Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Az életveszélyes fék lecserélése a 49-esen

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #91
    A mi gépeink nem a versenypályára születtek így csak óvatosan lehet duhajkodni velük.Igaz a mai forgalom nem a régi és mint én is ki rendesen felpakolva túrázik a jó fék mellett szükséges az óvatosság is. " Vigyázz magadra, mert más úgysem vigyáz" lehet ostoba jelszó.
    stalker, Atti69 és Fergusson kedvelte ezt.

    Komment


      #92
      A fékdobot érdemes felszabályoztatni és az új fékpofát is felszerelt állapotban illeszteni hozzá. Utána mondjál véleményt meglepő lesz a különbség! Igaz mire a két kart beszabályzod szétszeded egy párszor de megéri. Fél állásra behúzott első féknél úgy tesz mint a szamár mikor megfeszíti az első lábait! Én sem bántam meg,hogy a 175-ös nél lecseréltem igaz én tapasztaltam a 634-es- nél a különbséget és előtte viszont ilyen Sport Cz-m volt!/ 1976-78 körül/.
      Köszi!

      Igen most elsőre valami olyasmit tervezek hogy mindig bekrétázom majd a pofákat és nézem, hogy egy adott beállításnál mekkora felületről dörzsölődik le a por. nem tudok otthon fékerőt mérni, szóval kell valami megoldás Végül marad a felszabályzás lehet, de leginkább el kell fogadni, hogy soha nem lesz meg az általam jól megszokott "meg is tudok állni", elkényelmesedett tárcsafék függő érzés.

      - - - Updated - - -


      A Jawáé ilyen:
      Igen, de azt nem lenne egyszerű berakni az IZS-be, azt hiszem, hogy kb csak a Planéta 4-5, ami ilyen villaszár körül-ölelős.
      Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

      Komment


        #93
        joker, nagyon tutik ezek a belinkelt fékek. Mindjárt lemegyek a garázsba, kikeresem az eladásra szánt könyvek közül a fékekről szólókat és nekiállok ilyet tervezni Uralra. A jó életbe...
        Fergusson kedvelte ezt.
        Everything is better when you decide you don't care.

        Komment


          #94
          Ha felszabályozás nélkül csinálod a krétás megoldást sajna becsapod magad.Fogni fog csak a fékpadon nem lesz jó mert hullámzik a fékerő.Ovalitás mérhető a fékdobban és ezért nem jó megoldás.Ezért rossz megoldás a fűzés előtti szabályozás is mert fűzéskor deformálódik a fékdob.Ha szabályzás után csinálod a krétás illesztést akkor az jó csak sokszor kell össze és szétszerelni mire tökéletes lesz ,ezért célszerűbb felszabályozni azt is.A fékkulcsok alá 0,5 mm es hézagolást tenni és úgy szabályozni. Ha mindezt türelemmel megcsinálod meglepődsz a különbségen. Természetesen ha versenyekre készülsz lehet gondolkodni a hűtött dobon. Még egy javaslat ha tehetek ilyet a puhább / szürke/ ferrodot érdemes ragasztani igaz jobban kopik de jobb a fékhatás és nem tükrösödik annyira. Persze ez csak az én tapasztalatom, szivesen venném más tapasztalatát különösen a mai és jobb anyagokat illetően lehet az akár ragasztó vagy betét is.
          Lemezjáték kedvelte ezt.

