Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren, egészen pontosan a La Manche csatornán is túl, élt egy angol fiatalember, Andy. Kedvelte a motorozást és a veterán járműveket, maga is az angol FIVA tagja, és kisebb gyűjtemény birtokosa.
Andy egyszer Lengyelországba látogatott, ahol meglátott egy klasszikus megjelenésű, karakteres motorkerékpárt, amibe rögtön beleszeretett, és meg is vásárolta. Hamar kiderült, hogy új szerzeménye, egy Pannonia TLF 250 Magyarországon készült, hát keresgélni kezdett, honnan tudhatna meg többet a típusról, illetve, hogy ki tudna segíteni neki a motor rendbetételében, tanácsokkal, szükség esetén pótalkatrészekkel. Számomra máig rejtély, hogyan jutott el hozzám - nem foglalkozom motorjavítással, se alkatrészkereskedelemmel -, de örülök, hogy így történt.
Másfél évig leveleztünk, lépésről lépésre haladt - nem restaurálás volt a cél, hanem az autentikus, eredeti állapotú kétkerekű megbízhatóan motorozhatóvá tétele. A korához képest átlagosnál jobb külcsín alatt azonban a belső rejtegetett néhány meglepetést.
Kezdődőtt a széthullott hajtókarcsapággyal, a hasznavehetetlen - egyébként is típusidegen - porlasztóval, jött aztán hengerfúrás, új dugattyú, új csapágyak, tömítések, a gyújtást is rendbe kellett tenni. Eljutottunk a fékekhez, lengéscsillapítókhoz, kapott komplett bowdenkészletet, és persze nem maradt el a teljes elektromos rendszer rendbetétele sem. Sok kis apró mütyür, alkatrész, ahogy menet közben kiderült, még mire van szükség, de egyszer csak elkészült a motor. Az első, sikeres próbautat megünneplendő, az öreg jószág egy vadonat új, gyári eredeti hátsólámpát kapott a régi, kifakult, repedezett helyett - igazából ez volt az egyetlen "luxus" a teljes projekt során, ami nem az üzembiztosságot szolgálta.
A műszaki vizsgát gond nélkül vette az ötven éves járgány, és hamar meg is kapta a veterán járműveknek kijáró azonosító táblácskát, és - ahogy a világnak azon a felén dukál - a teljes mentességet a kötelező gépjárműbiztosítás alól (ezt egyébként a táblácskán fel is tüntetik).
Egyik este, a szokásos mélváltásunkkor Andy megemlítette, milyen nagyszerű lenne, ha eljöhetne Magyarországra, a Pannónia hazájába, és élőben is kezet rázhatnánk a sikeres projekt örömére. Rögtön írtam is neki, bármikor szívesen látom, mikor jönne. A válasza azonban meglepett: ő ugyanis úgy gondolta, hogy a Pannóniával jönne!
A gondolatot a tett követte, elrendezte a szabadságát, megtervezte az útvonalat, és sikerült úgy időzítenie az indulást, hogy éppen augusztus 20-án érkezzen Budapestre. Minden nap küldött SMS-t, hogy éppen hol jár, és hogyan teljesít a motor. Érkezése előtti napon Ausztriából írt, minden rendben volt, de az osztrák hegyi utakon néhol kidobálta az egyest a Pannónia, ezt leszámítva nem akadt vele probléma.
20-án délelőtt hívott Andy, hogy megérkezett, hozzám közel, egy zuglói kis hotelben szállt meg. Mint kiderült, egy jóbarátjával, Thomas-szal érkezett, aki történetesen a svájci FIVA elnöke, és szintén több veterán motorkerékpárja van - erre a túrára egy eredeti 350-es Condorral jött. Andy tehát Angliából Svájcon át érkezett, ott csatlakozott hozzá Thomas. Amikor a hotel udvarára beálltak a motorokkal, a Pannoniára szerelt kis digitális műszer közel 2500km-t mutatott - ennyit jött Andy otthonról Budapestig!
A kölcsönös meleg üdvözlések és kézfogások után gyorsan beültünk egy közeli kis étterembe, ahol a délutánba nyúló ebéd mellett hosszan beszélgettünk mindenféle veterános témákról - számomra igazi élmény volt a két távoli országból jött veteránostárs történeteit hallgatni. Megbeszéltük, hogy este közösen megnézzük a tűzijátékot, másnap pedig meglátogatjuk Szakács Laci Pannonia múzeumát Balassagyarmaton, és délután megnézzük azt a váltót, hogy a következő reggel nyugodtan tudjon visszaindulni a hazaútra.
