Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Dugattyúk, hengerek, lóerők

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    .

    Egy-két dologra azért érdemes odafigyelni:

    - A főtengely kisúlyozása előtt ellenőrizzük az egyenes futást ( "X tengely" két csúcs között, és indikátor óra, ütés max. 0.02mm)
    - Mint az a rajzon is látható, tegyünk föl minden - a főtengelyen lévő, együtt forgó - alkatrészt, és ezekkel együtt súlyozzunk.
    - A prizmák a lehető legközelebb legyenek a - képzeletbeli - főtengely csapágy golyóinak középvonalához képest. Elvégre ezek lesznek az alátámasztási pontok a beépítés után is.
    Ha jól emlékszem, a Ternai-féle Motorkerékpár c. könyvben is hasonló ábra, és módszer volt a kiegyensúlyozásra, ami nekem új hogy nem a sonka oldallapjain lenne/lesz megfúrva, hanem a palástján.

    Ettől függetlenül biztos hogy nem rossz módszer, hiszen a könyv az 50-es években íródott, (vagy akörül) és biztos sok-sok műhely tuningolt így motorokat kishazánkban, tehát kipróbált dolog, persze azóta lehet hogy az motoGP-ben más módszerek is kialakúltak köszönhetően a számítógépeknek...

    Komment


      TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      A prizmák a lehető legközelebb legyenek a - képzeletbeli - főtengely csapágy golyóinak középvonalához képest. Elvégre ezek lesznek az alátámasztási pontok a beépítés után is.
      Minek , ha egyenes , párhuzamos --nincs jelentősége , nem ? De pl. arról nem esett szó , hogy a centírozó vasdarabon a prizma éleinek --abszolút vizszintben kell lenni -- vagy nem ? Erre nem tól jó a teszkós vizimérce .



      TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      hiszen a könyv az 50-es években íródott, (vagy akörül) és biztos sok-sok műhely tuningolt így motorokat kishazánkban
      Ez tény .Viszont nem szerencsés összehasonlítani az akkoor és most kezdetü dolgokat..
      Inkább csak az akkor EZ --meg az akkor AZ .. , talán úgy hitelesebb -nem ?

      Komment


        Komment


          TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Ha jól emlékszem, a Ternai-féle Motorkerékpár c. könyvben is hasonló ábra, és módszer volt a kiegyensúlyozásra, ami nekem új hogy nem a sonka oldallapjain lenne/lesz megfúrva, hanem a palástján.
          Ettől függetlenül biztos hogy nem rossz módszer ... .
          Már egyszer leírtam miért kell az egyensúlyozó furatokat a lapokba fúrni (a gyárak is így csinálják). Ha a palástba fúrod elveszíted azt a lehetőséget, hogy kitöltsd a furatokat mert a centrifugális erő kidobálja a kitöltést.

          Komment


            Hát igen...ez mondjuk elég nyomós, és érthető érv....
            (Ámbátor, ha a furatba menetet is teszünk, akkor abba öntve -csavarva a kitöltést, talán meg tudna "kapaszkodni" de a fenti veszély folyamatosan fennáll....)

            Komment


              Egy-két dologra azért érdemes odafigyelni:
              Ez teljesen világos. De akkor téged kérdezlek konkrétan, hová kell rakni a főtengelyt és milyen szerszámmal kell kifúrni a fölösleget, hogy közben a 2 századból ne legyenek tizedek?



              de ha találnék csak egyetlen használhatót
              No igen, erről én is álmodom...



              Ha a palástba fúrod elveszíted azt a lehetőséget, hogy kitöltsd a furatokat mert a centrifugális erő kidobálja a kitöltést.
              Ha könnyíteni kell a hajtókar felőli részén, annak túlsúlya miatt, akkor lehet jó a palást. Legalábbis, Wartburg főtengelysonkákon én ott láttam a kiegyensúlyozó furatokat.

              Komment


                Én csak a paláston tennék furatot oka egy az előbb említett centrifugális erő a másik pedig a furatok okozhatnak nem kívánatos örvény áramlást mely nem segíti esetlegesen a szívást vagy az elő sűrítést.Épp ezért volt meglepő számomra Tonybácsi rajza!.
                Utoljára szerkesztve a következő által: sepy; 2014 okt. 30, 13:02.

