Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • mátéapu
    replied
    A tokmányhibátlan részén órázd le a futását,ha üt:szereld le a tokmányt és a hátlapot és a hátlap tökéletes visszarögzítése után órázd le ha üt szabályozd fel az oldalt tisztára az illesztőperemet3/4 résznyit ezután felcsavaroz a tokmány és órával kicentíroz a csavarok szilárdságához szabva huzd utánna majd a pofákat beszerelve szabályozható,én egy vékony alátétet szoritok a pofa legbelső bordájánál úgy szabályzom,ezután az a bordát leköszörülöm.A tokmány szorításakor a legjobb állapotú diónál történjen és ezután minden szoritásnál csak ezt az általunk megjelöltet használjuk a pontosság miatt.A tokmányt érdemes előtte fémtisztára kitakarítani és műszerolajjal,esetleg vd.40.el megkenni a forgó alkatrészeket csak csínján mert minden beleragad.

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    Köszönöm szépen, az általad leírtak alapján fogom beállítani.
    A tokmánypofa szabályozását a lenti képen látható módon akarom megcsinálni, késtartóba fogott turbóköszörűvel.

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    PLali eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A négypofás tokmányt ha befogom majd a hárompofásba akkor gondolom mérni kell az ütést és forgatni ameddig megfelelő nem lesz az ütése
    Lehet, hogy forgathatod ameddig tetszik, de nem fog futni. Ütni fog, mivel már ki van kopva a hárompofás tokmányod. A hárompofás tokmányok általában edzett, hőkezelt pofákkal vannak szerelve, nem biztos, hogy sikerülni fog ebben az esetben a pofaszabályzás. Puhapofás tokmánynál megoldható. Főorsócsapágyat úgy szoktam beállítani, hogy a mágnestalpas indikátorórát felfogatom a főorsóház homlokfelületére, tapintóját ráteszem a főorsó homlokfelületére, majd szegnyereggel finoman megnyomatom, így az érték nem lehet nagyobb 0,01-0,02 mm. -nél. Nem kell agyonnyomni! A radiális hézagot pedig úgy todod beállítani, hogy a mágnestalpas indikátoróra mágnes részét a főorsóházra fogatod, a tapintóját a főorsó síkfelületű tetejére teszed. Egy fadarabot a főorsó alá teszed, az ágynál alátámasztva. A főorsó és az alátámasztás közti távolság duplájánál, kb. 50 kg. -al finoman megnyomod a főorsó alá belógó fát, leolvasod az indikátorórán a hézagot.Szükség esetén főorsócsapágyon húzni, vagy lazítani kell. Radiális hézagnál a 0,03 - 0,05 mm. teljesen jó. Utána próbajáratással ellenőrizni kell a melegedést elöl és hátul is. Kb. 500 ford./perc -cel megforgatod a főorsót, kb. 15 percig, közben ellenőrzöd, hogy kézmelegtől nem lehet melegebb, mert akkor szorul. Ha nem melegszik, akkor a fordulatot felteszed kb. 1000 ford./perc -re, és így is járatod 15 percet. közben ugyanúgy néha ráteszed a kezed a főorsóházra elöl és hátul, ha nem melegszik kézmelegtől (35-40°C) jobban, akkor kész vagy. Egyébként mátéapu -val teljesen egyetértek. Remélem, tudtam segíteni.
    Utoljára szerkesztve a következő által: Kopasz 1; 2021 szept. 13, 16:17.

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    Köszönöm a választ Mátéapu.
    Nem veszem leszólásként, amit írtál, tényleg nem tudom, hogy kell centírozni a tokmányt. A négypofás tokmányt ha befogom majd a hárompofásba akkor gondolom mérni kell az ütést és forgatni ameddig megfelelő nem lesz az ütése? Mekkorát üthet a négypofás befogott tokmány?
    Annyit tudok, amit meg is kell tennem, hogy felszabályozom a hárompofás tokmány pofáit, mivel a hétvégén le vettem a tokmányt. Ehhez találtam leírást, a sasovits.hu oldalon. Azt gondolom az alapján meg tudom csinálni.
    A bronzcsapágyon akkor lazítok, 0,03 - 0,05 -re.
    köszönöm

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    PLali eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Vagy jobb ha csinálok / csináltatok tokmánytárcsát és tárcsával együtt cserélem a tokmányokat?
    Én még ugy tanultam ,hogy tokmányt ,ágybetétet csak akkor vesszük ki(le),ha vissza is tudjuk tenni.Ez aszt jelenti,hogy körkörös anyaghoz hárompofás tokmányt használunk,hatszöghöz is megfelel,egyedül a négyszöganyaghoz használunk négypofást vagy síktárcsát.A visszaszerelést arra értettem,hogy ugy kell vissza centírozni,hogy ne üssön,ha ez nem megy nem vesszük le!Az ágybetét kivétel nem szintezett gépnél csavarodást elállítódást okozhat,feltalálták,hogy a nagyobb munkákhoz nagyobb gép kell.

    Én a hárompofásba fogom a négypofást óvatos vágósebességgel lehetőleg megtámasztva.Szintén feltételezem ,nem tudod centírozni a tokmányt mert csináltatni akarod a hátlapot,mivel a tudásod kevés az elkészítéséhez,így miként gondolod a hibátlan beállítását?Távol álljon tőlem a leszólás,jó tanácsként mondom kicsit még rá kell tanulni az esztergálás buktatóira.
    Megtanítani nem tudom,de konkrét kérdésre szívesen segitek,ha tudok"hiszen a jó pap..."
    Hosszirányban jó az 0,01,viszont a bronzcsapágynak szerintem több század kell:0,03-0,05.között a használattól függően lényeg ahogy használod a gépet nem melegedhet túlzottan a bronzcsapágy mert megszorul.állítsd a nagyobb értékre és ha nem melegszik tartós munkával vedd szűkebbre egy századdal.Sok örömöt a munkádhoz!!!

