• A legújabb PANNÓNIA: P11


    A P11 külsejében is korszerű motorkerékpár. Ízléses a színösszeállítása, a transzparenspiros tartály és záró-oldallemez kellemesen illeszkedik az ezüstösen csillogó sárvédőkhöz, a fekete vázhoz és a hullámosított nyereghez. A könnyűfémhengeres motor teljesítménye mintegy 22 lóerő, első fékje duplakulcsos, teleszkópvillája lengéscsillapítós

    Több mint fél évszázada gyárt motorkerékpárt a magyar ipar, és ez idő alatt nem egy típusa aratott nemzetközi elismerést. Persze, készültek olyan reményteljes mintapéldányok is, amelyek ugyan szép sikert ígértek, de – ezért vagy azért – nem lett belőlük még prototípus sem.

    A tervezési igyekezet különösen a felszabadulás után kapott lendületet a Csepeli Motorkerékpárgyárban, amelynek szerkesztőgárdája, az ügyhöz méltó buzgalommal dolgozott, alkotott. Az innen kikerült konstrukciók elsősorban a célszerűséget szolgálták, figyelembe véve a bel- és külföldi kereslet igényét.
    A konstrukciós iroda csekély számú, de tevékeny dolgozói többnyire aktív motorosok voltak, tehát gyakorlati tapasztalatból szerkesztettek, és nem ritkán öntevékenyen, amit az akkori gyárvezetőség és a kereskedelem ritkán támogatott. Ennek ellenére ez a lelkes együttes – ha kellett, partizánmódra – újabb és újabb típusokkal lepte meg a viszonylag szűk kört, amely az ipar körül kialakult. (Hogy csak egy példát említsünk, ilyen volt a két évtizeddel ezelőtt elkészült három különféle robogó.)

    Átütő sikert aratott a T5 típus, amely még ma is a keresett modellek közé számít. A P20 főként fiatalok körében népszerű. Az NSZK-ban megjelenő „Das Motorrad” szaklap közelmúltban próbálta ki ezt a típust, és e próba összesített eredményére büszkék lehetnek a csepeliek.

    S most bemutathatjuk a motorkerékpárgyáriak legújabb mintapéldányát, amely a P11 jelzést viseli. Sok olvasónk előtt talán nem is új, hiszen „részt vett” a május 1-i felvonuláson, ahol bizonyára sok ifjú szívet dobogtatott meg…

    A P11 a néhány évvel ezelőtt megjelent P10 alaposan továbbfejlesztett utóda. Nemcsak egyhengeres motorja új, hanem korszerű, hosszú rugóúttal szerkesztett teleszkópvillája, a féke, porlasztója, nyerge is – hogy csak a legfontosabbakat említsük. A legkorszerűbb megoldások hordozója a könnyűfémhengeres motor, amelynek forgattyúsháza a hagyományoktól eltérően osztatlan, ennek ellenére nem csak a teljes sebváltó-szerkezetet lehet kiemelni a motorblokk kiszerelése nélkül (akárcsak a P20-nál), hanem a forgattyús-mechanizmust is.

    A rend kedvéért újból megjegyezzük, hogy a mintegy 20-22 lóerős P11-ből még csak a mintapéldány készült el.
    -ergyé-
    (AM - 1973)


    Csupán néhány csavart kell megoldani, hogy a bal oldali zárófedelet eltávolítsuk, és egy mozdulattal kihúzható az ötfokozatú sebváltó (amely a P20-tól származik)


    Az elektromos művek eltávolítása után ilyen a P11 osztatlan forgattyúsháza


    Nem boszorkányság: a teljes forgattyúsmechanizmus kiemelhető az egészet alkotó blokk jobb oldalán


    A gumiba ágyazott forgattyúsház a vázban marad. Előtte a lánccal meghajtott kuplung és a sebváltó


    Balra a sebességmérő, jobbra a pontosan mutató fordulatszámmérő. A benzintartály záródugója lehetne szebb is.


