Most fejeztem be a blokk felújítását (korábban azt hittem TLF, de itt a Fórumon megkaptam a segítséget a beazonosításához, T1.
Elég hosszúra sikeredett az írás, és nem biztos, hogy mindenkit érdekel, ezért alcímeket adtam neki, hogy lehessen átugrani az érdektelen részeket.
Alapvetően azért írtam le ezt az egészet, mert sok segítséget kaptam már a Fórum tagoktól , és úgy gondoltam, van benne olyan (pl. házilag kivitelezhető célszerszám leírása), ami másnak segítséget nyújthat...
Előzmények:
1996-ban vettem a motort tulajdonostól. Szürke forgalmival került a nevemre, új rendszámot kaptam rá az átiratáskor de még a mai napig nem vizsgáztattam le, mert nincsen még olyan állapotban.
Amikor kipróbáltam megvételkor, mentem vele egy kört de már akkor nagyon füstölt. A tulaj szerint évtizedes benzin volt benne, amúgy a motor a pajtában állt a tyúkok között, ami haza is vágta a krómozását...
Előtte már sokadik hirdetés alapján sokadik Pannóniást hívtam fel, többségük kis fékdobos volt, de nekem nagy fékdobos kellett. Amiket meg megnéztem, azok többsége már közelebb állt az enyészethez, mint egy kívánatos motorhoz.
Ennek a km órájában 16000 km volt, és a berúgókar is, meg a váltókar is masszívan állt a helyén, semmi kotyogás. A tulaj, egy idősebb ember, jobbára a szőlőhegybe járt vele, amit igazolt a motor különböző zugaiban összeragadt finom agyagos por.
Azon a ponton voltam, hogy nagyon akartam már a motort, így megvettem. Rátettem a D-Csepelem rendszámát és az esti szürkület jótékony homályában iszonyú füstfelhőt magam mögött hagyva mintegy 10 km-es távon hazamotoroztam vele a belvárosba, és csodával határos módon nem találkoztam rendőrrel...
A benzin csere semmit nem javított a füstölésén. Kicseréltem a karburátoron a dúsító gumi nyitó-záró szelepét is, de ez sem segített. Ekkor már nagyjából sejtettem, hogy főtengely szimeringes lehet...Pannóniát soha nem szedtem szét, igaz, korábban a D-Csepelem motorját én újítottam fel, mégsem mertem nekivágni, meg mindig volt más fontosabb dolgom...Néhány éve még be tudtam indítani a motort nagy nehezen, de idén már nem is sikerült.
Idén viszont tényleg nekiálltam a felújításnak. Meg kell, hogy mondjam, rengeteget szívtam vele, viszont van néhány tapasztalatom, amit szívesen megosztok az érdeklődőkkel.
A feltételeim a szereléshez:
"Szerszámmal nem kunszt!" Ami persze nem igaz, azzal is kunszt, mert kell hozzá egy csomó szakértelem...
Az alap problémám, hogy nincsen megfelelő műhelyem. Egy sufniban kezdtem még kora ősszel jó időben, és a hidegben a konyhában egy kidobásra szánt íróasztalon fejeztem be, miután majdnem másfél hónapig vártam a főtengely felújítására... Nincsenek különleges szerszámaim sem, csak ami mindenkinek, villáskulcsok, csőkulcsok, francia kulcs, fogók, seeger fogó, gumi kalapács, csavarhúzók, fúrógép, 3 körmös lehúzó, drémer, Pannónia lehúzó szerszám, stb. ill. van két egyszerű célszerszámom, amire nagyon szükségem volt, és szeretném is közkinccsé tenni őket!
A blokk szétszedése, és a célszerszámok:
A kínlódás már itt kezdődött! Ráment a lendkerékre egy Pannónia lendkerék lehúzóm menete, igaz, kisipari kivitel volt, szerintem nem edzett, vagy nemesített anyagból. Végül a 3 körmös lehúzóval mentem neki, de itt az a gönd, hogy a lendkerék mindenhol lekerekített, nincsen rajta jó fogása. Végül is a kivágásaiba dugtam bele a körmöket, és a kiugrás ellen egy nagy AWAB-bilinccsel összeszorítottam a lehúzó körmöket. A bilincs deformálódott, nyúlott, a köröm kiugrott. Ezután 3 db 8-as anyát dugtam a köröm mellé a lendkerék furataiba, így már kitámasztva, már nem tudott kiugrani egyik köröm se. A lehúzóm elég "combos", ennek ellenére nem akart a lendkerék lejönni. Húztam rajta, ráütöttem a menetorsóra, ...húztam, ...így tovább, ...semmi.
