Közlemény

Collapse
No announcement yet.

P12-es vs T5 dugattyú

Collapse
X
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • P12-es vs T5 dugattyú

    Üdv Mindenkinek!

    Áttanulmányozva a SzenteGyula-t, valamint a P12-es alkatrész jegyzéket, azt a következtetést vontam le, hogy a P12 és a T5 között a főtengely-hajtókar-dugattyú-henger-hengerfej vonatkozásban különbség nagy-nagy valószínűséggel a dugattyú palást méretében van. Ez nyilván a vezérlést befolyásolja, és gondolom a szentegyula (325.oldal) is azért tér ki a dugattyú palást magasság csökkentésére, mert ezzel be lehet folyásolni a motor teljesítményét. A piros könyv közöl dugattyú méreteket, így a T5 dugattyú palást hossza adott.

    A kérdésem az lenne, hogy van valakinek egy tuti P12-es dugattyúja amit megtudna mérni:
    - dugattyú teljes hossza ? felsőél, alsó él között (ez a T5nél 38+45+-0,02 mm piroskönyv 58.oldala)
    - ill. a csapszeg furat középvonala alatti alsóélig a méret ? (T5-nél ez a 38 +-0,01 mm piroskönyv 58.oldala) (Ezt kicsit bonyolult egyben megmérni...)

    A szentegyula azt irja, (325.oldalon) hogy a "dugattyúpalástot megröviditjük"... gondolom ezt célszerű esztergapadon végezni....

    az az ötletem, hogy ezzel a módszerrel kissé hasonlatossá lehet tenni a T5-ket a P12-höz.
    Javítsatok ki ha rosszul gondolom!

    Úgy gondolom, hogy a gyár a későbbiekben a szentegyulában leírtakat alkalmazta a P12 tipus elindításakor ipari méretekben, javítva az ujabb tipus teljesítményét.
    Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2012 júl. 18, 14:19.

  • #2
    cocojumbo, ptm004 és TLF65 kedvelte ezt.

    Komment


    • #3
      Nagyon jó a gondolat -tovább van nyitva a szívó nyílás, ezért a henger jobban fel tud töltődni-nagyobbat robban -nő a teljesítmény.
      Ezt egész jó eredménnyel lehet fokozni (mm enként le-le vágva),igaz elég hamar, már csak akkor indul el ,ha 2 dik seb.fokozatban 40-45 km/h val tolod.

      saját tapasztalat--35 éve a Verhovinám is átesett ezen a tuningon.
      cocojumbo és TLF65 kedvelte ezt.

      Komment


      • #4
        Köszönöm a válaszokat!

        joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        ),igaz elég hamar, már csak akkor indul el ,ha 2 dik seb.fokozatban 40-45 km/h val tolod.
        Kedves Joker, ezt nem biztos hogy értem...

        Komment


        • #5
          Ha tényleges a kérdésed , akkor magyarázás helyett csak próbáld beérni annyival hogy a motor müszaki paramétereinek figyelembe vételével megtervezett vezérlési adatok (tervezés nélküli , egy-egy méret nagymértékü ) megváltoztatása produkál furcsa dolgokat.
          A szívónyílásnál a dugó lerövidítése ezt okozza --mondom én is voltam ilyen hülye-ha már vágunk,vágjunk sokat aztán csak ugy indult ha hárman toltuk fel kb 45 km/h ra aztán onnan felkuszott kb 55 re

          de igazán az a jó ha tényleges szakirodalomban,vagy már gyakorlott szakival beszélgetve , alakítod ki hogy mit szeretnél csinálni

          a fórumon egy időben aktív -gabóracing-néven szereplő urat kéne szerintem megkérdezni,mert ha jól tudom ő trabiban elég jó ---és ez is csak egy Pannónia
          Utoljára szerkesztve a következő által: joker; 2012 júl. 19, 08:25.
          soveny kedvelte ezt.

          Komment


          • #6
            Igazad van kedves Joker, nem gondoltam volna, hogy egy "flex"-el leköszörülöm a dugó felét érzésre...
            Már értem amit mondassz!
            Én abból indultam ki, elvileg a gyár tudta, hogy a P12-re mit tett fel. (mi volt raktáron, mit gyártottak még a bezárás után a kereskedelemnek a 10 évig tartó garancia érdekében...)

