Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Megragadt dugattyú javítása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Megragadt dugattyú javítása

    Sziasztok !
    Itt a jó idő biztos sokan újítottak fel motort vagy kezdenek neki a felújításnak. Azért írok, hogy más ne kerüljön ilyen helyzetbe vagy ha mégis akkor tudja mit kell csinálni.
    Legnagyobb igyekezetem és odafigyelésem ellenére én sem úsztam meg a dugattyú ragadását.
    A bejáratás kiméletesen történt, odafigyelve a könyv által előírt sebesség határokra, mégis az
    egyik kereszteződésnél megálva a kuplung behúzása után tompa morajló hang jött a blokkból.
    Azonnal sejtettem ,hogy mi lehet az oka, picit huzogattam a gázt és a szivatót is,hogy hűljön.

    Ettől néhány másodpercen belül el is múlt a rossz hang és újra szépen járt a motor.
    Nem tudom hol hibáztam,talán a porlasztót kelett volna jobban be állítani. A porlasztóban az
    úszó tűje felülről a második rublikában, a súber tűje felülről a harmadik rublikában volt. Fúvókák a gyáriak ahogy a moci kijött a gyárból, alapjárati levegő csavar egy teljes fordulatot
    nyitva. Dugattyú az egri Belkord 69,45 mm átmérőjű 0,07 századra illesztve. Derékszögelés elvileg rendben, a dugón lévő nyomok is ezt támasztják alá. Üzemanyag 1:25 keverék Sprint 2T olajjal.
    Mi a teendő ha a dugattyún már látszodnak a ragadás nyomai de még nem olyan durvák ,hogy ki kelljen cserélni? Azt olvastam,hogy a dugón lévő nyomokat finom polir papírral eltávolítják és így óvatosan folytatható a bejáratás.

    Click image for larger version

Name:	DSCF3290.JPG
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	154299 Click image for larger version

Name:	DSCF3291.JPG
Views:	1
Size:	76.0 KB
ID:	154300 Click image for larger version

Name:	DSCF3293.JPG
Views:	1
Size:	98.4 KB
ID:	154301 Click image for larger version

Name:	DSCF3295.JPG
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	154302 Click image for larger version

Name:	DSCF3292.JPG
Views:	1
Size:	81.8 KB
ID:	154303
    Utoljára szerkesztve a következő által: szleppi; 2012 márc. 18, 00:30.

    #2
    Kedves Szleppi!

    Nem látszanak ezen a dugattyún,megragadás nyomai (jó erős hosszanti csíkok).Alattam ragadt már meg jópárszor motor,olyankor olyan elvékonyodás szerű motorhang van,ilyenkor akinek füle van hozzá,már kuplungol is és a másik kezével állítja le a motort.

    A te motorod dugattyújának palástján,viszont látszanak,sávokban és körkörösen "fényesebb" sávok,ami számomra olyan benyomást kelt,mintha a dugattyú nevezett részén (homorúságok) elenyésző átmérőkülönbségek lennének.Amennyiben módod van rá jó lenne ezeket a részeket mikrométerrel megmérni.A polírpapíros változat,-nem éppen a leg precízebb megoldás,-de szükség esetén az ember mindent megpróbál.Sajnos nem ismerem a dugattyú gyártmányát,így arról véleményt alkotni nem tudok,de Pannónia dugattyúk tárgyában a fórumon találsz véleményt és referenciát,-olvasd át!

    Az is lehet,hogy a ragadásnak vélt hangot más adja,mert valahogy úgy írtad,hogy a kuplung behúzásakor jelentkezett.

    Üdvözlettel:Che
    Lemezjáték kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Én használnék Fimolt a bejáratáshoz...
      Click image for larger version

Name:	2467ASzilor_003.jpg
Views:	1
Size:	25.0 KB
ID:	130932
      Ezzel a dugóval szerintem még nincs gond, időben sikerült leállítanod. Amúgy a Ternai könyv javasolja a polírpapíros javítást ez esetben. A hengerfalon nincs semmilyen nyom? Az is fontos...
      Ha javítod a dugattyút, és folytatod a bejáratást, akkor figyelj, mert fokozottabban hajlamos lesz a megragadásra!
      Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 márc. 18, 18:40.
      Che kedvelte ezt.
      "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
      "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

