Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Magyarországon forgalmazott motorkerékpárok a rendszerváltozás előtt

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Magyarországon forgalmazott motorkerékpárok a rendszerváltozás előtt

    Sziasztok!

    A fenti kérdésben kértek tőlem segítséget, egy vetélkedő kérdéssorának összeállításához lenne szükség a Magyarországon a rendszerváltás előtt forgalmazott (legismertebb) motorkerékpár márkákra. A megkeresésből egyelőre nem derül ki, hogy "a rendszerváltozás előtt" pontosan mely időszakot jelenti, de gondolom elsősorban a szocialista évtizedekről lenne szó. (Bár kétségkívül érdekes lehet egy korábbi, pl. a két világháború közötti összeállítás is.)

    Gondolom, úgy indul a lista, hogy:
    • Pannonia
    • Danuvia
    • Jawa
    • MZ
    • Izs
    • Ural
    • Simson
    • stb, stb.


    Gondolom az plusz hasznos információ, ha tudjuk, kb. milyen számban adták el itthon az egyes típusokat (bár erről szerintem nehéz pontos információkat találni).

    Forgalmaztak-e például BMW-t (tudomásom szerint nem), milyen segédmotorok voltak, stb.

    Bár az e-mailből nem derült ki, gondolom viszonylag sürgősen lenne szükség az információkra. Kérem, aki tud, ossza meg az ismereteit!

    Köszönöm előre is!

    #2
    Kedves Sövény!


    Emlékezetem szerint,a II.vh.után,az ötvenes évek derekáig,mondjuk56-ig.

    1; Csepel 100 lemezvillás

    2; Csepel 125 lemezvillás

    3; Csepel T 125 elöl-hátul teleszkópos

    4; Csepel D 125 elöl-hátul teleszkópos

    5; Csepel 250

    6; CZ 150 ( nagyon kevés példányszámban)

    7; Jawa perak (nagyon kevés példányszámban)


    Az ötvenes évek derekától,mondjuk 56 után.

    8; Jawa Pionyr 50ccm (kevés példányszámban)

    9; Simson suhl 50ccm (elég bőséges mennyiségben)

    10; Berva-Panni 50ccm

    11; Jawa Ideal 50ccm (elég bőséges mennyiségben)

    12; Thomas Colibri 50cm (korlátozott mennyiségben)

    13; Jawa Mustang (dömping mennyiségben)

    14; Moszkva K55 125ccm (nagyon kevés mennyiségben)

    15; Danuvia 125ccm ( dömping mennyiségben,fekete-piros és szürke szinben)

    16; Tünde 175ccm (kevés példányszámban)

    17; Pannoniák 250 ccm (különböző változatai,a TL-től,a P21-ig)

    18; Simson 250 (korlátozott mennyiségben)

    19; IZS 350ccm (különbözö változatai és típusai,nem eltúlzott példányszámban)

    20; Junak 350ccm (korlátozott példányszámban)

    21; Voskhod 175ccm (fehér holló példányszámban)

    22; Jawa-Cz 175-350ccm (dömping mennyiségben)

    23; MZ 125-150-250ccm (trofitól az MZ-k összes típusáig,kivétel,a púpos tankos)

    25; Ural-Dneper (korlátozott példányszámban)

    26; Emlékszem,még valamilyen Tündéhez hasonlatos Szovjet robogóra,olyan 175ccm körül,ha emlékeim nem csalnak,talán Tula névre keresztelték.(olyan ritka volt,mint az ősz holló)

    Az 50ccm-esekből kimaradtak,a Babetták,a Starok,Scwalbék és a Simson turbó hűtés nélküli összes típusa.

    A felsorolásom,meglehet nem teljes,mert azt csak,az emlékezetemre hagyatkozva és rögtönözve készítettem,kérem a bővebb tudással rendelkezőket,hogy hozzászólásom egészítsék ki,vagy korrigálják!

    Üdvözlettel:Che
    sepy, mir-mur és 3 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Említeném még a Junak nevű lengyel csodát, amit a gyakori váztörések miatt egy ideig műszakiztatni sem lehetett...
      Aztán ott van a Riga, Verhovina, Komár triumvirátus is...
      A rendszerváltozás előtt közvetlenül asszem lehetett vásárolni indiai Suzuki TVS Eco nevü mopedet is...
      Utoljára szerkesztve a következő által: bazsimoci; 2012 okt. 10, 07:27.
      sepy, wsievers és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Egy kis kiegészítés Che listájához.A rendszámos 50ccm-esek közül kimaradt az 1970-ben kb. 4000 példányban behozott Balkan MPM-50,a segédmotorok közül pedig a Komar ,a Romet (lengyel gyártmány) és az indiai TVS Suzuki EKO.

        Még egy apróság,a Thomas helyesen írva Tomos.




        Üdv bazsimoci!

        A Junak szerepelt a listán!




        A segédmotorok közül ne feledkezzünk meg a Dongóról sem!
        Karel, sepy és 2 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Szervusztok!

          Köszönöm a kiegészítéseket,egyben elnézést kérek,a Komároktól,Balkánoktól,Rigáktól,Verhovináktól és Suzuki ekoktól,nem szándékosan hagytam ki őket!

          Volt még az 50ccm-esek között,a Karpatia is,ha jól emlékszem,igen kevés példányszámban.

          Üdvözlettel:Che
          sepy kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Még egy típus kimaradt: Tatran 125 ös robogó.

