Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Robogó elektromosság veteránra

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Apacsávó: csak ha a birkabőrös ülést is megkapom vele :-)
    Viccet félretéve Pancsi marad. Eleve szerettem, most még jobban. Örömmel tölt el, hogy van nekem is egy (kettő). Mivel sokat foglalkozok a témával, körvonalazódtak a korlátai. Modern motoron tanultam, eszem ágában nem lenne bármilyen más régebbi konstrukció közül választani második motornak.

    Egy kevés barkácsolással a mostani lehetőségekkel igen sokat el lehet érni. Attól még Pannónia marad.
    Irreális elvárás nincs: 70-80-85 utazó, mindennapi használat, kicsit jobb fény, nagyobb túrák, gyújtásból eredő hektikusság teljes kizárása, kevesebb szerviz.

    Egyet megígérek: ha bármit csinálok (elég rossz a hatásfokom a számtalan elfoglaltságom miatt), jól dokumentálom és megosztom.
    heeegany, zahi és 6 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      Pannóni kérdésben leírom az enyémet, nekem minimum 5 éve van meg. T5H
      Több ezer kilométert mentem (összesen 5 év alatt persze).
      Egyszer sem hagyott az út szélébe, ami volt maximum benzincsap dugulás, meg gyertya beköpés.
      Nekem teljesen jók a tapasztalatok.
      Azt persze hozzá kell tennem, hogy komplett blokk generállal kezdtük a közös ismertséget.
      (FAG csapágyak, vitonos szimeringek, fúrás, főtengely kiegyensúlyozás, lánc szett csere, gyújtás felújítás.)
      A jelenlegi kopottas állapotában is odaérnék vele akárhova, az más kérdés, hogy közben lett egy Suzuki SV650, így már ritkábban veszem elő, de semmi pénzért se adnám el.

      Persze tudom az elfogultságomban, hogy az MZ technika jóval fejlettebb (volt már akkor is) de nekem az Mz-k nem tetszettek sose.
      Ha nagyon váltani kéne a Pannóniát akkor csepptankos Jawa. (utóbbit azért nem vettem mikor gondolkoztam rajta melyik legyen, mert kevesebb az alkatrész hozzá itthon.) Pannónia minden tyúkolba van/volt.

      Click image for larger version

Name:	Pannónia novosec előtt.jpg
Views:	1
Size:	127.8 KB
ID:	147511
      heeegany, zahi és 5 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        Ha nagyon váltani kéne a Pannóniát akkor csepptankos Jawa. (utóbbit azért nem vettem mikor gondolkoztam rajta m
        elyik legyen, mert kevesebb az alkatrész hozzá itthon.) Pannónia minden tyúkolba van/volt.
        Én meg éppen a jó alkatrészellátás miatt vettem Jawát. Na meg akkor már biztos volt az is,hogy megszüntetik a gyártását,ez is visszatartott a Pannónia vételétől. A Jawához mindent olcsón lehetett venni Csehszlovákiában.
        zahi, emu és sepy kedvelte ezt.

        Komment


          Nem csak kint itthon is volt gyári és jó minőségű alkatrész mely minőségben és gyártási technológiát nézve is komolyabb volt és az még ma is. Nekem Danuvia volt az első motorom örültem neki de az is örömet jelentett mikor lecseréltem egy Simson Stárra.
          zahi, St.Z.350 és 3 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            Egyet megígérek: ha bármit csinálok (elég rossz a hatásfokom a számtalan elfoglaltságom miatt), jól dokumentálom és megosztom.
            Ezért irigyellek! Sajnos ha nekiállok valaminek, annyira bele merülök hogy elmarad a dokumentálás. Amikor meg kész már nem szeretném szétszedni hogy le tudjam fényképezni mi is történt. És még a fotózás lenne a kisebb meló pedig még ott van a méretezés tervezés stb. Csak én nem tervezek hanem nekiállok odapróbálok és ha látok benn rációt már reszelek
            Pedig van egy két átalakitás a P10-en. Tűgörgős hajtókar, Honda Nsr gyújtás, Dellorto karburátor, Jawa 634 kuplung....
            És sok minden más ami Pannóniás berkekben "szentségtörés"
            heeegany, Lemezjáték és 6 további látogató kedvelte ezt.

            Komment


              És sok minden más ami Pannóniás berkekben „szentségtörés”
              Dehogyis !!!

