Manapság sokat hallani az alternatív energiaforrásokat hasznosító járművekről (minden alternatív energiaforrásnak számit, ami nem olaj).

Szél, nap, elektromos áram, gőz és meg sorolhatnám. A mindennapi ember szamara ezek az energiaforrások "alternatívak". Persze mindenkinek megvan a maga teóriája, hogy miért alakult ez ki a köztudatban. Én magam igen érdeklődöm az úgymond "alternatív" energiaforrások iránt így senkit nem fog meglepni, ha azt mondom, hogy szerintem az olaj vállalatoknak nagy szerepük van abban, hogy a mai alternatív energiaforrások, alternatívak.


Click image for larger version

Name:	windmillnew.jpg
Views:	1
Size:	38.1 KB
ID:	204607Click image for larger version

Name:	windmillold.jpg
Views:	1
Size:	31.6 KB
ID:	204606 Vegyük csak az egyik legrégebbi példát, a szélmalmot. Jó néhányszáz éve használja az emberiség, de sajnos az elmúlt 100-200 év alatt az ipari országok áldásos tevékenysége miatt, a mai hétköznapi ember úgy tekint rajuk, mint alternatív erőforrásokra.

Mi a helyzet a járművekkel? Korunk legelfogadottabb hajtóanyaga a benzin és a gázolaj. Napjainkban viszont egyre többet lehet hallani alternatív energiaforrásokat hasznosító járművekről. Alternatív, mert a fő hajtóanyaguk nem az olaj. Pedig ez nem volt mindig így. A motorizáció hajnalán, a lóhoz képest, a benzinüzemű jármű éppen annyira számított alternatívnak, mint az elektromos.


Csokorba szedtem néhányat a számomra legérdekesebbek közül (katt a nagyobb kepekért):


Click image for larger version

Name:	jedliks_electric-car.jpg
Views:	1
Size:	13.6 KB
ID:	204608


1828-ban, az elektromos motor es a dinamó feltálalója Jedlik Ányos, megépítette az első elektromos motorral hajtott járművet. Igaz, hogy csak egy makett volt, de ilyen szerkezetet meg senki nem készített annak előtte. Itt megjegyeznem, hogy a Wikipedia hibásan írja miszerint az első mozgó elektromos jármű megalkotója Thomas Dawenport volt 1835-ben. Egy másik forrás az állítja, hogy az első elektromos motort Faraday készítette 1931-ben. Bárhogy is legyen, az én szívemben és a világ legjobb tudomása szerint Jedlik Ur az első...


Click image for larger version

Name:	taxi.jpg
Views:	1
Size:	57.8 KB
ID:	204618


1897-ben a legtöbb New York-i nem ló által vontatott "taxi", már elektromos meghajtású volt. Ez a fénykép az első szállítmányról készült.


Click image for larger version

Name:	History Broker.jpg
Views:	1
Size:	37.7 KB
ID:	204612


Click image for larger version

Name:	Smythe.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	204613


1910-es évekbeli 33 személyes (!!!) elektromos városnéző Charabang. És meg azt mondjak, hogy az ökoturizmus új dolog.


Click image for larger version

Name:	megbizhato.jpg
Views:	1
Size:	72.3 KB
ID:	204615


Gazdaságos-Megbízható. Elektromos árammal működik - hirdetik a teherautó oldalán.


Click image for larger version

Name:	potkocsis.jpg
Views:	1
Size:	48.8 KB
ID:	204614


1914. Negy (!!!) potkocsis lajtos kocsi. Természetesen elektromos.



Click image for larger version

Name:	SteamMachineOfVerbiestIn1678.jpg
Views:	1
Size:	36.8 KB
ID:	204609


Az első gőzhajtású jármű. 1672-ben építette a flamand jezsuita misszionárius és asztrológus, Ferdinand Verbiest. A jármű egy ajándék volt a kínai császárnak. Verbiest csak "játéknak" készítette. 65 centis volt, tehát ember szállítására nem volt alkalmas. Kíváncsi vagyok vajon Verbiest tudomásában volt-e annak, hogy mit is alkotott.


Click image for larger version

Name:	Cars-stanleysteamcar-amoswolfe.jpg
Views:	1
Size:	64.4 KB
ID:	204610


Click image for larger version

Name:	Stanley_Steam_Engine,_6_horsepower.jpg
Views:	1
Size:	96.8 KB
ID:	204619


Ez az egyik utolsó Stanley 6 lóerős gőz autó 1923-bol. A tízes és húszas évek tájékán Stanley több autót adott el az összes benzinhajtású autó gyártójánál. Az egyetlen autógyártó a világon, akit nem tudott megelőzni az a Columbia Electric volt, mely elektromos autókat forgalmazott.


Click image for larger version

Name:	Doble_2 with BAP Logo.jpg
Views:	1
Size:	29.6 KB
ID:	204611


Click image for larger version

Name:	doble.jpg
Views:	1
Size:	70.9 KB
ID:	204616


Click image for larger version

Name:	Silverado_2004_Steam_1.jpg
Views:	1
Size:	103.8 KB
ID:	204617


A gőz autók non plus ultrája a Doble gőz autók voltak, amelyek kulcsos önindítóval indultak és 40 másodperc alatt elértek az üzemi hőmérsékletet. Kb 18 liter kerozint égettek el 100km alatt, ami abban az időben ilyen nagy autók esetében kiemelkedő teljesítmény volt.


Mint láthatjuk a mai alternatív meghajtások a csúcstechnikát képviselték száz évvel ezelőtt. A mai modern olaj őrületnek a nyoma sem volt. Az "Olajos" járművek eladási statisztikai a nyomába sem értek a sokkal megbízhatóbb, gazdaságosabb és gyorsabb más jellegű hajtóanyagot hasznosító járműveknek. Egy érdekes adat: 1902-ig egy elektromos jármű tartotta a szárazföldi sebesség rekordot több mint 100 km/h-val. 1907-ben a "Rocket" gőzhajtású gép tartotta a szárazföldi sebesség rekordot 130 mérföld per órával (kb. 210 km/h). Ezt csak 1911-ben tudták megdönteni egy 21 literes Mercedesszel...

A következő posztban a személyes kedvencemről a fagázas meghajtásról és még néhány érdekességről fogok írni.

Folyt Köv. nem sokára