Én Miskolcon vettem a Fag csapágyboltba egy pár évvel ezelőtt kifejezetten teleszkópszimeringet,szerintem ott még mindíg lehet kapni,mondjuk már akkor is majdnem 5000-be volt a két szimering meg ha jól emlékszem két O-gyűrű is kell bele?!
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
P10 első teleszkópszárak felújítása
Collapse
X
-
Sziasztok!
T5-ös vasamba szeretnék P10 első teleszkópokat. Már be is szereztem 2 párat, amiből az egyik elég jó állapotú, látszik hogy törődtek vele és nem szárazon, de száraz helyen tették el. Szóval a rozsda se nagyon kezdte ki. (meg is lepődtem hogy milyen könnyen szétjött, gumikalapáccsal 1-1 kis koppintás és jött is szét aminek szét kelletett)
Viszont akadnak hibái. Az egyik alsó teleszkópszáron van egy kis horpadás. Közvetlenül a felső bronzpersely alatt, tehát mozgás közben ahhoz a részhez egy bronzpersely sem ér, de szerelésnél problémás. Kérdés hogy ezzel mit érdemes kezdeni? Essek neki reszelővel? Vagy kis köszörűkővel fúróval?
Krómozásnál a belsejét védeni kell? Vagy hogy szokták ezt?
Csapágyboltban voltam, mondtam a karmantyú méreteit, azt mondták pár napon belül tudnak rendelni. Bár hidraulikához való, de ha egy 100bar-os munkahengerbe jó akkor csak jó lesz a teleszkópba is
Mennyire nagy gond az ha 2 alsó bronzpersely között van 4-5 század eltérés? Az egyik oldalt az egyik alsó persely el volt törve. A másik teleszkópszár legnagyobb perselye meg annyival kisebb. Újat ha nem muszáj nem csináltatnék hozzá. (a rosszabbik teleszkóp perselyi is elég jók, csak ott a teleszkópszárakat kezdte meg a rozsda elég szépen...)
A felső bronzperselyek pereme alatt van egy kis beszórás. Oda kell o gyűrű vagy valami más tömítés? Az egyikben nem volt ott semmi, a másikban cérna volt körbetekerve.
És az a csavaros rész amiben a karmantyú is van, annak a nincs semmi tömítése hogy a menetnél ne eressze az olajat? Az egyiknél festékkel volt összerakva nagy örömömre. Gondolom nem véletlenül.
(ha van rá igény ennek a szétszedéséről csinálhatok pár képet és egy kis leírást)
Valamint az egyik párban a rugók kb 2-3cm-el rövidebbek, és volt a rugók és a kormánykifli között 1-1 műanyag gyűrű(4-5 cm magas) kérdés hogy gyárilag hogy volt? (bár gondolom hogy műanyag gyűrűvel valamivel keményebb lett a teleszkóp)
Komment
-
A karmantyúval az lehet a baj, hogy mozgás közben akadályozhatja a szárakat. A beszúrás a felső bronzpersely peremén azért van, hogy kirugózásnál oda ütközzön be a biztosítógyűrű, ezzel nem fog a horonyból kiugrani. Fíbertömítés van a szimeringtartóban eredetileg, összeszereléskor az tömíti a külső szár felső peremét, de a menetre tömítőpasztát tenni mindenképpen érdemes előtte. Gyárilag a rugó alatt egy lapos fémgyűrű van, ami a csésze belső peremén fekszik fel, így nem engedve hogy a szimeringet terhelje, a rugó fölött pedig az a műanyag gyűrű biztosít rugalmasabb összeköttetést az alsó villakiflivel, mint ütközővel.és heeegany kedvelte ezt.
- 2 likes
Komment
-
Mindegyik megoldás tökéletes. A Csepel Művekben dolgozó cég a fémszóráskor egy rendkívül jó minőségű kemény, oxidációra egyáltalán nem hajlamos réteget visz fel. A keménykrómozott megoldás pedig mindenki számára ismert, nem kell magyarázni. De egyet ne felejtsünk el, a kopó réteg nem azonos a szár anyagával, tehát az alá köszörülés a keménykróm vagy a fémszórás előtt, elérhet egy olyan méretkülönbséget ami szerintem rontja a szár szilárdságát.
A másik gond, és szerintem ez a fő elkövethető hiba, hogy mindenki az eredeti bronz perselyben gondolkodik. csakhogy ez a megoldás a működés folyamán rövid időn belül tönkreteszi a felületeket, bármelyik hasznát módszer esetében.
Tehát a legfőbb megoldandó probléma, hogy a kis falvastagságú bronz perselyek helyett mindenképpen teflon perselyt használjuk, és annak az átmérőjéhez igazítsuk a szár végső köszörülését.
Tartósan jót tömített teleszkópot csak így lehet készíteni. Persze ez nem könnyű feladat....
Komment
-
A karmantyúval az lehet a baj, hogy mozgás közben akadályozhatja a szárakat.
A beszúrás a felső bronzpersely peremén azért van, hogy kirugózásnál oda ütközzön be a biztosítógyűrű, ezzel nem fog a horonyból kiugrani.
a rugó fölött pedig az a műanyag gyűrű biztosít rugalmasabb összeköttetést az alsó villakiflivel, mint ütközővel.