              Bevallom töredelmesen , hogy jelen pillanatban nincs egyhengeres pannoniám , bár sokat javítottam , és motoroztam is vele , de valahogy a kidolgozottsága elmaradt (pl ahogy sepy -mondja a jawa-tól , és többek között a kéthengeresektől ...) és valahogy mégis szerethetőnek érzem még a mai napig is ... sokszor sajnálom hogy egy igazán jó ,P12 , esetleg első szériás p10 gazdája nem vagyok , és bebeszélem magamnak , hogy a kéthengeresek kárpótolnak ezekért ... Valahogy mostanában a 21-est favorizálom (frissebb a téma ...) , pedig az elődje (első szériás P20) sokkal finomabb , (kidolgozottabb ,ahogy írjátok...) sok tekintetben az MZ színvonalát is eléri ! (csak az a kutya anyagminőség ... , és az önjelölt ezermesterek munkája akik szerszám , adatok , és precíz munkavégzés híján , ennyit tudtak letenni az asztalra , így a fejekben el is könyvelték sokan a minőség és kidolgozottság hiányát ! )
              De bármennyire is szentségtörés , a gyári hibákat csak így van módunk valamelyest javítani , tökéletesíteni ! Úgyhogy dkari "veled tartok" , úgy érzem inkább az a lényeg hogy , egy öreg vassal több fut az úton , ami a magyar mérnökök munkáját (és a gazdájáét ) dicséri !!! Bár sokszor fordul meg a fejemben az "ortodox " veteránmotoros hozzáállás , (mindenből a gyárit ... ) de inkább a tökéletességre , használhatóságra törekszem , mintha nekem még ezt is tanították volna .
              St.Z.350, heeegany és 3 további látogató kedvelte ezt.

              Komment


                dkari
                Tűgörgős hajtókar, Honda Nsr gyújtás, Dellorto karburátor, Jawa 634 kuplung...
                Minden elméleti spekulációnál többet ér a gyakorlat!

                Kérlek írd le nekünk részletesen, hogy lehet a Honda Nsr gyújtással megcsinálni a Pannóniát!

                (Gondolom, lendkerék kúpot kell kiesztergálni, állórésznek valami közdarab kell, vezetékek bekötése, index hogyan mehet rá, stb.)
                dkari és zahi kedvelte ezt.

                Komment


                  Kérlek írd le nekünk részletesen, hogy lehet a Honda Nsr gyújtással megcsinálni a Pannóniát!
                  Megpróbálom nagyvonalakban leírni mert méreteket sajnos fejből nem tudok. De ha Pannóniáról van szó lehet nem is annyira lényeges mert nem mindig kompatibilisek egymással a méretek
                  A lényeg hogy az egészet egy kész összerakott blokkra kell szerelni. Magyarán az esztergályoshoz vigyük magunkal a blokkot

                  Ahogy írtad a lendkerék kúpot kell a Pannónia főtengely kúpjához "igazítani".
                  A gyújtás állórészhez alaplapot kellett esztergálni. Ezt egy henger tömb alumínium darabból sikerült elkészíteni.
                  A szinesfém telepen vettem egy darab 50mm széles és 130mm átmérőjű tömböt pár ezer forintért. De emlékeim szerint kisebb darab is elég lett volna.
                  A vezetékek bekötése egyszerűen ment mivel az Nsr gyújtást kábelköteggel vettem meg. Így minden a "gyári" (Nsr) helyére került. A netről letöltöttem egy honda Nsr 125 kapcsolási rajzot.

                  A gyújtáskapcsoló maradhatott a gyári Pannónia.
                  Az irányjelzőket itt vettem: IS-016 index első FZ 50, m0moto.hu

                  Az indexek kapcsolása Mz gyári kapcsolóval működnek de a világítás kapcsolóm is Mz. (krómos)

                  Van két képem a felszerelt alaplapról és lendkerékről. ezeken valamennyi információ látszik.


                  Click image for larger version

Name:	20150220_165143.jpg
Views:	1
Size:	195.2 KB
ID:	147535 Click image for larger version

Name:	20150226_142019.jpg
Views:	1
Size:	199.4 KB
ID:	147536


                  A Jawa kulungról is készült azért kép és a tűgörgős főtengelyről. Utóbbit Riba Attila csinálta.

                  Click image for larger version

Name:	20150226_145637.jpg
Views:	1
Size:	205.7 KB
ID:	147537Click image for larger version

Name:	20150211_112046.jpg
Views:	1
Size:	195.5 KB
ID:	147538







                  A képek alapján valószínű páran "elítélnek" majd hogy ez egy öszvér, ami igaz is de mindennapi használatra alkalmas. És a saját elképzelésemnek megfelelő. Nem ragaszkodom a gyári állapothoz, az már unalmas és mindenki tudja mit hová kell tenni. Nincs benne kihívás
                  Bár a tárcsa fék engem is fusztrál kicsit így lehet későbbiekben kap egy Jawa duplex első dobot...
                  OdinHEM, sepy és 7 további látogató kedvelte ezt.