    Ha nem felállványozva fényképezték volna az ékszerszépségű P11-et, akkor szebben simult volna a hátsó kerékre a sárvédő. Ezzel együtt megnyerő az új Pannóniáról alkotott összbenyomás

    (MTI – Vitályos József felvételei)

    soveny, régi motoros, bury és 16 további tag olvasták örömmel.
    Comments 54 Comments
    1. bury logója
      bury -
      bárcsak sorozatgyártorták volna ezt is mert nagyon szép motor
      itt van egy színes kép is erről a szépségről


    1. Tamás78 logója
      Tamás78 -
      Megkövezhettek , imádom a régi és szép motorokat ,de nekem a régi pannónia (bármelyik típusa) jobban tetszett ,mint ez.
      Ez csak az én véleményem . De hát , ízlések és pofonok .

    1. Taktaszada logója
      Taktaszada -
      Ezzel én is így vagyok.
      Persze a többit még a '60-as években tervezték, ezt pedig talán 73-74-ben (?). Más volt a divat. A műszaki tartalma viszont elég jó. Nagyon ötletes, és ígéretes. Jó lett volna, ha tényleg gyártották volna, igaz hogy nem tetszik annyira, de azért elduzzognék a nyergében. :-)

    1. szleppi logója
      szleppi -
      Szép szép a régi Pannónia de mára már ez is régi . Azért ez a P11 nagyon rendben van ám ,a szivem szakad meg érte.

    1. RayRamzy logója
      RayRamzy -
      Menyi esély van arra hogy egy ilyet lehet találni ? valami sufniba
      Rendőrségnek nem gyártottak akkoriban ilyeneket ?

    1. bury logója
      bury -
      Elviekben csak 1 darab készült belőle ez volna a prototípus de be szüneték a sorozat gyártást még mi előtt el kezdődőt volna .
      Viszont van még egy nyalánkság úgymond egy boxer motoros kardán meghajtású
      pancsi ami önindítós 1950 böl sajnos ebből is csak 1db készült

    1. majdánka logója
      majdánka -
      Pedig ez azért népszerű lett volna a korában, (a nagy dög ruszki boxerekkel szemben a kisebb méret és tömeg azért nagyot ütött volna.) Na meg a fogyasztás sem lehetett túlságosan elszállva, gondolom.
      És az önindító meg enyhe kuriózum volt ekkor még, nem? (sorozatgyártott modellek körében)
      A mögötte lévő se kutya, az a Pannónia Twin volna?

    1. szleppi logója
      szleppi -
      A boxer hol van kiállítva, hol lehet megnézni ?

    1. bury logója
      bury -
      szeptember 14-16 budapest syima rendezvényközpontban az Oldtimer Show keretein belül

    1. Sacerdon logója
      Sacerdon -
      A hengerfej kicsit ormótlannak hat, de egyébként gyönyörű.

    1. Hunor logója
      Hunor -
      Nekem bizony tetszik ez a motor, még mai szemmel is !

    1. harti logója
      harti -
      üdv nektek. Én nem rég regisztráltam, de már rég lesem az óldalt. Jó... Ép a napokban néztem végig a pannónia gyár halálozásáról készült videó sorozatott. Szomorú... De ez a p 11-es szerintem meg hozzta vólna a reményét, főleg a blokk javitása na az nem semmi. És a mérnökök akikk csinálták 3 hét alatt dopták össze. A blokkot egy lemezminta alapján vitték az öntödébe hogy öncsék ki... kicsit furán néztek rájuk de meg csinálták, és müködött. És szép is a 11 széria...szerintem.




      a másik észrevételem ami mellet nem tudok el menni a boxer motoros pannónia. Ezt én már láttam és hallotam is járni egy rendezvényen...1950 tervezet gyártás boxer motórral, öninditóval kardán le hajtással...MIÉRT NEM GYÁRTOTTAK SOROZATOT BELŐLE nem értem pedig ez be jött vólna. Szépen eggyenletesen jár és a nyomatéka ... hu hu... de a hangja sem egy utólsó...

    1. OdinHEM logója
      OdinHEM -
      Mai szemmel nézve is gyönyörű ez a P11. Sok másik motoron köszön vissza a kinézete, pl. Honda, Yamaha, Suzuki... Nektek nem villan a tank és a hátsó lemezek alakja be mikor japán régebbi mocikat láttok?

    1. St.Z.350 logója
      St.Z.350 -
      Bizony villant! A Yamaha RD-350 teljesen így néz ki .A technikai eltéréseket nem számítva.

