Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Nagyezsda újra otthon

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Nagyezsda újra otthon

    Annak idején – 2004-ben - az egyik TV csatorna és a Veszprém megyei napilap is hírt adott a vállalkozásról, de a veterános szaksajtó figyelmét elkerülte, hogy egy bátor ember úgy gondolta – s ehhez az anyagi feltételeket is megteremtette – meg kellene látogatni a Togliattiban lévő autógyárat, méghozzá azzal a Zsigulival, amelyet százezredikként küldtek hazánkba. Az autó történetének felgöngyölítéséhez átlapoztam a korabeli Autó motor újságokat is.

    A hetvenes években megjelent népszerű Zsigulinak többféle orosz – főleg férfi – nevet adtak gazdáik, így emlékszem Szergejre, Ivánra, a szóban forgó példány mégis a Nagyezsda nevet kapta. Nem tudni miért a névválasztás, talán utalás lehet a határátlépéskor viselt vörös szoknyácskájára. Ugyanis 1975. február 19-én érkezett a záhonyi határállomásra az a szállítmány, amelynek egyik autóján vörös drapérián arany betűkkel az alábbi felirat volt: „A 100 000. Zsiguli magyar barátainknak.”

    a százezredik átadása

    Sok víz lefolyt a Volgán 1966-tól, mikor a Szovjet kormány és a Fiat Művek megkötötték az „évszázad legnagyobb üzletét” és a Szovjetunió megvette a Fiat 124 gyártásának jogát. Barátaink szimata jónak bizonyult, hiszen hamarosan az év autója lett a kocsi. A Togliattiban felépült gyárból 1971-ben megérkeztek hozzánk az első Zsigulik, melyekből a legelsőt IH 54-01-es rendszámmal Dr. Kovács Árpád villányi állatorvos kapta. Alig négy év elteltével megérkezett fent említett a százezredik is, amelynek átadási ünnepséget rendeztek. A MOGÜRT és a MERKUR vállalatok közösen hívták meg vendégeiket Csepelre, ahol 1975. március 4-én ünnepélyesen adták át a Magyarországon forgalomba került százezredik Zsigulit. A kocsit a Bakony Művek üzemvezetője, Lennert Ferenc vette át Csűri Istvántól a MERKUR vezérigazgatójától. Az autó története innentől kezdve ködbe vész.

    A százezredik Zsiguli az Autó motorban

    Életútja akkor vesz érdekes fordulatot, amikor egy veszprémi fiatalember Molnár Gergely – a jelenlegi tulajdonos – egy riportműsorban megpillantja. Elhatározta hogy felkutatja, majd restaurálja a nevezetes gépkocsit, s kiautózik Togliattiba, ahol három évtizeddel ezelőtt gyártották. A sikeres kutatómunka után néhány tízezer forintért sajátjának tudhatta a rossz állapotban lévő járművet, majd nekilátott szponzorok és útitársak keresésének, s persze a teljes felújításnak, amihez az előzetes kalkulációk szerint egymillió forintra lett volna szükség. Voltak kilátástalannak tűnő pillanatok, ugyanis a várt szponzori pénzek nem akartak befolyni és három útitárs is lemondta a kalandtúrát. Mint ilyenkor szokott lenni a kikalkulált összeg nem takarta be a restaurálás költségeit, s az út szervezése során a gyár sem akarta fogadni a vándorokat. Akadtak olyan napok is, amikor a terv teljesen meghiúsulni látszott. Aztán mint a népmesében, minden jóra fordult, s a tulajdonossal egy ezermester és egy oroszul tudó nyugalmazott katonatiszt készülődött a háromezer kilométeres útra.

    Click image for larger version

Name:	219.jpg
Views:	1
Size:	179.4 KB
ID:	205564

    Közben készült az autó is, felújították a motort, a karosszériát, az elektromos rendszert, s minden egyebet. Természetesen az eredeti, piros színét is visszakapta. Az indulás előtt a műszaki vizsga is meglett, persze ez sem volt bonyodalmak nélküli. Az útipoggyász mennyiségét a csomagtartó űrtartalma behatárolta: a legszükségesebb ruhadarabok, nagyobb igénybevételnek kitett tartalék alkatrészek, s benzin kannákban.

    Click image for larger version

Name:	89.jpg
Views:	1
Size:	149.0 KB
ID:	205566

    A Moszkva térről való induláskor ketten ültek az autóba, a harmadik jelentkező visszalépett. Még Budapesten volt egy izzócsere, s az egész út folyamán csak a csomagtartó fedél zárja romlott el, egy cső elrepedt, felforrt a hűtővíz, s egy defektet is kaptak. A kalandtúra fogalma akkor kezdett megtöltődni tartalommal, mikor az ukrán utakra értek. Időnkén elfogyott az aszfaltréteg, s csak murva borította az útnak nevezett csíkot, amelyen nem volt veszélytelen a teherautók közötti közlekedés. A rendőrök jól bántak velük, ezt néhány önként felajánlott ajándékkal elő is lehetett segíteni. A szondáztatás például úgy történt, hogy a közeg tölcsért csavart egy újságpapírból abba kellett belefújni. Ha italszaga lett volna, akkor ez bizony ittas vezetés. Moszkvába érve megtekintették a város nevezetességeit, s találkoztak az utazást dokumentáló filmes stábbal. Togliatti előtt útlezárásba botlottak, s négyszáz kilométeres kitérővel érkeztek meg. A gyárlátogatás folyamán találkoztak a főmérnökkel, a marketingigazgatóval, megtekintették a Lada-múzeumot, s riportot adtak a Lada-TV-nek. Közben a kocsit a szakik átnézték, a kisebb javításokat elvégezték, s fényképeket készítettek róla. Hazafelé érintették Szentpétervárt, ahol az útszéli nyomor és a gyönyörű városrészek, a limuzinok, sportkocsik és a buszként működő bádog felépítményes ZIL-ek kettősségén csodálkoztak el.

    Hagymakupolák előtt


    Tizenhárom nap alatt nyolc országon keresztülutazva több, mint nyolcezer kilométert vezettek. A Zsiguli derekasan állta a sarat, a fent említett hibákon kívül kifogástalanul működött. Most jól megérdemelt pihenését tölti egy garázsban, gazdája nem akar tőle megválni.


    Németh Imre Veszprém megye

    • Horusz22
      #3
      Horusz22 kommentje
      Editing a comment
      Ezek még azok is csak sokan elfelejtették vagy már nem tudnak róla!

    • florcsi
      #4
      florcsi kommentje
      Editing a comment
      a jó öreg zsiguli mindíg is bizonyított és fog gratula.

    • Roberto
      #5
      Roberto kommentje
      Editing a comment
      Üdv!
      Szép a zsiguli, és bátor tettet hajtott végre a gazdája.
      Nekem úgy rémlik, nagyon régen olvastam egy cikket erről a gépről. Nagyjából annyi rémlik, hogy Nagyezsda (fehér volt) menthetetlenül összetört, és az akkori tulaj írt a gyárba, hogy mi lett vége a 100 000. magyar Ladának. A gyárból küldtek neki egy csont új kasznit ajándékba.
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 10:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 10:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 20:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 16:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 15:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 18:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X