Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Hello from Scotland

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #31
    Don't be sad. You have a cute old bike!
    As UK said it: there's no reason to be sad about the bike. These bikes were built in a time, when motorcycles were a mean of primary transport. They were used a lot, so it's not strange to have mismatched parts or modifications, as people made do with what they could get. And it wasn't easy to get an original taillight or a proper (year matching) spare part when production numbers were fixed and buyers waited years to get a new car.
    This website is mostly about restoration, getting vehicles to look exactly as when they rolled off the production line. But we like anybody, who puts their time and money in keeping an old bike or car "alive", doesn't matter if it's restored or just kept in a good working order.

    What you should do depends only on what you want to achieve.

    When the bike will be repainted, you already did 50% of the work, as you can see on the pictures of the restored D Csepel, most of it is painted. That will already make it look a lot nicer, so that's a good start.

    The other things we mentioned might seem a lot, but it's manageable after you know what do you want exactly. If good working order is the goal in a cost-effective way, we help you achive that.

    What would I do after the paint, to get it running and be safe to use?
    -Check the wheels, brakes, controls for the brakes and suspensions - safety first.
    -Black paint would do for the plated parts for the time being, like the handlebar (which is from a 250ccm Pannonia) or the rim around the headlight.
    -The ignition cover should be replaced, because that cut in the front part is not really nice. And that would mean replacement of the ignition, because this one looks like it won't fit under an uncut cover.
    -The cylinder head works this way, but it would look a lot better with an original head.
    -The carb is also not original, but if it works with the engine I would leave that on. Csepel carbs are very simple and most of the used ones you can get are too worn for fine adjustments. The same goes for the air filter.
    -The seat is from an earlier model, but looks better, so I say it should go back.
    -The exhaust muffler and nut is missing. You can get a reproduced one, but it's not a very cheap fix.
    -Taillight is missing. The original one had no brake light, so it might not pass vehicle inspection, I'm not sure about the rules in the UK. The later ones came with a brake light, but for that you need a battery, a brake switch and some wiring.

    I did a quick search, a new muffler costs around 15000 forints (~35 GBP), the cylinder head and iginition cover around 2500-3000 forints (~6-7 GBP) each, exhaust nut 3500 forints (~8,2 GBP).


    Ahogy UK mondta, nincs miért szomorúnak lenned. Ezek a motorok elsődleges közlekedési eszköznek készültek. A sok használat miatt nem furcsa az idegen alkatrészek használata vagy az átalakítások, mert az emberek azzal főztek ami rendelkezésre állt. Nem volt olyan egyszerű eredeti hátsólámpát, vagy évjáratazonos alkatrészt beszerezni, amikor a termelési számok fixek voltak és például emaberek éveket vártak egy új autóra.
    Ez az oldal főleg a felújításról szól, hogy a gépek úgyanúgy nézzenek ki, mint amikor legördültek a szerelősorról. De mindenkit kedvelünk, aki a pénzét és idejét egy régi járműnek szenteli, akár felújítás, akár csak a működő állapot fenntartása a cél.

    Hogy mit kell tenned az határozza meg, hogy mi a cél.

    A festés végeztél szinte 50%-án túl vagy a munkának, mert ahogy a képeken is látszik a motor javarészt festett. Ettől már sokkal szebb, így ez egy jó kiindulási pont.

    A többi dolog ami megemlítettünk talán túl soknak tűnhet, de miután tudod mi a cél már rögtön kezelhetőek. Ha célként azt tűzöd ki, hogy biztonságosan használható legyen költséghatékonyan, akkor ennek az elérésében fogunk segíteni.

