Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Izs 49 - öblös sárvédő, tokozott lánc
Collapse
X
-
mir-mur eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseLeszedtem a deklit, és így is csináltam néhány képet a lánc tokozásról.
Előre lelövöm a poént, biztosan nem eredeti. De mielőtt leírom, szerintem miért nem az, még elmélkedjünk egy kicsit.
A blokköntvényen, úgy látom, nem faragtak semmit a burkolt lánchoz, mert a kivágások ránézésre a helyükön vannak. Próbálom más Izsekhez viszonyítani az alumíniumbetét kialakítását, de nem igazán tudom. Először ebből indultam ki, hogy hasonló megoldás volt a Jupiter-blokkokon, de azoknál máshogy oldották meg a rögzítést (csavarozták).
Látszik viszont, hogy kialakításában nagyon hasonlít az egyik már tárgyalt, szintén román 49-esen levőhöz (de jobban megnézve attól azért sok ponton el is tér - ránézésre például a tiéd jobban "hátralóg"), előfordulhat tehát, hogy volt egy ilyen láncbura-barát iskola a romániai Izsesek körében.
A hátsó féklap mindkét esetben eredeti, 49-es, amire szegecseléssel rögzítették a láncvédő káváját.
Ez egy eredeti állapotú féklap, általam helytelenül összerakva (a fékkilincs befelé fordítva kell, hogy álljon, hogy a fékpálcát közelebb hozza a féklaphoz - és így az egész láncfeszítő csavar mögé kerüljön).
A két román motoron lévő káva kialakítása szintén nagyon hasonló, a megtévesztésig. Talán csak a féklaphoz rögzítő fülek elhelyezésében látok különbséget, de orosz motorokon láttunk már ennél banálisabb eltéréseket is, ez belefér egy esetleges kis sorozatba. (A másik motornak amúgy a hátsó kereke is hekkelt - valamilyen telifékdobos, de ettől a féklap/bura még egyezhet a tiéddel.)
Miért gondolom, hogy mégis kamu az egész? A mai 49-es féklapok gyakori hibája, hogy a fékkulcs tengelyének zsírzógombja hiányzik, az öntvénybe fúrt menete pedig kiszakadt. Ez sajnos gyakran előfordult, ha nem megfelelően állították be a hátsó kereket, és a motor ledobta a láncot, ami legyalulta a pont rossz helyen levő zsírzógombot. A fenti képen látható féklap olyan kivételes állapotú volt, hogy nyoma sem volt sérülésnek a zsírzógomb körül. Ellentétben a tiéddel, amin szintén kiszakadt már a menet.
Ha a láncvédőd gyári lenne, a zsírzógomb is minden bizonnyal érintetlen lenne, hiszen a bura megakadályozta volna, hogy a leeső lánc leszakítsa azt. A motor tehát jó ideig üzemelt még láncvédő nélkül, de ezzel a féklappal.
A fotókat átfutva tehát továbbra is úgy tűnik, hogy ez egy egészen ügyesen kivitelezett barkácsolás. Ha gondolod, hagyd meg a motoron, de szerintem nem valami szép, főleg az az összekötő cső nagyon hekkelt.
- 2 likes
Komment
-
Köszönöm a minden részletre kiterjedő hozzászólást. A blokknál lévő csonk nincs sehogy rögzítve. Olyan precízen van a nút illesztve, hogy a felrakott dekli stabilan fogja. A láncvédő gumi az tényleg nagyon gagyi. Bár, az eladó szerint benne van az Izs jelzés valahol. Én még nem találtam meg.soveny kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
Szia!
Ha benne is van az igaz, hogy gyári izs, de nem ebből az évjáratból... későbbi izseken teljesen rendszerbe volt állítva az ilyesfajta gumitokozású védő...
Soveny állati jó oknyomozó hozzászólása után nem lehet mihez szólni!
ÜdvMinsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.
