Sziasztok!
Pannónia modernizálás címén már fut egy téma, ami érinti ezt a kérdést is, de az sokkal átfogóbb, én itt csak a címben szereplő dolgokról írnék, azaz az elektromos rendszerről.
Sokat tett ezen a téren az előrelépésért heeegany kollégánk, és konkrétan abban is sokat segített, hogy meg tudjam csinálni ezt a régen vágyott rendszert, köszönet érte neki!![Mosoly](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/smile.png)
Nekem az alap gondom az volt, hogy index nélkül nem elég biztonságos manapság a közlekedés, főleg városban, vagy több sávos utakon, ezért régóta kerestem másokkal együtt a megoldást. A Pannónia gyújtással amúgy elégedett voltam, azzal nem volt soha gondom, tehát az index miatt indultam el.
A Pannónia 45 Wattos elvileg 3 önálló körből álló elektromos rendszere (gyújtás, világítás, akkuról üzemelő féklámpa és duda miatt a töltő kör) pont arra jó, amire tervezték, és nem többre, azaz többlet fogyasztót nem igen bír el.
Ezért az útkeresés egyik iránya a fogyasztók össz teljesítményének csökkentése (ledesítés), a másik irány pedig az e-rendszer teljesítményének növelése lehet, ill. ezek kombinációja.
A ledesítés alapvető gondja, hogy a ledes lámpák zöme 12 voltos, és egyenáramot kíván, míg a Pannónia 6 voltos, és az "izmosabb" tekercsei a fényszórót és a hátsó lámpát működtetik közvetlenül váltóárammal.
Persze mindent meg lehet oldani, lehet egyenirányítani (ami némi veszteséggel jár egy amúgy is alul méretezett rendszerben), meg lehet a 6 Voltot 12 Voltra konvertálni, de ez az út nekem rögösnek és bizonytalannak tűnt, ezért inkább az e-rendszer erősítését választottam.
Az említett megoldásról linkelek ide, hogy egyben legyenek a dolgok:
https://veteran.forum.hu/forum/szere...rblokk/page118
Az e-rendszer izmosításának bevett útja a VAPE, amivel csak annyi gond van, hogy 300 euró körül van 3 postaköltség külföldről, azaz kb. 100 ezer Ft, ami nagyon drága egy mezei Pannóniához...![Szemöldökráncolás](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/frown.png)
Nemrég találtam a Jófogáson egy másik rendszert, ami ennek kb. harmadába kerül, és a leglényegesebb dolgot tartalmazza, azaz a lendkerék agyrésze át van alakítva a Pannóniához, valamint van az állórészhez is olyan Pannóniához szabott alaplap, amit csak fel kell tenni a helyére.
(Többen is próbálkoztak már különböző robogó gyújtások felszerelésével, de ez a két dolog olyan, hogy elgondolni könnyű, de precízen megcsinálni, méricskélni, próbálgatni, stb....lehetne vele tökölni, én annak örültem, hogy egy az egyben megvehettem.
A VAPE-hoz képest annyi különbség van még, hogy ott a vezetékek csatlakozásai adottak, itt meg neked kell ezt megcsinálni, de kapsz hozzá egy precíz rajzot, amin még én is el tudtam igazodni.
Utána némi gondolkodás, hogy melyik alkatrészt hová tegyed, hogy minél kevésbé látszódjon, aztán vezetékelés (én forrasztgattam és 6 mm-es csúszósarukkal csatlakoztattam), és kész a rendszer.
Előre a lámpába, meg hátra is vittem test vezetékeket, meg az új rendszer is több helyen igényli ezt.
A vezetékezés így kicsit bonyolultabb lett, mint az eredeti volt.
És tettem bele az akku után egy biztosítót is.
Ha találok egy megfelelő biztosító táblát, akkor esetleg megcsinálom úgy, hogy külön biztosítékot kap a gyújtás, a lámpák, és az indexek rendszere, így egy index zárlat nem teszi működésképtelenné a motort...
Az új akku kisebb, mint a régi, így van hely ilyesmire...
Amúgy megtartottam az eredeti vezetékezést (csak a vezeték végek forrasztását frissítettem fel), így tulajdonképpen bármikor visszaalakítható a rendszer eredetire.
A 2-es vezeték végére kötöttem az új rendszer leállító vezetékéhez, az 51-esre az akkumulátort meg az új rendszer fesszabályozójából kijövő egyenáramot, és az 59-est leszigeteltem, pihen a visszaalakításig. (A lámpában a szelén előtti biztosítót is kiszedtem.)
Már korábban börzén vettem használt robogó indexeket, próbáltam olyat keresni, ami stílusát tekintve nem annyira idegen egy Pannóniától...Nem tudja valaki véletlenül, hogy ez melyik motoré lehet?!?
Némi lakatos munka a hátsó index tartóhoz, és kész.Persze még van némi utómunka, még a korábbi gyertyapipa is csak lóg...![Mosoly](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/smile.png)
Egy videó, amit erős napsütésben csináltam (ez a videón egyáltalán nem jön át...), mert én is kíváncsi voltam rá, hogy látszik-e az index:
https://www.youtube.com/watch?v=Wmu-HR9qkos
Pannónia modernizálás címén már fut egy téma, ami érinti ezt a kérdést is, de az sokkal átfogóbb, én itt csak a címben szereplő dolgokról írnék, azaz az elektromos rendszerről.
