Közlemény

Collapse
No announcement yet.

A legújabb PANNÓNIA: P11

Collapse
X
Collapse

  • A legújabb PANNÓNIA: P11

    Click image for larger version

Name:	1kep.jpg
Views:	2
Size:	195.2 KB
ID:	205588
    A P11 külsejében is korszerű motorkerékpár. ͍zléses a színösszeállítása, a transzparenspiros tartály és záró-oldallemez kellemesen illeszkedik az ezüstösen csillogó sárvédőkhöz, a fekete vázhoz és a hullámosított nyereghez. A könnyűfémhengeres motor teljesítménye mintegy 22 lóerő, első fékje duplakulcsos, teleszkópvillája lengéscsillapítós

    Több mint fél évszázada gyárt motorkerékpárt a magyar ipar, és ez idő alatt nem egy típusa aratott nemzetközi elismerést. Persze, készültek olyan reményteljes mintapéldányok is, amelyek ugyan szép sikert ígértek, de – ezért vagy azért – nem lett belőlük még prototípus sem.

    A tervezési igyekezet különösen a felszabadulás után kapott lendületet a Csepeli Motorkerékpárgyárban, amelynek szerkesztőgárdája, az ügyhöz méltó buzgalommal dolgozott, alkotott. Az innen kikerült konstrukciók elsősorban a célszerűséget szolgálták, figyelembe véve a bel- és külföldi kereslet igényét.
    A konstrukciós iroda csekély számú, de tevékeny dolgozói többnyire aktív motorosok voltak, tehát gyakorlati tapasztalatból szerkesztettek, és nem ritkán öntevékenyen, amit az akkori gyárvezetőség és a kereskedelem ritkán támogatott. Ennek ellenére ez a lelkes együttes – ha kellett, partizánmódra – újabb és újabb típusokkal lepte meg a viszonylag szűk kört, amely az ipar körül kialakult. (Hogy csak egy példát említsünk, ilyen volt a két évtizeddel ezelőtt elkészült három különféle robogó.)

    Átütő sikert aratott a T5 típus, amely még ma is a keresett modellek közé számít. A P20 főként fiatalok körében népszerű. Az NSZK-ban megjelenő „Das Motorrad” szaklap közelmúltban próbálta ki ezt a típust, és e próba összesített eredményére büszkék lehetnek a csepeliek.

    S most bemutathatjuk a motorkerékpárgyáriak legújabb mintapéldányát, amely a P11 jelzést viseli. Sok olvasónk előtt talán nem is új, hiszen „részt vett” a május 1-i felvonuláson, ahol bizonyára sok ifjú szívet dobogtatott meg”¦

    A P11 a néhány évvel ezelőtt megjelent P10 alaposan továbbfejlesztett utóda. Nemcsak egyhengeres motorja új, hanem korszerű, hosszú rugóúttal szerkesztett teleszkópvillája, a féke, porlasztója, nyerge is – hogy csak a legfontosabbakat említsük. A legkorszerűbb megoldások hordozója a könnyűfémhengeres motor, amelynek forgattyúsháza a hagyományoktól eltérően osztatlan, ennek ellenére nem csak a teljes sebváltó-szerkezetet lehet kiemelni a motorblokk kiszerelése nélkül (akárcsak a P20-nál), hanem a forgattyús-mechanizmust is.

    A rend kedvéért újból megjegyezzük, hogy a mintegy 20-22 lóerős P11-ből még csak a mintapéldány készült el.
    -ergyé-
    (AM - 1973)

    Click image for larger version

Name:	2kep.jpg
Views:	1
Size:	199.6 KB
ID:	205582
    Csupán néhány csavart kell megoldani, hogy a bal oldali zárófedelet eltávolítsuk, és egy mozdulattal kihúzható az ötfokozatú sebváltó (amely a P20-tól származik)

    Click image for larger version

Name:	3kep.jpg
Views:	1
Size:	201.1 KB
ID:	205583
    Az elektromos művek eltávolítása után ilyen a P11 osztatlan forgattyúsháza

    Click image for larger version

Name:	4kep.JPG
Views:	1
Size:	140.7 KB
ID:	205585
    Nem boszorkányság: a teljes forgattyúsmechanizmus kiemelhető az egészet alkotó blokk jobb oldalán

    Click image for larger version

Name:	5kep.JPG
Views:	1
Size:	149.9 KB
ID:	205586
    A gumiba ágyazott forgattyúsház a vázban marad. Előtte a lánccal meghajtott kuplung és a sebváltó

    Click image for larger version

Name:	6kep.JPG
Views:	1
Size:	183.2 KB
ID:	205587
    Balra a sebességmérő, jobbra a pontosan mutató fordulatszámmérő. A benzintartály záródugója lehetne szebb is.

    Click image for larger version

Name:	7kep.jpg
Views:	1
Size:	195.5 KB
ID:	205584
    Ha nem felállványozva fényképezték volna az ékszerszépségű P11-et, akkor szebben simult volna a hátsó kerékre a sárvédő. Ezzel együtt megnyerő az új Pannóniáról alkotott összbenyomás

    (MTI – Vitályos József felvételei)


    • Igrich
      #52
      Igrich kommentje
      Editing a comment
      Nekem, az Mz/1 -esek világát idézi. Szerintem, ha sorozatban készül nagy ellenfele lehetett volna az említett típusnak. De gondolom, ez az akkori KGST tervgazdálkodásba nem fért bele.



