Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia megszorulás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Célszerűbb lenne, ha nem váltogatnád az olajakat. Ilyen lerakódást okozhat a különböző olajak összeférhetetlensége is. Nem akarok olajvitát indítani, de tök felesleges ilyen csoda olajakat használni. Egy közepes ásványi, vagy olcsóbb félszint bőségesen elég.
    OdinHEM, -t5- és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      Én is elf szintetikus olajat használok az utóbbi kb 2 évben. A kipufogóban egy nagyon vékony réteg kox képződött, de más nyomot nem hagyott maga után. Pedig tavaly is félig volt a tank télen aztán azt ki is jártam. Meg most is van még kb 16 liter tavalyról amit múlt héten engedtem le belőle, de ez megy majd vissza is bele. (sajnos valamelyik családtagnak hála javítani kelletett a madarat rajta. Aztán a lakkozás nem lett valami jó úgyhogy holnap az egészet lakkozhatom le újra... Egy rakat pénz és még több idő elmegy rá... )
      Viszont ami kanába tároltam anno a keveréket és ott állt majd 1 évet üresen, hát az alján elég érdekes izé lett.
      A híg kék olajból egy sűrű zöld, nehezen folyó akármi lett. De ahogy öntöttem rá egy kicsi leengedett benzint rögtön fel is oldódott.

      Komment


        (én pont ezért tankolom a legolcsóbb benzinnel a gépet mert abból az adalékokat spórolják ki. De az a 2T motornak ilyen formában nem is kell mert én keverem hozzá olaj formájában)
        A Pannóniának pont ez volt a lényege hogy akár petróleummal is működött. Az oroszok kifejezetten elleneztek bármiféle modernizálást mert attól féltek azok után nem lehet majd "belehugy..ni" a tankba és tovább motorozni.
        Sokan mondják hogy ezekbe a régi masinákba csak ásványi olajat kell tölteni persze az nem árt ha az Arol 2T-től egy fokkal jobb.
        Nem hinném hogy ez üzemanyag vagy olaj probléma lenne. Inkább nem megfelelő beállítás vagy a rossz fúrás eredménye.

        Komment


          A dugattyún levű ,megmunkálást is láttató foltok is a fúrás hibája ... . Elméletileg ha a fúrás merőleges a hengertalpra ,koncentrikus a hengerszoknyával, körkörös , megfelelő felületi érdességgel rendelkezik , az illesztési hézag pedig (mivel a dugattyú méretével van beállítva elvileg , de ettől el is lehet térni, többnyire egész értékre kell fúrni a századok tekintetében... ) megfelelő, a fúrással sok hiba nem nagyon lehet . Ezeket méréssel, szemrevételezéssel ,esetleg a derékszögeléskor észlelni lehet .(szerintem)Bár igaz az is, hogy a két kipuf. nyílás közti gát ,hengerpalást felületét alá szokták csiszolni a későbbi hőtágulásokból eredő , a furatba történő "beletágulások" elkerülése végett !A képen is mintha ott látszana ragadási nyom , de lehet hogy a kép csal ...
          A falvastagság- beli eltérések(dugattyú) végül is nem számottevőek , de attól még az anyagminőség különbözhet . Végül is ha minden príma , és tökéletes nem ragadhatott volna meg bejáratás után teljes-gázon sem . A hibát mégis produkálta ...
          Elnézést , csak "hangosan" próbáltam gondolkodni .

          Komment


            zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A dugattyún levű ,megmunkálást is láttató foltok is a fúrás hibája
            ...

            ...aztán hogyan ? miért ?

            Hogyan tágul egy dugó úgy mint egy gégecső ? -hogy szabályos távolságonként ér csak oda a lyuk falához ? ezt azért kicsit bővebben , lennél szives ?
            Elnézést , csak nem értem .

