Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia irányjelző index megszakító nélküli gyújtás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Pannónia irányjelző index megszakító nélküli gyújtás

    Sziasztok!

    Pannónia modernizálás címén már fut egy téma, ami érinti ezt a kérdést is, de az sokkal átfogóbb, én itt csak a címben szereplő dolgokról írnék, azaz az elektromos rendszerről.
    Sokat tett ezen a téren az előrelépésért heeegany kollégánk, és konkrétan abban is sokat segített, hogy meg tudjam csinálni ezt a régen vágyott rendszert, köszönet érte neki!

    Nekem az alap gondom az volt, hogy index nélkül nem elég biztonságos manapság a közlekedés, főleg városban, vagy több sávos utakon, ezért régóta kerestem másokkal együtt a megoldást. A Pannónia gyújtással amúgy elégedett voltam, azzal nem volt soha gondom, tehát az index miatt indultam el.

    A Pannónia 45 Wattos elvileg 3 önálló körből álló elektromos rendszere (gyújtás, világítás, akkuról üzemelő féklámpa és duda miatt a töltő kör) pont arra jó, amire tervezték, és nem többre, azaz többlet fogyasztót nem igen bír el.
    Ezért az útkeresés egyik iránya a fogyasztók össz teljesítményének csökkentése (ledesítés), a másik irány pedig az e-rendszer teljesítményének növelése lehet, ill. ezek kombinációja.

    A ledesítés alapvető gondja, hogy a ledes lámpák zöme 12 voltos, és egyenáramot kíván, míg a Pannónia 6 voltos, és az "izmosabb" tekercsei a fényszórót és a hátsó lámpát működtetik közvetlenül váltóárammal.
    Persze mindent meg lehet oldani, lehet egyenirányítani (ami némi veszteséggel jár egy amúgy is alul méretezett rendszerben), meg lehet a 6 Voltot 12 Voltra konvertálni, de ez az út nekem rögösnek és bizonytalannak tűnt, ezért inkább az e-rendszer erősítését választottam.

    Az említett megoldásról linkelek ide, hogy egyben legyenek a dolgok:

    https://veteran.forum.hu/forum/szere...rblokk/page118

    Az e-rendszer izmosításának bevett útja a VAPE, amivel csak annyi gond van, hogy 300 euró körül van 3 postaköltség külföldről, azaz kb. 100 ezer Ft, ami nagyon drága egy mezei Pannóniához...
    Nemrég találtam a Jófogáson egy másik rendszert, ami ennek kb. harmadába kerül, és a leglényegesebb dolgot tartalmazza, azaz a lendkerék agyrésze át van alakítva a Pannóniához, valamint van az állórészhez is olyan Pannóniához szabott alaplap, amit csak fel kell tenni a helyére.
    (Többen is próbálkoztak már különböző robogó gyújtások felszerelésével, de ez a két dolog olyan, hogy elgondolni könnyű, de precízen megcsinálni, méricskélni, próbálgatni, stb....lehetne vele tökölni, én annak örültem, hogy egy az egyben megvehettem.
    A VAPE-hoz képest annyi különbség van még, hogy ott a vezetékek csatlakozásai adottak, itt meg neked kell ezt megcsinálni, de kapsz hozzá egy precíz rajzot, amin még én is el tudtam igazodni.

    Utána némi gondolkodás, hogy melyik alkatrészt hová tegyed, hogy minél kevésbé látszódjon, aztán vezetékelés (én forrasztgattam és 6 mm-es csúszósarukkal csatlakoztattam), és kész a rendszer.
    Előre a lámpába, meg hátra is vittem test vezetékeket, meg az új rendszer is több helyen igényli ezt.
    A vezetékezés így kicsit bonyolultabb lett, mint az eredeti volt.
    És tettem bele az akku után egy biztosítót is.
    Ha találok egy megfelelő biztosító táblát, akkor esetleg megcsinálom úgy, hogy külön biztosítékot kap a gyújtás, a lámpák, és az indexek rendszere, így egy index zárlat nem teszi működésképtelenné a motort...
    Az új akku kisebb, mint a régi, így van hely ilyesmire...

    Amúgy megtartottam az eredeti vezetékezést (csak a vezeték végek forrasztását frissítettem fel), így tulajdonképpen bármikor visszaalakítható a rendszer eredetire.

    A 2-es vezeték végére kötöttem az új rendszer leállító vezetékéhez, az 51-esre az akkumulátort meg az új rendszer fesszabályozójából kijövő egyenáramot, és az 59-est leszigeteltem, pihen a visszaalakításig. (A lámpában a szelén előtti biztosítót is kiszedtem.)