      Szép m ég a háttérben a kéthengeres, P20? P21? , vagy más? motorka! A tank egy kicsit kurvás, azzal a pirossal, de szép. Amúgy ötletet adott, illetve megerősített abban, hogy a sárvédő kontúrokat kihúzzam, igaz én pirossal teszem majd.


      Utoljára szerkesztve a következő által: CZsolti; 2014 nov. 06, 10:00.

    • Attila62
      #53
      Attila62 kommentje
      Editing a comment
      nondebr eredeti hozzászólása
      A boxer Pannónia valószínűleg a gyártás bonyolultsága miatt nem lett sorozatgép. Ugyebár szintén kétütemű. Tehát a két forgattyúsházat gáztömören el kell szigetelni egymástól. A szerelhetőség érdekében a főtengelyt is osztott, középen bontható kivitelűre kell készíteni. Ez pedig erősen drágítja a gyártást.
      Hasonló okok miatt múlt ki az MZ (akkoriban még IMZ) 350-es boxere is.
      A 2 hengeres boxer motornál a két hajtókar alsó csapja egymáshoz képest 180 fok főtengelyfordulattal tér el. A kettő dugattyú azonos időben érkezik az alsó és a felső holtponti helyzetbe. Nincs semmi szükség a forgattyúsház -(ak) elválasztására.

    • emu
      #54
      emu kommentje
      Editing a comment
      Ricsi95D eredeti hozzászólása
      Ez a motor küllemében az akkori kor követelményeinek tökéletesen megfelelt, világszínvonalú volt!
      Érzek itt némi elfogultságot, a '75-ös CB hondámon elöl kéttárás hátul egytárcsás a fék.
      Vagy vegyük olybá, hogy még lett volna két év rá??
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben és még nagyobb gondban voltunk. Legyen-e ebből OT-s gép? A döntést végül hosszas meditálás után hoztuk meg: a motor...
    2017 máj. 05, 19:44
  • Fórumkisokos - veteránokról röviden
    Che
    Szervusztok!


    F.N. Fabrique Nationale d' Armes de Guerre S.A., Herstal Belgium

    Hogy Máténak is tetszen és mosolyt varázsoljunk a munkában kifázott és elgyötört orcájára,a fellelhető technikai adatok: Hengerek száma:1 Lökettérfogat :348 ccm. Ütemek száma :4 Vezérlés : SV (alu-lvezérelt oldalt szelepelt) Üzemanyag : Benzin Gyártás ideje:1927-1930? (A motortípus gyártásának utolsó éve nem tisztázott) Gyártó ország:Belgium A motorkerékpár pontos típusa:F.N. M70 Sahara Nem magamtó...
    2017 jan. 12, 19:51
  • Veterán Fórum Naptár 2017.
    taluga
    Elkészült a 2017-es Veterán Fórum falinaptár!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    ...
    2016 nov. 26, 20:15
  • Mit tegyünk, ha nem indul a régóta nem használt egyhengeres Pannónia”¦? (kezdőknek és persze nem csak kezdőknek”¦)
    Lemezjáték


    Gyakran előfordul, hogy rugdossuk, mármint a berúgó kart , esetleg toljuk is a motort, de nem akar indulni, mit tegyünk?
    ...
    2016 jún. 09, 08:43
  • Gyakran ismételt kérdések
    wsievers
    KÉRDÉSEK:

    1. Mi az első teendőm a regisztrálás után?
    2. Milyen típusú járművekkel kapcsolatos témákban kérhetek segítséget?
    3. El akarok adni/vásárolni szeretnék valamit, itt meghirdethetem?
    4. Hiányzik egy ritka alkatrész a járművemről, van itt olyan, akinek van?
    5. Hová tűntek a letölthető dokumentumok?
    6. A gépjárműveken kívül más témák is érdekelnek, esetleg ezekről is szót ejthetünk?
    7. Nincs veterán járművem, de érdekel a téma, csatlakozhatok a Fórumhoz így is?
    8. Találok itt olyan személyt, aki protekciót tud biztosítani a vizsgákon, hivatalos helyeken?
    ...
    2015 febr. 21, 21:56
  • II. Veterán Fórum Találkozó Tiszakeszi
    taluga


    2015 júliusának utolsó hosszú hétvégéjén második alkalommal kerül megrendezésre Tiszakesziben a Veterán fórum saját találkozója, mely előző évben nagy sikert aratott a résztvevők között,így terveink szerint minden évben megrendezendő hagyománnyá válik.

    Kedvcsinálóként itt olvashatóak az előző évi előkészületek, s az utólagos beszámolók sok fényképpel:
    http://veteran.forum.hu/talalkozok-o...-25-27-a-3592/ A fórum tagsága számára megrendezett találkozó azért jött létre, hogy legyen egy rendezvény legalább évente egyszer, ahol személyesen is találkozha...
    2015 febr. 21, 21:39
Working...
X