Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Egy nézőpont

Collapse
X
Collapse
 

  • Egy nézőpont

    Az alábbi írás tíz éve készült, egy barátom akkori gondolatai a motorjáról. Nagyjából ebben a hangulatban kezdtük el az ural.hu-t. Megkértem, engedje meg, hogy változtatás nélkül közölhessem a Veterán fórumon is - hiszen talán az a legkevésbé érdekes, hogy egy Uralról szól...

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_0## -->

    Úgy hét-nyolc éve lehetett, mikor lementünk páran egy barátunkkal a hétvégi házukba. Szokásos kis összejövetel, étel-ital ahogy kell, de volt még valami érdekesség is... Sokat hallottam már a nemrég vásárolt motorról, jobban mondva abban az időben mást sem hallottam Krisztiántól (ezen oldal egyik szellemi atyja és fő tanácsadója). Ha jól emlékszem, már fényképen láttam az első személyes találkozás előtt, de a hatás így is megdöbbentett, ami főleg a méreteknek volt köszönhető. Az akkor még felújítás előtt álló, minden porcikájában a túlméretezettség érzetét keltő kétkerekűről lekerült a pokróc, s ezzel kezdett körvonalazódni a hétvége előre nem tervezett programja: elő a Camping bicikli, műanyag kannával irány a benzinkút, majd az ABC-ből két laposelem. Nem volt olyan áldozat, amit meg ne hoztunk volna, hogy beindítsuk. Visszagondolva az egész jelenet kellékeivel együtt leginkább a McGyver sorozathoz hasonlított: pár köteg drót (szándékosan nem a "kábel" szót használtam!), szigszalag, izzók, villanyvasút trafó és a gányolásnak még jó néhány instrumentuma.

    Lelkesedésben és ötletekben nem volt hiány, s az akció sikertelen kimenetele egyikünk fejében sem fordult meg. Egynapi kemény próbálkozás után végre sikerült. A gyertyamenetek rosszak voltak a hengerfejben, a dugattyúk alatt - mint később kiderült - átfolyt miden, így nem győztünk újabb és újabb adag benzinért elkarikázni a kútra. Az orosz gyújtáskapcsolóban lötyögött a kulcs, többször leállt a motor, mert megszakadt az áram. (Aki ismeri a szerkezetet, biztos nem értetlenkedik a jelenségen, még ha ilyet nem is tapasztalt!) Valószínűleg rengeteg hiba volt még, én pár apróságon kívül másra nem emlékszem. Az emlék viszont, ami erről a hétvégéről maradt hibátlan: a pár kilométeres utazások - melyek makulátlan élvezetét kissé árnyalta a gondolat, vajon vissza tudok-e jönni (talán mondanom sem kell, itt csak a műszaki állapot kifogásolhatóságára gondolok, nem a szükséges okmány hiányára) -, az állandó tologatások, újraindítások, no meg a HANG, melyre felugrottak a lányok a posta előtt. Ez volt az első és persze meghatározó élményem Urallal kapcsolatban. Ez, és Krisztián folyamatos noszogatása - inkább sürgetése- kezdte érlelni az elhatározást: nekem is kell egy ilyen motor.

    Mikor elkezdtem Uralt keresni, többnyire egyedi, jellegükben igen hasonló masinákat láttam. Az utánajárást és kudarcokat megpróbálnám érzékeltetni egy tipikus esettel. Telefonon beszéltem az illetővel, aki elmondta, van egy eladó, kissé átépített "herlitek" típusú gépe. Gyanakvó kérdésemre azt válaszolta: semmi komoly átalakítás nem történt.(Egy ide is vonatkoztatható idézet Szomjas György, Roncsfilm című alkotásából: "nem történt károsodás." (Badár András)). Amikor lementünk megnézni, beigazolódtak a balsejtelmek: egy agyongányolt, szétfűrészelt förmedvényt látunk magunk előtt. Megkérdeztük: - miért kellett ezt tenni? - Eredetiből van sok, egyedi motort akartam...- válaszolta. Csöndben folyt a részletek szemrevételezése azzal az önkéntelen odaadással, melyet a csonka, rút dolgok - mint esztétikai kategóriák- felfoghatatlansága vált ki az emberből. Mikor telítődtünk a látvánnyal és a további szemlélődésnek már egészségkárosító hatása lett volna, mondtam: - kösz de nem igazán tetszik a motor. - Miért, milyet akartok? - kérdezte értetlenül. - Aminek megvan mindene, egyben van - feleltem. - Hát olyat nagyon nehéz találni... - hangzott a válasz.

    A megfelelő példányra végül hirdetés útján találtam rá. Este megszólalt a telefon: eredeti állapotú M-61 kicsit átalakítva, felújított blokk, érvényes műszaki. Amikor kimentünk megnézni, párutcányira a helytől már hallottuk az indítgatás hangját (mint a fényképen is látszik, természetesen nem volt rajta kipufogódob), aztán megláttam a maga valójában...

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_1## -->

    "URALDIVIDZONÓJEEE", ahogy a srác többször megnevezte... azért nem egészen ilyenre számítottam. Végül - szintén Krisztián befolyásolására - eldőlt a dolog: megvettem. Ami valójában a motor mellett szólt, hogy komoly átalakítás nem volt rajta - a tulaj csak az ülést tartó kis csonkot vágta le, de szerencsére nem dobta ki -, a leszedett eredeti alkatrészek pedig össze voltak gyűjtve és ezt addigra már értékelni tudtam. Az mindenesetre hihetetlen, hogy a saját lábán hoztam el. Útközben lefulladt, de még valahogy életet leheltem belé... Otthon aztán jó darabig nem sikerült beindítani. Megkezdődött a problémák és hiányosságok sorra vétele, amelyre inkább nem térnék ki. Lassan sikerült beszerezni a hiányzó alkatrészeket, s használható állapotra összeállt a szerkezet.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_2## -->

    folytatódik, lapozz!
     

    • TZ
      #2
      TZ kommentje
      Editing a comment
      Megvannak mindketten jó állapotban. Balázsnak azóta már három gyereke is van, a középsőre – Botondra – vár a motor, hogy majd remek élményeket szerezzen neki, ha majd felnő hozzá.

    • Igrich
      #3
      Igrich kommentje
      Editing a comment
      Most olvastam először, kiváló cikk! Az orosz ipar atitüdje is jól lett jellemezve. Az orosz gép beindulásának és üzemének kérdése, nagy mennyiségű benzin kérdése. Emlékszem, nagybátyám mesélte, hogy kotrósként egy orosz gépen dolgozott. Takarékossági okokból próbálták kisebbre venni a fogyasztást. Egyszer csak nem indultak a gépek. Javítás, próbálkozás, stb...nem ment. Orosz szakembereket hívtak a kotrókhoz. Állítottak a benzin adagoláson. Persze felfelé. Dőlt bele a lé, bőven! Na ekkor mindegyik elindult. Hát így voltak kitalálva ezek is.

    • Lemezjáték
      #4
      Lemezjáték kommentje
      Editing a comment
      Én csak most olvastam el ezt a cikket, és tényleg élvezet volt olvasni.

      Finom és elegáns egyensúlyt éreztem a korhűség megőrzése és szükségszerű átalakítások kompromisszumának megteremtésében.

      Gratulálok! (Ha nagy leszek, én is akarok ilyet!!!!!)
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 10:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 10:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 20:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 16:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 15:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 18:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X