      Komment


        #4
        Szervusztok. Érdekes felvétel és "eredmény". A megmunkálási pontatlanság látszik a dugattyú palástján, vagy hőtágulási diferenciából - itt az anyag tömegmennyiségéből esetlegesen adódó különbségre gondolok ( nem ismerem ennek a dugattyúnak a belső oldali "nyúlványainak" elhelyezkedését ). A klasszikus megszorulás hosszanti nyomokkal mutatkozik a paláston. A mikróméteres mérés szükségeltetik - ahogy Che kolléga is írja- és a " hurkásság " bizonyosság lesz, ha nem akkor a hőtágulás okozza a problémát. Így a dugattyú anyagában keresendő a probléma. A gyártónak (készítőnek) a tudomására hozható a dolog ( a lerohanása , fenyegetése stb. nem célszerű ) - tanácsot kérve , hogy mi lehet az ok. Nagy valószínűséggel nem az önti a dugattyút , mint aki megmunkálta. A "szakmai renomé" sok iparosnak fontos kérdés , így orvosolják a hibát. Üdvözlettel.
        Lemezjáték, sepy és 3 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Sziasztok !
          Köszönöm a válaszokat ! A motorban lévő dugattyút az egri székhelyű Belcord Kft készítette ,
          úgy tudom sok Pannoniás használja a dugattyúikat.Most írok nekik ,kiváncsi vagyok a véleményükre .
          Úgy gondolom a kuplungnak ill. más szerkezeti egységnek nincs köze a motor ilyen féle hangjához .
          Valószinűleg mivel a kuplung behúzása fékezéssel ill. megállással is járt az ilyenkor fellépő hőterhelés
          hatott a bejáratós dugóra mivel megszünt az intenzív menetszél . Egyébként ez háromszor fordult elő .
          A Fimolt én is nagyszerű dolognak tartom,használom is az első kilométertől kezdve,láttam Fimollal
          bejáratott motort a henger belseje olyan volt mint a tükör. Lehet,hogy nekem is ez volt a szerencsém,
          és emiatt nem kenődőtt fel az aluminium a henger falára .A mikróméteres mérést a jővő héten meg ejtem .
          Üdvözlettel: szleppi
          Utoljára szerkesztve a következő által: szleppi; 2012 márc. 18, 22:21.
          Che kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Tisztelt Kolléga !

            Azon a karburátoron én biztos, hogy állítanék.Mostani állásában ugyan annyi üzemanyagot kap, mint amennyit egy már bejáratott dugattyú kapna.Én biztos, hogy a legalsó rovásba tenném, ha a saját motoromról vagy a felújításra rám bízott Pannóniáról lenne szó.
            Fóti Gyula
            Beagle, -t5- és 2 további látogató kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Sziasztok !
              Ismét köszönöm a hozzá szólásokat ,és már meg is jött az egri Belcord Kft válasza .
              Ez gyors volt és nagyon korektnek tartom .

              Tisztelt Megrendelőnk!

              Sajnálattal vettük megkeresését.
              Kérjük, hogy a dugattyút azonnal küldje vissza bevizsgálásra.
              Mi azonnal küldünk Önnek egy csere darabot, hogy Önt a bevizsgálás miatt sem érje kiesés a motorozásból.
              Tehát cserét csak akkor küldünk ha a dugattyú itt van !!

              Köszönettel: Belcord Kft Ügyfélszolgálata




              És még egy hozzá szólás egy kedves motoros ismerősömtől .

              Ezt írtad a fórumon:
              szleppi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              A Fimolt én is nagyszerű dolognak tartom, használom
              is az első kilométertől kezdve ...
              Na ez volt a hülyeség.

              A fimol - vagyis molibdén-diszulfid - ismertebb nevén a grafit egy olajban
              oldott változata. A grafit egyik tulajdonsága a jó kenőképességen kívül,
              hogy a kisebb karcokba, felületi egyenetlenségekben beül, így a kopotabban,
              karcosabb felületek kiegyenlíti (tükrösíti, ahogy tetszik). Ez nagyon
              hasznos tud lenni egy kopott, kompressziószegény motornál, mert valóban
              lehet némi plusz tömítettséget elérni a karcos hengerfal és a gyűrűk
              között.

              DE. Egy frissen fúrt és hónolt hengerfal esetében a hengerfal teljes
              felülete érdes, annak éppen az kellene, hogy az érdes hengerfal a bejáratás
              alatt a gyűrűkkel egy tökéletesen illeszkedő, záró felületté csiszolódjon
              össze. A fimol azonban beül hengerfal karcolásaiba, jelen esetben a
              hengerfal teljes felületére (!) és amellett, hogy ellene dolgozik a
              bejáratásnak, a hengerfurat belső átmrőjét is csökkenti. Fimollal
              erőltetett bejáratás esetén a dugó gyakorlatilag képes beleszorulni a
              hengerbe, de nem a túlmelegedés miatt, hanem mert egyszerűen beletapad.
              Saját tapasztalaból momndom, 150-es etz dugattyút kelett így kisajtolnom a
              hengerből, pont a fimolos bejáratás miatt, egyszerűen megállt miatta a
              motor.