            Komment


              Sajnálom,hogy Che barátom még hallgat-e témában. Én nem vagyok esztergályos de érdemes lenne azt a hengert furat intóval szemügyre venni! Nagyon úgy néz ki mint amit hordósra fúrtak. Az hónolót nem látott véleményem szerint csak ha Demeter mutatta valakinek!!Nagyon sokat beszélünk a karburálás fontosságáról, én is bele estem a hibába. Azok a nyomok még a tavaly nyári megküldés nyomai a dugón. Lényegesen több üzemanyagot kell bejáratáskor adni és utána sem kell a 2 üteműtől sajnálni. Nem csak a kenés mint inkább a hűtés miatt is.A kevés üzemanyag miatt nem tudja hűteni a dugattyút és a jó méretre fúráskor is nagyobb lesz a hőtágulás és egyenes út a kicsit kiforgatáskor a megragadáshoz. Én is mióta adtam + üzemanyagot és " jó minőségű Félszintetikus "olajat használva nincs baj.Ez az én tapasztalatom.
              mátéapu és -t5- kedvelte ezt.

              Komment


                Ennek a hengernek már mindegy szerintem, felfúratom 69-re, kipróbálom Bertával.
                Mondjuk attól tartok, hogy stresszesebb lesz a bejáratás...
                Mindegy, ez van. Még annyit a Belcordról, hogy a gyűrűk kalimpálhattak benne és okozhatták a csörgést, kicsit lötyögősek a horonyban.
                Viszont a csapszeg legalább nem fordult el benne és a bronzpersely is rendben van.

                Komment


                  Csak halkan kérdezem mert nem tudok róla semmit, de esetleg a 250-es Mz dúgóját nem lehetne használni?
                  A csap ugyan akkora se a többi paraméterét nem ismerem. Viszont abból állítólag van jobb, legalább is az Mz-sek szeretik Almot dugó ami szintén K20-as anyagból van akár a gyárija. De még gyárit is találni 7-8000ft körül.
                  Vagy az csak alu bordás hengerhez való? Azt olvastam hogy az illesztést kell a vas hengernél 0.07-0,08-ra tenni az alu 0,04-0,05-éhez képest.

                  Komment


                    Próbálkoztak azzal már régen is, mikor még Pannóniába csak a gyári dugattyú létezett és nem voltak vele megelégedve.
                    Ma meg már aranyáron mérik azt az akkori-szar gyárit, valami selejt szériából visszamaradva...
                    Nem sok értelme van egyébként az MZ-nek Pannóniába, ahogy írod az illesztése, kialakítása egy egész más hengerhez készül, aztán meg a dugattyútető sem egyezik. Fog vele menni egyébként, az biztos.
                    Abban talán jobban érdemes bízni, hogy a mai gyártó is úgy alakítja ki a dugattyúformát, hogy figyelembe veszi a saját anyagát és a hengert is amibe készíti. Így van ez? Kérdezném költőien.

                    Egyébként másik fórumon ezt találtam, Berta, de a minta ismerős:
                    Click image for larger version

Name:	IMG_0011451030.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	144086

                    Komment


                      Teljesen igazad van. Beszélnek Bertáról Belcordról Ambikáról van a szekszárdi cég de bármelyiket rakták Pannóniába mindegyikre van példa a megszorulásra. Azért gondoltam az Almot-ra. Az Mz-sek is ezekkel a problémákkal küzdenek sokszor és ők (külföldi kluboknál is) szeretik.

                      Én Jawanal tapasztaltam hogy furatás után gyönyörű hangja van a motornak aztán 5-800km után elkezd kerepelni.
                      Emiatt kétszer fúrattam két különböző műhelyben. Elsőre is a gyárinak mondott (legalább is cseh gyártmánynak hirdetve webáruházban) vásárolt dugókkal.
                      Aztán eltelt az az 5-800km és kezdődött a kerepelés.

                      Nem bírtam elviselni ezért fúrattam másik két hengert máshol, szintén máshol vásárolt dugattyúkkal.
                      Az eredmény 2000km-ig halk járás aztán szépen újra kezdődött a kerepelés.
                      Tulajdon kép ahogy észrevettem kalimpál (billen) a dugó a hengerben.
                      Valahol olvastam hogy ha szar a dugó akkor az első pár használat alkalmával vissza hűlésnél zsugorodik és utána elkezd "harangozni".
                      De ez legalább nem szorul be


                      Azóta megtanultam elviselni a hangját. Az igazság hogy megnéztem rengeteg jawas videót és 10-ből 9-nél hallható ez a kerepelés.
                      A legjobban akkor adja a hangot mikor "félmeleg" a motor aztán tompul.
                      De ez már ilyen marad. Sokszor törekedtem a tökéletesre de rájöttem ezeknél az öreg gépeknél ez felesleges ideg és pénz felhasználás. Ezek nem 21. századi gépek és különben is a Kawasakim is olyan hidegen mint egy kávédaráló azt mégsem szidom. Igaz az sem 21. századi
                      zahi, mátéapu és OdinHEM kedvelte ezt.

