Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    József.
    Teljesen átérzem az akkori helyzetedet,de úgy látom te is az enyémet,kb most velem ugyan ez történik.
    Pontosan ezt teszem,hozzá se nyúlok egy darabig.
    Közben nyugodtabb pillanataimban átgondolom az egész témát,de nem igazán jutok semmire
    Szerintem ez nem fog változni de ki tudja.
    Egyszerűen annyira nem tudok már mire gondolni hogy olyasmi gondolatok kavarognak a fejembe hogy nem-e az orsóház valahol repedt,de ezt is kizárom mert tavaly ugye 2 hónapig tökéletesen üzemelt.
    Ennyi idő után borzasztó nehézzé válik a dolog,de ezt tudod/gondolod te is.
    Nem tudom mi lesz ennek a vége.A csapágyak úgy belefekszenek a fészekbe mint még soha és mégsem jó.

    Komment


      Szervusztok!

      Elkezdtem kutakodni az EAN-ok történelmét illetően,-megjegyzem idáig nem sok eredménnyel.A géppel kapcsolatosan az összes intrneten elérhető információ,csak mozaikos ismereteket közöl,melyek néha egymásnak részben ellentmondóak.Ami idáig biztosnak tűnik az 1952-es évszám,amikor a Pataki István Tanonc és Ifjúmunkás Város (Budapest) 2.számú MTH iskola,megkapta az EAN 280-as gyártási jogát.Azt nem tudom melyik volt a 280-as típus,mert van 170-es is.A nap folyamán eszembe jutott,hogy vannak nekem géprajzaim az EAN-ról,még a kék-fehér fénymásolós korszakból,aminek az alkalmazása az 50-es évek elejére tehető,elő fogom keresni,mert kíváncsi vagyok rá,most már magam is,hogy mi az igazi történet.

      Azért azt nagyon különösnek találom,hogy egy korszak emblematikus géptípusának a története ennyire misztikus és ipartörténeti szempontból nem áll rendelkezésre,egy mindenre kiterjedő összefoglaló.

      Üdvözlettel:Che
      mir-mur, sepy és joker kedvelte ezt.

      Komment


        hogy egy korszak emblematikus géptípusának a története ennyire misztikus és ipartörténeti szempontból nem áll rendelkezésre,
        Új rovat:a veteránkatalógusban ???
        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

        Komment


          Szerbusztok.

          Azért ezt le kell irnom,emlitéste méltó.

          Tegnap egy géplakatos emberkével beszéltem telefonon 1 órát aki saját maga is Ean tulajdonos,szinte csak jót mondott az Ean ról,annó napi 8 órában dolgozott a géppel és semmi gondja nem volt soha!!se a főorsójÍ¥val se mással.
          Persze az E2n egy kissebb pad de azt mondta mindig szivesebben állt oda az Ean hoz mert ami már sok volt az E2n nek azt vigan tudta az Ean.Tisztába van a fő gyengéivel és azzal is hogy sokan egy tanuló hitvány gépnek mondják de az övével soha nem volt gon.
          Van neki egy komplett főorsó háza,1 hónap mulva tudunk találkozni és oda adja,majd rádobom a gépemre és kiderül milyen.

          Szóval itt van végre egy ellenpélda,akinek nem volt vele gondja.
          CZsolti, sepy és mátéapu kedvelte ezt.

          Komment


            Énnekem az a véleményem PL. a legjobb motort is tönkre lehet tenni rövid távon, ismerni kell mi mit tud mikor mennyit bír és főleg mennyit téved. Szerszám gép esetén persze. Lapos szíj hajtású gépeken is fúrtak motorokat, illesztettek csak a szaki ismerte a gépet amin dolgozott.
            OdinHEM, RedBull477 és mátéapu kedvelte ezt.

            Komment


              Kedves Máté!

              Úgy gondolom a "Fórum kisokosra" gondoltál,amikor az EAN történetével kapcsolatosan,az új rovatot javasoltad a veterán katalógusban,de azért ebben nem vagyok biztos,mint abban sem,hogy hova kellene majd az összegyűjtött információkat tenni.Értelmes gondolatnak tartom a fórum kisokos fejlesztését és motorok tekintetében,legalább négy típus van még amit szeretnék kielemezve feltenni,autóból kettő.Úgy gondolom,hogy a JAWA pionyrhoz hasonlóan előkeresem a régebbi időkben készült fényképeimet,megkeresem a típusokhoz tartozó adatokat és próbálok egy nagyjából,az adott motorra vonatkozó ismertetőt feltölteni,amit a személyes élményekkel toldanék meg.

