Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia ismétlődő világítási probléma

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #61
    Ha a hátsó helyzetjelzőre gondoltál (az első nem probléma, az különálló izzó) a "Most esik le nekem..."-ben, igen, az a dióda egy félhullámú egyenirányítóként működne, ezért az effektív feszültség a 12V fele, vagyis 6V lenne.
    A FET 'analóg' eszköz, vagyis a csatorna ellenállása függ a gate feszültségtől, ami ad némi lehetőséget a terhelés szabályozására, míg a tirisztor 'digitális', vagy bekapcsolva, vagy kikapcsolva van.
    Igen a tirisztor addig marad nyitva, míg az árama a tartóárma alá nem esik, vagyis közel a féhullám végéig!
    bokor28 kedvelte ezt.

    Komment


      #62
      Abban a hozzászólásban a bilux kapcsoló megdiódázására gondoltam. Az én értelmezésem szerint ha épp nyitott álláson van a kapcsoló és oda beraksz egy diódát a leírtak szerint, akkor az - állástól függően - valamelyik félhullámot átengedi valamelyik irányba. Azaz az első izzó másik izzószála is kap áramot.
      Utoljára szerkesztve a következő által: bokor28; 2015 okt. 20, 08:25.

      Komment


        #63
        Elsőre én is arra gondoltam, aztán kitöröltem. Igen, a supressor dióda, ami olyan mint egy zener, csak bizonyos fezsültség felett 'vezetné le az áramot' a másik izzószálon. Létezik kétirányú supressor is, vagy kettő sorba ellentétesen kötve már mindkét félhullám alatt beavatkozna.
        OdinHEM és bokor28 kedvelte ezt.

        Komment


          #64
          Bemásoltam az írásaitokat a gúgli fordítóba, hátha felismeri és lefordítja nekem, de nem volt találat...

          Tudom, ez szaknyelv, és így lehet megbeszélni két szakember között szakmai problémákat (gondolom az orvosok is azért írják le a betegségeket latinul, és nem azért, mert az elmúlt néhány évszázadban még nem volt idő lefordítani őket magyarra...), én tényleg csak annyit kérek, hogy ha lesz végeredmény, hogy mi a teendő, azt nekem is fordítsátok le léccí!!!
          OdinHEM, sepy és bokor28 kedvelte ezt.

          Komment


            #65
            Kedves Lemezjáték!

            Nekünk azt tanították, ha nem tudod elolvasni a receptet, akkor aszpirint kell adni a betegnek.
            Egyelőre csak ötleteltünk egyet.

            Összefoglalva:
            - ez egy újabb jó (és egyszerű, filléres) fesszabályzó arra az esetre, ha lekötöd a töltőtekercset és a szelén helyett diódahíddal egyenirányítod: Battery charging system and the EWR equivalent for Simson
            - Ha a bilux kapcsolót megmókolod két olcsó alkatrésszel, akkor az épp nem kapcsolt ágon keresztül (tompított v. reflektor) leereszti a kis alkatrész a túlfeszültséget.

            A többi beszélgetés az én lelki békémet szolgálja.
            OdinHEM és Lemezjáték kedvelte ezt.

            Komment


              #66
              Igen, majd a gyakorlati tesztek, 'behangolás' után az eredményt, és a működő konstrukciót megosztani tervezem, nem azzal akarok majd 'villogni', hogy nekem a lámpám (is) jobban világít!
              OdinHEM, sepy és 2 további látogató kedvelte ezt.

              Komment


                #67
                Én tuti újrafűzném az egész kábelköteget, nekem bevált
                OdinHEM és bokor28 kedvelte ezt.

                Komment


                  #68
                  Ezt akár vehetjük alapnak is. A drótok korrodálódnak, lefestik a testeket, odacsípi a tank stb. Ezen a kívül testnek külön kábel!

                  Komment


                    #69
                    Tisztelt Urak!

                    Megerőltetve magam és a jó időt rosszul kihasználva nem motorozni mentem, hanem kísérleteztem. Illetve újra gyakoroltam a hézag-gyújtás állítást, mert azt már megint kezdtem felejteni.

                    Ezek a mérések mind elöl 6V 35/35W, hátul 6V 18/5W égőkkel lettek elvégezve.
                    A jól megpörgetve azt jelenti, hogy kb. háromnegyed gázzal felpörgettem és ott tartottam 3-4 másodpercig.
                    A csatlakozási pontok: közvetlenül a gyújtás alaplap világítás csatlakozásánál (51) és a blokk egyik csavarjánál.

                    Múltkori kísérletem eredménye (alaphelyzet):
                    Világítás erőssége: siralmas. Alapjáraton egy mécses erősebb, menet közben kb. 10 wattos izzó halovány sárga pislákolása.