Komment
-
Tegnap sikerült telefonon hosszasan beszélgetnem Perger Zoli barátunkkal, aki szintén nagyon otthonosan mozog az Izsek világában. Határozottan állította hogy Romániában az a ritka, ha egy 49-es Izsen nincs láncvédő burkolat. Az öblös sárvédőről is hasonló véleménye volt. Szerinte gyártottak a Románoknak ilyen extrákkal motorokat.
Vagy valaki helyben gyártotta és szerelte iparszerűen.
- 2 likes
Komment
-
Kedves mir-mur..... A láncvédőd bizony eredeti, az Izs gyár második próbálkozása a lánc tokozására. Az Izs-350 /lemezvillás/ tokozása kezdetben a tengely magasságában szétcsatolható volt, később váltottak a "felcsavarozós" típusra de azután ezzel is leálltak és csak nagyobb tétel rendelésekor, szerelték így a motorokat. Gyártásuk az Izs-49 idejében még tartott , az 56-os típusnál pedig már egy újabb verzió jelent meg, amit csak az alumínium fékdob /planeta-3/ megjelenésekor módosítottak a fékdob profiljának változása miatt. Megpróbálok feltenni egy grafikát az első generációs tokozásról......... Üdv.: Zoli.....
- 4 likes
Komment
-
zolimotor eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseKedves mir-mur... A láncvédőd bizony eredeti
Köszönöm Zolinak a részletes beszámolótOdinHEM kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
mir-mur, Ha nem zavarok még hozzátenném, hogy a láncvédő burkolattal egyszerre tűnt el az előző grafikán látható, Izs logós térdpárnagumi. Hat évembe telt amíg sikerült szereznem belőle egy szép párat. Ezekből sajnos nem jó két jobbos vagy két balos mert felszereléskor a bolygók gyűrűje mindkét oldalon lefelé kell nézzen. Küldöm a fotót róla.....
Üdv.: Zoli...
- 4 likes
Komment
-
zolimotor eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseA láncvédőd bizony eredeti, az Izs gyár második próbálkozása a lánc tokozására.
soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
[ATTACH=CONFIG]5196[/ATTACH]
Ha a láncvédőd gyári lenne, a zsírzógomb is minden bizonnyal érintetlen lenne, hiszen a bura megakadályozta volna, hogy a leeső lánc leszakítsa azt. A motor tehát jó ideig üzemelt még láncvédő nélkül, de ezzel a féklappal.
Komment
-
soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseMir-mur motorján a sárvédőpálca csavarja (a csomagtartó alsó kis nyúlványán) beleért a láncburába, amelyet ezért ki kellett marni.
Ja ! és azon is lógóval ellátott térdgumi van.
Komment
-
zolimotor eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintésea láncvédő burkolattal egyszerre tűnt el az előző grafikán látható, Izs logós térdpárnagumi
McFrag oldalán azt olvasom, hogy a szaturnusz-logós térdpárnagumit csak a gyártás első két évében, 1951-1952-ben használták, a még préselt embléma nélküli 49-es tankokhoz (amik tehát még csak a szerszámosdobozban tértek el a lemezvillások üzemanyagtartályától).
(Nekem is volt anno egy ilyen tartályom: )
A lengyel oldal szerint a tankba préselt embléma megjelenésekor aztán váltottak a már "megszokott", embléma nélküli gumipárnára. Mir-mur motorja 1954-es évjáratú, és van is már préselt embléma a tankján, ez alapján tehát nem tartom indokoltnak a logós térdpárnagumit, de előfordulhat, hogy csak én nem találkoztam még ilyen összeállítással.
Nincs esetleg konkrét információd arról, hogy meddig szerelték a szaturnusz-logós térdpárnagumit a 49-esekre?
Komment
-
mir-mur eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintésepedig kétségtelenül ugyan ilyen burkolat az is
Komment
-
soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseInkább, kétségtelenül nagyon hasonló burkolat az is.
Komment
-
mir-mur eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseIgazad van. A TE féle motoron nincs kifestve a féklap közepe .
A káva rögzítőfüleinek elhelyezésére gondoltam amúgy. Vehetjük ezt is szőrszálhasogatásnak, de a különbség ettől még létezik.mir-mur kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
Komment