    Mit tennék én a festés után, hogy működjön és biztonságos legyen a motor?
    -kerekek, fékek, fékműködtetés és a kerekfelfüggesztés ellenőrzése - első a biztonság.
    -a galvanizált alkatrészek ha nem kerülnek galvanizálásra, akkor festéssel megóvhatóak a további romlástól, pl. a kormány (ami egy Pannoniáé vagy a lámpakeret)
    -gyújtásfedél csere, mert nem szép így, és emiatt a gyújtást is cserélni kellene, mert várhatóan nem fog elférni az ép fedél alatt
    -ezzel a hengerfejjel is működik, de jobban mutatna egy gyári darabbal
    -a karburátor nem gyári, de ha működik vele a motor, akkor én rajta hagynám, ugyanez vonatkozik a levegőszűrőre is
    -az ülés egy korábbi kivitelé, de maradhat
    -hiányzik a kipufogódob és a hollander, van újragyártás belőle, de nem a legolcsóbb
    -hiányzik a hátsólámpa. Az eredetiben nem volt féklámpa, ami gondot okozhat. A későbbi, féklámpás verzióhoz szükséges akksi, féklámpakapcsoló és vezetékezés

    Csináltam egy gyors keresést, kipufogódob kb. 15000, hengerfej és gyújtásdekli 2500-3000 külön-külön, kipufogó hollander 3500 forint.
    There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

    Komment


      #32
      Apró észrevétel: első sárvédő cz

      Komment


        #33
        Atti69 (#32) wrote:

        Apró észrevétel: első sárvédő cz
        Small addition: front mudguard is from a CZ (czech made motorcycles)
        There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

        Komment


          #34
          Hello again.....well, I have been busy!
          We went for a long ride on the Dnepr yesterday and got very, very wet, it is always raining in Scotland
          I am excited to say I have bought a replacement engine for my bike, with matching crankcase numbers 98169 and engine number 9/4 0897, as well as parts for rear light.

          I am even more excited to say I have now 2 Csepel! This is becoming an obsession! I am told it is 1952...but we shall see.

          Thank you again for all your help and advice, Click image for larger version

Name:	11215714_720583554753109_4593373584218564791_n.jpg
Views:	1
Size:	150.3 KB
ID:	147204Click image for larger version

Name:	danuvia spares 008.jpg
Views:	1
Size:	196.7 KB
ID:	147205Click image for larger version

Name:	danuvia spares 016.jpg
Views:	1
Size:	198.6 KB
ID:	147206Click image for larger version

Name:	csepel, mz125, schwalbe 040.jpg
Views:	1
Size:	201.1 KB
ID:	147207Click image for larger version

Name:	csepel, mz125, schwalbe 047.jpg
Views:	1
Size:	201.8 KB
ID:	147208

          Does anyone know where I can get new spokes for the wheels, or do I need to get them specially made?

          Komment


            #35
            Az első sárvédő fordítva van felszerelve,és előkerült egy típúsazonos motorblokk is!
            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

            Komment


              #36
              Hello again...well, I have been busy!
              We went for a long ride on the Dnepr yesterday and got very, very wet, it is always raining in Scotland
              I am excited to say I have bought a replacement engine for my bike, with matching crankcase numbers 98169 and engine number 9/4 0897, as well as parts for rear light.

              I am even more excited to say I have now 2 Csepel! This is becoming an obsession! I am told it is 1952...but we shall see.

              Thank you again for all your help and advice,
              Does anyone know where I can get new spokes for the wheels, or do I need to get them specially made?


              Üdv újra... Nos, egy kicsit elfoglalt voltam!
              Tettünk egy hosszabb túrát a Dnepr-rel tegnap és nagyon-nagyon eláztunk, ugye itt Skóciában állandóan esik.
              Örömmel mondhatom, hogy vettem egy másik blokkot a motoromba, egyező párosítószámokkal (98169) és 9/4 0897 motorszámmal, valamint hátsólámpa-alkatrészeket.

              Még nagyobb örömmel mondhatom, hogy már 2 Csepelem van! Kezd kissé megszállottsággá válni a dolog. Úgy tudom 1952-es, de meglátjuk.

              Köszönöm mégegyszer a segítséget és a tanácsokat.
              Tudja esetleg valamelyikőtök hogy hol tudnék küllőket beszerezni vagy csináltatnom kellene egyedileg?

              Hello!

