Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Egy kis érdekesség a mai nappal kapcsolatban...nem találtam jobb helyet neki
1905. május 31-én a Műegyetemről indult próbaútjára az első magyar tervezésű autó, melyet Csonka János gépészmérnök a magyar posta számára készített. E dátumtól számítják a magyar autógyártást.
A Magyar Királyi Posta- és Távírda-igazgatóság 1903-ban írt ki nemzetközi pályázatot postaautók beszerzésére, amire a vezető autógyárak legújabb típusaikat küldték el. A zsűri egyhangú elismerését mégis Csonka János konstrukciója vívta ki, s a megrendelést is ő nyerte el. Kocsijának négyhengeres, vízhűtéses motorja, két blokkból összeszerelt iker hengertömbje, differenciálműve, két lánckerekes hátsótengely-meghajtása és sorosan kapcsolt sebességváltója volt, és golyóscsapágyat alkalmazott mindenütt. A győri Magyar Wagon és Gépgyárban és a Műegyetemen felállított gépműhelyben folyó szerelést Csonka vezette, megalapozva a későbbi Rába autógyárat.
Csonka első magyar gyártmányú gépkocsija 1905. május 31-én indult el 2.000 kilométeres próbaútjára a Műegyetem udvaráról. A próbaút június 9-ig tartott. A kocsit Haltenberger Samu, akkor postamérnök, a Budapesti Autótaxi Vállalat későbbi vezérigazgatója vezette, s a próbaúton Csonka Jánoson kívül Cimponeriu Dénes postafőmérnök is részt vett. A postaautó a Felvidék, Erdély és az Alföld alig kiépített útvonalain első gépkocsiként végiggördülve, üzemzavar nélkül ért haza. A csomagszállító autó 26 km/óra átlagos és 35 km/óra csúcssebességet ért el. A kocsikat Doxának nevezték megbízhatóságuk miatt, a 2 köbméter hasznos térfogatú járműveket 1906. január 15-től alkalmazta a Posta. A típus 25 évig állt a Posta szolgálatában.
Az első magyar gyártású autó ma is megtekinthető Budapesten a Városligetben, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.
A Műegyetemen az E épület földszintjén volt egy ilyen járgány (de lehet a szóban forgó gép) üvegkalickában kiállítva. Pont szemben Csonka egykori műhelyével szemben. Hosszú-hosszú évekig ott volt, de tavaly mér nem láttam. Lehet azt vitték át a közlekedési múzeumba?
Meglepő, hogy az egykori hazai autógyártásnak mennyi pozitív, sikeres pontja volt, amiről rengetegen nem is tudnak!
Viszonylag sokat bújom a veterános újságokat, cikkeket, mégsem tudtam a postakocsis sztoriról.
Van egy érdekes, ámde sajnos kevésbé sikeres sztori, amiről nemrég olvastam. Röviden: Magyarjarmu.hu – A hazai automobilizmus története és dokumentációja » Pente
Nálunk Zalában még felújítás nélküliek is "futkoznak" minden probléma nélkül, ha lerobban valamelyik modern gépezet, ezeket veszik elő esőben, hóban, forróságban!
Komment