Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia megszorulás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Mindegyiken ott voltam, de annyi csuda gépet láttam, hogy a nyelvem lógattam és azon botladoztam. Volt piros Pannónia, de milyen lámpája volt, már nem tudom. Kellemetlen az ilyen megállás, amit leírtál. Egyszer volt szabad hétvégém, aztán az előző motorommal gondoltam egyet, elmentem Koprivnica- Zagreb útvonalon kerülni egyet. Hál' Istennek visszafelé Zamárdiban adta meg magát a jobb oldali főtengely szimmering. Onnan meg betoltam már Siófokra kb. 4 óra alatt. Irtó kellemetlen tud lenni.
    Nem mondom, örültem volna egy vontatásnak (még ha nem is teljesen szabályos).

    Komment


      Örülök,hogy minden visszatért a régi kerékvágásba!
      Akkor térjünk vissza az eredeti témához! A kérdésem a következő: Ki hogyan állapítja meg egy Pannonia főtengelyről,hogy fel kell-e újítani,vagy mehet vissza minden gond nélkül!?? Nagyon kíváncsi vagyok a trükkökre!!
      Üdv;Zsolt
      sepy kedvelte ezt.

      Komment


        Nálam az ujjam közé fogom, s ráütök tenyérrel a hajtókar tetejére s ha kotyog, akkor tuti. (igazából eddig minden motorom főtengelyét fel kellett újítani, így a többi hibát sose kerestem tüzetesebben, mondván küldöm felújításra úgyis.) Műhelyemben nincsen semmilyen eszterga, mérőműszer stb, így nekem ez a megoldás van. De kíváncsian várom a többiekét.
        sepy, OdinHEM és kedvelte ezt.

        Komment


          Beagle eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Örülök,hogy minden visszatért a régi kerékvágásba!
          Akkor térjünk vissza az eredeti témához! A kérdésem a következő: Ki hogyan állapítja meg egy Pannonia főtengelyről,hogy fel kell-e újítani,vagy mehet vissza minden gond nélkül!?? Nagyon kíváncsi vagyok a trükkökre!!
          Üdv;Zsolt
          Minimális oldalirányú "lötyögés" megengedhető a hajtókarnál, de fel-le irányban egyáltalán nem szabad kottyannia, vagy hangot adnia. Ezt úgy tudod ellenőrizni, hogy mondjuk a kiszerelt főtengő sonkáját jól megtámasztod a bal kezeddel, a jobbal megragadod a hajtókart, és óvatosan de azért jó erővel elkezded magad felé húzni és tolni egyaránt. Ha ilyenkor kattant vagy kottyan egyet, akkor az cumi, lehet vinni javítani.
          Oldalirányba pedig csak billegtetni kell a h.kart. Ezt igazából nem tudom jobban leírni, mint hogy érezni kell. Ha brutális módon billeg, és közben csilingel, hát szintén javítás. Viszont kb. 1 mm-es játék még elfogadható.
          A főtengely csapok állapotát szemrevételezéssel meg lehet állapítani. Ha már a szimering hornyot esztergált a csapra az már gázos... Vagy ha a csapágy is erőlködés nélkül rácsúszik a csapra az sem jó. Bizonyos esetekben 1-2 csepp csapágyrögzítő jó megoldás lehet, de van olyan eset, amikor érdemesebb másik főtengőt nézni.
          Remélem tudtam segíteni.
          OdinHEM és kedvelte ezt.

          Komment


            Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Ha már a szimering hornyot esztergált a csapra az már gázos...
            Az SKF-nek vannak direkt erre a célra való javítógyűrűi. http://autotechnika.hu/uploads/files...2005/05/24.pdf
            Lemezjáték és Balumester kedvelte ezt.