Mindegyik megoldás tökéletes.
Én nem szándékozom fémszóratni mert elég jó állapotú. Bronzperselyek (a törött kivételével) szintén elég jók.
Teflon perselyekről írhatnál bővebben. Előnyeit, hátrányait a bronzhoz képest. No meg hogy árban milyenek.
Komment
-
Az egyik válaszoló írta, hogy hol javítják ezzel a módszerrel a szárakat. Én csináltattam ott tehát ezért írtam ide. Ezek a Pannonia szárak szerintem alap állapotban nem alkalmasak arra, hogy hosszú távon egy szimering tömítsen a felületükön. Mindnek olyan a felülete ami két hét alatt megeszi a szimering tömítő élét. Egy kemény, köszörült, finom felületű réteget a mai technológiával nem nagy ügy felvinni a szárakra. Ha még ehhez nem a bronzot hanem teflont perselyt használunk akkor sokáig megmarad a finom felület, ami biztosítja a jó tömítettséget.
Az RWH nevű cégnél találhatsz neked való teflon perselyt a felső bronz helyére és gyakorlatilag azt kell egy forgácsolt közbetéttel a bronz helyére beszerelni.
Elég csak a felsőt mert az alsó a szárral együtt mozog tehát az nem a szárat hanem a "házat" koptatja.
A hosszanti csíkok a gyári száron nagyrészt a bronznak köszönhetőek. De nézz meg egy akár 1976-os japán motor első teleszkópot, vagy egy MZ-t. Ott hosszú évek múlva sincs nyoma az ilyen jellegű kopásnak. A régi gépek teljes felületükön csúsztak ki-be az alu házba. Később ezt javították teflon perselyes kivitelűre a kedvező siklási tulajdonsága miatt legfőképp.
Persze nem a perselynek az ára a visszatartó erő hanem a felületi minőség javításának az ára (króm stb). Mert ezt a legtöbb Pannonia "szakértő" diszkréten ki szokta hagyni, mondván, hogy úgy is csak szobadísznek kell a Pancsi nem pedig a mindennapi használatra.heeegany kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
bsa10 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseDe egyet ne felejtsünk el, a kopó réteg nem azonos a szár anyagával, tehát az alá köszörülés a keménykróm vagy a fémszórás előtt, elérhet egy olyan méretkülönbséget ami szerintem rontja a szár szilárdságát.dino125ad kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
De miért akadályozná? Egyáltalán szerkezetileg miben különbözik a teleszkóphoz és a hidraulikához való?
Nem arra a beszúrásra gondoltam A tetején a pereme alatt közvetlenül.
A régi gépek teljes felületükön csúsztak ki-be az alu házba.
Nem tudok tutit mondani, csak hogy majd elválik mennyire lesz életképes a módszer.heeegany kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
Szervusztok!
Szerintem a teleszkópszárak felújítására,a keménykrómozás a lehető legjobb technológia,az más kérdés,hogy megéri e?Keménykrómozásra,először le kell köszörülni,a működő felületet.A köszörülést csúcsköszörűn kell végezni.Az egytengelyűség biztosítására,még a köszörülés előtt,a teleszkópszárak végeit,egy csúcsfuratos dugóval kell ellátni,melynek teljesen futáspontosnak kell lennie,és esztergapadban készül.A köszörűgép csúcstávolságának meg kell haladnia,a teleszkópszár hosszát,tehát jó nagy gép kell hozzá,melyet elég nehéz a kisiparban találni és,ha van is az üzemeltetés nem olcsó.
Keménykrómozás után a köszörülést,immár méretre,szintén el kell végezni.Görbe,torzult,korrodált teleszkópszárakkal,ezért nem érdemes foglalkozni,-esetleg csak,ha pótolhatatlanok.Görbe teleszkópszárat,még az egész folyamat elején ki kell egyengetni,de úgy,hogy a szelvénye ne torzuljon és lehetőleg hidegen,melyhez egy golyósprés megfelelő,az egyengetéshez elengedhetetlenül szükséges prizmákkal felszerelve.
Keménykrómozáskor,nekem vittek már fel 0.6mm.-t,egy FIAT 850-es motor himbatengelyére,mellyel semmi probléma nem merült fel később,a használat során,pedig azon a tengelyen,mozognak a himbák elég gyorsan.Akkoriban még itt helyben is keménykrómoztak,de azóta már a műhelynek a helye is "sóval van felhintve" és a mesterek is örök álmukat alusszák már sajnos,hogy hol csinálnak ilyet mostanában azt nem tudom.
Üdvözlettel:Che
- 3 likes
Komment
-
De jó hogy felhoztam ezt a témát
Első kérdésem 4. bekezdésére esetleg valami hasznosat?
Egyenlőre nem áll szándékomban a teleszkópszárakhoz nyúlni. Elég jó állapotúak, a bronzperselyek kotyogása is minimális, összerakva szinte semmi. Szóval festés, krómozás aztán mehet a motorra. (no meg persze tömítések cseréje, tisztítás, feltöltés friss olajjal)
Komment
Komment