                Komment


                  Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Nem volna célszerűbb először kisúlyozni a főtengőt? Majd ha kész mehet rá a kislánckerék. Újra mérés --> ha mozdul a tengely, akkor a lánckeréken könnyítés, ha kész mehet fel a lendkerék. Ha ismét mozdul a főtengely, akkor a lendkeréken könnyítés. Én így csinálnám. Mi a véleményed?
                  Dehogynem. Így is lehet.
                  Csak előtte ellenőrizzük - ha kell javítsuk - a vonalban futást, egytengelyűséget, ütést.
                  Utána már súlyozhatunk is. .



                  ...hát jó , hátradőlök és érdeklődve olvasgatom tovább a sok kitűnő gondolatot . Elmerengve azon ábrándozok , ha hírtelen megnyerném a lottó ötöst összehoznám az itt virtuálissan tervezőket egy nagy műhelybe ,ahol van minden felszerelés . Persze kaja -pia-ottalvás ! Leborítva 10 talicska főteng a sarokba ---aztán csak akkor mehet haza mindenki amikor beépített egy saját kezüleg elkészített szuperkönnyű főtengelyt , és megpörgette 5000 ig .

                  Persze-- nem ismerlek , nem vonom kétségbe ,hogy tudsz csinálni ilyent --- de a fenti kijelentés szerintem kicsit erős .
                  Ez nem egy virtuális tervezés! Nem kell nagy műhely, elég egy kis garázs. Nem kell kaja, nem kell pia, nincs ott alvás. Nem kell 10 talicska főtengely, elég egy. Nem főtengelyt készítünk, súlyozunk, optimalizálunk. És senki sem írta, hogy a cél egy "szuperkönnyű" főtengely elkészítése, vagy gyártása lett volna.

                  Szívesen látlak (persze...nem csak Téged...) a műhelyben, eldumcsizhatunk, és, ha megismertél...nem fogsz ilyeneket írni. (remélem... )





                  Ha jól emlékszem, a Ternai-féle Motorkerékpár c. könyvben is hasonló ábra, és módszer volt a kiegyensúlyozásra, ami nekem új hogy nem a sonka oldallapjain lenne/lesz megfúrva, hanem a palástján.
                  Az, hogy a könnyítő furatokat a paláston tesszük több előnnyel is kecsegtet.
                  - Egyrészt, így közelebb tudjuk elhelyezni a furatokat az Y tengelyhez
                  - Másrészt jóval könnyebb az Y tengelyhez képest szimmetrikusan elhelyezni a furatokat
                  - Harmadrészt a lehető legkevesebb anyagkivétel kell, ugyanis itt a legnagyobb az átmérő

                  Még egyszer, és utoljára leírom a kételkedők kedvéért:

                  Nem kell kitölteni a furatokat!

                  Főleg nem a kiegyenlítő furatokat, azok elég kicsik úgyis.
                  Ebből nem verseny motor lesz, ez egy Pannónia!
                  Az elősűrítő tér olyan jelentéktelen mértékben változik, hogy az elősűrítés mértéke csak számítással mutatható ki.
                  (gyorsan számolja ki valaki T5/P10 henger idő keresztmetszeteit...rögtön megérti...)
                  A gyakorlatban nem érzékelhető.

                  - - - Updated - - -

                  Ez teljesen világos. De akkor téged kérdezlek konkrétan, hová kell rakni a főtengelyt és milyen szerszámmal kell kifúrni a fölösleget, hogy közben a 2 századból ne legyenek tizedek?
                  A főtengelyt rendszerint állványos fúrógép alá szokták helyezni , a befogó satujára. Nem befogni, csak megtámasztani. Jó minőségű "éles" HSS fúrószárral lehet fúrni.
                  (de ha ügyes van, ásol egy mélyedést a földbe, rálépsz a főtengelyre, és kézi fúróval fúrod...)

                  Azért ezek a főtengelyek még tartalmaznak "anyagot". Nem görbülnek el olyan könnyen, ha nem ütjük, vagy préseljük őket. Márpedig most nem azt tesszük.

                  Komment


                    Tonybácsi!