            Komment


              Komment


                Ha megengedik az urak hogy hozzá szóljak a témához,annyit fűznék az eddigiekhez hogy a Pannónia főtengely egy nagyon kényes téma.Túl vagyok már jó pár darab felújításán és nagyon elkeserítőek a tapasztalataim(NEM arcoskodásból mondom,inkább panaszkodás képen...) Az ilyen "egyik markomba befogom a hajtókart a másikkal meg ráütök és akkor valami hangot ad" ebben nem hiszek,azért nem hiszek mert több olyan főtengely megfordult már a kezem alatt ami tökéletesnek tűnt majd(ellenőrzés céljából) szétpréselés után kiderült hogy pl,repedt a kosár,apró rozsda kráterek vannak a hajtókaron és a csapon,vagy el van lilulva a görgő,stb ezek mind az ilyen fent említett ellenőrzésnél nem jönnek elő... (majd ha összerakjuk ezzel a motorunkat és elmegyünk vele jó messzire kellemetlen meglepetés érhet...)
                Lépjünk ezen túl,tételezzük fel(és higgyünk benne) hogy ez rendben van.Még ez után is ott van a 2 oldalcsap ami szinte minden esetben,vagy el van kopva,vagy be van rágodva,vagy(és ami a legjobban teccik...):fel van pontozva...
                Ha netán még ezen a két "rostán" is túljut a főtengely akkor tuti hogy a végén a központfurat van szétbarmolva(pajszerkalapácsos lendkeréklehúzás eredményeképp...)
                Egy szónak is 100 a vége,nagy kincs a jóállapotú Pannónia főtengely és mindenkinek ajánlom(aki Pannónia szerelésre adja a fejét) hogy vegye a fáradságot és csinálja meg vagy szerezze be a szükséges célszerszámokat.
                Persze ezen,fent emlitett problémákból jó pár orvosolható,de viszonylag költséges beavatkozásokkal...

                Jó éjt mindenkinek!
                Kakas, Gergő és 3 további látogató kedvelte ezt.

                Komment


                  CZsolti eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Az SKF-nek vannak direkt erre a célra való javítógyűrűi. http://autotechnika.hu/uploads/files...2005/05/24.pdf
                  Uraim, ezek a "varázslások" leginkább a nehezen szétszedhető, és gyors (szükség) javítást igénylő gépek tengelyeinek javítására szolgál (pl.: földmunkagép, bányagép).

                  A motorkerékpár főtengelyre miképpen lenne ez szerelve? A csapágy elé? Akkor a csapágycsere alkalmával mindig cserélem a javítóperselyt is? Vagy a csapágy alá is ez kerülne?
                  Akkor a csapágy belsőfuratát kellene változtatni? Hogy is van ez?

                  Véleményem szerint ha a motorkerékpár blokk szétszedésre kerül, szakszerűbb a fémszórás (keményfémszórás), esetleg a hegesztés. Utóbbit természetesen megfelelő ötvözött keményfém pálcával pl: Böhler UTP673!
                  Utoljára szerkesztve a következő által: dino125ad; 2012 nov. 25, 02:38.
                  sepy, KIKI 61 és 3 további látogató kedvelte ezt.

                  Komment


                    dino125ad eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    ezek a „varázslások
                    Szerintem nagyon jól megfogtad a lényegét !

                    Komment


                      dino125ad eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Véleményem szerint ha a motorkerékpár blokk szétszedésre kerül, szakszerűbb a fémszórás (keményfémszórás), esetleg a hegesztés. Utóbbit természetesen megfelelő ötvözött keményfém pálcával pl: Böhler UTP673!
                      A fémszórással van némi fenttartásom,főleg ha Pannónia főtengelyről beszélünk de egyébként is...
                      Ha valakit érdekel bővebben kifejtem ezzel kapcsolatos aggályaimat .
                      De a lényeg : ettől sokkal olcsóbb és a főtengely számára is "humánusabb" megoldás ha kipréseljük az oldalcsapokat
                      s köszörültetünk(két csúcs közt) a csapágy felületre egy tiszta átmérőt,majd az ezen kívüli felületeket "leárnyékoljuk"
                      (közönséges szigetelőszalaggal akár) majd a megköszörült felületeket fel kemény krómoztatjuk ennek rétegvastagságát nagyon percizen lehet szabályozni azzal hogy meddig marad a galván fürdőben,de tapasztalataim szerint inkább mindig vastagabbra "rakatjuk" majd mégegyszer átköszörültetjük már a megfelelő méretre a csapágyfelületeket.
                      sepy, és 3 további látogató kedvelte ezt.

                      Komment


                        Cooter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        A fémszórással van némi fenttartásom,főleg ha Pannónia főtengelyről beszélünk de egyébként is...
                        A fémszórás nem rossz technológia, de jól kevesen tudják jól csinálni! Az alapvető probléma, hogy mindenki az olcsó hideg eljárást ismeri és alkalmazza!

                        Beismerem, hogy a Pannóniát nem ismerem, magam egy 4 ütemű NSU Max tulajdonosa vagyok, de javíttattam már alkatrészeket is fémszórással, hegesztéssel, kemény krómozással.
                        Amennyiben a Pannónia főtengelyből a főcsapok kipréselhetőek, nyilvánvaló, hogy az újragyártás a legmegfelelőbb megoldás.