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    Sziasztok,
    hétvégén szétszedtem a gépet. Kivettem a főorsót, bronzanyákat. Kitisztítottam az anyák olajozó furatát, vezetékeit. Ennél a gépnél még filc van a bronzanya körül. Össze is raktam a gépet, valamivel gyorsabban folyik le az olaj most hátul is, ill. a tokmány alatt megszűnt az olajfolyás. Olyan kérdésem lenne, hogy a filcet esetleg cserélni kellene?
    Kb. 0,01 mm lógást állítottam be a főorsónak a főorsóra merőleges irányban. Azt szeretném még kérdezni, hogy a főorsó tengelyirányú mozgását mekkorára kell állítani és hogy ellenőrzöm, mozgatom a főorsót tengelyirányban?
    Ezenkívül szereztem egy 200-as négypofás tokmányt. A kérdésem az lenne, hogy mennyire jó megoldás, ha a hárompofás tokmányba befogva használom? Vagy jobb ha csinálok / csináltatok tokmánytárcsát és tárcsával együtt cserélem a tokmányokat?
    köszönöm
    Utoljára szerkesztve a következő által: PLali; 2021 szept. 13, 11:39.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    PLali eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Szerelési tapasztalatom van, a szétszereléstől nem is tartok, viszont a megfelelő össeszereléstől és beállítástól igen...
    Ne félj attól,hogy nem sikerül ! Csak azért is megmutatom:a helyes hozzáállás,A tisztítás és a beolajozás,beállítás még nem lehet túl problémás,mikor kétségeid lesznek közöld...fotózd biztosan belevauzunk.

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    A fenti problémák, ha jól gondolom, akkor indokolttá teszik a főorsó ill. bronzanyák kiszedését, tisztítását, újra állításat. A kérdése az lenne, hogy jól gondolom? Neki merjek én ennek állni önállóan? Szerelési tapasztalatom van, a szétszereléstől nem is tartok, viszont a megfelelő össeszereléstől és beállítástól igen...

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    A főorsó reteszből a bal oldali csavar hiányzik ill. lötyög a fogaskerék a tengelyen ezáltal.
    Olajfolyás a Norton szekrény alatt is látható.

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    A fóorsóházban körülnéztem. Olajat lecseréltem, nagyon koszosnak tűnt. A vizsgálódás közben azt vettem észre, hogy a főorsó bal oldali olajozó furatában nagyon lassan folyik le az olaj, a tokmány felöli oldalon pedig gyorsan, egy része kifolyik az orsóházon kívülre a tokmány alatt. Ezenkívül a főorsó bronzanya a tokmány felöli, mintha ferdén lenne a helyén, felül eláll. A képen látszik talán.


    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    PLali eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ha esetleg a begyűjtött infók után kérdéseim lesznek, akkor majd jelentkezem és remélem kapok segítséget
    Itt a fórumon szinte minden esetben kapsz kielégítő választ. Nagyon segítőkész a társaság. Amiben tudunk, szívesen segítünk.

    Leave a comment:


  • PLali
    replied
    Sziasztok,
    egy EAN 170/1000 típusú gép tulajdonosa lettem. A gépet barkácsolási célra vettem, nem vagyok esztergályos. Középiskolas koromban tanultam esztergálni, alapismereteim vannak, bár elég régen volt...
    A gép alapvetően működik, de szeretném kicsit rendbe tenni, ráfér. Esztétikailag ill. mechanikusan is vannak hibái, ami nem csoda egy ennyi idős gépnél.
    A fórum végigolvasását már ellezdtem, sok hasznos info található itt. Ha esetleg a begyűjtött infók után kérdéseim lesznek, akkor majd jelentkezem és remélem kapok segítséget, amit előre is köszönök!

    Leave a comment:


  • Mr.X.
    replied
    Az előző tulaj(ok) valamelyike 2 rögzítő csavarral oldotta meg a tokmányhátlap rögzítését a tengelyen,és a tengelybe is belefúrt 2-3mm mélyen.
    Persze ez csúnya is,és ki is szopósodott mostanra.
    A gyári állapotot szeretném visszaállítani.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Mr.X. eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    tokmány tárcsa meghúzásnak,meglazításnak?
    Úgy tanultam:kis fordulatkevéssé kitekert tokmánypofa(érdemes egy anyagot befogni fixé teszi a pofákat)Ágyazatra támasztott tömör fa a központ közeli magasságig és ütés-szerúen hátramenetbe kapcsolgatni.Véleményem szerint ugyanezt biztonságosabban elérjük,ha egy "asztalláb vastagságú fát 2kg-os vagy nagyobb kalapáccsal megütünk,szerintem elegendő a lazításhoz a meghúzás az ellentéte!
    Miért kell a tokmányhátlapot levenni?Nem veszem le akkor sem,ha tokmányt tisztítok esetleg cserélek.Ha négypofás kell néha,akkor befogom a másikba. A pontosság miatt nem érdemes levenni,minden leszerelés után újra kell központosítani.A bajonettzárasok pontosabbak ,de én akkor sem ajánlom,csak ha muszáj!!!

    Leave a comment:


  • Mr.X.
    replied
    Köszönöm,már most sokat tanultam.
    Mai utolsó kérdésem,hogy mi a trükkje a tokmány tárcsa meghúzásnak,meglazításnak?

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information