Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia sebességváltó kilincsmű

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Pannónia sebességváltó kilincsmű

    Üdv Urak (Hölgyek)!

    Stalker témájához kapcsolódik az én kis problémám, de ott sem lett említve, (mást se talált a kereső).
    Szóval az egyhengeres régi kilincsműves váltójánál akadtam meg kicsit. A piros könyv adatai szerint a kilincsmű körmeinél a holtjátéknak 1,5-3 mm-ig kellene lennie. (Lásd ábrát.)

    Click image for larger version

Name:	2013-03-13_101218.jpg
Views:	1
Size:	27.0 KB
ID:	155393Click image for larger version

Name:	DSCF5463.jpg
Views:	1
Size:	197.0 KB
ID:	155394

    Tehát a "J" hézag legyen ennyi. Nos az én kilincsművemben 6,5-ös játék is van.... Hozzáteszem nem volt gond különösebben a váltással. A köröm ki van fényesedve, elképzelhető egy korrekciós köszörülés, de ennek ellenére kevesellem a könyv értékét. 4 mm-t biztos nem kopott el.
    Beszereztem egy másik kapcsoló szerkezetet, ne mondjam annál is hasonló volt ez az hézag. Nézegettem a körmöket, ha hosszabbak lennének szerintem a körmöstárcsába már nem is akadnának be teljes mértékben.
    Változhatott ez az alkatrész a gyártás alatt? (65-ös kiadású ez a T5-ös) Még a könyv javított kiadását is megnéztem, ugyanúgy a 3mm a maximum. Hibás lehet ez az adat?
    Kicsit tanácstalan vagyok... Mi a véleményetek?
    Utoljára szerkesztve a következő által: Madifranci; 2013 márc. 14, 16:51.

    #2
    Egy új darabot kéne megmérni, esetleg vedd meg ezt és kiderül. Hátha nem kér érte irreális árat.

    Komment


      #3
      Nagyon örülök, hogy nyitottad ezt a témát, mert nekem is a kilincsművel volt ma problémám. Van egy kis villaszerű alkatrész, ami a kilincsek nyitogatását végezné váltáskor, de nem tudom, hova való. A horog alakú csap (amelyikkel az ollórugó összefogja a kilincsű csapját) helyére téve tökéletesen segíti a kilincsművet a váltásban, de oda nem tudom hogy beszerelni. Van rajta egy kis furat, de fogalmam sincs, hova kell fogatni. Külön le is fényképeztem, miről van szó, szerintetek hova való ez a kis alkatrész?

      Click image for larger version

Name:	IMG_0705.jpg
Views:	1
Size:	184.0 KB
ID:	134839Click image for larger version

Name:	IMG_0707.jpg
Views:	1
Size:	186.8 KB
ID:	134840Click image for larger version

Name:	IMG_0709.jpg
Views:	1
Size:	194.2 KB
ID:	134841

      Komment


        #4
        Ez nem ide tartozik, az ablakos léptetővilla letört darabja.
        Balumester, Gergő és wsievers kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Gergő eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          img_0709.jpg
          Szia Gergő! Szerintem a képen látható alkatrész a léptetővillád egyik darabja, amely a kilincsmű alatt van. Szerintem el van törve.
          Ilyen eredetileg: Click image for larger version

Name:	lepteto_villak.jpg
Views:	1
Size:	47.4 KB
ID:	134842
          Gergő kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Hi Gergő!

            Csatlakozom, valóban léptetővilla darab.
            Viszont megkérnélek, mérd le a kilincsek (körmök) közti játékot! És a körmökről is egy jó fotót ha csinálnál.... Kíváncsi vagyok az alakjukra és a hosszukra.
            Milyen évjáratú a Pannóniád?
            Köszi, ha veszed a fáradtságot!

            Komment


              #7
              '59-es TLF, 3-3,5 mm a játék köztük, az alakjuk gyári, szóval nem kopott, de ha ragaszkodsz hozzá, küldök róluk képet.

