen át, a forgó tengely tömítése már a szimering dolga. (Én SKF viton szimeringeket tettem bele, azt hiszem ezzel nem érdemes spórolni...)
                            A másik szimering tartóban benne vannak a szimeringek és érdekes, mert 2 szimering van benne. A Fórumon olvastam is erről érdekes hozzászólásokat, hogy kell-e két szimering. Nem tudom, hogy ez gyári, vagy utólag esztergáltak ki belőle...

                            Küldök képet róluk, amelyiket választod elküldöm (a másikat megtartom a Csepelhez, hátha cserélni kell benne).
                            Ja, küldj egy postacímet majd!

                            Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
                            Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
                            Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül

                            Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
                            Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül

                            Üdv: Lemezjáték

                            Komment


                              #15
                              Én csak azt nem értem, hogy hézagoláshoz minek csapágyat köszörülni. Leméred a csapágyat nagyon pontosan mikrométerrel, aztán egy tetszőleges, puhább fémből esztergálsz egy pogácsát, aminek az összes mérete ugyanaz, csak az átmérői térnek el egy nagyon picit. Olcsóbb, egyszerűbb...

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X