                        Említetted, az aggályaidat a fémszórással kapcsolatban. Érdekelne, hogy mik azok.

                        Komment


                          Az újragyártással kapcsolatban annyi kérdésem lenne, hogy magának a tengelycsapnak illetve a sonkának milyen típusú acélból kellene készülnie? C45, C15, esetleg valami molibdénes acél vagy valami más? Valamint milyen hőkezelésnek kellene alávetni az elkészült csapokat?

                          Komment


                            dino125ad eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            javíttattam már alkatrészeket is fémszórással, hegesztéssel, kemény krómozással.
                            Ár/tartósság tekintetében mik az összehasonlítható tapasztalataid?

                            Komment


                              Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              ... a tengelycsapnak illetve a sonkának milyen típusú acélból kellene készülnie? C45, C15, esetleg valami molibdénes acél vagy valami más? Valamint milyen hőkezelésnek kellene alávetni az elkészült csapokat?
                              Én a 42CrMo4-et (MSZ: CMo4) használnám.

                              Edzés:
                              820–850 ºC, hűtés: víz. Nagyobb és egyszerű alkatrészek esetén.
                              830–860 ºC, hűtés: olaj. Vékonyabb és bonyolult alkatrészek esetén.

                              Felületi edzés:
                              870–900 ºC, hűtés: víz. Keménység a felületi edzett zónában: min. 54 HRC.




                              demeter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Ár/tartósság tekintetében mik az összehasonlítható tapasztalataid?
                              Ez nehéz kérdés! Minden esetben a javítandó felület igénybevétele határozza meg. A négyütemű főtengelyek fő/forgattyúcsapját hideg fémszórással javítják, mert az siklócsapágyazású. Viszont ha tűgörgőn futna a tengely, akkor csak a meleg fémszórás, illetve a hegesztés jöhetne szóba. A krómozásnak is ez a hátránya, a dinamikus terhelés következtében leválik. De kiválóan alkalmas siklócsapágyban futó tengely, szimering, lengéscsillapítótengely, stb... alkatrészek felületi nemesítésére

                              Összefoglalva: minden esetben elemezni kell az alkatrész igénybevételét, a pótalkatrész újragyártási költségét, illetve a javítási költséget. Az összes eljárás tartós, ha a megfelelő helyen kerül alkalmazásra.

                              Komment


                                Szeretnék a témához hozzászólni tapasztalataim alapján.
                                Három témát szeretnék érinteni, igyekszem kimerítő válaszokkal szolgálni az egyes témakörökben.