              Komment


                #8
                Igen, légy szíves!
                Köszönöm előre is Gergő!
                A hosszukra vagyok kíváncsi, hogy változott-e a későbbiekben, a gyártás alatt az alakjuk.

                Egyébként mire jutottál a törött léptető villával? Börzén biztosan találsz használhatót. Ha csak, ennyi a gondja a váltódnak, viszonylag olcsón és gyorsan javítható. A váltószerkezet felülről a fedél nyílásán kivehető.
                A lényeg, hogy nem kell széthúzni a blokkot. (A motorolajat mindenképpen cseréld le!)
                Utoljára szerkesztve a következő által: Madifranci; 2013 márc. 19, 06:58.
                Gergő kedvelte ezt.

                Komment


                  #9
                  Találtam vagy 5 db kilincsművet itthon, de mindnek nagyobb volt a hézagja, mint a gyárinak, így visszakerül a blokkba a gyári. Itt vannak róla a képek:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0752.jpg
Views:	1
Size:	188.4 KB
ID:	134853Click image for larger version

Name:	IMG_0753.jpg
Views:	1
Size:	187.6 KB
ID:	134854Click image for larger version

Name:	IMG_0754.jpg
Views:	1
Size:	178.6 KB
ID:	134855

                  Viszont kétféle ollórugó is létezett!
                  Az enyémben ('59-es évj. TLF) a nyitottabb, hárommenetes változat van, tökéletesen működik vele. A későbbi típusoknál (nem tudom, mikortól) viszont a zártabb kétmenetes ollórugót használták, erre érdemes odafigyelni, mert a zártabbal nekem nem működött!
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0755.jpg
Views:	1
Size:	193.9 KB
ID:	134856Click image for larger version

Name:	IMG_0756.jpg
Views:	1
Size:	186.4 KB
ID:	134857
                  Madifranci kedvelte ezt.

                  Komment


                    #10
                    Ja és a léptetővillát kicseréltem, de előtte a töröttel is gyönyörűen vette a sebességeket, még akkor is, amikor mentem a motorral. Hát ilyen egy igazán jó Pannónia
                    OdinHEM kedvelte ezt.

                    Komment


                      #11
                      Gergő eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      A későbbi típusoknál (nem tudom, mikortól) viszont a zártabb kétmenetes ollórugót használták
                      1966. ősz, mikor a P10 gyártásba került. Azzal együtt változott a blokköntvény elől bordázottra és a váltószerkezet egyszerűbbre. Ez a rugó átkerült a váltókar tengely tövére a berúgóív mögött, azért keskenyebb.
                      Gergő kedvelte ezt.

                      Komment


                        #12
                        Köszönöm Gergő!
                        Így tisztább a kép. Lesz mit vadásznom a börzén, beruházhatok egy kevésbé kopott kilincsműbe...
                        Nem is írtam, valóban nem belevaló a vékonyabb helyrehúzó rugó. Az a fejlesztett váltóé (P sorozat). A 80-as években lett erre cserélve a régi törött. Ezzel is működött a váltás...
                        Már sikerült pótolnom egy eredetivel..
                        Hajrá a szereléssel!
                        Szevasz!

                        Komment


                          #13
                          Helló!
                          Nem nagyon szóltatok a témához, ezért gondoltam, hogy írok egy epilógust.

                          Click image for larger version

Name:	DSCF5793.jpg
Views:	1
Size:	204.6 KB
ID:	136824Click image for larger version

Name:	DSCF5794.jpg
Views:	1
Size:	195.7 KB
ID:	136825

                          Ezzel a kilincsművel úgy jártam, mint Gergő, hiába kutakodtam börzén, csak hasonlóan elkopott darabokkal találkoztam. Így azt találtam ki, hogy kitoldom a körmöket a hiányzó 2-2,5 mm-el. A keményforrasztás mellett döntöttem, talán az jobban bírja majd az igénybevételt. Lehet téves úton járok, és leválik az én kis toldatom a kapcsolgatástól. Mindenesetre a műtét megtörtént, majd a használat során derül ki a megbízhatóság. A szerelés után beállítottam a kapcsoló szerkezetet, problémamentes volt a váltás a próba során. Persze csak kézi forgatással.
                          Azt persze megfogadtam, hogy többször ellenőrzöm ezt a kilincsművet a használat során.
                          A toldathoz szerszámacélt kerestem,(egy eldobott esztergakés), ebből vágtam le két kis lapkát.

