Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Ural kapcsolási rajz variációk

Collapse
X
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Ural kapcsolási rajz variációk

    Egy Uralt bekábelezni nem túl nehéz, még ha nem is ismerjük az orosz ábc-t, akkor is csak az a dolgunk, hogy a hasonló figurákat összekötjük vezetékekkel.

    Nevezetesen:

    akkumulátor:
    • negatívját letesteled
    • pozitív a fesz.szab b-jére (batery) (Б˜)
    feszültség szabályzó:
    • b az aksira+
    • b megy tovább a gyújtáskapcsolóba
    • já a dinamó já-ra (Я)
    • s a dinamó s-re (Ш)
    • oldalt ezt is le kell testelni, ha magától nem kap testet
    dinamó:
    • já fesz.szab já
    • já megy tovább a gyújtás kontrollámpa egyik lába
    • s fesz.szab s (nahát)
    gyújtáskapcsoló:
    • kapja az áramot a fesz.szab b-ről
    • gyújtás kivezetése a trafóhoz és a gyújtás kontrol lámpa másik kivezetéséhez
    A vezetékek méretezéséhez a következőket javaslom:
    (6 voltos rendszerről van szó természetesen)

    Kürt 1 mm2
    Gyújtótekercs 0,75 mm2
    Helyzetjelző 0,5 mm2
    Dinamó S 0,5 mm2
    Dinamó + 1,5 mm2
    Aksi 1,5 mm2
    Féklámpa 0,75 mm2
    Fényváltó 1,5 mm2






    Mindezt csak úgy leírtam kiindulásként. Azonban egy Ural esetében gyakran előfordul, hogy a tulajdonos nem ragaszkodik teljes egészében az eredeti rendszer alkatrészeihez. Egy kolléga azt kérdezi, mi módon lehetne elektronikus Jawa fezszabályzóra cserélni az eredetit. A konkrét kérdése:

    A három láb jelölése: Uzn-6v +6v Izn-10A
    A dinamó já ill. sá pontjaival hogyan kössem össze?
    Click image for larger version

Name:	jawa_feszszab.jpg
Views:	1
Size:	26.6 KB
ID:	153474

    A bal szélső lehet a töltéslámpa meg a dinamó já pontja, a középső a gyújtáskapcsoló meg az akksi, a jobb oldali meg a dinamó s? Lehetséges? Ha rossz ez a jelölés le fog füstölni mi?
    Örülnék, ha tudnátok segíteni!
    Utoljára szerkesztve a következő által: TZ; 2011 júl. 13, 12:06. Oka: elektronikus...
    „Másképp lát, aki motorkerékpáron vakációzik. Az autó kirekeszt a világból, nem is eszmélhetsz, hogy képernyő előtt ülsz megint. Tehetetlen szemlélője vagy a jelenségek vonulásának. A motorkerékpárnak nincs képernyője. Kapcsolatba kerülsz mindennel. Nem is nézed már, annyira részese vagy, és a jelenlét érzése lenyűgöz.”
    Robert M. Pirsig: A Zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete

  • #2
    Motorkami összeírta a feszültségszabályzóval szemben a követelmények:

    • üzemi feszültségnek azonosnak kell lennie
    • teljesítménynek azonosnak vagy nagyobbnak kell lennie
    • gerjesztésnek azonosnak kell lennie (sok esetben megfordítható)
    • testelésnek azonosnak kell lennie
    Viszont közben az élesebb szeműek észrevettek egy "MZ" feliratot a feszültségszabályzón. Az MZ pedig pozitív gerjesztésű, míg a Jawa és az Ural negatív.

    (Ha valakit érdekel a gerjesztés megfordítása, akkor nyissunk majd egy önálló témát neki, ne itt részletezzük.)
    „Másképp lát, aki motorkerékpáron vakációzik. Az autó kirekeszt a világból, nem is eszmélhetsz, hogy képernyő előtt ülsz megint. Tehetetlen szemlélője vagy a jelenségek vonulásának. A motorkerékpárnak nincs képernyője. Kapcsolatba kerülsz mindennel. Nem is nézed már, annyira részese vagy, és a jelenlét érzése lenyűgöz.”
    Robert M. Pirsig: A Zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete

    Komment


    • #3
      A Jawa dinamókat be lehet kötni az MZ elektronikus szabályzókkal is, de ahhoz a forgórész vezetékeit eltérően kell bekötni, mert a PAL rendszer különbözik az összes többitől.
      Így hogy boldogak legyünk, a "lengyel" elektronikus szabályzó sem a PAL szerinti bekötéssel fog működni az 100%, hanem az MZ-s elv szerint.