A múzeumlátogatás nagyszerűen sikerült - Andy igazán nagyra értékelte, hogy minden kiállított motor eredeti állapotában lett megőrizve, és ha kopottan is, de hitelesen adják vissza a kor hangulatát, és az egyes típusok jellegzetességeit.
Visszaérve Budapestre nekiláttunk a motor átvizsgálásának, levettük a váltófedelet, de semmi rendelleneset nem találtunk. Már éppen azon voltunk, hogy esetleg valami finombeállítási probléma lehet, amikor észrevettem egy hajszálvékony repedést az egyes léptetővilláján.
Szabad szemmel nem is lehetett rendesen látni, ezért a fényképezőgépet hívtam segítségül - kinagyítva a képet nyilvánvalóvá vált, hogy a villa sérült, cserélni kell. Szerencsére volt otthon tartalék darabom, hamar megvoltunk a javítással, és Andy már tolta is ki az utcára a motort egy próbakörre. Az öröm nem tartott sokáig, mert bár az egyest gyönyörűen vette és nem dobta ki, kettesben már nem tudta kihúzatni, csak hörgött a motor. Kellemetlen érzés volt, hiszen a váltón kívül máshoz nem nyúltunk, akkor pedig miért. Nosza, induljunk a kályhától - üzemanyagellátás rendben? Megvizsgáltuk a benzincsapot, a benzinszintet az úszóházban, minden rendben. Azért leszereltem a porlasztót, és egyesével átnéztem a fúvókákat, amikor kiderült, hogy a főfúvóka részlegesen eldugult valami kis szösztől. Gyorsan visszaszereltünk mindent, újabb próbaút, kifogástalanul ment a motor, Andy széles mosollyal húzta neki az utcácskánkban.
Este egy barátságos kerthelyiségben vacsora mellett ismét hosszasan beszélgettünk hármasban, felmerült egy nemzetközi FIVA túraverseny megszervezésének lehetősége is magyarországi helyszínen, majd az együtt töltött alig két nap közös élményeivel gazdagabban elbúcsúztunk egymástól, mert a két veteránmotoros másnap kora hajnalban indult, hogy a 10-es majd az 1-es úton Ausztria felé vegye az irányt. Andy mindennap küldött SMS-t, amíg Angliába nem ért, az öreg Pannonia problémamentesen teljesített a hazaúton is.
Közel ötezer kilométer motorozás egy veterán Pannónián, hogy meglátogasd - a csak levelezésből és telefonból ismert - barátodat ... elismerésre méltó teljesítmény egy vérbeli veteránostól. Sokan álmodunk hasonló nagy kalandozásról, de csak kevesen vannak, akik ténylegesen útra kerekednek.
Köszönöm, Andy, hogy - ha csak egészen kicsit is, de - részese lehettem az élménynek!
X
Collapse
-
Barátság 2500km-ről
-
#10Horusz22 kommentje2013 jan. 09, 09:03Editing a commentSzép történet!Még a hideg is kirázott olvasás közben!
-
#11Madifranci kommentje2013 jan. 23, 20:44Editing a commentKöszi ApaE! Írigykedem kicsit Andy-re. Én is tervezgettem már fejben ilyen túrákat...
-
#12agoattila kommentje2013 febr. 01, 23:40Editing a commentEgy igazi gyönyörű történet. Bár csak minden ember így viszonyulna egymáshoz a minden napokban. Követendő példa.
Posting comments is disabled. -
Kategória
Collapse
article_tags
Collapse
- anglia (1)
- Archív cikkek (6)
- bmw (1)
- bogár (1)
- forgalomba helyezés (1)
- hibaelhárítás (1)
- indítás (1)
- izs (1)
- ot rendszám (1)
- p11 (1)
- pannónia (3)
- túra (1)
- ural (6)
- verseny (1)
- volkswagen (1)
- wartburg (1)
- zsiguli (1)
Latest Articles
Collapse
-
movisz általSziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2023 jan. 28, 11:29 -
-
movisz általSziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2021 júl. 06, 11:27 -
-
CZsolti általMeglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2019 máj. 03, 21:16 -
-
Igrich általMotor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
BUÉK mindenkinek!...-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2017 dec. 31, 17:13 -
-
Igrich általMeghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2017 dec. 31, 16:51 -
-
Ricsi95D általElöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.
De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2017 máj. 05, 19:44 -