              Úgy vélem,hogy a szerszámgépekre vonatkozó írásokat,talán jobb lenne külön kezelni az áttekinthetőség miatt,de ezt eldönthetjük közösen is,csak a passzivitáson kívül legyen javaslat is.Az EAN-hoz valószínű kevés leszek,-jelenleg ott tartok,ahol elindultam,pedig ma is ráfordítottam az összes "kávéidőmet",az adatok gyűjtésére.Megkerestem a régi kék-fehér fénymásolatokat,melyeken a szövegmezőben a dátumozás 1953,vagy 1955,-nagyon rosszul olvasható.Sajnos nem komplett dokumentáció,nagyjából 50-70 db. alkatrész rajza,elég megviselt állapotban,-látszik rajtuk,hogy közkézen forogtak,-megjárták a műhelyt.

              Talán azért lenne jobb külön egy szerszámgépes témát indítani,hogy mások is,akik jártasak és elhivatottak az ügyben,hozzá tudjanak tenni olyan adatokat és értesüléseket,melyek előre viszik a témát.

              Sajnos azt tapasztalom az utóbbi időben a fórumon,hogy egyre nagyobb a punnyadás,van egy-két a lényeget még csak nem is karcoló hozzászólás és vége,-kezd az egész egy vízhólyaghoz hasonlítani,-van egy dudor és alatta semmi,ha viszont kiszúrod fáj és sebes lesz.

              Fiúk,-ne csak jópofizni,-tartalmat is mellékelni hozzá,a qrvajéletbe!

              (vegyétek ezt tőlem minimum homlokráncolásnak és nem mentség semmi,nekem is van problémám,tele vagyok munkával,-meglátogattak a gyorsreagálásúak és vittek is magukkal ezt-azt,ma egy rossz kukaborítás miatt végigrepesztett kuka miatt elb@sztam,vagy négy órát,amire egyáltalán sor került rám és megértették miről van szó és cserébe kaptam hót mocskosan egy másik kukát,de az élet már csak ilyen,-folyamatos harc,gyakorlatilag a semmiért.Kezdem már lassan úgy érezni,hogy az ember azért él különféle társadalmakban,hogy nehezebb legyen az élete,de ez abszurditás,mert pont fordítva kellene lennie.)

              Üdvözlettel:Che
              OdinHEM, Titus és 4 további látogató kedvelte ezt.

              Komment


                de az élet már csak ilyen,-folyamatos harc,gyakorlatilag a semmiért.Kezdem már lassan úgy érezni,hogy az ember azért él különféle társadalmakban,hogy nehezebb legyen az élete,de ez abszurditás,mert pont fordítva kellene lennie.)
                Mikor már nem akarsz,semmit sem arrébb tenni akkor lesz vége,fel a fejjel és marad a harc és munka a végsőkig

                És sajnos a katalógust említve,bele férne az is és a szerszámok,hajók,traktorok, is mert ami régi az egy kupacba való!!!!Tudjuk,hogy kovácsok,asztalosok,szabók vadászok,és szinte mindenféle szakma vegyítve van a motorban..........
                Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2017 ápr. 28, 05:58.
                sepy kedvelte ezt.
                "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                Komment


                  Nemrég kaptam kölcsön egy, Szerszámgépek vizsgálati könyve című művet (Dr. Schlesinger György). 1951-es kiadás. Van benne bőven hasznos infó, csak még a scanelt fájlokat össze kell fűznöm egybe meg némelyiket forgatni...
                  Utoljára szerkesztve a következő által: heeegany; 2017 ápr. 28, 20:36.
                  OdinHEM, mátéapu és Che kedvelte ezt.

                  Komment


                    Szervusz Heeegany!


                    Köszönettel venném,ha elküldenéd.Volt valaha egy Schlesinger gépgyár (ejtsd.Slézinger),az alapító Schlesinger Alajos és testvére,Ők gyártottak esztergákat és egyéb szerszámgépeket.Az a feltételezésem,hogy az EAN tervezésénél,nagy valószínűséggel felhasználhatták a Schlesinger által gyártott esztergák egyes elemeit,mint a korabeli gyárakét is.Nem találkoztam még olyan irodalommal,ahol valamilyen képi információt is találtam volna a nevezett gyár termékeiről,csak leírásokat.

                    Üdvözlettel:Che
                    heeegany kedvelte ezt.