                  Komment


                    dkari eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Megpróbálom nagyvonalakban leírni mert méreteket sajnos fejből nem tudok. De ha Pannóniáról van szó lehet nem is annyira lényeges mert nem mindig kompatibilisek egymással a méretek
                    A lényeg hogy az egészet egy kész összerakott blokkra kell szerelni. Magyarán az esztergályoshoz vigyük magunkal a blokkot

                    Ahogy írtad a lendkerék kúpot kell a Pannónia főtengely kúpjához "igazítani".
                    A gyújtás állórészhez alaplapot kellett esztergálni. Ezt egy henger tömb alumínium darabból sikerült elkészíteni.
                    A szinesfém telepen vettem egy darab 50mm széles és 130mm átmérőjű tömböt pár ezer forintért. De emlékeim szerint kisebb darab is elég lett volna.
                    A vezetékek bekötése egyszerűen ment mivel az Nsr gyújtást kábelköteggel vettem meg. Így minden a "gyári" (Nsr) helyére került. A netről letöltöttem egy honda Nsr 125 kapcsolási rajzot.

                    A gyújtáskapcsoló maradhatott a gyári Pannónia.
                    Az irányjelzőket itt vettem: IS-016 index első FZ 50, m0moto.hu

                    Az indexek kapcsolása Mz gyári kapcsolóval működnek de a világítás kapcsolóm is Mz. (krómos)

                    Van két képem a felszerelt alaplapról és lendkerékről. ezeken valamennyi információ látszik.


                    [ATTACH=CONFIG]30737[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]30738[/ATTACH]


                    A Jawa kulungról is készült azért kép és a tűgörgős főtengelyről. Utóbbit Riba Attila csinálta.

                    [ATTACH=CONFIG]30739[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]30740[/ATTACH]







                    A képek alapján valószínű páran "elítélnek" majd hogy ez egy öszvér, ami igaz is de mindennapi használatra alkalmas. És a saját elképzelésemnek megfelelő. Nem ragaszkodom a gyári állapothoz, az már unalmas és mindenki tudja mit hová kell tenni. Nincs benne kihívás
                    Bár a tárcsa fék engem is fusztrál kicsit így lehet későbbiekben kap egy Jawa duplex első dobot...
                    A Jawa kuplunghoz milyen átalakítások kellettek?

                    Komment


                      A képek alapján valószínű páran „elítélnek” majd hogy ez egy öszvér, ami igaz is de mindennapi használatra alkalmas. És a saját elképzelésemnek megfelelő. Nem ragaszkodom a gyári állapothoz, az már unalmas és mindenki tudja mit hová kell tenni. Nincs benne kihívás
                      Bár a tárcsa fék engem is fusztrál kicsit így lehet későbbiekben kap egy Jawa duplex első dobot...
                      Nem rossz!!!! Kawa kar ? Duplex primer lánc !!! 12 V-os rendszer , CDI gyujtás ? Ebből még a végén lesz valami ! Bár a tárcsafék nekem is furcsa , a jawa duplex dob sem mindenható ... (de mintha Joker említett volna valamit 200 -as pannóniából ...) , egyébként mintha valakinek lett volna eladó 180-as duplex suzuki-ja (36 küllős), majd rákérdezek . Egyébként szép munka ! Már bocs , de az első ráf ugye nem 19-es ? Mintha 16-os lenne , azzal olyan furcsa az egész állása ...

                      Komment


                        és a tűgörgős főtengelyről. Utóbbit Riba Attila csinálta.
                        A kód alapján a 30 ezres Wössner szett, gondolom szintén az m0moto-tól. Szemeztem én is vele sokáig annak idején...
                        A gépmunka mennyi volt egyébként? Ha nem akarod kiírni, privátban is kíváncsi vagyok.

                        Komment


                          dkari
                          A képek alapján valószínű páran „elítélnek” majd hogy ez egy öszvér, ami igaz is de mindennapi használatra alkalmas.
                          Na, én biztos nem ezek közé tartozom!

                          Ha egy ikerdugós Csepelt faragnál, nagyon mérges lennék, de egy mindennapokban használt motornál nagyon fontos a biztonság, és amit csináltál, mind azt szolgálja...

