Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Konzerválás olajjal? Újrafestés? Hogyan csináljuk?

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Konzerválás olajjal? Újrafestés? Hogyan csináljuk?

    Sziasztok!

    Azt szeretném megtudni, hogy ha van egy fellelt, eredeti festésű motorkerékpár, autó, jármű, gép, alkatrész stb., akkor hogyan lehet megóvni az állapotát? Tehát van rajta rozsda, de a festés nagy része még szép... szóval tudjátok, az az igazi fellelt állapot gányolás nélkül.

    Példa: Nemrég vettem egy eredeti, motorkerékpárra való zománcozott háromszög alakú olajos dobozt. Nyilván nem lehet homokszórni és újrafesteni, az ilyet csak megóvni lehet, nem úgy mint egy motorkerékpár vázat, amit bármikor újralehet festeni. Tehát adott egy olajos doboz, az élei már rozsdásodnak picit, meg néhány apró festéklepattanás van a felületén, ami szintúgy rozsdásodásnak indult. Egy mkp. felújító tanácsára puha ronggyal finoman átkentem az egész doboz külső felületét gépolajjal és így a rozsda is besötétedett, szép fényes felületet kapott az egész, majd száraz ronggyal letöröltem. Én jónak gondolom az eljárást, hiszen az olajos dobozról az olaj nem fogja leszedni a festéket és a további rozsdásodás is gátolva lesz és szép fényesebb lett a doboz, mintha csak lakkozva lenne.(apropó lakk: láttam már lakkozással óvott dolgokat, de gépeknél használható lenne?)

    Tanácsokat szeretnék hallani, hogy jól jártam-e el ennél az olajos doboznál és milyen megoldások léteznek még. Különösen mondjuk egy fellelt állapotú mkp. állapotmegóvására lennék kíváncsi. Azt is átlehet olajozni, hogy ne rozsdásodjon tovább? Nem bántja a festéket az olaj? Hallottam szilikonspray-ről is, az is alkalmazható? Láttam a közlekedési múzeumban is vannak újrafestetlen gépek, amik még eredeti festéssel vannak kiállítva, azokat hogyan konzerválják?

    Tudom, hogy ez egy külön restaurátor szakma, ami kérdéseket felvetettem, meg minden egyed talán más megoldást kíván, de én csak általános, egyszerű ötleteket szeretnék, amik otthon is könnyedén végezhetőek, kiváltképp motorkerékpárokon.

    Az is eszembe jutott, hogy hol van a határ? Példa: Ezt a tárgyat még érdemes konzerválni(olajozni?), mert... de ezt a tárgyat már bizony újra kell festeni, mert... stb...

    Üdv. DCS

    #2
    Szia Gyula!
    Szerintem jó a módszer amit írtál,mert egy zománcozott felületnél megfelelő az olajos áttörlés lekenés.
    Zománcozott felülettel nem lehet mást tenni. Biztos zománcozott,nem festett a doboz?
    Egyszer zománcozottat írsz,egyszer festettet,de valójában jó a megoldás szerintem mindkét esetben.

    Egy motorkerékpár esetében a konzerválni kívánt felületek lehetnek festettek,
    galvanizáltak / horgany,nikkel,króm / és gumi alkatrészek.
    Mindegyikre lehet találni valami konzerváló megoldást amivel megóvhatod az állagukat.
    Először le kell tisztítani az alkatrészeket,tehát teljesen szét kell szedni a motort ,hogy mindent le tudj tisztítani az olajsártól,
    egyéb szennyeződésektől,majd mindegyiken el kell végezni a megfelelő kezelést.
    Hosszasan érdemes áztatni,türelmesen,hogy a kosz alatt ne sérüljön tovább az alkatrész,
    elsősorban festett alkatrészekre gondolok.
    Csak röviden egy-két dolgot írnék.
    Króm,nikkel: erre én krómtisztítót ajánlanék attól függően,hogy mennyire rozsdás a felület.
    Van amelyik tisztítóban több a csiszoló anyag ,van amelyikben kevesebb.
    Ha nagyon rozsdás,akkor rozsdapassziválót majd olajos átkenést.Pl. rozsdás felni,kormány,villaszár
    Festett felület:lehet olajos ronggyal való átkenés,főleg ha már kilátszik a fém felület egyes részeken.
    Lehet kicsit polírozni a fényezést.
    Gumi alkatrészek:a még menthető gumi alkatrészekre glicerines átkenés. Glicerin vízzel higítva.
    De általánosságban az alapos tisztítás,olajos áttörlés nem tesz kárt szerintem. Kivéve a gumi alkatrészek.
    Hirtelen ennyi jutott eszembe,ezeket én így alkalmaztam egy motoromnál amit konzerváltam.
    Ha még valami eszembe jut megírom.
    Üdv:Laci
    dongos78, sepy és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Bocsánat a pontatlan megfogalmazásért! Az olajos doboz egy Gargoyle Mobiloil márkájú doboz, motorkerékpárok villáján, vagy más részén olajat tároltak benne. Őszintén szólva nem tudom, hogy festett, vagy zománcozott, hogyan lehet megállapítani? Interneten sok ilyen doboz van fenn képekkel. De ha kell töltök fel róla képet, de ne kanyarodjunk el szerintem a doboz miatt a felvetett témától. Köszönöm a hasznos válaszokat!