                                1. Forgattyúcsap, hajtókar furat javítása: A hajtórúd alsó szemének javítására két lehetséges mód van. Köszörülés vagy perselyezés. Perselyezésnél az amúgy is vékony "húsú"szemfuratot kb. 4mm-rel nagyobbra furják, ebbe a furatba bepréselnek egy edzett (legalább 60-65HRC keménységű) perselyt, amelynek a belső furatát beköszörűlik a gyári hajtókar-furat méretre. Ebben az esetben meg lehet hagyni a gyári forgattyúcsapot, amennyiben méretpontos és jó a felületi minősége. Ezzel az eljárással azért nem értek egyet, mert nagyon munkaigényes (ezáltal drága) és nagymértékben gyengíti az amúgy sem túl erős hajtókart. A köszörülés szerintem jobb megoldás. Amennyiben a furat kopása nem túlzott mértékű és nincsenek kiverődések, mély korróziós nyomok, célszerű a köszörülés. A köszörült furat a gyári alapmérettől ne legyen nagyobb 0,2-0,3 mm-rel, hogy ne vékonyítsuk a cementált réteget. Amennyiben a meglévő hajtókarunk kopása túlzott mértékű, jön a perselyezés vagy a hajtókar csere. Nem kell feleslegen pénzt dobálni a műveletre, mert egy köszörűs szakember mérés és szemrevételezés után megmondja, hogy az említett 2-3tized kiköszörülésével "tiszta lesz, vagy sem". Viszont ebből az eljárásból az következik, hogy ÚJ "túlméretes" csapot kell csináltatni. A csap anyaga általában BC3. A megesztergált csapot méretráhagyással leedzik majd köszörülik. Itt két fontos dolog van. 1: a csap-hajtókar illesztés. Itt lehetne azt mondani, hogy amennyivel nagyobbra van köszörülve a hajtókar-furat, annyival legyen nagyobb a csap átmérője, de szerintem jobb a méréses módszer. Mikrométerrel megmérve a hajtókart, a tűgörgős csapágyat és a csapot, meg lehet határozni a "játékot". Célszerű 0.03-0.04mm hézagot hagyni. 2: A "sonka-furat" és a csap illesztése. Ez egy elég komplex téma. Először is azt szeretném leszögezni azt, hogy a Pannónia "sonka" NINCS HŐKEZELVE! Ez a szerelés szempontjából igen sajnálatos dolog.( az edzett furatú "sonkák" jó pár évvel később jelentek meg) A zsugorillesztésű forgattyúcsap vagy nyugvócsap minden egyes szétpréselése alkalmával nő a "sonka" furatának mérete. Sokan emiatt csináltatnak plusszos csapokat, kompenzálva a kopás mértékét. Általában főtengely szerelésnél figyelembe veszem a szétszerelési nyomást.(présgépen ismerve a présdugattyú átmérőjét, a nyomásmérőn be lehet skálázni a nyomáshoz tartozó súlyértéket tonnában). Pannónia főtengelynél ez az érték 3-4 tonna közé esik. Ebben az esetben csapcsere esetén nincs szükség túlméretes csap gyártására, legalábbis a csap-"sonka" viszonyban. Ha valaki annak ellenére csináltat erősen plusszos csapot azzal könnyen előfordulhat, hogy bepréselésnél a csap egyszerűen "letolja" maga előtt az edzetlen felületű furat anyagát. Fontos dolog még az alsó forgattyúcsap javításnál a csapágykosár, tűgörgőkosár. Találkoztam már sokszor az "olcsó" megoldással, ami sok esetben nagyon drágának bizonyúl. KZ...KZK. Ez a két csapágyjelű "rolni"van használatban. SENKI NE KÖLTSÖN PÉNZT a KZ jelűre.(legalábbis hajtókarba ne) Az árkülönbség jelentős, de míg a KZ kosár egy sajtolt hegesztett egység, addig a KZK egy forgácsolt mart, vagy öntött kivitelű termék. Ha jól emlékszem az olcsóbb kb.1000ft míg a KZK kb. 3800ft.

                                2. A "sonka" : Igazából sokat nincs értelme beszélni róla. Amit célszerű figyelembevenni, hogy lehetőség szerint párban kell kezelni őket. A Pannónia forgattyús és nyugvó csapjai préseltek, így lehetőség van azok cseréjére, javítására. Máris egy fontos dolog. A nyugvócsap(ok) szerelésénél az újra bepréselt csapot a "sonkához" kell centírozni. A nyugvócsapot állócsúcsok közé fogva, a mérőórát a "sonka " oldalán futtatjuk. A "sonkák" egyenkénti cserélése az esetlegesen eltérő forgattyúsugár miatt nehézkessé, vagy lehetetlenné teszi a főtengely centírozását. Centírozás: Sok gyártó előír mindenféle tűréseket. Szerintem mindenki aki ebbe belekezd törekedjen arra, hogy az "ütés" mértéke a lehető legkisebb legyen.(0.01-0.02). A nyugvócsap ütésének mérését mindkét csapon el kell végezni! Gyártás: Ha valaki belekezd ebbe, valószínűleg jól el van engedve.(anyagilag) Már egy edzetlen ún. lágy"sonka" is eléggé költséges lehet, főleg a pontosság miatt (furatok pontossága, egytengelyűség stb.), ha mindezt még tetézzük azzal, hogy a furatok, vagy akár az egész "sonka" edzett legyen biztos nem olcsó. Legyünk őszinték egy Pancsiba felesleges.

                                3. A nyugvócsapok és javításuk: Pannóniák jobb oldali csapjait mérethibáknál fogva lehet javítani egyszerű perselyezéssel. A csapágy és a szimmeringfutóból le kell esztergáltatni átmérőben 2-2.5mm-t, túlfedéssel föl a perselyt aztán lehet méretre köszörülni. A bal oldali csap javítása már nem ennyire egyszerű. Itt marad a feltöltés (fémszórás, hegesztés) vagy az új csap gyártása. A csapot itt is célszerű BC3-ból csináltatni és edzés után köszörűltetni. Megint fontos a szerelt csapok centírozása a "sonkában", majd az összeszerelt forgattyústengely centírozása.

                                Remélem sikerűlt hasznosat írnom.

                                Tisztelettel: R.GY.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X