                          Gratulálok!

                          Komment


                            dkari eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            A képek alapján valószínű páran "elítélnek" majd hogy ez egy öszvér, ami igaz is de mindennapi használatra alkalmas.
                            Ejnye, de jó látni.
                            A hurrogás meg az elítélés mindig van. Nemrég kaptam egy nagy bölcsességet, amikor meséltem egy rokonnak, hogy a mai napig őrizgetek néhány - egyébként hitványan termő - gyümölcsfát nagyapánk hagyatékából. Megjegyezte, hogy a nagyapánk lett volna az első, aki ezeket a hitvány fákat derékba vágja és ültet helyette hasznosabbat.
                            Egy ilyenre szerintem sok csepeli mérnök elismerően nézett volna.
                            Más meg gyűjtögesse az eredeti lencsefejes csavarokat meg TLB patentokat, ha épp az esik jól neki.

                            dkari: Ez a rendszer hány wattot tud termelni?
                            Meggyőződésem, hogy a sokszor emlegetett wape-n kívül más motoron is van több, mint 55 wattos rendszer (ami beleférne a blokkba), csak meg kell találni és belefaragni. Persze öröm, hogy foglalkoztak vele (esetleg tervezték), meg legyártották. De...

                            Egy ilyen teleszkóp-fék módosításhoz kell valami engedélyeztetés, ha forgalomba akarnám dobni?

                            Komment


                              A kód alapján a 30 ezres Wössner szett, gondolom szintén az m0moto-tól. Szemeztem én is vele sokáig annak idején...
                              A gépmunka mennyi volt egyébként? Ha nem akarod kiírni, privátban is kíváncsi vagyok.
                              Igen ez is abból a boltból való és Wössner. Eredetileg az olcsóbb Wartburg hajtókaros megoldást terveztem (17000ft) de sajnos az illető leállt a gyártásával. Viszont ehhez jutányos 10000ft-os áron jutottam hozzá. Pár éve már őrizgették otthon és mivel nem használták fel eladták.
                              A főtengelyt Riba Attila csinálta meg új alsó csappal gépmunkával (a sonkákból kellett kimarni mert a Kawasaki hajtókar alul szélesebb mint a Pannónia) 27000ft-ért. Illetve ebben már benne volt a közel 3000ft-nyi postaköltség.


                              Már bocs , de az első ráf ugye nem 19-es ? Mintha 16-os lenne , azzal olyan furcsa az egész állása ...
                              Jól látod nem 19-es hanem 18-as. Az Etz első kerékagy miatt nem találtam megfelelő küllőt (vagy nem kerestem eléggé) lett 18-as. Illetve hátra is azt gondoltam tenni de ott megmaradt a 19-es. Erre én sem tudok igazán magyarázatot, valahogy így alakult


                              Egy ilyen teleszkóp-fék módosításhoz kell valami engedélyeztetés, ha forgalomba akarnám dobni?
                              Eredetileg biztosan kellene átalakítási engedély, de a legegyszerűbb ha vizsgára van egy fékdobos kerék. A teleszkóppal senki sem fog foglalkozni. De már állított meg rendőr is vele. Annyit mondott "gratulálok szép motor" és elengedett.
                              Ha az össze vissza alakítgatott rízsrakétákba nem kötnek bele akkor ezt is hagyják futni...
                              Pont a múlt hétvégén volt nagy szerepe az első féknek. Igaz nem a Pannónián hanem a Jawan (szintén tárcsa de négy dugattyús Brembo nyereg). A körforgalomban haladtam egy autó után. Ahogy jobbra kanyarodott volna a zebránál elindult a gyalogos én meg pont elvoltam bambulva. Előre néztem és pánik szerűen meghúztam a féket. Az asszonnyal voltunk és ha nem tárcsa fékem van most hajtogathatnám a motor elejét kifele. Meg ugrana pár bónuszom.


                              Ez a rendszer hány wattot tud termelni?
                              Ezt most nem tudnám megmondani de van egy Nsr letöltött javítási könyvem megnézem majd hátha leírja.

                              - - - Updated - - -


                              A Jawa kuplunghoz milyen átalakítások kellettek?
                              Kellett hozzá egy Izs kis primer lánckerék, egy komplett Jawa 634-es kuplung(csak ez jó mert a 638-asnak nagyobb a kuplung kosara és nem fér el a dekli alatt) és egy duplex Jawa primer lánc amiből a hossz miatt pár szemet ki kellett venni.


