Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia primerhajtás, kuplung, sebváltó

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Nem az a bajság oka véletlenül, hogy „túl” vastag, 2-2,5 mm-es a parafa lemez, és ez már talán ténylegesen fel tud venni valamennyi olajat?
    De, az könnyen lehet. 19 mm összvastagságú gyári lamellákat szereltem be, vajpuha a kuplungom, kiemel, nem dagad, nem csúszik. És mindezekből adódóan nem is hagyok holtjátékot a karnál.
    Nemrég 21 mm összvastagságú használt szettet építettem kerti traktorba és kellett az erő kiemeléshez. Mondjuk vastagabb bowdennel nem volt gond.

    Komment


      Lemezjáték kedvelte ezt.

      Komment


        Ha először csak 3 borda éle veszi fel a kapcsolatot a 6 helyett, ez nem eredményezi a nem leköszörült bordák sarkainak fokozottabb, azaz idő előtti kopását?
        Mióta megvan a szóban forgó Pannóniám azóta ez a tengely van benne,nem reccsen,nem dobálja ki a kettest,van rajta kopás de nem olyan mértékű h ki kelljen cserélni. A Harley váltókból indultam ki ahol azt vettem észre hogy a modernebb gépekbe annyit változtattak h fele annyi kapcsolóköröm van a fogaskerekeken és tőrekapcsolt állapotban is marha sokat el tud egymástól fordulni a két kerék (tehát pici kapcsoló körmök vannak nagy közzel)és úgy gondoltam ez az ami lehetővé teszi h szinte kuplung nélkül lehet velük váltani bármilyen fordulatszám mellet.

        - - - Updated - - -


        Igazából nem ilyen jellegű geometriai/mechanikai probléma van a kettes fokozat kapcsolásánál, de erről már volt szó.
        Olvastam,de itt csupán a váltó konstrukciós problémája van taglalva a megoldásról nem találtam írást.

        Komment


          (tehát pici kapcsoló körmök vannak nagy közzel)

          ott a lényeg , nem az hogy hány köröm kapcsol. Ha ezt az analógiát használjuk akkor a bordákat nem rövidíteni hanem keskenyíteni kell, illetve a hornyot a fogaskerékben szélesíteni ahová betalál a borda.
          Nem kétlem amit mondasz a reccsenés javulásával kapcsolatban , de meglátásom szerint a nagyobb játék teszi könyebbé a kapcsolást
          Lemezjáték, St.Z.350 és 3 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            de meglátásom szerint a nagyobb játék teszi könyebbé a kapcsolást

            Gyors válasz erre az üzenetre Válaszol Hozzászólás összetett idézése
            Erre gondoltam én is h egyszerre csak 3 borda hamarabb talál magának nútot a fogaskerékben min a 6.

            Komment


              TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Van erre valahol gyári adat, hogy mekkora kell (ene) legyen egy-egy parafás lamella vastagsága? gondolom ha van akkor vagy -tól - ig, vagy minimum vastagság lehet megadva...
              A gyári új parafás lamellák összvastagsága 19,5 és 20mm között volt szériától függően. 18mm öszvastagságnál használhatatlanul megcsúszik a Pannónia kuplung.

              - - - Updated - - -



              Cooter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              A kettes reccsenését én úgy kűszöbültem ki hogy a váltótengelyen minden második bordát szerszámköszörün 0.5 tizeddel beljebb köszörültettem így váltáskor először csak 3 bordának kell „megtalálnia” a fogaskerék belső nútjait,mikor pedig bent van a fokozatban már mind a 6 bordán támaszkodik.
              Azért vigyázzatok az átalakításokkal, mert kb. 2mm hosszan kapcsolódik a 2-es. Ha megkopik, vagy jószándékból sokat munkáltok le, nagy lessz a rádiusz dobni fogja a sebességet!
              Utoljára szerkesztve a következő által: nyuszifül; 2014 okt. 13, 20:22.
              Lemezjáték és kedvelte ezt.

              Komment


                Sziasztok! Azért kíváncsi lennék hogy akik japán lamellát tettek a motorba, annak milyen hatása volt?

                Komment


                  zolisun eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Sziasztok! Azért kíváncsi lennék hogy akik japán lamellát tettek a motorba, annak milyen hatása volt?
                  Csak berakni a japán külső fogas lamellákat kevés. Ki kell cserélni a belső fogazásúakat is teljasen sík (lézervágott) lamellákra. A gyári pannonia sajtolt, ezért 80%-ban kúposak. A nyomórugókat ki kell cserélni erősebbekre, és a bovdent is, egy robogó minőségűre, hogy ne szakadjon el.
                  és dkari kedvelte ezt.

                  Komment


                    Ezt elég szakszerűen leírtad, talán már készítettél is ilyet?

