Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia első teleszkóp felújítása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Pannónia első teleszkóp felújítása

    Nem olajcsillapított teleszkópom van, mivel T1-es.
    A felújításhoz vettem a Fóti Gyuszitól szárakat és perselyeket (ebbe még a hosszabb perselyek valók).
    Elolvastam annak idején ApaE kitűnő írását a teleszkóp felújításról, sajnos csak kicsinyített képeim vannak a szerszámokról.

    Ami nem világos a történetben, az a bronz perselyek dörzsárazása.
    Gondolom a besajtolt perselyeket kell a teleszkópszárak méretére dörzsárazni úgy, hogy a szárak könnyedén, de kottyanás mentesen csússzanak?

    Gondolom, állítható dörzsárral csinálják, ami elég hosszú ahhoz, hogy a belső perselyt is megmunkálja.

    Csinált már valaki ilyesmit? Kihez, milyen szakemberhez érdemes vinni egy ilyen alkatrészt, tudtok-e esetleg javasolni valakit, vagy valaki nem csak köszönömért meg tudja ezt csinálni nekem?
    Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2016 márc. 30, 15:27. Oka: elütés

    #2
    Én 2 éve küzdöttem a problémával. Pannónia TLT. Egy gépműhellyel legyártattam a szárakat, nem tudtam, hogy kapható. Bronzot vettem rúd anyagba és egy ismerős esztergályos esztergálta méretre és illesztette. Azt nem kérdeztem, hogy hogyan, de nem lett tökéletes. Egyik ponton picit szorult, 90 fokkal elforgatva meg éppen nem lógott. Nem tudom, hogyan lehetne jól illeszteni. Szerintem olyan dörzsár kellene, ami elég hosszú ahhoz, hogy egyben át érje a két perselyt, hogy biztosan vonalban legyen. Az állítható dörzsár szerintem kevés. Szár hosszabbítással be ér a belsőhöz, de már a külsőt elhagyva. Nem hiszem, hogy így vonalban lenne. Akinek van ezzel tapasztalata az engem is érdekelne.
    Lemezjáték kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      A felújításhoz vettem a fóti Gyuszitól szárakat és perselyeket
      Nem teljesen értem mit vettél, de én a teleszkóp alsórészéből kivenném a rudat ami fut a perselyben és palástköszörültetném.
      Egyik ponton picit szorult, 90 fokkal elforgatva meg éppen nem lógott.
      Ezért kellene köszörültetni, mert az is kopik.

      Az így lehet illeszteni egy adott fix dörzsárhoz, annak a szárát már bárhogy lehet hosszabbítani és biztos nem csinál nagyobb furatot (ha helyesen használják)!

      Komment


        #4
        Először is köszönöm a válaszaitokat, mert kicsit tanácstalan vagyok!

        nyuszifül
        Nem teljesen értem mit vettél, de én a teleszkóp alsórészéből kivenném a rudat ami fut a perselyben és palástköszörültetném.
        Olyan utángyártott csöveket vettem, ami az alsó szárban van. Ha az eredetit akarom visszatenni, azzal kétféle gond lehet:

        1) Megkopott a szár. Ugyan jóval keményebb, mint a bronzpersely, amiben mozog, de az út pora meg a bronz azért képes az acélt is megkoptatni.
        Mondjuk abban igazad van, hogy ha megköszörültetem, akkor a kopás kivehető belőle (ha nem nagyon kopott, hiszen akkor azért már gyengítené is a köszörülés), és ehhez lehet illeszteni a perselyt.

        2) Deformálódhat, azaz hajolhat is a szár, az egyengetés az már problémás lehet.

        Amit vettem az jó, ami viszont furcsa nekem, hogy a felülete nem olyan sima, mint pl, egy MZ-é (tudom, az krómozott, meg olajtömörnek kell lennie), hanem érezni rajta az esztergált felületet, ami nyilván kevésbé sima, mint a köszörült felület.

        Lehet, hogy ide elég az esztergált felület is? esetleg még jó is, hogy némi zsírt tárol mondjuk a köszörült simábbal szemben??? Nem tudom, nem értek hozzá...

        Megnéztem azóta, rosszul emlékeztem, a vásárolt szár felületet tökéletesen sima, valószínűleg hidegen vont cső!!!
        Elnézést a téves információért!


        Gondolom, dörzsárazni besajtolás után érdemes csak a perselyeket, hiszen előtte könnyű volna dörzsárazni, csak sajtolás után csökken picit a belső átmérője is. Jól gondolom?!

        Ha így van, akkor viszont csak fix dörzsár jöhet szóba, ha jól értem?
        Ez felveti azt a kérdést, van-e ilyen méretű fix dörzsár, vagy esetleg a dörzsár méretére kell köszörülni a szárat emiatt?! (Itt bejön az, hogy jobb volna az állítható dörzsár, az az adott méretlépcsőn belül minden méretre jó...


        fulesdugó
        Szerintem olyan dörzsár kellene, ami elég hosszú ahhoz, hogy egyben át érje a két perselyt, hogy biztosan vonalban legyen.
        Sajnos nem értek hozzá, de nekem logikusnak tűnik, amit mondasz!

        Jó volna, ha még hozzászólnának olyanok akik nálam jobban értenek hozzá!
        Lehet, Gyulától kellene megkérdeznem, ő otthon van a témában.
        Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2016 márc. 30, 15:30.

        Komment


          #5
          Nekem a 60 év ettő jobban megviselte, ezért kellett újat csinálni.
          palástköszörültetném.