                              Ez volt az első nekifutás. Itt még a Jawa kis primer lánckerékkkel de Jawa tányérkerékkel:

                              Click image for larger version

Name:	P1070005.jpg
Views:	1
Size:	195.4 KB
ID:	147545 Click image for larger version

Name:	P1070004.jpg
Views:	1
Size:	186.7 KB
ID:	147546 Click image for larger version

Name:	P1070003.jpg
Views:	1
Size:	190.6 KB
ID:	147543 Ez nem az a blokk ami a motorban van csak egy donor. Emiatt mivel a donor blokkon csináltuk a kuplungot kellett újra igazítani az egészen mert a saját blokkjánál már nem minden passzolt össze. Ugye azok a fránya gyári méreteltérések.



                              A Pannónia és a Jawa kuplung tányérkerékről is le kell furkálni a berugó racsnit. Majd a Pannóniáét a Jawaéra szegecselni.
                              Erre a motorok forgás irányának különbsége miatt van szükség.
                              itt sajnos van egy kis filmszakadás mert erről a részről nem készültek képek illetve igen csak ezek:

                              Click image for larger version

Name:	P1070001.jpg
Views:	1
Size:	200.0 KB
ID:	147544 Click image for larger version

Name:	P1070006.jpg
Views:	1
Size:	202.8 KB
ID:	147547Click image for larger version

Name:	P1070007.jpg
Views:	1
Size:	200.5 KB
ID:	147548


                              Az Izs primer lánckerék kúprészét kelett alakítani a Pannónia főtengely kúphoz. De előbb a kuplungot kelett végleges helyére illeszteni hogy tudjuk mennyit kell a kislánckerékból kiesztergálni a lánc egyenes futásához.
                              Az Izs lánckerék fog sorainak szélességéből is kellett levenni hogy passzoljon a Jawa primer lánchoz.
                              Az esztergályos "áldott" is érte mert igen jó anyagból van
                              Mondta is az anyagkeménység sorrendet: Izs:acél Jawa:vas Pannónia.puding


                              Click image for larger version

Name:	P1070008.jpg
Views:	1
Size:	192.8 KB
ID:	147549Click image for larger version

Name:	P1070009.jpg
Views:	1
Size:	194.7 KB
ID:	147550


                              Itt a "rövidített" Primer lánc:Click image for larger version

Name:	P1070010.jpg
Views:	1
Size:	200.9 KB
ID:	147551

                              Ami még különbség hogy a Pannónia 50 fogas a Jawa 47 fogas tányérkerékkel bír.
                              Ebben az esetben a kis lánckerék ugyan úgy mint a gyári Pannónia 24 fogas. A tányérkerék viszont 47 fogas. Így hoszabb lett az áttételezés ami a gyári 16-lánckerék 15-ösre való cserélésével próbáltam kompenzálni.
                              Eredetileg gondoltam a hátsó kerék 18-asra való cserélésén akár 48-as hátsó lánckerékkel vagy csak a gyári 19-es kerékre 48-as lánckerék felszerelését. De a gyakorlat azt mutatja semmi szükség nincs rá. Bár még így is hoszabbak az áttételek de simán megbírja a motor. Pannónia esetében úgy is csak előny ha ugyanazon sebességnél kevesebet pörög.

                              Ha esetleg van kérdés kérdezzetek nyugodtan, bár nagyjából ez az amit érdemileg le tudok írni.
                              Ha megvannak az alap anyagok úgy is minden a helyszínen, az építéskor dől el

                              - - - Updated - - -


                              Mintha 16-os lenne , azzal olyan furcsa az egész állása ...
                              Szerencsére így egyben nem olyan furcsa:
                              Click image for larger version

Name:	20150326_141926.jpg
Views:	2
Size:	202.3 KB
ID:	147555
                              Utoljára szerkesztve a következő által: dkari; 2015 nov. 04, 18:58. Oka: kiegészítés

                              Komment


                                Az Etz első kerékagy miatt nem találtam megfelelő küllőt (vagy nem kerestem eléggé) lett 18-as. Illetve hátra is azt gondoltam tenni de ott megmaradt a 19-es. Erre én sem tudok igazán magyarázatot, valahogy így alakult
                                Úgy tudom Csatári Sanyi bácsi csinál méret után is ! (5630 Békés Vesztő u. 1/1 Tel :30/4025863 , 66/416463) , egyébként ahogy írtam , majd rákérdezek a kékulcsos 180 -as dobra !

                                egyébként az utolsó csatolmányt nem tudom valamiért megnyitni ... (?)
                                Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2015 nov. 03, 21:35.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X