              A jó hír, hogy nem "hagyományos" fém-a-fémen súrlódós megradagás történt,
              erre utaló jelek nincsenek, ha felkenődve ragad meg, az semmivel nem
              összetéveszthető és sokkal csúnyábban néz ki.

              Egész egyszerűen fogkefével és benzinnel jól el kell mosni a hengerfalal
              dugót, a gyűrűket és a hengert aztán kicsit beolajozva lehet is újra
              összerakni és minden mehet tovább.

              A gyűrűket ne vedd le a dugóról, nehogy összekeverd őket, mert azért már
              biztos koptak össze valamennyit a hengerfallal.

              A többi irománnyal egyetértek, a dugón látható keresztirányú sávok valóban
              arra engednek következtetni, hogy a dugó palástja hullámos. Valószínű, hogy
              az öntés és a megmunkálás között nem történt semmilyen hőkezelés így azt a
              dugó bent a motorban kapta meg, és az öntvény bizonyos helyeken megdagadt,
              vagy összesett. Nem ismeretlen dolog ez, a régi jawa dugattyúk is hasonlóak
              voltak, 4-500 km-es bejáratás után érdemes volt lehúzni a hengereket és
              újramérni az illesztést. Volt úgy, hogy 6 százados illesztésből 3 lett,
              vagy épp 9. Ha összesett a dugó, akkor maradt úgy, de ha megdagadt, akkor a
              hengert hozzá kellett hónolni, esetleg kapott megint új gyűrűket és hajrá.
              Onnantól biztos, hogy nem volt szorulási hajlama a motornak (2 hengeresnél
              ugye ez még fontosabb).

              A helyedben mikrométerrel megméretném az a dugót, de ha nincsen nagy
              problémája a geomeriájával, akkor hagynám így. A körkörösségével nagy gond
              nem lehet, ha pedig a feje kb 20-25 századdal kisebb, mint a szoknya alja,
              valamint a legnagyobb keresztmetszetnél (az alján) megvan legalább az 5-6
              százados illesztés, akkor mehet vissza a motorba.

              Emlékeim szerint nem volt se komoly billenéshangja, se kopogása a motornak.

              Üdv,
              Peti
              Utoljára szerkesztve a következő által: szleppi; 2012 márc. 19, 18:25.
              Lemezjáték, sepy és 4 további látogató kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                Üdv.
                Nekem egy T5H-m van. Még bejáratós. Vadonatúj dugót kapott, de a henger nem lett megfúrva. 1,2:20-hoz keverék arányt alkalmazok a motornál. A motor bár bejáratós, húzom neki és 100 fölött megy. 500 km-ert tettem bele és a váltó végett szét kellett húzni a blokkot, de a dugó olyan gyönyörű volt, látszott rajta, hogy nagyon szépen kopik befele. Szóval nem feltétlenül kell agyonkímélni a motort, néha jót tesz neki, ha az ember meghúzza neki.
                Ez persze saját tapasztalat.

                Komment


                  #9
                  Szia!A motorodhoz 1:25-ös keverék van előírva járatáshoz?Nekem a P10H-hoz 1:20 -as. Fóti kollégával egyetértve a súbertűt legmagasabb állásba állítani,esetleg nagyobb főfúvóka (+0.05 mm) használata javallott,kisebb hőértékű gyertya a slusszok ellen. A környezeti levegő hőmérséklete is fontos a járatásnál, a túl hideg túlhűti a hengert,ezért csökken a belső átmérője,a túl meleg meg egyértelmű,mért nem jó.Sok sikert!Gyuri