                    Komment


                      Szervusztok!

                      Elnézést kérek,a fenti hozzászólásomban tévedtem.A Schlesinger Aljos nem a testvérével alapított gyárat.A Petz szerszámgépgyárat működtették testvérek Esztergomban,Budapesti székhellyel,ahol szintén gyártottak esztergapadokat,egy ilyennel találkoztam ipari tanuló koromban.

                      Click image for larger version

Name:	Szerszámgépgyártás 01.PNG
Views:	1
Size:	203.2 KB
ID:	151820Click image for larger version

Name:	Szerszámgépgyártás 02.PNG
Views:	1
Size:	202.7 KB
ID:	151821

                      Az utóbbi napokban elég sokat olvasgatok a Magyar szerszámgép gyártásról és sok minden kavarog a fejemben,valószínű ezért tévedtem.

                      Forrás:A Szerszámgépgyártás története

                      Üdvözlettel:Che
                      OdinHEM, sepy és mátéapu kedvelte ezt.

                      Komment


                        Azt mondom Heeegany, hogy ennek ne adj itt nagy nyilvánossávot. Nem lehet sose tudni, hogy ki áll elő hirtelen és hivatkozik a kiadói jogokra. Jártunk már így. Azóta nincs letöltés rovat.
                        OdinHEM, Che és heeegany kedvelte ezt.

                        Komment


                          CZsolti eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          Azt mondom Heeegany, hogy ennek ne adj itt nagy nyilvánossávot. Nem lehet sose tudni, hogy ki áll elő hirtelen és hivatkozik a kiadói jogokra. Jártunk már így. Azóta nincs letöltés rovat.
                          Igazad van. Kicsit javítottam is a hozzászólást.
                          OdinHEM és sepy kedvelte ezt.

                          Komment


                            Szervusztok!

                            Úgy vélem ezek az EAN-ok lehettek az első 170-es típusok:https://www.youtube.com/results?sear...n+170+eszterga


                            Sajnos egy kissé elment ez a You-Tube beillesztés,az első film a lényeges.A filmen jól látható a gép adattáblája és az ágyon a szöveg felöntés,melyből arra lehet következtetni,hogy a gép gyártása Esztergomban,a Petz testvérek volt gyárában indult el,a II.Vh.után,vagy a 40-es évek legvégén,vagy az ötvenes évek elején.

                            Click image for larger version

Name:	EAN 170 03.PNG
Views:	1
Size:	624.6 KB
ID:	151822Click image for larger version

Name:	EAN 170 04.PNG
Views:	1
Size:	448.4 KB
ID:	151823

                            Az adattáblán jól olvasható a típus,a gyártási szám és a gyártás éve is,ami jelen esetben:055.

                            Üdvözlettel:Che
                            Utoljára szerkesztve a következő által: Che; 2017 ápr. 30, 09:39. Oka: kiegészítés
                            OdinHEM és joker kedvelte ezt.

                            Komment


                              Szerbusz Józsi.
                              Na ezt nem tudtam pl,hogy az Ean okat az Esztergomi gyárban is gyártották,úgy gondolom az ott legyártott darabok tisztességesebben meg voltak csinálva.
                              De az is lehet hogy tévedek és ez valahogy úgy volt akkoriban hogy Esztergomban csak a fő nagyobb alakatrészek születtek meg,mint ágy,lábak,lakatszekrény,főorsószekrény,hossz szán stb ezeket gondolom üres kiöntött öntvényként (kivéve az ágyat) szórták szét az ország számos pontján iskoláknál ahol gyártották bele a dolgokat és rakták össze.
                              Lehet nem jól gondolom,nem tudom az akkori időben milyen felszereltségű lehetett egy komolyabb "tanműhely" ahol az ean ok is készültek,de azt mégiscsak valósznűbnek tartom hogy ezek a fő alkatrészek már megmunkálva hagyták el a gyárat és kerültek több helyre.
                              Ha lenne pl egy fél órás gyártói és összeszerelői videó azt nagyon szivesen megnézném!!
                              OdinHEM kedvelte ezt.

                              Komment


                                valósznűbnek tartom hogy ezek a fő alkatrészek már megmunkálva hagyták el a gyárat és kerültek több helyre.
                                Nem így volt ! A 100-asban gyalulták , köszörülték az ágyat, a forgácsoló tanulók pedig gyártották az alkatrészeket.
                                OdinHEM és emu kedvelte ezt.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X