Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Detonál?!

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Detonál?!

    Én még az utolsó napokban is szerelek, állítgatok, meg nincs is a fórumon sok szó erről a jelenségről, legyen egy új téma.

    Szóval megbüntetett a motor, amiért túl sokat kértem tőle.
    Vagyis nem sok az, csak az ötven valahány éves konstrukciójából kifolyólag...hát nem tolerálta.
    Nem volt olyan, hogy vegyünk le a hengerfejből egy millimétert vagy kettőt, egyszerűen csak szabályozva lett a hengertalp, kimaradt alóla a papírtömítés a két réteg pasztával és a hengerfej alól is az 5 tizedes alu.
    Még az újrabejáratás elején nem is tapasztaltam óvatos terhelés alatt, csak mikor már kezdtem hirtelenebb lenni vele, tovább kiforgatni és magasabb fordulaton űzni huzamosan, hogy bizony ez gázelvételnél be-bekoppan.
    Váltáskor is, és mérsékelt lassításkor is négyütemezés közben, aztán még fokozottabb gázadásokra is csilingeléssel köszöntött be.
    Próbálkoztam a karburátorral és az előgyújtással, de csak rosszabbá tudtam tenni a helyzetet. Valamiért aztán beütött a fejembe a hengerfej kérdés, az égéstér kialakítás mai szinten bizonyára ócska, arra gondoltam talán túl alacsony lett a préstér és amiatt detonál be.
    100-as benzinnel vártam némi javulást, ami nem igazán következett be, szóval meg kell emelni a hengerfejet, ez az utolsó lehetőség. Aztán vagy jó lesz, vagy le lehet mondani az egészről...kb. ennyiben maradtam magammal.
    Bekerült egy 1 mm-es alutömítés, ami után gyakorlatilag minden negatív tünet meg is szűnt. A teljesítményből pedig enyhe vesztés lett, bár 30+ fokban próbáltam, reggel majd az is jobban megmutatkozik. Viszont, sokkal simább-finomabb rezgések szempontjából fordulaton.
    Ha belegondolok, hogy tervben volt az esztergált hengerfej beépítés egyszer, a Wartbi karos főtengellyel...ha-ha. Na, ez nem tolerálja, oszt kész.
    Az interneten sok mindent találni, tőlem okosabbak bizonyára ezt már rég tudták, ha újratervezett és esztergált égéstérrel emelik a kompressziót és a teljesítményt, javítják az égést.
    Mindegy, így járás és örülés, hogy a főtengely legalább nem adta be még a kulcsot alatta.

    #2
    Velem is előfordult hasonló mikor az új P10-es hengerfejet tettem tömítés nélkül simán csak síkbacsiszolva a T5-re. Hengertalp tömítés is volt, akkor még gyári dugattyú is. És igazából alapjáraton még nem is, de amikor mentem vele, hát eléggé fura hangja volt. Nem csörgött, meg nem is detonált, inkább ilyen fura üvöltő hangja volt, ami lassan de elmúlt, illetve mindig magasabb fordulaton volt hallható.
    Majd miután jónak bizonyult ezzel a hengerfejjel, hogy jól is nézzen ki levettem körbefaragni. Ekkor tűnt fel, hogy az amúgy alapméretes dugattyú bizony bele-beleért a hengerfejbe, mert az nem volt tökéletesen kerek formájú, kicsit ovális volt az égéstere széle, tehát egy kis váll belógott amihez a dugattyú teteje hozzáért. Még azt sem lehet mondani, hogy a nagyobbra fúrás miatt nem illeszkedett pontosan.
    Ami amúgy korábban fel sem tűnt, mert a hengerfej csere után kézzel átforgattam a motort, és nem tapasztaltam elakadást. Durva mi? persze nincs konkrétan köze a detonáláshoz, csak gondoltam megosztom mint érdekesség.