      Ha igény van rá, a mechanikus PAL rendszert el tudom mondani...én magam nem használok elektromos fesszabályzót

      Click image for larger version

Name:	Bek.jpg
Views:	4
Size:	156.1 KB
ID:	129056


      A fesszabályzónál a D kivezetés megy a dinamó D kivezetésére (ami a dinamó + pontja) és megy a töltésjelző lámpához. Az M kivezetés megy a dinamó M pontjára ami a dinamó negatívja. A B kivezetés megy a gyujtáskapcsoló 30-as pontjára.

      Viszont nem minden Jawa negatív testelésű, a csepptankosok pozitívak.
      Jah és maga az alaplemez a test.
      TZ kedvelte ezt.
      "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
      "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

      Komment


      • #4
        Az MZ-nél ez igy néz ki:

        Click image for larger version

Name:	MZ6V_EL.jpg
Views:	1
Size:	165.9 KB
ID:	129057


        (DF) (D+ - 61) (51)

        • (51): akkumlátor pozitív
        • (61): töltéslámpán keresztül a gyujtáskapcsolóhoz az tovább akksi pozitívra
        • ( D+): dinamó forgórészen keresztül a testre( a 61 és a D+ a fesszabályzón belül össze van kötve)
        • (DF): a gerjesztőtekercsen keresztül a testre,hőkioldó tekerccsel (szabályzó ellenállástekercs) összekötve a (D+) -szal
        Alapesetben az érintkezők zártak, a (D+) on keresztül a felgerjedő dinamó a 61-es pontra pozitív feszültséget ad le igy kialszik a töltésjelző lámpa.

        Kis fordulatszám esetén a (DF) kivezetés reléje zár, igy megkerüli a hőkioldó tekercset a D+ ról közvetlen kapcsolódik a gerjesztőtekercs, a feszültség így nő. nagyobb fordulatszámnál(és feszültségnél) behúz a relé igy csak a hőkioldón keresztül megy az áram a gerjesztőtekercsre, igy a feszültség csökken.

        Ha a töltőfeszültség elér egy bizonyos értéket akkor a (D+) az (51) es ponton keresztül összekapcsolódik az akksi+ -szal , igy megindul a töltés

        Tehát visszatérve a lengyel fesszabira:
        A fesszabályzót kimérve amelik 2 állandó kapcsolatban van az a( DF) és a (D+ és a 61) valószinű a középső és a bal oldali
        Az alaplemezre kötve az (akksi-) -ot és a (61)-re adva a pozitívot át kell hogy váltson a tranzisztor és az (51) ponton áramnak kell lennie, ugyanakkor megszakad a (D+és a 61) és a (DF) közti összeköttetés.

        Baj lesz...annál az uralnál tükrözni kell a dinamó belső kötését....ha a fene fenét eszik is, az (Ш)-re negatívot kell adni jelen esetben.

        Click image for larger version

Name:	K750.jpg
Views:	3
Size:	212.9 KB
ID:	129058
        Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2011 júl. 13, 12:19. Oka: képeket illesztettem be
        TZ és motorkami kedvelte ezt.
        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

        Komment


        • #5
          wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

          Ha igény van rá, a mechanikus PAL rendszert el tudom mondani...én magam nem használok elektromos fesszabályzót
          Szerintem az elektromos helyett elektronikust akartál írni.

          Az én fogalmaim szerint minden áramkör elektromos, de csak az az elektronikus, amely valamilyen aktív alkatrészt (elektroncső, tranzisztor, tirisztor, integrált áramkör, stb.) tartalmaz.

          Komment


          • #6
            oké oké igazad van
            "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
            "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

            Komment


            • #7
              A letöltött képen a fesszültség szabályzó tokozásán az Mz feliratot nem figyeltem de a jawa éppen ilyen, csak a bekötési helyek jelölése végett lett felrakva.