                    Első és hátsó égő bent van: Alapjáratban 1,8-2V – jól megpörgetve 3V
                    Csak az első égő van bent: Alapjárat 2,3-2,5V – jól megpörgetve 6V
                    A tekercs üresen megpörgetve 12V-ot is kiad magából.
                    (A probléma egyértelmű. Nem végeztem kísérletet arra, hogy ez a kábelezés hibája-e.)


                    Mai felfedezésem:
                    Click image for larger version

Name:	P1210334.jpg
Views:	1
Size:	201.8 KB
ID:	147364

                    Amit mi itt kiagyalunk, azt mások már fél évszázada megvalósították”¦
                    Apám TLF-ének a világítótekercse és mellette a T1 gyári tekercse. Szemfülesek találják ki, melyik a gyári.
                    Ennek megörülve felraktam és lássatok csodát. Már alapjáraton is van fénye a gépnek. Pörgetve még jobb. (A lámpatökben is és nem csak a próbaáramkörön.)
                    Készítettem egy mérési összeállítást (bk. 75cm 0,75mm2 drót - két égőből) és kiiktattam a motor vezetékelését a képből.

                    Click image for larger version

Name:	P1210336.jpg
Views:	1
Size:	200.5 KB
ID:	147365

                    Égő talpánál mérve alapjárati feszültség: 2,8-3,2V (inkább az alsó)
                    Közvetlenül az 51. pontnál mérve az alapjárati feszültség (2,9-3,3V inkább a felső)
                    Alapjárati áram: 3,5-3,8A
                    Ezek alapján lehet, hogy a 0,75mm2 drót kevés neki.

                    Megpörgetve:
                    feszültség 6-7V
                    Felpörgetve már alacsonyabb fordulaton is felfut 6V fölé.
                    áram: 6A
                    Tovább pörgetve az áram nem igazán nő, 7V-6A számolva ez 42W.
                    Teljes fordulaton az égők szép fehéren világítanak.

                    Összefoglalva: Ha ezt levilágítja nekem a lámpatökben is, amit a próbakapcsolásban, akkor én meg leszek elégedve.

                    Kérdés felmerült: Vastagabb dróttal lett újratekerve. Ezáltal a menetszám csökkent. Az eredeti tekercsre bőven fér még vékonyabb tekercselődrót. Ki lehet-e a rendszerből több áramot szedni ezáltal (tudom, a forgórész mágneses terétől is függ, ami korlátos, de küldöm delejeztetni).
                    Utoljára szerkesztve a következő által: bokor28; 2015 okt. 21, 12:47.

                    Komment


                      #70
                      A baloldali tekercs vasmag keresztmetszete nem nagyobb (nem látszik ebből a szögből), ill. mindkét világítás tekercs vastagabb huzalból van? Szerintem egyértelműen a vastagabb rézhuzal miatt lehet jobb a rendszer még a kevesebb menetszám ellenére is, mivel így kisebb a belső ellenállása, és 6 A-nél már a 0,2-0,5 ohm ellenállás csökkenés 1,2-3V feszültség növekedést eredményez.
                      "Égő talpánál mérve alapjárati feszültség: 2,8-3,2V (inkább az alsó)
                      Közvetlenül az 51. pontnál mérve az alapjárati feszültség (2,9-3,3V inkább a felső)
                      Alapjárati áram: 3,5-3,8A
                      Ezek alapján lehet, hogy a 0,75mm2 drót kevés neki.
                      " Ez alapján kb. (3,3-2,8V/3.6A=) 0,14 ohm a 0,75mm2 -es vezeték ellenállása. Vastagabb vezetékkel csak néhány tized volttal jutna nagyobb feszültség az izzóra, ami szerintem alig számítana.

                      A hátsó izzó jól van bekötve, nem a 18W-osra megy véletlenül a világítás? Furcsa, hogy már 5W terhelés növekedés "jól megpörgetve" fele akkora feszültséget eredményez (6V --> 3V)!
                      OdinHEM és bokor28 kedvelte ezt.

                      Komment


                        #71
                        Zelenacs - nagy tisztelettel köszönöm a probléma megoldását...
                        Valóban fel volt cserélve a két drót a hátsó lámpa előtt a hevenyészett csatlakozóknál.
                        Így még világosabb lett a rendszer. Később rámérek.

                        A vasmag gyári Pannónia, csak újra lett valamikor tekerve. Mindkét világítótekercs ilyen mód át lett alakítva.
                        Annak különösen örülnék, ha jó lenne a rendszerhez a vékonyabb drót is, mert a 2x0,75 MTL(?) kábellel szeretek dolgozni.

                        Közben kipróbáltam 12V égőkkel is a rendszert, csak meg tudom erősíteni, amit előttem Lac- (és talán mások is) leírt(ak).