    Azóta amúgy kimunkáltam a hengerfejet, és tömítést is kapott, mert egy idő után eresztette az olajat egyre jobban. Tömítést amúgy sörös dobozból (alkoholmentesből tehát akár üdítőnek is nevezhetjük ) csináltam. 0,1 mm azt hiszem, és lehet kissé kókányul hangzik, de azóta sem ereszt, szóval tökéletes.
    sepy, taluga és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Ez azért érdekes mert a gyári leírás szerint is létezett 1:7.5, 1:8.5, 1:9.5 sőt 1:10-es kompresszio viszonnyal detonáció nélkül. Bár a leírások szerint a tűgörgő hiánya volt a nagyobb kompresszió viszony alkalmazásának a(az egyik) "akadálya".
      Nálam kb. 1:9.0 a kompresszió viszony aránya de nem tapasztalok detonálást. Gyárilag 1:7.5 volt a 2mm-es alu karikával.
      és 1:8.5 az alu karika nélkül.
      De mint tudjuk ez a bizonyos karika is csak arra szolgált hogy 86-os benzinhez kellett a 91-eshez ki kellett venni.
      Ma minimum 95-össel járunk akkor így nem lehetne gond a detonálás még esztergált hengerfejjel sem.
      Viszont az előgyújtást az esetleges 3,5mm-ről 2,3-2,5-re le kellene venni.
      sepy, taluga és 3 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Durva mi? persze nincs konkrétan köze a detonáláshoz, csak gondoltam megosztom mint érdekesség.
        Talán ez mutatja, hogy fordulaton a hatalmas sebeséggel közlekedő dugattyú milyen szinten rángatja, vagy az érzékletes (annál kevésbé szakszerű) kifejezés - "nyújtja" a forgattyús mechanizmust.



        Ez azért érdekes mert a gyári leírás szerint is létezett 1:7.5, 1:8.5, 1:9.5 sőt 1:10-es kompresszio viszonnyal detonáció nélkül.
        Biztos, hogy nem a sűrítési arány nagyságával volt itt probléma, szerintem 9 se volt. Pl. ETZ gyárilag 10, a benzinnek nem sok ez semmilyen járműben, csak az égésterem béna. Gondolkodtam, hogy akár lehet ez a hengerfej maga egy béna darab és amúgy OK lenne, csak az összes másik hengerfejem 2-3 helyre kéne vinni csináltatni hogy beépíthető legyen...majd egyszer...
        taluga, dkari és heeegany kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Elnézést hogy "belevau" ... Meg szabad kérdeznem ,hogy milyen paraméterekkel bír a préstered ??? ( szélesség , magasság kúposság , esetleg nem szűkül -é be ? ) Továbbá hogy a sűrítőtér formája milyen ? Esetleg ez egy merőben új formájú hengerfej betét középgyertyával (esetleg átalakított P10 HF , netán valami ritkaság ??? )?

          Komment


            #6
            Ez tök gyári hengerfej, olyan szempontok szerint vettem, hogy gyertyamenet jó legyen, borda ne legyen letörve, elhajolva...
            De mivel 1 mm-t megemelve a detonálás megszűnt, csak vele lehet a probléma. Illetve ott van még a dugattyú, sajnos azt beépítés előtt nem hasonlítottam össze egy gyárival. Annak viszont az egyéb geometriája megfelelőségét a használat igazolta, nincs rá sok sansz, hogy a domborúságával gond legyen.
            taluga kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Bocsánat , de én úgy tudom több féle "tök gyári" hengerfej létezik ! PL : -félgömb égéstér , - "kalap" formájú égéstér , - középgyertyás verzió , ....
              Azért kérdezem mert jártam úgy hogy a préstér a dugattyú csere miatt csökkent , sőt elszűkült közép felé, és bármit csináltunk vele detonált ! De ezt egy kb 1,5 mm vastag forrasztó ón darabbal éllenőrizheted . Dugd be a gyertya nyílásán a cin darabból mintegy hurkot képezve úgy hogy megközelítőleg egymással szemben legyen a két vég a henger palástjánál , kb a HF -nél , majd a berúgó karral fordítsd át a motort . Kb 1-1,3 mm -es préstér elegendő , természetesen közép felé bővüljön picit ...
              Egyébként úgy is jártam már , hogy a detonációt mindenképpen a préstérnek tudtuk be , így azon változtatgattunk nagy bőszen , és közben majdnem besült a paripa , mert a kevés üzemanyag volt a detonálás okozója !
              Elméletileg , ha a Komp. viszony 1:9,5 -1:10 -nél nem nagyobb , a préstered 1,2 mm körül van a gyári kialakítású sűrítőtér formával nem kéne "öngyulladnia" . (nagyobb fúvóka , magasabb tűállás ???)

              Komment


                #8
                P10 a delikvens, így szerintem leszűkül a lehetőségek köre egyetlen hengerfejre.
                Köszi a cines leírást és a hozzávetőleges méreteket, ezt mindenképp meg fogom csinálni a tisztánlátás végett.
                A karburátor variáláson túl vagyok, emeltem tűállást, csak rosszabbul ment. Mindamellett ugyanazzal a fúvókaszettel, tűállással újrafúrás előtt soha nem tapasztaltam ilyet, csak utána. Amennyi dúsítást igényelt, azt a levegőcsavarral megoldottam. Mondjuk ez sem könyv szerinti jelenség, hihetetlen érzékeny a levegőcsavarra és nagyon meghatározza középgázon is egy negyed fordulat fele is.