Egyre nagyobbat húztam és fájó szívvel egyre nagyobbat ütöttem. A végén egy akkora nagy pendüléssel jött le, hogy azt hittem a lehúzó körme tört el.
Sajnos a kis lánckerék a szekunder oldalon hasonlóan jött csak le, ráadásul az "ék" (íves retesz) úgy benne volt a tengelyben, hogy képtelen voltam kiszedni. (Később a főtengelyt is felújító cégnél szedték ki valahogyan.)
A főtengely gumi kalapáccsal kiütögethető volt a csapágyakból.
A csapágyak kiszedése szintén komoly problémát okozott. Nem akartam kiverni őket a helyükről, nehogy sérüljön a fészkük. Ezért készítettem egy csapágykihúzó célszerszámot:
Az említett 3 körmös lehúzó karos körmeit lecsavaroztam a helyükről. Vettem csavarboltban nagyméretű alátéteket, amit le tudtam esztergáltatni a 6305-ös főtengelycsapágy külső gyűrű átmérőjénél 1 mm-rel kisebb átmérőjűre, 61 mm-re, valamint a 6204-es, ill. a 6303-as sebességváltó csapágyak kölső átmérőjénél 1 mm-rel kisebb átmérőjűre 46 mm-re. (Esztergáltattam a 6204-es kerékcsapágyakhoz is), de ennek itt most nincsen jelentősége.)
Az említett alátétek 2-3 mm vastagok, és a belső furatuk akkora, hogy át tudtam dugni rajtuk a körmös lehúzó csavarorsóját. Vettem a csvarorsóhoz való M14-es anyát is az alátétek rögzítésére, valamint vettem 3 db M14x50-es csavart is, amivel neki tudom támasztani a kihúzót a blokk félhez.
A körmös lehúzó csavarorsóját átfűztem a kihúzandó csapágy belső gyűrűjén, majd a túloldalán ráfűztem a csapágy méretének megfelelő (annál 1 mm-rel kisebb) alátétet és egy csavart csavartam a csavarorsó végére. Ezt követően a 3 darab csavarral alátámasztottam a körmös lehúzó szárait rögzítő részt és a csavarorsót kifelé csavarva hozzáfeszítettem a szerkezetet a csapágyat tartó blokkfék homlokfelületéhez. Ezt követően a körmös lehúzó csavarját kifelé csavarva kihúztam a fészkéből a csapágyat. (Már itt megjegyzem, hogy ugyanezzel a szerkezettel a csapágyat be is lehet húzni a helyére!
Az M14-es csavarral rettentő nagyot lehet húzni, mégsem jöttek ki a csapágyak, ezért úgy döntöttem, hogy melegíteni fogom a csapágyházakat. Betettem a blokk felet a gáztűzhely sütőjébe és kis lángon fokozatosan melegítettem fel, nehogy esetleg deformálódjon. Időnként kevés vizet fröcsentettem rá, hogy lássam, hol tartok. (Ha hőfokjelzős sütője, vagy érintő hőmérője van valakinek, akkor erre persze nincsen szükség...). Amikor szinte azonnal forrva elpárolgott a ráfröccsentett víz, akkor vastag ronggyal megfogva kivettem, és gyorsan összerakva az említett szerszámot, immáron könnyebben ki tudtam húzni a csapágyakat, bár az indításhoz még így is kellett feszítenem rendesen.
(Összességében úgy gondolom, hogy fontos a meleg szerelés, mivel az alumínium csapágyház hőtágulási együtthatója jóval nagyobb az acél csapágy gyűrűénél, így a kis átfedéssel gyárilag melegen besajtolt csapágyak szerelése úgy történhetett, hogy nem "vasaltam ki" a csapágyfészkeket, és a beszerelésnél is hasonló körülményeket tudtam teremteni a gyári szereléshez, ami a legkíméletesebb szerelés révén megnöveli a motor élettartamát
Akkor nem készítettem fényképet erről, a meleg vasakkal voltam elfoglalva, de utólag lefényképeztem a csapágy kihúzó- beszerelő szerszámot, és a fenti talán kicsit körülményes leírással összevetve talán érthető a használata...