              Sziasztok! Köszönöm a segítségeket így a bekötést már megoldottam. Viszont amíg buverált 12v-os volt a gép a megszakitóhoz volt kettö kis kondi kötve. Most a 6v-os rendszerhez elvileg kell rakni egy kondit? Ha igen mekkora mikrofarádos kell?

              Komment


              • #8
                v balazs eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Most a 6v-os rendszerhez elvileg kell rakni egy kondit? Ha igen mekkora mikrofarádos kell?
                A kétütemű szoci gépeken 22-25 mikrofarádos kondenzátort használnak. Nem tudom, ez az Uralhoz is stimmel-e, de hátha információ.

                Komment


                • #9
                  soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  A kétütemű szoci gépeken 22-25 mikrofarádos kondenzátort használnak. Nem tudom, ez az Uralhoz is stimmel-e, de hátha információ.
                  Sajnos abban a másik hozzászólásban elírtam, helyesen 0,22-0,25 mikrofarad a kondenzátor értéke.

                  A kondenzátornak két funkciója van:

                  1. Rezgőkört alkot a gyújtótrafóval.
                  2. Levágja a feszültségcsúcsokat, ezáltal mérsékeli a megszakító beégését.

                  Amúgy nincs nagy jelentősége a kondenzátor értékének, sokkal fontosabb a kivitele. Az NDK kondenzátoroknak csavaros csatlakozója van, ha valaki nem elég óvatos a csavarral kitekeri a kondenzátor "nyakát". Az oroszoknál, Pannóniánál rá volt forrasztva a vezeték.
                  Ügyelni kell arra, hogy a kondenzátor palástja kapjon testet, ezért egyes gyújtásalaplapokba (NDK, Pannónia) préseléssel rögzítik, de az autóknál vagy pl. a Jawánál bilinccsel rögzítik.

                  Talán még annyit, mivel a kétüteműnél és a négyüteműnél is elektromosan azonos a "szikraképzés", lényegtelen a motor működési módja. Itt az ökölszabály: minden megszakítóval párhuzamosan kell kötni egy kondenzátort.
                  Utoljára szerkesztve a következő által: motorkami; 2011 júl. 13, 21:37.
                  soveny kedvelte ezt.

                  Komment


                  • #10
                    motorkami eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Sajnos abban a másik hozzászólásban elírtam, helyesen 0,22-0,25 mikrofarad a kondenzátor értéke.
                    Volt valami "nullaegész"-es emlékem, de a google-ben rákeresve a hozzászólásodat adta ki találatként, és gondoltam, ha te is ezt írod, ketten nem tévedhetünk. :P Köszönöm a pontosítást!

                    Komment


                    • #11
                      Most a 6v-os rendszerhez elvileg kell rakni egy kondit?
                      Igen 1 kondenzátor kell, szerintem tegyél be Jawaét az jó lesz, annak forrasztva van a kivezetése, és jó hosszú is a kábel rajt...oda fog érni ahová kell.
                      Bár azt nem értem mért kellett 2 a 12 volthoz :S oda is elégnek kellett volna 1 nek lenni.
                      Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2011 júl. 14, 00:34.
                      "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                      "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                      Komment


                      • #12
                        Köszönöm , akkor egyet bekötök, a 12v-on is ez volt csak kettő darab. Miért kettő nem tudom így vettem anno, de tökéletesen működött.

                        Komment


                        • #13
                          Lényegtelen az üzemi feszültség. Mint korábban már irtam egy megszakító - egy kondenzátor, két megszakító - két kondenzátor.

                          Komment


                          • #14
                            A wsievers kolléga hsz-ében lévő rajzon van egy hiba. A dinamó belső kapcsolási rajzában a gerjesztőtekercs alsó vége nem közvetlenül van a testre kötve hanem egy ellenállástekercsen (szabályzóellenállás) keresztül. Ezt csak a teljesség kedvéért írom le. Maga a szabályzó bekötése a rajzon jó.

                            Komment


                            • #15
                              Ezek a rajzaim voltak meg, amin látszik a dinamó és a fesszabályzó belső kötése...A fesszabályzók miatt került fel konkrétan ez a két kép.
                              Ki is felejtettem a Cz-nél levő ellenállástekercset ... mert ugye a Cz-ével nem szokott baj lenni, ellentétben az Mz-vel
                              Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2011 júl. 17, 14:28.
                              "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                              "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                              Komment

                              Working...
                              X