Sokat tett ezen a téren az előrelépésért heeegany kollégánk, és konkrétan abban is sokat segített, hogy meg tudjam csinálni ezt a régen vágyott rendszert, köszönet érte neki!
![Mosoly](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/smile.png)
Nekem az alap gondom az volt, hogy index nélkül nem elég biztonságos manapság a közlekedés, főleg városban, vagy több sávos utakon, ezért régóta kerestem másokkal együtt a megoldást. A Pannónia gyújtással amúgy elégedett voltam, azzal nem volt soha gondom, tehát az index miatt indultam el.
A Pannónia 45 Wattos elvileg 3 önálló körből álló elektromos rendszere (gyújtás, világítás, akkuról üzemelő féklámpa és duda miatt a töltő kör) pont arra jó, amire tervezték, és nem többre, azaz többlet fogyasztót nem igen bír el.
Ezért az útkeresés egyik iránya a fogyasztók össz teljesítményének csökkentése (ledesítés), a másik irány pedig az e-rendszer teljesítményének növelése lehet, ill. ezek kombinációja.
A ledesítés alapvető gondja, hogy a ledes lámpák zöme 12 voltos, és egyenáramot kíván, míg a Pannónia 6 voltos, és az "izmosabb" tekercsei a fényszórót és a hátsó lámpát működtetik közvetlenül váltóárammal.
Persze mindent meg lehet oldani, lehet egyenirányítani (ami némi veszteséggel jár egy amúgy is alul méretezett rendszerben), meg lehet a 6 Voltot 12 Voltra konvertálni, de ez az út nekem rögösnek és bizonytalannak tűnt, ezért inkább az e-rendszer erősítését választottam.
Az említett megoldásról linkelek ide, hogy egyben legyenek a dolgok:
https://veteran.forum.hu/forum/szere...rblokk/page118
Az e-rendszer izmosításának bevett útja a VAPE, amivel csak annyi gond van, hogy 300 euró körül van 3 postaköltség külföldről, azaz kb. 100 ezer Ft, ami nagyon drága egy mezei Pannóniához...
![Szemöldökráncolás](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/frown.png)
Nemrég találtam a Jófogáson egy másik rendszert, ami ennek kb. harmadába kerül, és a leglényegesebb dolgot tartalmazza, azaz a lendkerék agyrésze át van alakítva a Pannóniához, valamint van az állórészhez is olyan Pannóniához szabott alaplap, amit csak fel kell tenni a helyére.
(Többen is próbálkoztak már különböző robogó gyújtások felszerelésével, de ez a két dolog olyan, hogy elgondolni könnyű, de precízen megcsinálni, méricskélni, próbálgatni, stb....lehetne vele tökölni, én annak örültem, hogy egy az egyben megvehettem.
A VAPE-hoz képest annyi különbség van még, hogy ott a vezetékek csatlakozásai adottak, itt meg neked kell ezt megcsinálni, de kapsz hozzá egy precíz rajzot, amin még én is el tudtam igazodni.
Utána némi gondolkodás, hogy melyik alkatrészt hová tegyed, hogy minél kevésbé látszódjon, aztán vezetékelés (én forrasztgattam és 6 mm-es csúszósarukkal csatlakoztattam), és kész a rendszer.
Előre a lámpába, meg hátra is vittem test vezetékeket, meg az új rendszer is több helyen igényli ezt.
A vezetékezés így kicsit bonyolultabb lett, mint az eredeti volt.
És tettem bele az akku után egy biztosítót is.
Ha találok egy megfelelő biztosító táblát, akkor esetleg megcsinálom úgy, hogy külön biztosítékot kap a gyújtás, a lámpák, és az indexek rendszere, így egy index zárlat nem teszi működésképtelenné a motort...
Az új akku kisebb, mint a régi, így van hely ilyesmire...
Amúgy megtartottam az eredeti vezetékezést (csak a vezeték végek forrasztását frissítettem fel), így tulajdonképpen bármikor visszaalakítható a rendszer eredetire.
A 2-es vezeték végére kötöttem az új rendszer leállító vezetékéhez, az 51-esre az akkumulátort meg az új rendszer fesszabályozójából kijövő egyenáramot, és az 59-est leszigeteltem, pihen a visszaalakításig. (A lámpában a szelén előtti biztosítót is kiszedtem.)
Már korábban börzén vettem használt robogó indexeket, próbáltam olyat keresni, ami stílusát tekintve nem annyira idegen egy Pannóniától...Nem tudja valaki véletlenül, hogy ez melyik motoré lehet?!?
Némi lakatos munka a hátsó index tartóhoz, és kész.Persze még van némi utómunka, még a korábbi gyertyapipa is csak lóg...
![Mosoly](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/smile.png)
Egy videó, amit erős napsütésben csináltam (ez a videón egyáltalán nem jön át...), mert én is kíváncsi voltam rá, hogy látszik-e az index:
https://www.youtube.com/watch?v=Wmu-HR9qkos
Komment