      Komment


        #4
        A konzerválásnál azért különböztessük meg, hogy ki akarod tenni a vitrinbe és nézegetni, vagy elteszed és később megcsinálod vagy használod.

        Első esetben jó az olajos megoldás, de időnként ( mondjuk évente, félévente ) meg kell csinálni. Ha teljesen lezsírtalanítod, akkor a lakkozás is jó lehet, de az megváltoztathatja a felület csillogását, eltűnhet a patina.
        Ha elteszed akkor a jó öreg orosz módszer : sűrű ragacsos szír vastagon, és zsírpapírba becsomagolni, jól rányomogatva a papírt, hogy ne maradjon alatta levegő. A régi orosz gyujtógyertyák is így voltak csomagolva, szép volt amíg kimostuk...Ha ezek után a modern kor folpack-jával is becsomagolod, örök idő és két nap.

        Létezik direkt konzerváló olaj, ez egy nagyon jól tapadó de nem túl sűrű olaj, ami nem folyik le a felületről, nagyon hosszú ideig nem oxidálódik, vagy bomlik el. A belső felületekre szórni is lehet.
        dongos78, Ba701 és DCS kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Üdv! Látom nagyon régi téma, de pár sor erejéig felújítom ) Én is próbálgattam mindenfélét, az olajozás az bevált. Van egy Mz-m amit kb 10 éve lekentem olajos ruhával, a mai napig kiváló alatta a felület. Néha meghúzom az újammal, tökéletesen fényes alatta a króm. Tehát ezzel egyetértek. Másik: Nemrég találtam egy ipari spray-t. Az a neve hogy korróziógátló spray. Gyárban használják a fröccsöntő formák rozsdamentes tárolásához. Használat után befújják, majd mikor előveszik (lehet több hónap is) tökéletes a felület. Enyhén ragacsos/ enyhén matt fehér lesz tőle a felület, de letörölhető, igaz elléggé oda kell nyomni a rongyot. De ha meg kened a rongyot valami hígitó vagy benzin félével, azonnal lehúzza róla a cuccot. Szerintem nagyon jó. Alkotó része nagy mértékben petróleum, meg valami más. Ha valakit érdekel elolvasom, írok róla többet, hátha be lehet szerezni máshol is. Közben rákerestem a neten azt hiszem ez az. Mondjuk nem látom a flakont, de mintha ez lenne a neve: WEICON Korr
          dongos78, sepy és 4 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Köszi fiúk!
            Jó hogy elökotortátok ezt a témát.
            Épp most akartam érdeklödni v.mi állapot megörzö szerröl,
            mert ugye közeledik a tél és sajna kint kell tároljam a "fémet".
            -b.
            Utoljára szerkesztve a következő által: barna; 2012 szept. 05, 02:22.

            Komment


              #7
              Sziasztok!

              Engem is érdekel a téma. Sajnos a benzintankon (CZ 350) pár helyen a festék alá nálam is bement a rozsda. Én sem szívesen festeném újra, mert oda lenne az a gyönyörű bordó szín. Az autómon a kőfelverődéseket szoktam bekenni egy Truttle gyártmányú felületpassziváló anyaggal. Ez valami foszfátozó szer lehet, mert gyönyörű matt fekete lesz tőle az átcsiszolt felület. Csiszolhatod krómtisztítóval is óvatosan, utána valami zsíroldó. Lehet mosogatószer is csak jól le kell öblíteni.

              Száradás után 2-szer bekenem a szerrel és kész. Utána lehet waxolni, vagy bármi módon fényezni. A Ladámnál anno bejött. Majd itt is kipróbálom. A szer nevét pontosan megnézem, mert elég régen vettem.

              Komment


                #8
                Megnéztem ezt a Truttle terméket. Rust Master a neve és - természetesen - a legjobb rozsdaátalakítónak hirdeti magát. Amit leírtam a használatáról az OK. 2, max 3 rétegben kell felvinni és lehet alapozni, festeni. Hozzáteszem, hogy kb. 8 éve vettem, de még mindig jó és van belőle. Lehet, hogy most más a neve. Festéküzletben (nem hipermarket ) keressétek.

                Komment


                  #9
                  Kedves D CS ! A Silikon Sprey -t csak óvatosan szabad használni ez a festők rémálma. Ha festett felületre kerül az magába szívja és esetleges festés javításkor a festéket szét dobja. A gumi ápolására alkalmas. Mint egy másik hozzászólásomban már írtam róla annak idején a Wartburgom előző és egyetlen gazdája a tél be állta előtt mindíg lekente az egész autót festéktől a krómig a gumik kivételével motor olajjal .Emiatt gyönyörű volt az állapota a motor olajat tavasszal lemosta és ez volt az éves mosás mert ha beborult nem állt ki a garázsból. Jó kenegetést. üdv. Sepy

                  Komment

                  Ugrás az oldal tetejére
                  Working...
                  X