                    A 47%-os kiegyensúlyozással mennyire nyugodt a motor járása? Mielőtt széthúztam a P10-esem blokkját 65 km/h fölött 4-dikben igen kellemetlenül kezdett vibrálni a gépem. Pedig minden csavar a helyén van/volt és rendesen meg volt húzva. Mégis elviselhetetlenül rázott a gép.

                    Komment


                      Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      blokkját 65 km/h fölött 4-dikben igen kellemetlenül kezdett vibrálni a gépem
                      csak ott ? akkor centírozd ki a kerekeidet . nézd meg az egyenesfutást ...stb ,stb

                      Komment


                        csak ott ? akkor centírozd ki a kerekeidet . nézd meg az egyenesfutást ...stb ,stb
                        Ha egy helyben járattam a gépet, akkor is simán előjött magasabb fordulatszám tartományokban. Kerék probléma 60 fölött nem okozna bizsergést a tenyeremben szerintem. Ez brutális volt, mint egy régimódi hajnyíró vagy nem is tudom.

                        Komment


                          Hello!

                          Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          Tonybácsi!

                          A 47%-os kiegyensúlyozással mennyire nyugodt a motor járása? Mielőtt széthúztam a P10-esem blokkját 65 km/h fölött 4-dikben igen kellemetlenül kezdett vibrálni a gépem. Pedig minden csavar a helyén van/volt és rendesen meg volt húzva. Mégis elviselhetetlenül rázott a gép.
                          Ha végigolvastad az eddigi hozzászólásokat, láthatod, hogy a 47% egy jó kompromisszum.

                          Az általánosan elfogadott érték az a 45 és 50% között van.

                          Ha már úgyis kint van a főtengely, ellenőrizd, hogy a két érték között van-e a súlyozás. Ha igen akkor nem kell hozzányúlni. Utána a lendkerékkel együtt. Azonnal kiderül mi okozta a rázást (nem hiszem, hogy a súlyozatlanság). Elképzelhető hogy elgörbült valami (főtengely, lendkerék...stb.), feltéve, hogy a vibráció a blokkból eredt.


                          csak ott ? akkor centírozd ki a kerekeidet . nézd meg az egyenesfutást ...stb ,stb
                          Ez is egy lényeges lépés, érdemes ezt is ellenőrizni úgy, hogy a vibrációs tempónál lenézel az első kerék tengelyére. Ha mozog, akkor onnan (is) jön - jöhet a vibrálás, rázás. Ezt a kormányon érezni. A blokk remegését inkább az üzemanyag tankon lehet érezni.

                          Először azt kellene tisztázni, a vibráció fordulat, vagy sebesség függő? Az első esetben a blokk, a másodikban a kerekek, és/vagy a futómű a ludas.

                          Komment


                            Én is a Sport Cz vel egy bizonyos sebesség/75km/h/ fölött szeretek menni mert ott símul ki . Addig érezhető a rezonancia, nem nagy de fordulat függő.

                            Komment


                              Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              A blokk remegését inkább az üzemanyag tankon lehet érezni.

                              Először azt kellene tisztázni, a vibráció fordulat, vagy sebesség függő? Az első esetben a blokk, a másodikban a kerekek, és/vagy a futómű a ludas.
                              Köszönöm válaszod! Most, hogy írod a tankon való érzékelést eszembe is jutott. Középtámaszra állítva, üresben meg-meg túráztatva - persze nem koppolva - a tank is simán beremegett, sőt, néha a vázba beleverődve még fémes ciripelő hangot is adott. Tuttifix, hogy a blokkból eredő probléma volt.

                              Remélem, hogy 1-2 héten belül össze tudom állítani a kiegyensúlyozó állványomat és végre le tudom ellenőrizni a tengelyt. Sajna mivel egyre hamarabb sötétedik így az ilyen barkácsolós melókra sem jut annyi idő és munkakedv.

                              Nagyon kíváncsi leszek rá.

                              Komment


                                Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                Ha egy helyben járattam a gépet, akkor is simán előjött magasabb fordulatszám tartományokban.
                                ...na tessék akkor ezt mondani , pontos diagnózist adni . Csak abból lehet levonni esetleg valami használható következtetést

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X