    Már korábban börzén vettem használt robogó indexeket, próbáltam olyat keresni, ami stílusát tekintve nem annyira idegen egy Pannóniától...Nem tudja valaki véletlenül, hogy ez melyik motoré lehet?!?

    Némi lakatos munka a hátsó index tartóhoz, és kész.Persze még van némi utómunka, még a korábbi gyertyapipa is csak lóg...
    Egy videó, amit erős napsütésben csináltam (ez a videón egyáltalán nem jön át...), mert én is kíváncsi voltam rá, hogy látszik-e az index:

    https://www.youtube.com/watch?v=Wmu-HR9qkos


    Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2018 jún. 26, 18:20.
    P72, heeegany és mátéapu kedvelte ezt.

    #2
    Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    biz
    Azért ezt még nem mondanám bonyolultnak. Nekem a lámpatök és a váz között aszem talán 15 szál vezeték megy. +még 3db 3eres ami a majdani digitális műszeregységhez kell
    Na meg hátul a biztosítékdobozba is megy pár (akku doboz mögött a sárvédő jobb oldalán a biztosítékdoboz. Bal oldalt a fesszab, kapcsolt + reléje és az irányjelző relé...)
    Egy modern motorban nincs ennyi vezeték
    Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ha találok egy megfelelő biztosító táblát,
    Érdemes. De ha táblát nem is, legalább egy lengő bizti foglalatban érdemes valahova bekötni egyet. (nekem 7 biztosíték van)
    Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    zárlat nem teszi működésképtelenné a motort...
    Ettől azért nem kell félni.
    A gyújtás külön rendszer. Szóval annak mennie kell akkor is ha a világító tekercsek le is égnek.
    Lemezjáték kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Sziasztok!

      A LEDes világítás mennyire szabályszerű, mennyire legális Magyarországon? Gondolok itt arra, hogyha előre és hátra is LEDes fényforrást teszel, akkor a rendőr, illetve a műszaki vizsgások nem fognak érte szólni/büntetni/forgalmit bevonni?

      Köszi előre is!
      A.

      Komment


        #4
        Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Sziasztok!

        A LEDes világítás mennyire szabályszerű, mennyire legális Magyarországon? Gondolok itt arra, hogyha előre és hátra is LEDes fényforrást teszel, akkor a rendőr, illetve a műszaki vizsgások nem fognak érte szólni/büntetni/forgalmit bevonni?

        Köszi előre is!
        A.
        Létezik olyan LED-es fényforrás amiben van E jel és a hozzá tartozó számsor. Ha olyat veszel és használsz nem szólhat érte.
        Bár fényszóró izzóból nem igazán láttam még olyat...
        Helyzetjelzőkbe viszont tökéletes. Oda ha normálisat raksz akkor aligha fog szólni érte még akkor sem ha nem E jeles.
        (én simán elvittem műszakira saját gyártmányú LED-es féklámpa izzóval, irányjelzőkkel és kínai LED szálas szofita hátsó helyzetjelző. Persze azok úgy vannak megcsinálva hogy búrán keresztül nem látod a turpisságot Egy izzó helyett 1db meleg fehér teljesítmény LED)
        Lemezjáték kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          A gyújtást állítgatom. Nincsen sztroboszkópom, ezért jobb híján próbálgatom...

          Egyik helyzetben könnyen indult, szépen ment, és egy vasúti sorompóban pirosnál leállítottam. Indítás (kicsit furcsa volt a járása), kuplung, 1-es , kuplung ki, és a motor elindult hátrafelé...

          Lehet, hogy kicsit nagy előgyújtást adtam neki??!
          mátéapu kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Lehet, hogy kicsit nagy előgyújtást adtam neki??!
            Nem olyan kicsit hogy az "0".

            zahi és Lemezjáték kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              emu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Nem olyan kicsit hogy az "0".
              Ezen sokat gondolkoztam előtte, hogy mi lehet az oka:

              1) Ha utógyújtása van, biztos nem indul el visszafelé.

              2) Ha normális a gyújtása, akkor sem illene...

              3) Csak a nagy előgyújtás maradt oknak...

              Rosszul spekuláltam?
              zahi kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                Akkor tisztázzuk , ahogy én emléxem .... :

                Én úgy tanultam , hogy létezik előgyujtás , és utógyujtás . Az előgyujtásról beszélünk ha a gyujtószikra a FHP előtt következik be , és utógyujtásról ha FHP után képződik a szikra . Ha előgyujtásról beszélünk , és az a megfelelő időpontban következik be , pontos előgyujtásról - , ha ettől korábban következik be , nagy , vagy korai előgyujtásról beszélünk, ha pedig az előírttól később képződik a szikra kicsi , vagy kései gyujtás időpontról beszélünk . Ez extrém esetben lehet olyan pici is (esetleg FHP utáni , vagyis utógyujtás ) , hogy a 2T motor az ellenkező irányban indul be .....