          Komment


            #95
            Ha felszabályozás nélkül csinálod a krétás megoldást sajna becsapod magad.Fogni fog csak a fékpadon nem lesz jó mert hullámzik a fékerő.Ovalitás mérhető a fékdobban és ezért nem jó megoldás.Ezért rossz megoldás a fűzés előtti szabályozás is mert fűzéskor deformálódik a fékdob.Ha szabályzás után csinálod a krétás illesztést akkor az jó csak sokszor kell össze és szétszerelni mire tökéletes lesz ,ezért célszerűbb felszabályozni azt is.A fékkulcsok alá 0,5 mm es hézagolást tenni és úgy szabályozni. Ha mindezt türelemmel megcsinálod meglepődsz a különbségen. Természetesen ha versenyekre készülsz lehet gondolkodni a hűtött dobon. Még egy javaslat ha tehetek ilyet a puhább / szürke/ ferrodot érdemes ragasztani igaz jobban kopik de jobb a fékhatás és nem tükrösödik annyira. Persze ez csak az én tapasztalatom, szivesen venném más tapasztalatát különösen a mai és jobb anyagokat illetően lehet az akár ragasztó vagy betét is.
            Köszönöm az eligazítást, akkor majd lehet kell egy szabályozás. Ám jelenleg amikor a műszakin mérték a fékerőt nem panaszkodtak az ingadozásra. Az abszolút erő volt gyengusz.
            Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

            Komment


              #96
              Az abszolút erő volt gyengusz.
              Ha az abszolút erő gyengusz a fékpadon, akkor konkrétan nincs fék. Vagy tévednék?
              Everything is better when you decide you don't care.

              Komment


                #97
                stalker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Igen most elsőre valami olyasmit tervezek hogy mindig bekrétázom majd a pofákat és nézem, hogy egy adott beállításnál mekkora felületről dörzsölődik le a por. nem tudok otthon fékerőt mérni, szóval kell valami megoldás Végül marad a felszabályzás lehet, de leginkább el kell fogadni, hogy soha nem lesz meg az általam jól megszokott „meg is tudok állni”, elkényelmesedett tárcsafék függő érzés
                ....és miért nem lehet elsőre megcsinálni ahogy kell ? A tárcsafék érzés persze soha nem , de azért lehet jó féket csinálni , a HONDA 350 four om bármikor elsőkerékre állt , és nem is kellett kitépni a bovdent .
                Utoljára szerkesztve a következő által: joker; 2015 aug. 05, 22:30.

                Komment


                  #98
                  Ha az abszolút erő gyengusz a fékpadon, akkor konkrétan nincs fék. Vagy tévednék?
                  Valamire panaszkodtak, de "megoldották". Így foglalnám össze. Amúgy ezzel jelen konfigurációjában lehetetlen fejreállni sajnos.

                  - - - Updated - - -


                  ...és miért nem lehet elsőre megcsinálni ahogy kell ? A tárcsafék érzés persze soha nem , de azért lehet jó féket csinálni , a HONDA 350 four om bármikor elsőkerékre állt , és nem is kellett kitépni a bovdent .
                  Persze jobb lenne korrektül megcsinálni, de időhiány és anyagi okok miatt most már lassan abba kellene hagynom a fékkel való foglalkozást. Eddig is rengeteg pénzt elvitt az átalakítás és csak további problémákat hozott elő, melyek még szűnni nem látszanak. Valamint nem tudom, hogy kik vállalnak befűzőtt kerék szabályozást. Ha ebben tudtok ötletet adni, akkor igyekszem azért kulturált módon megoldani.

                  Viszont a jelenlegi Planéta rendszernek kell maradnia a rögzítés miatt nincs más alternatíva, ebből kell a maximumot kihozni, hiába, ahogy írtátok többen nem ez a legjobb kétkulcsos megoldás (ez persze bennem fel sem merült az átépítés alatt, de nagyon nem tudtam volna ugrálni amiatt, hogy a villaszárat közrefogó elfordulás elleni kivitelú féklapok a jók csak nekem).
                  Utoljára szerkesztve a következő által: stalker; 2015 aug. 05, 22:55.
                  Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

                  Komment


                    #99
                    stalker
                    ahogy írtátok többen nem ez a legjobb kétkulcsos megoldás (ez persze bennem fel sem merült az átépítés alatt,
                    Szerintem ez a téma nincsen még kivesézve. Én még mindig nem értem, hogy az egy csapon felfekvő fékpofák miért volnának rosszabb konstrukciók, mint a külön csapon támaszkodó fékpofák?
                    A duplex fék többet tud, mint az ugyanolyan szimplex fék, ez tény. A Tiéd pedig duplex.