              Oh, another Csepel... As far as I know, it always begins like this: you buy one and the others will come your way. The only trick is to stop before you buy all of them in your area.
              This second one looks way better than the first one you showed us. It might be a good guide to see what's mixed up on the first. Number 2 has only small problems: the front mudguard is upside down. Also the brake pedal and chain guard seem to be missing.
              The fuel tank looks a bit different from the rest of the bike - it might have been changed. The tank bears the winged emblem of the later ("D") models, but for the year of manufacturing the frame number is the reliable information.

              I'm pretty sure spokes are made for them here in Hungary. If You write a list what you need I can get the prices from people selling spares.
              Sellers like this guy for example:

              Csepel Danuvia Pannónia

              will usually have parts in stock. (This ad is just an example, it was the first to come up.)
              The most common things, like exhausts, rear suspension parts, springs and so on can be purchased from many sources.
              If You need engine parts, like bearings, seals, o-rings those are standard metric sizes and can be purchased in the nearest shop. I think the Csepel-specific parts would be cheaper to buy here and ship to Scotland.



              Szia!

              Ó, még egy Csepel... Amennyire én látom, mindig így kezdődik: egyet megveszel, aztán a többi csak jön. A trükk, hogy meg kell állni mielőtt az összeset felvásárolod a környékről.
              Ez a második sokkal jobban néz ki, mint amit először mutattál. Jó iránymutatásként is szolgálhat, hogy a másik motoron mi van összecserélgetve. A kettes számúnak csak kis problémái vannak: az első sárfogó fordítva van felszerelve. A fékpedál és a láncvédő is mintha hiányoznának.
              Az üzemanyagtartály egy kicsit eltérően néz ki, mint a motor többi része - talán cserélve lehetett. A későbbi ("D") modellek szárnyas emlémája van rajta, de a gyártási év szempontjából a biztos információforrás a vázszám.

              Szinte biztos vagyok benne, hogy készülnek idehaza küllők hozzájuk. Ha írsz egy listát a szükséges alkatrészekről, akkor beszerzem az árakat a kereskedőktől.
              Olyan eladók, mint ez az ember:

              Csepel Danuvia Pannónia

              jellemzően tartanak raktárkészletet. (A hirdetés csak egy példa, ez volt az első találat.)
              A gyakoribb alkatrészek, mint a kipufogó, hátsó felfüggesztés, rugós és egyebek több forrásból is beszerezhetőek.
              Ha motoralkatrészekre van szükséged, mint csapágyak, szimmeringgek, o-gyűrűk, azok szabványos/szokványos metrikus méretek és a legközelebbi szaküzletből be tudod szerezni. Úgy gondolom a Csepel-specifikus alkatrészeket egyszerűbb itt megvenni és elküldetni Skóciába.

              - - - Updated - - -

              mateapu (#35) wrote:

              Az első sárvédő fordítva van felszerelve,és előkerült egy típúsazonos motorblokk is!
              The front mudguard is upside down. The engine is the proper one for the type.
              There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

              Komment


                #37
                Margaret
                I am excited to say I have bought a replacement engine for my bike,
                As fast as it is?...It seems to be in your country easier to buy right Csepel-parts than here Hungary...
                Ilyen gyorsan? Úgy látszik, nálatok könnyebb Csepel alkatrészeket szerezni, mint itthon...

                I am even more excited to say I have now 2 Csepel!
                I suspect soon UK will become the second Csepel Empire...
                Gyanítom, nemsokára Anglia lesz a második Csepel nagyhatalom...

                Komment


                  #38
                  Nos, Angliában, egy Csepel moci...nem rossz
                  Click image for larger version

Name:	9888761_a81b41557063eb98dfd35072a368dffe_wm.jpg
Views:	1
Size:	195.6 KB
ID:	147210

                  http://dex.hu/x.php?id=tbcl&url=http...m_veteranos%2F

                  Komment


                    #39
                    Hallo Margaret: Ik ben op de f
                    I'm on the forum ....at last. ;-)

                    It's a little bit chaotic I think but ok, better then nothing.
                    Hope some of the members speak some English or German overhere.

                    Eric

                    Komment

                    Ugrás az oldal tetejére
                    Working...
                    X