            és a P12 hengere külsőre tök u.az mint a T5. Persze lehet hogy a nyilások bent tágitgatva-finomítva vannak, esetleg a hűtőbordák kicsit másabbak, - talán ApaE erről tudna mondani valamit - de az alkatrész katalógus egyértelműen azt mondja, ez T5-kompatibilis.

            Amiről nem szól semmit - többek között - az a dugattyú, az más, mint a T5-P10-é.

            Arra gondolok, ha P12-ben nagyobbak is a szívó, vagy kipufogó csatornák, és ehhez van a spec.méretű P12 dugó, ezzel azt érték el, hogy egy fordulatra több üzemanyag jutott a hengerbe. Ettől 16,5 lóerős a motor elvileg. (Igen és még sok minden mástól, de alapjában véve ez a lényeg, hogy mennyi energia kerül bevitelre egységnyi idő alatt. Ezt ugyan át lehet rossz hatásfokkal is alakítani mozgás helyett pl. hővé, de alapjában véve ez az "alfa".)

            Lehetne próbálgatnom 2-3 tizedeket leesztergálni a palástból, de inkább érdeklődtem a gyári méretek után. Vélemyényem szerint, ha gyári P12 dugó kerülne egy T5-be, akkor nem alapjában rontaná el a T5 működését, - hiszen vagy ugyan olyan (belső kialakítású) hengerben dolgozna a dugó mint a P12-ben, vagy kisebb nyilásokkal ellátottban, ami a P12-től kevesebb üzemanyagot használ fel, de többet, mint a korábbi dugóval.

            De egyszónak is száz a vége, a puding próbája az evés én elsőre ApaE hsz-én alapulva 2 mm-t esztergáltatok le - persze miutám megmértem milyen hosszú is a dugóm - és azért, mert kicsit én is "rátartok", másrészt ez az együttes, ami most nekem dolgozik még csak 1400 km "fiatal". Őszre talán lesz 2000 km, és utána ugyan ezt a dugót gyűrűkkel akarom használni, egy újabb bejáratást kerülendő módon.

            Komment


            • #7
              TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              De egyszónak is száz a vége, a puding próbája az evés én elsőre ApaE hsz-én alapulva 2 mm-t esztergáltatok le - persze miutám megmértem milyen hosszú is a dugóm - és azért, mert kicsit én is „rátartok”, másrészt ez az együttes, ami most nekem dolgozik még csak 1400 km „fiatal”. Őszre talán lesz 2000 km, és utána ugyan ezt a dugót gyűrűkkel akarom használni, egy újabb bejáratást kerülendő módon.
              Megtörtént már az átalakítás?
              Kíváncsi lennék hogy mennyire működik jól.

              Komment


              • #8
                Hát asszem a kérdésedre a válasz: Link


                Most 'értelmeztem',hogy ez még az átalakítás előtt történt...

                Íly módon én is kíváncsi lennék az eredményre!
                Utoljára szerkesztve a következő által: Beagle; 2013 febr. 24, 12:32.

                Komment


                • #9
                  Kedves Heeegany! Beagle-nek igaza van, az a megszorulás még átalakítás előtt történt. Nos az átalakítás is megtörtént, 2,5 mm lett leesztergálva, és a motor teljesen más paraméterekkel üzemelt azon a kb 250km-en keresztül amit tavaly tettem vele októberben. (egyhuzamban, Baja-Gyöngyös távon, 1 megállással) Ha valaha mentél P12-vel, és vezettél TLF-et, akkor pontosan tudhatod, ég és föld a két motor teljesítménye, fordulatszám érzékenysége, és nyomatéka. Nyilván ennek "egyszerű" magyarázatai vannak, aminek java a piroskönyvek végén le is van írva, vagy a szentegyulában lásd 26.ábra

                  Nos én nem tettem azért fel P12-es dobot, és valóban nem T5 henger van a motoron, de P12 méretű a dugó. Igy a vezérlés változott meg. Persze el van fűrészelve a könyök, és a furulyák is rövidebbek, de ez akkor is csak TLF kipufogó. (kiindulva abból, hogy többet szív a motor, és ennek a többletnek el is kell távoznia a hengerből, lehetőleg ugyan annyi idő alatt, mint a kevesebbnek korábban.)