                    Azt hiszem sepynek nagyon igaza van, amikor a dob, valamint a fékpofák felszabályozásáról beszél, ezt a kört én is megkínlódtam a Pannóniával. Elcsiszolgattam egy újonnan ragasztott fékpofa készletet, és egyre jobb lett, egyre nagyobb felületen fogott, mégis sz@r maradt... Ezt valahol meg is írtam, hogy más ne fusson bele...

                    A fékpofák felesztergálása nem nagy ügy, a fékpofa felújítóknál ez alap művelet. Ugyanakkor azok a fékdobok, amikre ráálltak, azok kisebbek, mint egy befűzött 19"-os kerék, ezért jellemzően erre nincsen gépük. Az én kerekeimet is elvitték valahová kiesztergálni a dobot, ahol volt kivehető ágyas eszterga, amiben megfordul a kerék, és még így sem tetszik nekem teljesen a felülete, szerintem kicsit berezonálhatott a kés, gondolom nem volt elég merev tartója?

                    A fékdob ovalitása viszont mindenképpen gond, mivel egy ovális dobba egyszerűen nem lehet olyan fékpofát illeszteni, ami jól működne. ha ovális, akkor fel kell szabályoztatni, és utána igazítani a felszabályozott méretre a fékpofákat mindössze néhány tized milliméterrel kisebb átmérővel.

                    Sajnos a fékdob ovalitása házilag nem könnyen mérhető, elég nagy tolómérő kell hozzá, és abból is a belmérethez használatos pofákkal.

                    Én egy kicsit más módon ellenőriztem a dobomat és jöttem rá, hogy ovális:

                    Ha megpörgeted az első kerekedet és finoman és lassan elkezded behúzni a fékkart, akkor egy ponton elkezd kosztatni a kereked, és hallani, ahogy időnként hozzáér a forgó dob a pofákhoz. Amikor a kisebb átmérő ér a pofához, vesz a pofa rajta egy "érintőfogást", aztán a nagyobb átmérőhöz gördülve nem ér a dob fala a pofához.
                    Kicsit finomítottam a dolgon, mert nehéz kézzel pontosan megtartani a fékkart, ha kicsit is remeg a kezed, becsapós a dolog.
                    Vettem elő egy rossz bovdent (na ugye, hogy nem szabad semmit sem kidobni!), és csak a belsőt felhasználva levágtam annyira, hogy valamivel túlnyúljon a fékszabályozó csavaron, és ide tettem egy bovden diót. Ezt követően a fékállító csavarral finoman tudtam állítani a fékpofa elmozdulását és a pofák is abban a pozícióban maradtak.
                    Ezzel a módszerrel jól kiszűrhető, hogy kosztat-e a fékdobod, azaz ovális-e? Ha egy állítási ponton elkezd fogni a féked, és úgy körbe tudod forgatni a kerekedet, hogy végig ezt az erőt érzed, nem engedi el a fékpofa, ill. nem lesz elforgatva nehezebb a forgatása, akkor elvileg jó a dobod ovalitása. (Nyilván egyéb alakhibákat, pl. kúposság, ezzel a módszerrel nem tudsz kiszűrni, de talán nem is ez a jellemző hiba. Házi gyorstesztnek szerintem ez jó, ha nincsen más lehetőséged...


                    Persze a nagy kérdés ez után jön, mi a helyzet, ha ovális a dobod, mit tudsz csinálni, ha nincs hol kiesztergáltatni?
                    (Ha jól nézem, Budapesti vagy, ott ez szerintem nem lehet gond, ott minden van...).


                    Ami most jön, az meredek lesz, tessék bekapcsolni a biztonsági öveket!