      A Pannóniák szerettek hasonlítani a Yamahákra.Az 1963-as250es Yamaha Sports-YDS-1-es és a P20-as közötti hasonlóságra gondolok.

    1. nondebr logója
      nondebr -
      A boxer Pannónia valószínűleg a gyártás bonyolultsága miatt nem lett sorozatgép. Ugyebár szintén kétütemű. Tehát a két forgattyúsházat gáztömören el kell szigetelni egymástól. A szerelhetőség érdekében a főtengelyt is osztott, középen bontható kivitelűre kell készíteni. Ez pedig erősen drágítja a gyártást.
      Hasonló okok miatt múlt ki az MZ (akkoriban még IMZ) 350-es boxere is.

    1. Pali61 logója
      Pali61 -
      Üdv! Ezek a gyöngyök négy betűnek köszönhetik a gyors elmúlást, KGST. Mi is lehetnénk olyan büszkék a pancsira, mint az amik a Harley-re.

    1. TUZI logója
      TUZI -
      Ne ezek azok a motorok, amik úgy járnának mint az „iker dugattyús” már ha egyszer sikerülne egyet szereznem. Egyszer volt egy halvány esélyem , hogy hozzám kerül egy.:-(((Akkor mondtam az asszonynak , beüzemelem, felveszem a hangját csengőhangnak, majd szétkapom, és felviszem a hálószobába, ott összerakom, és onnan nem megy sehova míg én lélegzem.
      Nem részletezem mit mondott. :-)))) Hiába , NŐ!!!

    1. bazsimoci logója
      bazsimoci -
      Idézet nondebr eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      A boxer Pannónia valószínűleg a gyártás bonyolultsága miatt nem lett sorozatgép. Ugyebár szintén kétütemű. Tehát a két forgattyúsházat gáztömören el kell szigetelni egymástól. A szerelhetőség érdekében a főtengelyt is osztott, középen bontható kivitelűre kell készíteni. Ez pedig erősen drágítja a gyártást.
      Hasonló okok miatt múlt ki az MZ (akkoriban még IMZ) 350-es boxere is.
      Sajnos ki kell ábrándítamom a kedves közönséget, ugyanis ez a boxermotor sosem látta a Pannónia gyárat! A Csepel Teherautógyár versenyszakosztályának múhelyében készült a CÉL versenymotorral együtt.
      Egy ügyeskezű modellező, az általa konstruált modellmotor megnagyobbított változatát készítette el, de ami kicsiben sikeres volt, az nagyobb változatban már nem felelt meg az elvárásoknak.
      A működése eltér attól amit Te leírtál, mert a boxermotor dugattyúi lefelé haladva egy térbe sűrítik elő a keveréket, felfelé haladva pedig egyszerre szívnak a karburátorból!
      A motor forgótárcsás vezérlésű, négyfelömlős alu hengerei vannak.A főtengely polírozott. Van berugókar és külön önindító rajta. A váltó négy sebességes és van benne egy osztómű- az oldalkocsis üzemhez egy kart átállítva megváltoznak az áttételek!A motor a váltóval és kardánhajtással egy egységet képez és együtt billenik a vázban-így rugózva. A szöghajtásban állítólag Tünde fogaskerekek vannak, de ez még nem lett szétszedve, tehát nem tudjuk biztosan.

    1. wsievers logója
      wsievers -
      Idézet nondebr eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      Hasonló okok miatt múlt ki az MZ (akkoriban még IMZ) 350-es boxere is.
      Tévedés! Az Mz akkori neve IFA! (azelőtt meg DKW) Az IMZ az az Ural motorkerékpár!
      Az egykarbis boxer 250-es és 350 es IFA BK pedig szörnyű egy gép-volt az egyik barátom apjának 1(nálam van 1 dugattyúja :P) és ő mondta hogy a jobbkanyarral óvatosan kellett bánni, mert leáll a bal henger, és amikor egyenesbe jön a motor, elindul, és a megbokrosodott lovak levetik a gazdájukat

    1. barna logója
      barna -
      Bocsi, hogy mindig hüje kérdéseim vannak, de miért áll/-t le 'jobboson' a bal henger??