                      Komment


                        dkari
                        De ez már ilyen marad. Sokszor törekedtem a tökéletesre de rájöttem ezeknél az öreg gépeknél ez felesleges ideg és pénz felhasználás.
                        Azt hiszem, itt megfogtad a dolog lényegét! Szerintem is van egy ésszerű határ, ami fölött már görcsölésről van szó...

                        Ezeket a régi vasakat úgy szeretjük, ahogy vannak, vagy ami kihozható belőlük...

                        A Pannóniáról is úgy beszélünk, hogy milyen üzembiztos, a világból ki lehet vele menni.... Hát, mihez képest?
                        El merne bárki is indulni egy Pannóniával hosszabb útra szerszámkészlet nélkül?! Nem hinném....Holott egy mai autónál pl. már nincs is szerszámkészlet, mert minek...
                        Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 márc. 28, 20:09.

                        Komment


                          Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          Holott egy mai autónál pl. már nincs is szerszámkészlet, mert minek...
                          Mert úgyse tudsz vele mit kezdeni, vagy még még a motorháztetejét se tudod kinyitni
                          OdinHEM és zahi kedvelte ezt.

                          Komment


                            a világból ki lehet vele menni... Hát, mihez képest?

                            Igen 60 max. 70-el. Legalább is akikkel én eddig beszélgettem idősebekkel és amiket olvastam.
                            Bár faterom szerint ezek mentek 100-110-et. Öcsém egyszer kipróbálta a P10-el na meg is sült.
                            Szintén a Csepeli történetekben olvastam hogy a P10-nél (is) a nulla szériát mikor járatták 3000km-en keresztül, igaz -7fokban 80-85km/h-nál a motorok 40! kilométerenként megragadtak.
                            Sajnos bármennyire is akarjuk modernizálni egy dolgot nem tudunk kiküszöbölni a megragadást.
                            Amennyire eddig tájékozódtam a P12-volt az egyhengeresek közül a legkevésbé hajlamos rá.
                            Bár a könyvből egy idézet:"a dugattyúmegragadási hajlam továbbra is megmaradt"
                            Ezért is raktam a P10-re "szalámi" dobokat. Ezekkel kicsit jobb lehet a motor hőháztartása a leírások szerint.
                            Bár még nincs túl sok tapasztalatom azt tudom hogy menettulajdonságra nézve sokkal jobb vele.
                            OdinHEM és zahi kedvelte ezt.

                            Komment


                              Nekem is volt "szorulásom" a bejáratós T1-essel még a nyáron.

                              Kb 700 km lehetett benne, 1:20-askeverékkel jártam és óvatosan járattam addig, 70 fölé nem is nagyon mentem vele. Néha kisebb sebességi fokozatban amikor kihúzattam, akkor pörgettem már, de csak rövid ideig. Bal kezem két mindig ujja a kuplungon volt, és fülem a motorhangon, hátha változik...És mégis!!!

                              Az említett óvatosság mellett is elkövettem azt a hibát, hogy kimondottan meleg nyári nap volt, és mint utólag láttam egy sunyi enyhe emelkedőn mentem vele, de legalább szólóban, ahogy kell.
                              (Hogy a karburátorom mennyire volt jól beállítva, azt azért nem tudom pontosan, mert a karburátor beállításának folyamata teljes gáz üzemet is igényel, és idáig még nem jutottam el, hiszen bejáratós volt a motor...Tipikus róka fogta csuka esete...)