Képek a csapágy kihúzó, beszerelő szeszámról:
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Sajnos ez a szerszám nem használható a kuplung tengely jobb oldali csapágyához, mivel az egy alumínium lemezzel lezárt fészekben (zsákfurat) van, és nem akartam kiszedni a lemezt, félvén, hogy később nem tömít majd rendesen.
Szerencsére már korábban D-Csepelemhez készítettem a sebváltójában lévő zsákfurathoz egy célszerszámot.
Egy 10-es köracél, egy kis darab u-vas, egy 10-es anya, meg egy kisebb csavar, pl. M4-es anyával kell hozzá, valamint satu, vasfűrész, reszelő, valamint asztali fúrógép. (Természetesen gépekkel, marógép, stb. is elkészíthető, de pont az a lényeg, hogy olyan szerszámot ajánljak, amit bárki meg tud csinálni.)
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
A képen bemutatott célszerszám működési elve az, hogy két kis megfelelően kireszelt körmös darabot dugok bele a csapágy belső furatába és egy menetes végű közdarabbal kitámasztom, hogy a körmök biztosan beakadjanak és a kihúzás alatt tartsanak a túloldalon. A két körmös darab és a menetes közdarab "együttdolgozását" egy a rajtuk átmenő furaton átdugott csavar biztosítja. Az összeszerelt szerszámmal könnyen kihúzható egy elég erős U-vasra támaszkodva csavarral a menetes szárral a csapágy.
(A szerszámot még vagy huszonöt éve gondoltam ki és csináltam meg, amikor a D-Csepelem felújítása során szembesültem ezzel a problémával. Akkor nagyon büszke voltam rá és eltettem, még jó lehet majd valamikor alapon...hát, kellett...huszonöt év múlva....)
A főtengely sebváltó felőli oldalán a két csapágy között lévő fémházas szimering alu házban van. Elég sokat kínlódtam a kibányászásával, mivel nem lehet a túloldaláról hozzáférve kinyomni. Végül eszembe jutott a melegítéses "csodafegyver", melegen viszonylag könnyen sikerült szimering a túloldaláról ferdén tartva a csavarhúzót kinyomni a szimeringet a házból.
Folytatás következik!
l
Elég hosszúra sikeredett az írás, és nem biztos, hogy mindenkit érdekel, ezért alcímeket adtam neki, hogy lehessen átugrani az érdektelen részeket.
Alapvetően azért írtam le ezt az egészet, mert sok segítséget kaptam már a Fórum tagoktól , és úgy gondoltam, van benne olyan (pl. házilag kivitelezhető célszerszám leírása), ami másnak segítséget nyújthat...
Előzmények:
1996-ban vettem a motort tulajdonostól. Szürke forgalmival került a nevemre, új rendszámot kaptam rá az átiratáskor de még a mai napig nem vizsgáztattam le, mert nincsen még olyan állapotban.
Amikor kipróbáltam megvételkor, mentem vele egy kört de már akkor nagyon füstölt. A tulaj szerint évtizedes benzin volt benne, amúgy a motor a pajtában állt a tyúkok között, ami haza is vágta a krómozását...
Előtte már sokadik hirdetés alapján sokadik Pannóniást hívtam fel, többségük kis fékdobos volt, de nekem nagy fékdobos kellett. Amiket meg megnéztem, azok többsége már közelebb állt az enyészethez, mint egy kívánatos motorhoz.
Ennek a km órájában 16000 km volt, és a berúgókar is, meg a váltókar is masszívan állt a helyén, semmi kotyogás. A tulaj, egy idősebb ember, jobbára a szőlőhegybe járt vele, amit igazolt a motor különböző zugaiban összeragadt finom agyagos por.
Azon a ponton voltam, hogy nagyon akartam már a motort, így megvettem. Rátettem a D-Csepelem rendszámát és az esti szürkület jótékony homályában iszonyú füstfelhőt magam mögött hagyva mintegy 10 km-es távon hazamotoroztam vele a belvárosba, és csodával határos módon nem találkoztam rendőrrel...
A benzin csere semmit nem javított a füstölésén. Kicseréltem a karburátoron a dúsító gumi nyitó-záró szelepét is, de ez sem segített. Ekkor már nagyjából sejtettem, hogy főtengely szimeringes lehet...Pannóniát soha nem szedtem szét, igaz, korábban a D-Csepelem motorját én újítottam fel, mégsem mertem nekivágni, meg mindig volt más fontosabb dolgom...Néhány éve még be tudtam indítani a motort nagy nehezen, de idén már nem is sikerült.