            Komment


              #7
              Köszönöm szépen mindannyiotoknak a segítséget, külön köszönöm Che-nek a tételes listát! Elküldtem a felsorolást, remélem megfelel majd a szerkesztőknek!

              Komment


                #8
                Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                25; Ural-Dneper (korlátozott példányszámban)
                Dneprt nem! Hívatalosan soha nem hoztak be! Nincs típusengedélyük sem.
                Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 okt. 10, 14:45.
                "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                Komment


                  #9
                  wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Dneprt nem! Hívatalosan soha nem hoztak be! Nincs típusengedélyük sem
                  Akkor egy kérdés erejéig hadd tereljem el a témát: típusengedély nélkül hogyan vizsgáztatjátok/használjátok? Én korábban vitába keveredtem egy NKH-s műszaki referenssel, a Pannonia elektromos rendszere és üzemanyagellátása kapcsán - szóbeli tájékoztatás alapján egy darab karburátor cseréje (eltérő típusra, pl Jawa, MZ vagy japán bontott karburátorra) miatt újra kellene járni az engedélyeztetést és vizsgáztatást mielőtt újra kivihetném az útra szerencsétlen gépet.
                  There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Komment


                    #10
                    Amit én kiderítettem erről:
                    Nagyon kevés papíros van, ezek is magánúton kerültek be még a 70es években. Tipikusan katonák, akik el tudtak járni az ügyben, intézték a forgalombahelyezést általában Uralnak vizsgáztatva(ez a magyarázata, hogy sok Ural nagyon Dneprnek néz ki)...Később forgalmicserekor, ha nagyon kötözködött a tulaj, átírták a motor nevét a forgalmikban.(a 2 lapos forgalmira való áttérésről beszélek a szürke forgalmiról)
                    A 80as évekbeli nagy nyugati autóbehozatali hullám alatt páran eltévesztették az irányt, és kelet felé mentek, abból az időszakból fordulnak elő Dnepr papíros Dneprek.
                    A Honvédségnél volt pár darab rendszeresítve, ezek némelyike is kikerült forgalomba, de nem ez volt a jellemző típus(hanem az Ural M72-61-62-63).
                    OT vizsgánál nem számit, hogy nincs típusengedély,de az ugye különleges eset.
                    Amúgy a hazájukban sem soknak van forgalmi engedélye, ott úgy használják őket, mit nálunk a kertitraktorokat. (sajnos hasonló bánásmódban is részesülnek)
                    Ezeknek a motoroknak sohasem volt hivatalos importőrük Magyaroszágon.
                    Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 okt. 10, 17:03.
                    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                    Komment


                      #11
                      Nem feltétlenül ide vág, de a '90-es évek közepén diákként nyári munkán dolgoztunk az akkor még létező TSZ kötelékeiben. Persze az már nem a klasszikus értelemben vett téjeccsé volt, próbálkoztak több mindennel a szükségszerű hanyatlást és elmúlást lassítandó, így volt bérraktározás is. Pontosabban vámraktárat üzemeltettek, mi meg raktuk a kamionokat, vasúti vagonokat ki-be ezzel-azzal. Na ott voltak betárolva ilyen orosz vasak, amikről ma sem tudom pontosan mik, boxermotor, lengőnyergek, oldalkocsi, azon pótkerék, kardánhajtás, talán hajtott oldalkocsikerék, de ebben nem vagyok biztos. Na azokból kellett volna szerezni valahogy...

                      Komment


                        #12
                        demeter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Na ott voltak betárolva ilyen orosz vasak, amikről ma sem tudom pontosan mik, boxermotor, lengőnyergek, oldalkocsi, azon pótkerék, kardánhajtás, talán hajtott oldalkocsikerék, de ebben nem vagyok biztos.
                        Ha újak voltak, lengőnyereggel 1990 ben, akkor Dneprek lehettek. A hajtott oldalkocsikerék is Dnepr sajátosság, én Uralon csak 1 típuson tudok ilyet, a gorkiji gyártású GMZ M72-őn(bár azon is a Bmw R75-é volt)-bár tévedhetek, de az igazság az hogy az Uralokon a rükverces váltó is kuriózum.




                        Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        MZ 125-150-250ccm (trofitól az MZ-k összes típusáig,kivétel,a púpos tankos)
                        És kivéve az első verzióju csepptankos ES250-es Trophyt, és a ES175/2 Trophyt
                        ,az ETS125öt , és IFA/MZ BK350-et.
                        350-es Jawaból kivétel az UR350, a Bison, a California, az Automatik, 639, 640,
                        Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 okt. 10, 17:46.
                        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                        Komment


                          #13
                          '95-ben volt, 1-2 tucat új motor, keletről nyugatra tartottak. Lehet valami nyugati exportpróbálkozás volt az oroszok részéről.

                          Komment


                            #14
                            Bocsi, de Jawa 362 California volt, a Zalkában adták a versenyzőknek járós motornak...Mondjuk valszeg nem boltban vették, hanem direkt importálták a csehektől...

                            Komment


                              #15
                              wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Amit én kiderítettem erről:
                              Pedig már majdnem felvidultam hogy csak én nem tudok arról a forgalombahelyezési módról (ami nem OT-s és) amihez nem kell típusengedély. Na sebaj, majd zaklatom az NKH, úgyis elkezdtem már elmélyíteni a baráti viszonyt amikor a T1-es vizsgázott.
                              There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X