                  Komment


                    #10
                    1:15 a kenési arány 1500 km ig, utána 5000 ig 1:20, a fölött 1:25- SAE 30-40 nek megfelelő motorolajjal
                    és 175 ös Bosch gyertya
                    Ez van a Pannónia gépkönyvben
                    500 kilométerig nem léphetők túl a következő sebességek
                    I.-20km
                    II.-30km
                    III.-45km
                    IV.-60km
                    1000-2000 km között
                    I.-24km
                    II.-35km
                    III.-50km
                    IV.-75km
                    És ezt én teszem hozzá:
                    Soha nem mehet a fordulatszám a teljes fordulatszám 2/3 fölé-még visszaváltáskor sem! Ne feledjük, ez a motor vashengeres-és mindenki festi a hengert(régen csak barnítva volt)!
                    Jah és nem a tankban keverjük az üzemanyagot, hanem külön kannában!
                    A grafit, és a molibdén-diszulfid pedig nem ugyanaz!
                    Nemhiába alkalmazzák elsősorban repülőgépmotorok kenőanyagának hatásfok növelésére.
                    Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 márc. 20, 12:05.
                    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                    Komment


                      #11
                      Soha nem mehet a fordulatszám a teljes fordulatszám 2/3 fölé-még visszaváltáskor sem! Ne feledjük, ez a motor vashengeres-és mindenki festi a hengert (régen csak barnítva volt)!
                      Jah és nem a tankban keverjük az üzemanyagot, hanem külön kannában!
                      Gondolom a "Soha" a bejáratási időszakot takarja(?). Nekem egyébként 45-nél nem megy 4-ben a motor, csak erőlködik, mondjuk nem is bejáratós. Vagyis ha ugyanilyen lenne bejáratós korában, nem tudnék felkapcsolni. Igaz, kicsit keveset kap mert nagy gázra becsörög, ettől is lehet (nemsokára állítok a súberen). 50-nél már éppen el lehet 4-ben motorozni, de gyorsulásról nem beszélhetünk, csak ~55-60-tól húz jól 4-ben.
                      A kannában keverés is elég nehéz ügy, ha az ember kúton tankol a motorral, sajnos.

                      Komment


                        #12
                        A bejáratási időszakról volt szó...ezek a sebességadatok pedig a gyári Pannónia gépkönyvből származnak...
                        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                        Komment


                          #13
                          Igen, nekem is van gépkönyvem, csodálkoztam is az értékeken.
                          Persze lehet, hogy az én motoromon nem jó az előgyújtás-karburátor beállítás, hogy olyan kis fordulaton nem megy.

                          Ha csak megragadt, érdemes csiszolópapírral meghúzkodni a dugattyút a ragadás helyén, vagy olyankor inkább újat kell beletenni? Mikor kell már újrahónoltatni a hengert? Amikor már látható azon is a szorulás nyoma?

                          Komment


                            #14
                            Ez az újrahónoltatás kényes kérdés...elvileg, ha a henger nem sérült, nem kell. De! Régen a gyári dugattyúknak mérettűréseik voltak, osztályozva voltak Pl. a Czetkáknál A, B, C, azon belül 1, 2, 3 osztályok léteztek tehát ott megoldott volt a csere...Manapság, amikor boldog-boldogtalan gyárt dugattyút, én jól kiválasztanám a cseredarabot, ugyanattól a gyártótól, és minnél jobban megközelítse az előző dugó méretét.
                            "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                            "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                            Komment


                              #15
                              Szervusztok!

                              A hónolás a hengerfúrás befejező technológiai művelete.Amíg a hengerfúrást,hengerfúrógépen,esztergapadon végzik,a hónolást speciálisan erre a célra kifejlesztett hónológépen csinálják.Megjegyzem esztergapaddal is lehet hónolni,de a művelet folyamán bő sugárban,állandóan mosatni kell a henger belsejét,hogy a hónoló szerszámról leváló rászecskék,ne tudjanak beregadni a szerszámba.A hónolás által kialakított felületi finomság,függ a szerszámban alkalmazott csiszolókövek szemcsefinomságától.

                              A fentieket,azért írtam le,hogy aki nem szakember,de szeretné tudni,mi a hónolás,-az is kapjon valami alapvető tájékoztatást.

                              Használt és elhasznált hengerek esetén,először is méréseket kell végezni,ha a mérés eredménye,nagyobb a gyár által megadott kopásból adódó megengedett tűrésnél,a hengert meg kell fúrni.Lépcsősre (vállas)kopott henger esetén sem lehet jó eredményt elérni,ugyanis a hónolókő,a henger furatából mindkét oldalon kijár és a károstér felőli oldalon a kő nem is érinti sok esetben a henger falát,odáig amíg a dugattyúgyűrű feljár.

                              A hónolás tehát nem "csodafegyver",-esetleg egy nagyon sokat állt motor esetén,ha a henger méretpontos és nem vakrozsdás,a furat felületének felfrissítésére ajánlanám.

                              Üdvözlettel:Che

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X