          Komment


            #6
            A TLT-ért érezd magadat irigyelve...még akkor is, ha ez a téma szempontjából közömbös...

            Komment


              #7
              Gondolom, dörzsárazni besajtolás után érdemes csak a perselyeket, hiszen előtte könnyű volna dörzsárazni, csak sajtolás után csökken picit a belső átmérője is. Jól gondolom?!
              Szerintem az a kiseb gond, hogy csökken az átmérője, az illesztés miatt ez lesz. Hajtókar felső szembe csináltak már nekem bronz perselyt. Meg mérte az ember a hajtókart, meg csinálta. Otthon a meleg hajtókarba csavarral behúztam, nem kellett dörzsárral hozzá nyúlni. Bővebre hagyta a furatot, tudta mennyivel kell, hogy a helyén jó legyen. Viszont a Pannónia felső szárnál ugyanez nem tudom járható e. Tökéletesen vonalban kellene lennie a felső szárnak. Esztergált célszerszámmal be húzni, hogy ne zömüljön, stb. Valószínüleg jobb helyre tenni és ott méretre munkálni, de nincs ötletem hogyan.

              Komment


                #8
                És az alábbi megoldás?

                Teleszkópszárat esztergába be, szépen kiórázni, aztán a perselyeket a szegnyereggel belenyomni és ha mind a kettő a helyén van akkor a szegnyeregbe fogott dörzsárral végigmenni mind a kettőn.

                Komment


                  #9
                  A TLT-ért érezd magadat irigyelve...még akkor is, ha ez a téma szempontjából közömbös...
                  Ezért már nem vagyok irígylésre méltó! 9évig húzódó felújítás, papír munka.. 2 évig használtam mielőtt tavaly meg kellett válnom tőlle. A minap viszont láttam a Danuvia index fórumon, azt hiszem a gödöllői börze képek közt. Rögtön meg ismertem.

                  - - - Updated - - -

                  Teleszkópszárat esztergába be, szépen kiórázni, aztán a perselyeket a szegnyereggel belenyomni és ha mind a kettő a helyén van akkor a szegnyeregbe fogott dörzsárral végigmenni mind a kettőn.
                  Ki lehet állítani rendesen? És, ha igen, belül is biztosan futni fog? A szegnyeregbe fogott dörzsár teljesen vonalba lenne a perselyekkel?
                  Ha igen akkor lehet így is megoldható.

                  Komment


                    #10
                    meg kellett válnom tőlle.
                    Viszont sok tapasztalatot szereztem a felújítással. A gépmunkák és krómozás kivételével mindent én csináltam rajta, ezért is sajnáltam nagyon.

                    Komment


                      #11
                      A szegnyeregbe fogott dörzsár teljesen vonalba lenne a perselyekkel?
                      Biztos hogy nem. CNC-n esetleg, de ott is ilyen esetben önbeálló rugós fejbe fogjuk a dörzsárt.
                      Kérdés, hogy szükség van-e arra, hogy "teljesen vonalba" legyen. Am emlékeim szerint azt a részt hónolni szokták, mint a hengereket.
                      Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2016 márc. 20, 10:24.
                      "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                      "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                      Komment


                        #12
                        wsievers
                        Kérdés, hogy szükség van-e arra, hogy „teljesen vonalba” legyen. Am emlékeim szerint azt a részt hónolni szokták, mint a hengereket.
                        Szerintem fontos az egytengelyűség, hiszen különben akkor is feszülne a perselyben a szár, ha amúgy az egyes perselyekbe megfelelően illeszkedne.

                        Van ilyen kis átmérőjű hónoló, ami olyan mélyre be is megy? Úgy értem biztos van, csak ki foglalkozik ilyesmivel?
                        Ott vagyok megint mint a fékdob szabályozással...

                        Én teljesen a dörzsárazásban gondolkoztam...lehet, hogy ez hülyeség?

                        Komment


                          #13
                          Valószínű amúgy elég az esztergálás is. Van olyan keményfém szárú furatkés, ami nem remeg akkor sem, ha 200 mm-t lóg ki. A fő kérdés a szár befogása. Tokmányba biztos nem, legalábbis hidraulikus tokmányba nem fognám be.
                          "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                          "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                          Komment


                            #14
                            Akárhogy is gondolkozom a dolgon, mindíg oda jutok, hogy mindegy, hogy hónoló vagy dörzsár, de ha az elsőt már elhagyja a szerszám mikor a belsőt csinálja akkor nem lesz vonalban a két furat. Ha pedig nem lesz, akkor nem fognak teljes felületükön felfeküdni a perselyek és a kis felfekvő felület miatt hamar elkopik. Ez a készre esztergálás tetszik a legjobban.

                            Komment


                              #15
                              fulesdugo

                              Én is töprengek a dolgon, és emlékeimben él olyan, hogy úszó-lengő dörzsár tartó gépi dörzsárazáshoz, ahol maga a furat adja meg a dörzsár központosságát azzal, hogy engedi a befogott dörzsárat beállni a megmunkált furathoz.

                              Ha a perselyek furata nem üt a palástjukhoz képest (ami nem olyan nagy elvárás, hogy ne üssön), akkor a persely furatainak besajtolás után is tengelyben kell állniuk, amihez igazodik mind a két perselynél az említett dörzsár...

                              - - - Updated - - -

                              wsievers
                              önbeálló rugós fejbe fogjuk a dörzsárt.
                              Amikor úszó-lengő dörzsártartót említettem, lehet, hogy ugyanarról beszélek, amit te korábban írtál?

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X