                Komment


                  #9
                  OK. ezt nem tudtam !(P10 ... ), sima egyhengeresre "állítottam be magamat" de az értékek attól még jók lehetnek .(nehogy befelé szűküljön a préstér !) , esetleg olajjal feltöltve az égésteret (fhp-n) , ki lehet számolni a K. viszonyt ...
                  Elméletileg a 38-42 mm furatú sportgépek 0,45-0,55 mm körül , 56-58 mm furatú versenygépek 0,8-1,1 mm , 63-65 mm furatnál erősen emelt K.v. esetén 0,8-1,2 mm , vagyis a 68-70 mm -nél is elegendő kellene legyen 1,1-1,3 esetleg 1,5 mm-es préstér , főleg hogy a gyári nem is túl széles . Bár a formáját tekintve bizonyára van előnyösebb kialakítás is .
                  csak halkan jegyzem meg, hogy szerintem a levegőcsavaron történő állítgatás kb 1/4 gázállás fölött nem igazán érvényesül a keveréken , hiszen gáz , sőt folyadék is arra áramlik elsősorban amerre könnyebb neki ... Gyertyád jó ???
                  Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2015 júl. 27, 21:16.

                  Komment


                    #10
                    Zahi, a gyertyám tuti jó, mert nálam 1000 km-nél többet egy sem használatos.
                    24-es Denso egyébként már jóideje.
                    A levegőcsavarra nincs magyarázatom természetesen, de legalább kalibrálható vele. Másik karburátorokon nagyjából oly' mindegy, hogy merre tekergetem.

                    Komment


                      #11
                      Üdv Demeter ! Mire jutottál , detonál még ???

                      Komment


                        #12
                        Hát, mikor a témát indítottam, már akkor sem detonált.
                        Azzal az egy mm-es hengerfej emeléssel megszűnt a dolog és utána foglaltam össze itt. Azért meg akarom mérni a cines módszerrel, habár úgy gondolom hogy emelés nélkül volt abban a tartományban a préstér magassága, amit írtál.
                        Tehát valami - attól még hogy így megszűnt - nem jó.
                        Itt van ez a kép a hengerfejről, az első 3840 km-en ez keletkezett:
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20150327_091428.jpg
Views:	1
Size:	199.6 KB
ID:	146055

                        Most hiába más dugattyú, de a henger-hengerfej ugyanaz és ezernéhányszáz km után hasonló, bár messze ilyen rétegvastagságú lerakódás már elkezdett kirajzolódni.
                        Szerintem valami nem tökéletes a gázok áramlásában...

                        Komment


                          #13
                          Nekem is volt lerakódásom 11000 km után, de az nem így nézett ki és nem volt ilyen vastag és egyenletesebb volt. Nem tökéletesen egyenletes, de nem csak a hengerfej egyik felén alakult ki.
                          Emlegettél te nekem régen olyat, hogy a dugattyú szoknyájából faragsz le egy kicsit a szívási idő növelése érdekében. Azt használtad végül vagy nem lett belőle semmi? Nem amiatt lehet, hogy tényleg annyival többet szívott, hogy felül emiatt túl nagy volt a kompresszió?
                          Meg az a korom miért fehér? Ennyi nagy hőfokok vannak az égéstérben, hogy kiégette belőle a szenet? Vagy az olajadban van valami fölösleg ami nem tud elégni.

                          Komment


                            #14
                            A dugattyúszoknya rövidítés az tesztüzemben lett volna egy kerti traktorban, elkészült a blokk, de a korabeli kisipari dugattyúval ragadás miatt nem lett jó. Arra a célra többet nem ér, meg nem fizeti meg senki, úgyhogy a polcon veszett...
                            A lerakódás mintha a kiupfogógázból képződne, ahogy a szívócsatornákon beáramlik a friss keverék a henger hátsó fala irányába és hurkot vesz az áramlás felfelé, tolja ki az elégett keveréket a hengerfej felé és homlokirányba, az látszik mintha a gyertya és az égéstér pereme a látható helyeken árnyékolná az áramlás elől, itt képződik a lerakódás.
                            A tiéd normális, ez meg nem normális...az én motoromon semmi nem normális, hogy a fene egye meg!

                            Komment


                              #15
                              Kipufogóban nem lehet hogy túl nagy torlónyomás képződik (kisebb dugulás , kisipari furulya , ...??) , ezáltal némi forró égéstermék maradhat bent ??? Próbáltad másik kipufogóval is esetleg ?
                              Megmérted már a présteret ?

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X