Olyan személy segítsége kellene aki a régebbi Fiat motorokat teljes mértékben ismeri lenne néhány kérdésem.
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Fiat specialistát keresek. :D
Collapse
X
-
Tavaly decemberben vettem egy motort:
http://veteran.forum.hu/beszelgetese...-kellene-4758/
Meg lett fúrva rendbe lett rakva miután össze raktam akkor derült ki, hogy a bontóban elírták a motorkódját nem 1500CCM hanem 1300 CCM-es a motor.
Az 1,3-as és 1,5-ös motor furata ugyan úgy 86,4.
Az lenne a kérdésem, hogy főtengely és hajtókar cserével lehetségese-e ccm megnövelése.
Az én motorom kódja 138B2.000 a motort 138B3.000 vettem.
Közben olyan információt is kaptam, hogy van egy 3. főtengely amivel 1581CCM-re növelhető a lökettérfogat.
Nekme most 86,40 a furat ahhoz tartozik a 55,5-ös löket ami 1302 ccm lehet elvileg 63,9-es lökettel 1499 CCM és 67,4-el 1581 ccm.
Az alábbi táblázatban benne vannak a motorkódok minek mi a lökete és furata.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_128_SOHC_engine
A táblázat szerint az alapból 1,1-es motorból lehet a 63,9-es löketű főtengellyel 1285 CCM-es blokkot összehozni.
Arra vagyok kíváncsi, hogy ez a főtengelycsere valóban működhet vagy azért akadnak buktatói.
- 2 likes
Komment
-
Kedves Ifás!
Gondolkodom rajta,de úgy gondolom,sőt majdnem biztos vagyok benne,hogy egy adott löketre méretezett,blokkot egy hosszabb löketre méretezett főtengely cseréjével nem lehet nagyobb hengerűrtartalmúra átalakítani.A fenti átalakítás miatt a dugattyú kijárna a hengerfej síkjából.A hajtókar a löket szempontjából mellékes,mert az csak egy közvetítő darab.
Az esetleg lehetséges,hogy egy másik dugattyúval,melynek a csapszegfurata,a dugattyú felső síkjához viszonyítva kisebb mint a blokkhoz tartozó eredeti,-nem járna ki a dugattyú a blokkból,de ezt még át kell gondolni.
Úgy vélem legjobb lenne most már maradni a megfúrt blokk mellett.
Üdvözlettel:Cheemu kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
Ifás, nem olvashattam én ezt a kérdést a facebook valamelyik csoportjában?
Amúgy szerintem ezt senki nem válaszolja meg, csak te magad tudod belepróbálni az 1.6 főtengelyt a saját hajtókarjaival és a dugattyúit a jelenlegi méreteivel összehasonlítani.
Ezt a Lampredi blokkot (86,4×67,4) a '90-es évek 1.6 Fiatjaiból ismerem, és ha már strokert építenél, akkor ajánlom figyelmedbe az Euro3-as szabványra áttervezett 1596 ccm-es motort (182B6000), amiben a furatot 80,5 mm-re csökkentették, miközben a lökethossz 78,4 mm-re nőtt. Ezzel a rövid löketű motorból 1839 ccm-t ki lehet hozni. Elméletben.
- 3 likes
Komment
-
Azért Zastavában egy közel 1,9-es motor már elég durva lenne.
Másik: A hajtókarnak a lökettérfogathoz vajmi kevés köze van. Azért lényeges viszont a hajtókar hossza, hogy ugyanabból a magasságú blokkból a nagyobb löketű főtengely ne tolja ki a dugót. Az oroszok ezért csináltak a Ladához kétféle magasságú blokkot, mert ők egyfajta hajtókart használtak. Remélem érthető.
- 5 likes
Komment
-
A hajtókar a löket szempontjából mellékes,mert az csak egy közvetítő darab.
Egyébként nem tudhatjuk az előírások,divat miatt nem e az 1500-as blokkja van 1300-ra szelídítve?!"Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
- 1 like
Komment
-
Matekozni kell erősen. + csapágyak átmérői,hajtókar hossz, dugattyú magasság+alacsonyság... hogy ne koppanjon a főtengelyhez. Ha jelentősek a különbségek,egy vezérmű hangolást is illik megejteni. Komressziót is számolni kell,+a vezérlés fok szerint hosszabb utat tesz meg a dugattyú (karburálás)
- - - Updated - - -
Kimaradt: Első lépésként ellenőrzés,hogy a szerelt főtengely elforogjon a blokkban.
- 3 likes
Komment
-
mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseTévedés ha elfér a blokkban a nagyobb löketű főtengely:akkor rövid,rövidített hajtókarokkal növelik az űrtartalmat,természetesen ezért kérte a segítségünket hátha valaki alakított már hasonlót!
Egyébként nem tudhatjuk az előírások,divat miatt nem e az 1500-as blokkja van 1300-ra szelídítve?!
- 1 like
Komment
-
de még egy tényező belép, a rövidebb hajtókarnál csökken a sürítési végnyomás, ha a henger magassága marad.
Magyarul a főtengely lökethosszából,a hengerátmérőből kiszámolható,a hengerűrtartalom:a szükséges káros tér és a többi dolog............................"Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
Komment
-
Igen, ha nagyobb a dugattyú magasság, az csökkentheti a káros teret.
A dugattyú méretválltoztatása-ha nem tizedekről van szó rendkivűl költséges,egy hajtókar hosszát javarészt zsugorítással meg lehet oldani,de kivánt méretben lehetséges idegen márkájú járművéből viszonylag olcsón átalakítható.Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2017 júl. 20, 20:40."Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
- 2 likes
Komment
-
Egy picit belekavarodtunk a témába.
Ifás azt írja a Zaszti egyféle blokkot csinál.... Ha abba nagyobb löketű főtengely kerül, azonos hajtókarral akkor ki fog járni a dugó a blokkból. (csak mellékesen: Ez sem feltétlen baj mert csináltam már olyan versenymotort aminél úgymond belejárattuk a dugót a hengerfejbe, leárnyékolva ezzel a hf.tömítést. De ezt hagyjuk mert most nem erről van szó)
Tehát, ez esetben 2 dolgot tehet a tuningmester: Vagy összenyomja a hajtókart, vagy elkezd játszani a csapszeg-dugótető távolsággal. Így az lesz az eredmény hogy a dugó szintbe jár.
Namár most: Ha erre a megnövelt lökettérfogatú blokkra felkerül az 1,3-as motor eredeti hf-e persze hogy nagyobb lesz a motor sűrítési viszonya.
Ami ha tovább megyünk a tuning rögös útján nem baj, hiszen ha teljesítményt növelünk akkor a viszonyt is növelnünk kell.
A sürítési viszonyt pedig a motorba tenni kívánt vezértengely határozza meg elsődlegesen. A vez.tengely nyitási, zárási karakterisztikája alapján megadnak hozzá egy sürítési viszonyt amit tartani kell.
De ez a pár gondolat épp hogy csak karcolja a témát, erről nagyon hosszasan lehetne beszélgetni.
- 5 likes
Komment
Komment