                  De a motor harapósabb lett, jobban bírja az emelkedőket, (legalábbis amikkel eddig találkozott, bár itt mifelénk vannak azért dombok) gyorsulékonyabb, minden tünete arra vall, hogy nagyobb erő van benne. Az égéstér sem változott, és a kompresszió sem, nyilván ez kíméletesebb a főtengelynek, és nem is a 24 óráson akarok vele indulni. De összegezve eddig csak jót mondhatok erről a kis átalakításról!
                  cocojumbo, soveny és 4 további látogató kedvelte ezt.

                  Komment


                  • #10
                    Udv. Az en P12esemre kulonbozo okok miatt egy T5 hengere/dugattyuja kerult. Ahogy kivettem a szavatokbol A T5 gyengebb (kulonben miert is akarna valaki hasonlatossa tenni a P12hoz.) Kerdesem az lenne hogy akkor azt varjam hogy erezhetoen gyengebb a T5 hengerrel? Nem tudom hogy mennyire gyari, de gondolom teljesen. Allt vagy 10 evet az a motor, es ugy tudom egy ideosebb embere volt elottunk gondolom nem tuningolgatta.
                    Legszuron kivul minden mas maradt a P12rol. Mit varhatok tole?

                    Komment


                    • #11
                      Kedves Istvánpetykó! Elvileg nem sokkal lesz jobb, mint egy T5-ös, de kicsit mindenképpen a kipufogó miatt. A henger nem befolyásolja - elvileg - mert a P12-es T5 hengerrel jött ki. ( a hengerek öntése, ill a megmunkálása okozhat némi különbséget, de nem jellemző teljesítmény csökkenést!)

                      A sarkalatos különbség a vezérlésben van a T5 és P12 között, ezt pedig a dugattyú palásthossza befolyásolja.
                      (nevezetesen ez a része, a palást, az ami vezérli a szívást.) Ez rövidebb a P12-nél, és így hamarabb kezd el szívni a motor. Ergó: egy fordulatra ha hamarabb kezd szívni, akkor többet is szív be, és igy a nagyobb töltöttség, nagyobb teljesítményt fog eredményezni. Nem tudom, érthető volt-e a leírásom?

                      Én ezért esztergáltattam le a dugattyú palástból 2,5 mm-t, mert gyárilag ennyivel hosszabb a T5 palástja, mint a P12-é.

                      Jobban jársz, ha veszel (vagy csináltatsz) egy P12-es (méretű) dugót, mert a kipufogók ehhez vannak hangolva, és így esélyed lesz egy klassz P12-re!

                      Komment


                      • #12
                        Kedves TLF65! Igen teljesen ertheto volt, sokat elolvastam ezekrol es tenyleg mindenhol azt irjak hogy jobb ha leesztergaltatok 2 mm-t. Oszinten szolva ha meg leszek ezzel a teljesitmennyel elegedve, akkor egy ideig nem nyulok hozza. Tegnap mar mentem vele 1 kort, nagyon jol megy (foleg az elozo simson utana ) azonban alapjarat nincs, szivato nelkul fullad. Olvastam a forumokon hogy volt mar valakinek hasonlo problemaja. Egyelore a karburatort kitakaritom, beallitjuk, hatha csak annyi a problema.

                        Komment


                        • #13
                          istvanpetyko eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          azonban alapjarat nincs, szivato nelkul fullad.
                          Tipikus eltömődött főfúvóka!

                          Komment


                          • #14
                            Mi is arra gyanakszunk. Holnap ki is takaritjuk. Koszonom a valaszokat egyebkent

                            Komment


                            • #15
                              Kitakaritottunk, fuvoka tenyleg el volt tomodve, de sajnos meg mindig nincs alapjarat. Azt csinalja hogy mielott lefullad felporog, majd lefullad. Valami otlet?

                              Komment

                              Working...
                              X