                    Komment


                      A T1-esembe eredeti gyári parafázott lamellákat tettem. Egész kicsit lapos reszelővel igazítottam a kosarat, ahol enyhén hullámos volt.
                      A rugók egyenkénti utánállításával úgy állítottam be a kuplungot, hogy a lamellák nem ferdén emelnek ki. A kiemelő rudak végén kb. 1 mm átmérőjű benyomódás volt. A 2 golyót újra cseréltem. A kiemelő kar orros pereme jó állapotban van.
                      W20-50 sima ásványi olajat használok és kb. 600 km-t mentem vele.
                      A bovden egész könnyen jár (két ujjal simán behúzható) és nem csúszik a kuplung. A 2-es viszont legtöbbször reccsen, de tudjuk, ez nem ezen múlik.

                      Egy csomó gondom van a Pannóniával, de a kuplung tényleg működik nálam.
                      kedvelte ezt.

                      Komment


                        Úgy érzem nem voltam elég egyértelmű. Mégegyszer: akkor lesz könnyebb a kapcsolás, ha szélesebb a nyilás mint a borda , hogy 3 vagy 6 borda kell beletaláljon az tök mindegy. Mivel a bordák nem egyenként találnak bele a horonyba hanem egyszerre.
                        dkari, és 2 további látogató kedvelte ezt.

                        Komment


                          Ba701, Lemezjáték és nyuszifül kedvelte ezt.

                          Komment


                            zolisun eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            Ezt elég szakszerűen leírtad, talán már készítettél is ilyet?
                            Nem, csak beszéltem olyannal, aki evvel küzdött. (Egyébként a végén feladta és visszarakta a parafást.)

                            Komment


                              Lemezjáték kedvelte ezt.

                              Komment


                                Cooter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                Nekem is... de ez van,ez a jelenség akkor máshogy nem fogalmazhatok.
                                Napok óta ez van a fejemben, és lassan lassan arra a meggyőződésre jutok, hogy egész biztos, hogy a parafa anyaga, illetve a vastagsága okozza a hibát.

                                A kuplung esetében a parafa felülete, és az a pár miliméteres anyagvastagsága nyírásra van kitéve. Ha laza a parafa anyagszerkezete, akkor sokkal inkább képesek az anyagsemcsék elmozdulni egymáson-egymás mellett. Ugyan ez a laza anyagszerkezet okozza azt is, hogy "megtelik" olajjal. Ez az olaj-telítődés méginkább fellazithatja a parafaszemcsék közötti kötést, és segíti a nyúlást, azaz a kuplung puhaságát, vagy megcsúszását.

                                Ergó, szerintem vékonyabb (relatíve vékonyabb) anyagszerkezettel kell(ene) dolgozni, azaz vékonyabb paralemez kellene, és tömörebb aglomerációval ( aglomeráltnak nevezik a paraszemcsékből ragasztással egybe préselt parafa termékekekt, pl. parafa dugó, vagy lemez) vagy tiszta szeletelt parafa ( tehát nem morzsalékból készített parafa) lemezt kellene használni.

                                A lamella összvastagság lecsökkenése 18 mm alá-hibából még nem kellene annak következni, hogy menthetetlenül rossz a kuplung , azaz tuti megcsúszik, hiszen itt van egy másik tényező is a működés megfelelőségéhez, nevezetesen a rúgó. Nyilván egy bizonyos előfeszítettség hiánya miatt nem képesek a rúgók azt az összeszorító erőt biztosítnai, amit egy kellően vastag kuplungszerkezet esetében fennáll.

                                Ugyanis nekem az a véleményem, ha csak egy leheletnyi parafa is van a lamellán, akkor az képes nyomatékátvitelre a két lamella között, ha megfelelő az összeszorító erő.

                                ( ekkor szokták volt alátétekkel "megpatkolni" a rúgókat, azaz előfeszítve összeszerelni...)

                                A parafa rugalmassága okán került felhasználásra, ezáltal a tengelykapcsolás is rugalmassá válik, nem lesz élesen szaggatott. Ugyanakkor az oldás is rugalmas lesz, nem tételezhető fel összetapadás, mint pl. két fémlaemlla elem között...

                                A nyomaték átvitel a súrlódástól függ, azaz ha nincs súrlódás a két lamella között, akkor van nyomaték átvitel. Ha megcsúszik a kuplung, akkor az azt jelenti, hogy a súrlódási erő kisebb mint a primerláncban ébredő kerületi erő.

                                A súrlódási erő függ a felülettől, és az összenyomó erőtől.

                                ez számomra megint csak azt erősíti meg, hogy - állandó, és megfelelő rúgóerőt feltételezve - a parafa anyaga a nem megfelelő, azaz túl nagy szemcseszerkezetű lemezzel borítják a "gyári,új" lamellákat. ( vagy már annyira kilazultak a rúgók, mint az a nevezetes Riga-lánc...) A nagy szemcseszerkezet között pedig megbújik az olajrészecske. Ezt látjuk mi úgy, hogy dagad a kuplung...(főleg ha magába is tudja a parafa tartani az olajat, azaz a szemcsék között...)

                                hát én biztos hogy a dugó-szeletelős megoldást választom, és csak natúr jóminőségű dugóból, ha arra kerül a sor, hogy kuplungot újítsak fel...( és minden dugó szelet között lesz egy olaj kivezető rés a lamellán, ahogy a torta szeletek között is van, ha a tortát felvágják...)

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X