                Vagyis , ha nagyon kicsi gyujtása van vagy nem indul , vagy ha indul is előfordulhat hogy a kompresszió visszalöki a dugót és az ellenkező irányba indul a gép . Ha utógyujtása van akkor simán eljár a másik irányban mint a verolex .... , de akkor a másik irányba is kell megforgatni. ( igaz a másik oldali dezaxiálás miatt nem lehet üzemszerű az ezirányú járás )
                Ha túl nagy az előgyujtás , kopogásos az égés üzem közben, nem akar pörögni , illetve előfordulhat hogy indításkor "visszarúg".
                Esetleg jelentkezhet egy olyan jelenség is , hogy beletüsszög a kipuba , vagy a karbiba ... de ez becsapós is lehet , mert az utalhat a hibás keverési arányra is .

                Apropó ! ... Nem te voltál véletlenül az , aki egy lemez játékmotort fényképezett Bélapátfalván a rajtnál ?
                Lemezjáték és emu kedvelte ezt.

                Komment


                  #9
                  Akkor ahogy én emlékszem.
                  ideális esetben a gyújtásnak a felsőholtpontban kellene megtörténni, mert ha az összesűrített keveréket akkor robbantják be végzi a leghatékonyabb munkát.
                  ideális eset nincs ezért kell egy fordulatszám arányos előgyújtást adni. a régi világban az igazi gépészek ezt külön szabályozták egy előgyújtás állító karral amit a gázkarral a gépész érzéke tudása fülhallása stb szerint állított, ezért a két kar egymás fölött volt.
                  ezt kiváltották a röpsúlyos előgyújtásszabályzóval, amit aztán spórolásból elhegytak.
                  Aztán feltalálták a gyújtástérképet ahol számítógép határozta meg a megfelelő gyújtásidőpontot esetleg a befecskendezéssel kombinálva.
                  zahi kedvelte ezt.

                  Komment


                    #10
                    Jó akkor pontosítsunk ... ideális esetben az előgyujtás mértéke pontosan akkora , hogy a sűrítő térben begyujtott B-L keverék , a maximális nyomását már a FHP után érje el , így előre forgatva a forgattyús mechanizmust .( ha túl kicsi az előgyujtás , a max nyomás kisebb mértékű mert a mechanizmus kialakításából eredően az jóval a FHP után következik be , ergo gyengül a gép . Ha túl nagy , akkor esetleg a max nyomás csúcsa az FHP előtt következik beami kopogásos égést eredményez , és ahogy Lemezjáték is írja erőtlen lassú indítás esetén a másik irányba fordítva a főtengőt visszarúghat , esetleg a főtengő a másik irányba is foroghat... ) Ezt a maximális nyomást a motor, fordulatszám , és terhelés függvényében különböző helyzetekben más , és más helyzetben produkálja . Ezért van (volna) szükség az előgyujtás üzem közbeni variálására . Egyébként egyetértek a többivel ....
                    Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2018 júl. 10, 07:58.
                    P72, Lemezjáték és kedvelte ezt.

                    Komment


                      #11
                      Azt még érdemes hozzátenni, hogy a kétütemű motor nem igényli a fordszám növelése közben az előgyújtás növelését. Természetesen a nagy teljesítményű kétütemű motorok esetében létezik az elektronikába beégetett gyújtás térkép ami nem fix de ha utána néztek, a négyütemű motorral ellentétben pont csökkentik fönt az előgyújtást (fönt=nagy fordulaton).
                      A Pannoniához egy jó tanács: a lendkerékre kell egy felsőholtponti jel és a blokkon az ellenjel.
                      Ezután kell az előgyújtás szögértéke, ez a mm- ben megadottból kiszámolható.
                      Ezután a valahová beállított gyújtás szögértéke üzem közben egy hangolható stroboszkóppal megállapítható.
                      Ezután a helyes értékre beállitjuk és egy kontroll a végére.
                      Én így állítom be általában a régi motorok alap elő gyújtását.

                      Komment


                        #12
                        zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Apropó ! ... Nem te voltál véletlenül az , aki egy lemez játékmotort fényképezett Bélapátfalván a rajtnál ?
                        Nem, ő valami konkurens lehetett!!!

                        Komment

                        Ugrás az oldal tetejére
                        Working...
                        X