Idén viszont tényleg nekiálltam a felújításnak. Meg kell, hogy mondjam, rengeteget szívtam vele, viszont van néhány tapasztalatom, amit szívesen megosztok az érdeklődőkkel.
A feltételeim a szereléshez:
"Szerszámmal nem kunszt!" Ami persze nem igaz, azzal is kunszt, mert kell hozzá egy csomó szakértelem...
Az alap problémám, hogy nincsen megfelelő műhelyem. Egy sufniban kezdtem még kora ősszel jó időben, és a hidegben a konyhában egy kidobásra szánt íróasztalon fejeztem be, miután majdnem másfél hónapig vártam a főtengely felújítására... Nincsenek különleges szerszámaim sem, csak ami mindenkinek, villáskulcsok, csőkulcsok, francia kulcs, fogók, seeger fogó, gumi kalapács, csavarhúzók, fúrógép, 3 körmös lehúzó, drémer, Pannónia lehúzó szerszám, stb. ill. van két egyszerű célszerszámom, amire nagyon szükségem volt, és szeretném is közkinccsé tenni őket!
A blokk szétszedése, és a célszerszámok:
A kínlódás már itt kezdődött! Ráment a lendkerékre egy Pannónia lendkerék lehúzóm menete, igaz, kisipari kivitel volt, szerintem nem edzett, vagy nemesített anyagból. Végül a 3 körmös lehúzóval mentem neki, de itt az a gönd, hogy a lendkerék mindenhol lekerekített, nincsen rajta jó fogása. Végül is a kivágásaiba dugtam bele a körmöket, és a kiugrás ellen egy nagy AWAB-bilinccsel összeszorítottam a lehúzó körmöket. A bilincs deformálódott, nyúlott, a köröm kiugrott. Ezután 3 db 8-as anyát dugtam a köröm mellé a lendkerék furataiba, így már kitámasztva, már nem tudott kiugrani egyik köröm se. A lehúzóm elég "combos", ennek ellenére nem akart a lendkerék lejönni. Húztam rajta, ráütöttem a menetorsóra, ...húztam, ...így tovább, ...semmi.
Egyre nagyobbat húztam és fájó szívvel egyre nagyobbat ütöttem. A végén egy akkora nagy pendüléssel jött le, hogy azt hittem a lehúzó körme tört el.
Sajnos a kis lánckerék a szekunder oldalon hasonlóan jött csak le, ráadásul az "ék" (íves retesz) úgy benne volt a tengelyben, hogy képtelen voltam kiszedni. (Később a főtengelyt is felújító cégnél szedték ki valahogyan.)
A főtengely gumi kalapáccsal kiütögethető volt a csapágyakból.
A csapágyak kiszedése szintén komoly problémát okozott. Nem akartam kiverni őket a helyükről, nehogy sérüljön a fészkük. Ezért készítettem egy csapágykihúzó célszerszámot:
Az említett 3 körmös lehúzó karos körmeit lecsavaroztam a helyükről. Vettem csavarboltban nagyméretű alátéteket, amit le tudtam esztergáltatni a 6305-ös főtengelycsapágy külső gyűrű átmérőjénél 1 mm-rel kisebb átmérőjűre, 61 mm-re, valamint a 6204-es, ill. a 6303-as sebességváltó csapágyak kölső átmérőjénél 1 mm-rel kisebb átmérőjűre 46 mm-re. (Esztergáltattam a 6204-es kerékcsapágyakhoz is), de ennek itt most nincsen jelentősége.)
Az említett alátétek 2-3 mm vastagok, és a belső furatuk akkora, hogy át tudtam dugni rajtuk a körmös lehúzó csavarorsóját. Vettem a csvarorsóhoz való M14-es anyát is az alátétek rögzítésére, valamint vettem 3 db M14x50-es csavart is, amivel neki tudom támasztani a kihúzót a blokk félhez.