                              A lényeg, hogy ekkor már úgy éreztem, jobban pörög a motor, nem akartam azt sem, hogy lusta legyen, és tényleg úgy éreztem, hogy szinte kéri a gázt...
                              Alig érzékeltem, hogy változik a hangja, de amúgy is időnként be szoktam húzni menet közben a kuplungot és öblögetni vele. Most is ezt tettem, és a motor behúzott kuplung mellett leállt. Azonnal leálltam, köpködtem...Persze meleg volt. Megijedve, óvatosan a berúgókart mozgattam, és meg is nyugodtam, mert az könnyedén ment. Viszont nem akart beindulni. Gyertya ki, szikra semmi...?!? Közben jött egy ismerős motoros megállt, beszélgettünk, aztán amikor néztem a szikrát, rájöttem, hogy a kábelen még van, a pipán már nem megy át. Pipa le, és lepucoltam egy darabot a kábelből, rátekertem a rézdrótot a gyertyára, és irány haza.

                              Nem sokkal később bal oldali szimering miatt kellett széthúznom a blokkot és akkor láttam, hogy megszorult a dugó. Képen sokkal rondább, mint élőben volt. Körömmel nem is éreztem semmit!

                              Click image for larger version

Name:	201409061593.jpg
Views:	1
Size:	187.2 KB
ID:	144087

                              A hengere palástján semmi nyomot nem találtam.
                              Click image for larger version

Name:	201409061591.jpg
Views:	1
Size:	184.8 KB
ID:	144088

                              Finoman lecsiszoltam a dugattyún a nyomot aztán összeraktam. Azóta nem volt olyan meleg nap, ill, hasonló jelenség.

                              Az enyémben egyébként magyar dugattyú van és egy elég profi cég fúrta a hengert a dugóhoz.

                              Az az érzésem, hogy a Pannóniánál ez benne van a pakliban! Életemben eddig egy Riga 12-őt és egy ETZ 250-est járattam be (a többi motort használtan vettem), de egyik bejáratós motoromnál sem volt gond...
                              Lehetne persze a Pannóniát nagyobb hézaggal illeszteni, de akkor meg bólogatna a hengerben a dugó, előbb csörögne, és hamarabb kopna...


                              Korábban már volt egy "agymenésem", amit nem vett kellő komolysággal a Tisztelt Publikum, kevés érdemi válasz született rá, pedig szerintem nagyon logikus kiindulópontra építettem.

                              A dolog lényege az volt, hogy a maximális üzemi hőmérsékleten kellene esztergálni a dugattyút kerekre, és akkor nem kellene a normál esztergálási hőmérsékleten ovalitással, stb. küszködni, abban bízva, hogy így pont az üzemi viszonyok között megfelelő a dugattyú alakja.
                              Az akkori ötletemet talán azzal tudnám tovább fejleszteni, hogy a hengert is ezen a hőmérsékleten kellene kerekre fúrni, és így elég kicsi illesztés mellett sem szorulna meg.

                              Tudom, a dugattyú hőmérséklete sem egyenletes, a dugattyú tető melegebb, mint a szoknya, de az már valóban nehezen kivitelezhető feladat volna, hogy megmunkálás alatt a dugattyú a jellemző üzemi hőmérsékletet vegyen fel minden metszetében...
                              Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 márc. 28, 22:52. Oka: elütés
                              OdinHEM és heeegany kedvelte ezt.

                              Komment


                                Ezen a dugattyú melegítésen én is gondolkodtam. Tulajdonképpen már az is segít, ha beteszed a dugót a sütőbe, és kb. 200 fokra felmelegíted fejre állítva a sütő alján, alsó fűtésen. ez nem 100%-ig üzemi körülmény, de kb. hasonló.

                                Így lehet akár mérni egy átmérőt fúrás előtt információképpen, de hőkezelésnek is elmegy. Ha egy ilyen sütés (kb. 2 óra 200 fokon) után lehűlve még dugattyú formája van, akkor talán a hengerben se lesz gond, és legalább az első zsugorodáson túl lesz a dugó.

                                (mz-nél jártam úgy, hogy első 1-2 felmelegedés után 5 tizedet (!) zsugorodott a dugattyú átmérője. Többen mértük, mint juserek, és a fúrós szaki is csak kamillázott, hogy ilyen nincs. Pedig van, főleg kisebb mennyiségű öntés esetén. )
                                OdinHEM, zahi és heeegany kedvelte ezt.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X