Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Benelli - egy olasz telivér fogaskerék - zuhataggal a vezérlés meghajtásához

Collapse
X
Collapse
  •  
  • A háború alatt

  • Benelli — egy olasz telivér fogaskerék-zuhataggal a vezérlés meghajtásához

    Már 1937-ben a gyors Benelli 250-et egy saját készítésű rugózott vázzal látták el, sőt ezt a DKW licenc alapján a saját versenygépei számára is utángyártotta. Ez egy hátsókerék villa volt, aminek a rugói egyenes hüvelyekben egy hagyományos váz végén voltak lefuttatva. A lengővilla végek ezeken a hüvelyeken keresztül vezettek, és a csillapítást kézzel állítható súrlódó betétekre bízták. Az egész gép kb. 110kg-ot nyomott és a nagy könnyűfém bordás hengerrel és hengerfejjel ellátott motor

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_5## -->
    Tonino Benelli az 1930-as Római Nagydíj győztese,
    jobbra a fivére Giovanni, balra Carlo Baschieri


    1939-ben 28Le-t teljesített 9500-as fordulaton. Egy műremeke a négyütemű motoroknak, még mai szemmel nézve is, ami előfutára volt az ötvenes években az MV Agusta által épített eredményes 125ccm-es DOHC versenymotoroknak. A széria modellek mellett 1939-ben a Benelli további hat modellt kínált, ebből három-három 250-es és 500-as volt. A negyedliteres modellek a már 175-ösöknél bevált fogaskerék hajtású felülfekvő vezérműtengelyes motort kapták. Az ötszázasok közül egy oldaltvezérelt motort kapott. A 250-esek ugyan úgy, mint a versenymodell, 67mm furattal és 70mm lökettel rendelkeztek. Különösen az S modell a könnyűfém hengerrel és hengerfejjel megnyerően jól kinéző „racing” motorkerékpár volt, mindemellett 150 km/h végsebességre volt képes.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_6## -->
    Felül: A legeredményesebb 250-es DOHC gyári versenymodell;
    1939-ben a TT-n győzedelmeskedett Mellors-szal a nyeregben.

    Alul: Vízhűtéses négyhengeres gyári versenymodell 1940-ből kompresszorral.
    Ezt sosem vetették be


    A félliteres gép 85mm furattal és 87mm lökettel kissé nehézkesebb volt a kinézetben és a teljesítményben is. Az ötszázas modellből egyébként már 1935-ben létezett egy duplabütykös versenyverzió merev vázban. Mielőtt Itália a háborúba vonult, ami ismeretesen 1940 ben történt, a Benelli még két versenymodellt állított kerékre, amik a nélkül vonultak be a technikatörténetbe, hogy valaha is bevetésre kerültek volna. Az egyik a fantasztikus egyhengeres modell, kompresszorral és egy óriási bordázott kiegyenlítő tartállyal (Szélüst) ellátva, és az 1939 őszi Milánói Szalon szenzációja, egy vízhűtéses négyhengeres Benelli ugyanúgy kompresszorral és nyomáskiegyenlítővel, ami a fékpadra már 52,5 Le-t 10000-es fordulaton adott át. A csúcssebesség, természetesen csak számítva, elérte a 220km/h-t. Ez a modell a gyári múzeumban fennmaradt.

    A háborúban a Benelli gyárat lebombázták, azonban a versenygépeket már előtte vidékre költöztették és eldugták. Amikor aztán a porfelhő eloszlott, a Benelli testvérek nagyon kedvüket vesztették, de a fiaik gondoskodtak róla, hogy hamarosan újra munkához láthassanak.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_7## -->
    Már 1940 előtt is alkalmazott a Benelli a túra-sport modelljeiben
    egy vezértengelyes OHC motorokat.


    Az első saját Benelli motorkerékpárok egy kis kétüteműekből álló modellsorozat volt a háború után, amik a „Leoncino” néven váltak ismertté. Ezek alapkivitelű kismotorkerékpárok voltak 125-ös motorral, 5,5-6,5 LE teljesítménnyel 6800-as fordulaton. Ezekkel a Leoncinokkal a Benelli új pénzügyi lendületet vett és újra étvágyat kapott a versenysporthoz. Olaszországban már 1947-ben ismét egy teljes utcai versenyszezon került megrendezésre. 1948-ban megjelent Dario Ambrosini a háború előtti duplabütykös versenygéppel, ami csak csökkentett kompresszióra lett beállítva a háború utáni rossz minőségű üzemanyag miatt. Az egyetlen gyári kettőötvenes Benelli a Guzzik ellenében magányos farkas volt, ami azért legtöbbször az ellenfélbe mart. Ambrosini 1948-ban négy olasz bajnoki futamot nyert, és a svájci Nagydijat is Genfben. Amint az inas, római arcélű olasz 1949-ben különböző nemzetközi versenyek után, legtöbbször Svájc-ban, majd Monza-ban nyert, a Benelli elhatározta, hogy a teljesítőképességét az újonnan alapított világbajnokságban bizonyítja majd.

    1950-ben az egyetlen gyári versenyzővel bejött a Benelli számítása. Ám az 1950-es év nagy eredményeivel sem tudták a világbajnoki címet elérni. Jó esély volt rá, hogy a jó eredményeket 1951-ben is meg lehet majd ismételni. A szezon bíztató eredménnyel kezdődött több győzelemmel Itáliában, aztán egy kerek második hely a TT-n Tommy Wood mögött, és egy győzelem a borzalmas esőfutamon a berni Bremgarten-ben. Az Albi-i Nagydíjon Franciaországban Ambrosini az edzésen akkorát bukott, hogy a helyszínen életét vesztette. Ez a tragikus baleset arra késztette a Benellit, hogy a Grand Prix-sportot abbahagyja, mert hasonló képességű versenyzőjük nem akadt. A sportos ambíciók a következő években kizárólag Itáliára korlátozódtak, és a 125 ccm-es Leoncino-k felfésült verzióival vettek részt a versenyeken. 1955-ben aztán kijött egy négyütemű OHC-kivitel, ami már négysebességes váltóval rendelkezett és teljesítményként normál kivitelben 7,5 Le 7000-es fordulaton lett megadva. Ebből a modellből lett aztán rövidesen egy 175 ccm-es verzió, és az ez évi eladási listán egy szép formájú 250-es négy-ütemű modellt találhattak, ami a „Leonessa” névre hallgatott. A motor egy szépen burkolt Twin, amit egy erőteljes blokkba építettek össze a négysebességes váltóval együtt és egy dupla bölcsővázban kapott helyet.

    Teljesítményként 16Le 7000-es fordulaton volt ismeretes, csúcssebességként pedig 120km/h. Ez már igazán egész stabil motorkerékpár volt, ami teleszkópvillával és hátsó lengőkarral 138 kg-ot nyomott.

    • CZsolti
      #2
      CZsolti kommentje
      Editing a comment
      emu eredeti hozzászólása
      Rákattintottam és ezt írta.
      Nekem is! Jogunkban áll megnézni!!! Követeljük jogaink tiszteletben tartását!!!

    • dongos78
      #3
      dongos78 kommentje
      Editing a comment
      Sőt! Össze-vissza kutyulódott minden, amikor rákattintottam. Letaszított még a tányér alakú világ széléről is! Alig bírtam visszakapaszkodni onnét!
      Utoljára szerkesztve a következő által: dongos78; 2013 nov. 28, 15:18.

    • soveny
      #4
      soveny kommentje
      Editing a comment
      Köszönjük a türelmeteket, most már olvashatjátok a cikket bazsimoci fordításában!
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X