A körmös lehúzó csavarorsóját átfűztem a kihúzandó csapágy belső gyűrűjén, majd a túloldalán ráfűztem a csapágy méretének megfelelő (annál 1 mm-rel kisebb) alátétet és egy csavart csavartam a csavarorsó végére. Ezt követően a 3 darab csavarral alátámasztottam a körmös lehúzó szárait rögzítő részt és a csavarorsót kifelé csavarva hozzáfeszítettem a szerkezetet a csapágyat tartó blokkfék homlokfelületéhez. Ezt követően a körmös lehúzó csavarját kifelé csavarva kihúztam a fészkéből a csapágyat. (Már itt megjegyzem, hogy ugyanezzel a szerkezettel a csapágyat be is lehet húzni a helyére!
Az M14-es csavarral rettentő nagyot lehet húzni, mégsem jöttek ki a csapágyak, ezért úgy döntöttem, hogy melegíteni fogom a csapágyházakat. Betettem a blokk felet a gáztűzhely sütőjébe és kis lángon fokozatosan melegítettem fel, nehogy esetleg deformálódjon. Időnként kevés vizet fröcsentettem rá, hogy lássam, hol tartok. (Ha hőfokjelzős sütője, vagy érintő hőmérője van valakinek, akkor erre persze nincsen szükség...). Amikor szinte azonnal forrva elpárolgott a ráfröccsentett víz, akkor vastag ronggyal megfogva kivettem, és gyorsan összerakva az említett szerszámot, immáron könnyebben ki tudtam húzni a csapágyakat, bár az indításhoz még így is kellett feszítenem rendesen.
(Összességében úgy gondolom, hogy fontos a meleg szerelés, mivel az alumínium csapágyház hőtágulási együtthatója jóval nagyobb az acél csapágy gyűrűénél, így a kis átfedéssel gyárilag melegen besajtolt csapágyak szerelése úgy történhetett, hogy nem "vasaltam ki" a csapágyfészkeket, és a beszerelésnél is hasonló körülményeket tudtam teremteni a gyári szereléshez, ami a legkíméletesebb szerelés révén megnöveli a motor élettartamát
Akkor nem készítettem fényképet erről, a meleg vasakkal voltam elfoglalva, de utólag lefényképeztem a csapágy kihúzó- beszerelő szerszámot, és a fenti talán kicsit körülményes leírással összevetve talán érthető a használata...
Képek a csapágy kihúzó, beszerelő szeszámról:
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Sajnos ez a szerszám nem használható a kuplung tengely jobb oldali csapágyához, mivel az egy alumínium lemezzel lezárt fészekben (zsákfurat) van, és nem akartam kiszedni a lemezt, félvén, hogy később nem tömít majd rendesen.
Szerencsére már korábban D-Csepelemhez készítettem a sebváltójában lévő zsákfurathoz egy célszerszámot.
Egy 10-es köracél, egy kis darab u-vas, egy 10-es anya, meg egy kisebb csavar, pl. M4-es anyával kell hozzá, valamint satu, vasfűrész, reszelő, valamint asztali fúrógép. (Természetesen gépekkel, marógép, stb. is elkészíthető, de pont az a lényeg, hogy olyan szerszámot ajánljak, amit bárki meg tud csinálni.)
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
Képfeltöltés.hu - korlátlan ingyen tárhely képeidnek, regisztráció nélkül
A képen bemutatott célszerszám működési elve az, hogy két kis megfelelően kireszelt körmös darabot dugok bele a csapágy belső furatába és egy menetes végű közdarabbal kitámasztom, hogy a körmök biztosan beakadjanak és a kihúzás alatt tartsanak a túloldalon. A két körmös darab és a menetes közdarab "együttdolgozását" egy a rajtuk átmenő furaton átdugott csavar biztosítja. Az összeszerelt szerszámmal könnyen kihúzható egy elég erős U-vasra támaszkodva csavarral a menetes szárral a csapágy.
(A szerszámot még vagy huszonöt éve gondoltam ki és csináltam meg, amikor a D-Csepelem felújítása során szembesültem ezzel a problémával. Akkor nagyon büszke voltam rá és eltettem, még jó lehet majd valamikor alapon...hát, kellett...huszonöt év múlva....)
A főtengely sebváltó felőli oldalán a két csapágy között lévő fémházas szimering alu házban van. Elég sokat kínlódtam a kibányászásával, mivel nem lehet a túloldaláról hozzáférve kinyomni. Végül eszembe jutott a melegítéses "csodafegyver", melegen viszonylag könnyen sikerült szimering a túloldaláról ferdén tartva a csavarhúzót kinyomni a szimeringet a házból.
Folytatás következik!
l
Komment