                    Kézbe veszünk egy felszabályozott fékpofákkal ellátott féklapot. Nem baj, ha az esztergályos nem törte le oldalt a betét éleit, legyen minél szélesebb munkafelületünk (majd az egész művelet végén letörjük kicsit a fékpofák éleit). Kb. 80-as dörzspapírból vágunk egy olyan széles csíkot, mint a fékpofa, a hossza akkora legyen, hogy a végét alá tudjuk csíptetni a fékkulcsnak (ehhez trapéz szerűen kicsit el kell keskenyíteni ezt a végét a fékkulcs méretének megfelelően), míg a másik vége kb. 40-50 mm hosszban feküdjön fel a fékpofán.
                    (Az egyszerűség kedvéért csak az egyik fékpofára teszünk ilyet, de meg lehet próbálni átellenesen is, kétszeres a hatékonysága a műveletnek.)
                    Ezt követően óvatosan behelyezzük a fékpofát úgy a dobba, hogy a kívánt forgatási irány olyan legyen, hogy ne gyűrje össze a dörzspapírt, persze arra is vigyázzunk, hogy oldalra se gyűrje össze a behelyezés során, majd jön a művelet lényege, miután elkészítettük a házilagos kézi hajtású furatmegmunkáló dörzsköszörűnket


                    A kereket ráfűzzük a tengelyére, egy távtartó csővel (nekem ez egy kéznél lévő csőkulcs és néhány nagyobb alátét volt) meghúzzuk az anyát és a tengelyvéget satuba fogjuk, hogy vízszintesen álljon a kerék. (Tudom a tengely végén króm..., erre én is gondoltam, bár nem sok króm van már rajta, szóval vettem börzén sz@rért-hugyért egy tengelyt, olcsóbban, mint ha megesztergáltattam volna...).
                    Aztán kézzel szép lassan elkezdtem forgatni a kereket, míg az állító csavart közben spanoltam. Elértem azt a pontot, amikor kosztatott, és innen szorgalmasan tekertem a kereket tovább. Csak ebbe az irányba szabad tekerni! Amikor úgy véltem érezni, hogy kicsit könnyebben forog, spanoltam tovább...(Azon is gondolkoztam, hogy pisztolyfúróba fogok valami kerek holmit és azzal tekerem a kereket, de aztán maradtam a két kéznél...)

                    Maga az ötlet nem csupán elkeseredésemben született, hanem előtte már olvastam egy nagyon régi Autó-Motorban, ahol a fékdob felújítására javasolták, hogy tegyenek smirglit a fékpofákra és finoman fékezve hajtsanak vele...Mielőtt a Rákosi Mátyás Művek nevében valaki plágium gyanúba kever, szeretném hangsúlyozni, hogy az általam javasolt megoldás nem teljesen ez, hanem ennek továbbfejlesztett változata!!!
                    A különbség nem is lényegtelen! (Amúgy is fogadjuk el, hogy a műszaki fejlesztések, a találmányok, jellemzően az előző nemzedékek sikereire, esetleg kudarcaira épülnek. James Watt sem egyedül találta fel a gőzgépet, ő csak javított rajta...de ez a téma szempontjából most érdektelen...)

                    Ez a megoldás annyiból más, hogy nem egy kopott fékpofára tesszük a dörzspapírt, hanem egy hengeresre esztergált felületre, ami véleményem szerint fontos, hiszen a dörzspapír egy más alakú bázison dolgozva belevinné a dob felületébe annak alakhibáját. Kúpos alak esetén veszélyes oldalerők ébredhetnének fékezés közben, ami balesetveszély, a fék nem játék!

                    A másik lényeges különbség az, hogy a fékkart rángatva egy ovális dobban legfeljebb a meglévő ovalitást megtartva tágítanánk a korábbi dob felületet! Az általam elképzelt megoldás nem ezt teszi, hanem fix (!!!) pozícióban dolgozik a dörzspapír, persze időnként fogást kell rajta venni (na meg persze dörzspapírt cserélni, ill. előtte többször letisztítani a finom fémportól).