                          Click image for larger version

Name:	DSCF5797.jpg
Views:	1
Size:	187.6 KB
ID:	136826Click image for larger version

Name:	DSCF5801.jpg
Views:	1
Size:	181.5 KB
ID:	136827

                          A forrasztás után vízben hűtöttem le, hogy elkerüljem a túlzott kilágyulást.
                          Ezután sarokcsiszolóval alakítottam ki a végső formát.

                          Click image for larger version

Name:	DSCF5803.jpg
Views:	1
Size:	193.3 KB
ID:	136828Click image for larger version

Name:	DSCF5804.jpg
Views:	1
Size:	196.7 KB
ID:	136829

                          Kis mattfekete dekorációs festés után összedobtam a kapcsolóműt.

                          Click image for larger version

Name:	DSCF5806.jpg
Views:	1
Size:	193.2 KB
ID:	136830Click image for larger version

Name:	DSCF5811.jpg
Views:	1
Size:	187.6 KB
ID:	136831Click image for larger version

Name:	DSCF5814.jpg
Views:	1
Size:	189.8 KB
ID:	136832Click image for larger version

Name:	DSCF5815.jpg
Views:	1
Size:	198.8 KB
ID:	136833

                          A fenti sor 3. képén látható, hogy sikerült a kilincskerék és a köröm közti hézagot levinni 3 mm alá.
                          A beállításhoz a piros könyv (109-111.o.) leírását ajánlom mindenkinek, aki ebben a cipőben jár...

                          A próbát ideiglenesen felszerelt fedelekkel végeztem.

                          Click image for larger version

Name:	DSCF5822.jpg
Views:	1
Size:	196.7 KB
ID:	136834Click image for larger version

Name:	DSCF5821.jpg
Views:	1
Size:	193.5 KB
ID:	136835

                          Mielőtt megszólnátok... A két zárt anya nem korhű, örökölt darab. Viszont mutatósak krómozva. A fedél mind a 4 csavarja lesarkallva, kireszelés után majd barnítva lesz. Még egy apróság: a skála feketére festve. Így jutottam hozzá. Volt ilyen gyárilag, vagy az első gazdája piktorkodott? Fotókon csak natúran láttam a fedelet. Ebben a kérdésben segíthetnétek!

                          Ismétlem, kétszer sem biztos, hogy megbízható lesz a megoldásom, abban az esetben jöhet a teljes kilincs csere. Ez persze a csapok és a két köröm legyártásával jár. Macerásabb...
                          Utoljára szerkesztve a következő által: Madifranci; 2013 márc. 31, 11:27.

                          Komment


                            #14
                            Tetszik a megoldás,szerintem jó beállitások után problémamentes lessz a használata.Tőbbre tartom mint a lehető legolcsóbban utángyártott kicsit koptatott hamisan"uj alkatrészt".
                            Nem beszélve arról,igy válik egyedivé és személyreszabbottá egy egy motor.
                            Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2013 márc. 31, 11:59.
                            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                            Komment


                              #15
                              Ha jól látom rézzel lett felrögzítve a két lapka. Ügyesen és szépen lett kivitelezve, nagyon tetszik, az az egy dolog aggaszt csak hogy ha ne adj Isten letörik és bejut a fogaskerekek közé akkor ott nagyon nagy kárt tehet. Ettől függetlenül tényleg szép megoldás. Esetleg Awi-val felhegesztve lehet tartósabb lenne

                              üdv, Odin

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X