                    Ez a konstrukció kicsit úgy működik, mint a furatköszörű, persze azzal a különbséggel, hogy ott a szerszám forog az álló furatban, itt pedig a furat forog az álló szerszámhoz képest, de a vas meg a smirgli olyan, hogy ez a relatív különbség nem érdekli különösebben őket.

                    (Anno készítettem néhány fényképet a dologról, ha megtalálom, utólag feltöltöm.)



                    ..És persze itt jöhet a nagy kérdésetek, hogy: "Ne haragudj, de ez elég elképesztően hangzik...Sikerrel jártál, jobb lett a féked?!"

                    A helyzet az, hogy nem tudom! Szerintem működőképes a dolog...de minimum ér annyit, hogy ebben a veterán fórumos körben beszélgessünk róla.

                    Nem tudom, mert az lett volna a puding próbája, ha egy fékpadon mért pulzáló fékhatású kereket a fenti eljárással megjavítva és kipróbálva újra a fékpadon, jó eredményt ad! (Ha nem, akkor haszontalan az ötlet, legfeljebb azért jó emlékezni rá, hogy fölöslegesen máskor ne görcsöljünk ilyesmin.

                    Elkezdtem a műveletet, szerintem biztató volt, de abbahagytam, mert találtam olyan fékjavítót, aki megesztergálta a kereket, így nem kínlódtam vele tovább, hiszen műszakiztatni akartam.

                    A történet ennyi...
                    Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 aug. 06, 00:34.
                    stalker, demeter és 2 további látogató kedvelte ezt.

                    Komment


                      A D-Csepelemnek pl. eszméletlen jó fékjei voltak (múlt idő, mert közben azt is sikerült eladnom, az ára beleolvadt az Izsbe...), függetlenül attól, hogy az is vékony lemez dob.

                      Szerintem az oka az, hogy ott az első dobnál a rövid küllő sort tartó lemez perem nagymértékű merevséget ad a dobnak. Ugyanez igaz a hátsó dobra, mivel arra meg rá van hegesztve a nagy lánckerék, ami szintén nagy inerciával rendelkezik a fékpofa feszítő erejével szemben.

                      Az Izs hátsó dobján szintén ott van a vaskos lánckerék, ami merevít, innentől azt a megoldást tartom jónak (ha jól emlékszem Che írt róla az említett topicban), hogy egy legalább 5 mm falvastagságú és 10 mm szélességű karikát kell hegeszteni kívülről az első fékdobra, és az megfelelő merevséget ad, lehet felszabályozni bátran. (Egyik barátom Izs-én ilyen van, ő már így vette.)

                      A gond az, hogy ha a fékpofát felteszed a féklapra, akkor az alumínium féklap pereme rátakar a fékpofákra, nem igen férsz hozzá esztergakéssel, hogy felszabályozd.
                      Erre kellene valami megoldás...csak azért venni egy féklapot, hogy leesztergáld róla a takaró részt és ez legyen a befogó darab a fékpofákhoz...

                      Komment


                        nem igen férsz hozzá esztergakéssel, hogy felszabályozd.
                        Fordítsd meg,vagy esztergálj visszafelé.
                        sepy kedvelte ezt.
                        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                        Komment


                          Az a nehézség, hogy a féklap pereme rendesen rálóg a fékpofára, és elég kicsi hézag van közötte, hogy a kés hozzáférjen.

                          Komment


                            és elég kicsi hézag van közötte,
                            Nincs köszörűd?

                            Minden egyedi munkához,egyedi szerszám és befogókészülék kell!

                            Volt rá eset,hogy két napig esztergáltam befogót egy két félből álló perselynek:az esztergálás negyed óra volt....
                            Che kedvelte ezt.
                            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                            Komment


                              Köszörűm még csak volna, csak esztergapadom nincsen...

                              Komment


                                Köszörűm még csak volna, csak esztergapadom nincsen...
                                Ez az átverő-só?

                                Akkor miért érdekel ,hogyan fér az esztergán?
                                sepy és wsievers kedvelte ezt.
                                "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X