                        Párhuzamosan 12V 5W(/21W) égőt tettem.
                        Az árammérőn ebben a kapcsolásban látványosan esett a feszültség, ezért feltüntetem mellé az U értéket is.

                        H4 35/35W izzó:
                        Alapjárati feszültség 5,8-6V (árammérés nélkül)
                        Alapjárati áram: 1,5A (5V mellett)
                        Feszültség pörgetésre 12-17V (árammérés nélkül)
                        Áram pörgetésre: 3A (15V mellett)

                        Itt cseréltem izzót H4 60/55-re, mert az előző izzó tompított lemezkéje igencsak befeketedett a terhelés hatására.
                        Alapjárati és pörgetett feszültség nagyjából maradt (pontos értéket nem jegyeztem le...)
                        Áram pörgetésre 5A (11V mellett).


                        Arra vagyok még kíváncsi, hogy a gyakorlatban H4 45/40 gömb, vagy H4 60/55 válik be. Lehet, hogy utóbbi alacsonyabb fordulaton sokat veszít a fényéből, így mondjuk egy kereszteződéshez érve hirtelen elhalványul. Erről majd a későbbiekben.
                        Lemezjáték, OdinHEM és zelenacs kedvelte ezt.

                        Komment


                          #72
                          A lendkerékmegneses rendszerek "feszültségszabályzása" igazából csak azon alapul, hogy ha pont jól terheled, akkor beáll a feszültség egy olyan értékre, ami megfelelő. A Ternai könyvben egyébként nagyon szépen le van írva a fizikai jelenség is, ami ezt előidézi (amennyire rémlik Lenz törvény, ugye az indukált áram iránya mindig olyan, hogy annak mágneses tere igyekszik gátolni az őt létrehozó folyamatot, ebből kijön a fenti jelenség, nameg, ha rövidrezárjuk a világítótekercseket, akkor pl le is áll a motor, ez ugyan ennek az eredménye...). Leegyszerűsítve minél jobban terheled a tekercseket, annál jobban lecsökken a feszültsége (a terhelésnél itt az áramra gondolok). Ugye ezáltal teljesen elképzelhető, hogy egy gyengébb minőségű izzó, mint ahogy írtátok is, kevésbé terheli a rendszert, így nagyobb feszültséget kap, és tönkremegy. A 12V -os izzók használata azért is kedvező szerintem, mert a tekercseken kevesebb áram folyik át, így a hatásfok is megnő, mivel kevésbé fűt a lelkem, így erősebb izzókat is lehet használni.

                          Az újratekerésnél a 1.5-es drót is elég lenne terhelés szempontjából, de érdemes olyan vastag huzalt használni, amilyet csak lehet, mivel a vastagabb huzalnak kevesebb a vesztesége.

                          A múlt hétvégén volt alkalmam egy hosszabb (éjszakába is belenyúló) motorozást tenni (kb 90km volt). Mivel még nem kaptam ba20d-s 12V 45/40 es izzót, a 12V 35/35 össel mentem, de ezt sem csapta már ki, pedig pörgettem rendesen az öreglányt és fény is volt rendesen sötétben. Azért mindenképp a 45/40-essel akarom használni véglegesen, de eredményes a 12V-os rendszer. Ha a töltőtekercset újratekerném 12V-osra, akkor simán lehetne használni az egész rendszert 12V-osan.
                          Lemezjáték kedvelte ezt.

                          Komment


                            #73
                            Lac
                            rövidrezárjuk a világítótekercseket, akkor pl le is áll a motor,
                            Egyetértek mindennel, amit írtál, de nem a megszakító kalapács letestelésére gondoltál itt?

                            Komment


                              #74
                              A hivatkozott Ternai könyvben ez van, a valóság azért 'kicsit más':
                              Click image for larger version

Name:	Ternai_magnes.jpg
Views:	1
Size:	182.2 KB
ID:	147477

                              A TLF használati utasításában találtam közben ezt a részt, csak úgy érdekességképpen:
                              "A bilux kapcsoló javítása után minden esetben ellenőrizzük le az átváltó érintkezőnyelv váltási helyzetét. Fontos szabály ugyanis, hogy az érintkező nyelvnek átváltás közben előbb be kell kapcsolnia a másik izzószál áramkörét is és csak ezután szabad megszakítani a másik érintkezést. Ha átváltás közben a kapcsoló nyelv felemelkedik az érintkező lemezekről, egy pillanatig nem ég a bilux izzó, s ezen rövid idő is elégséges arra, hogy a hátsó lámpa túláram következtében kiégjen. Ilyen hiba esetén egy kis kampós tűvel nyúljunk a kapcsolónyelv alá, s azt ujjunkkal kissé görbítsük vissza."
                              Lemezjáték, zahi és 3 további látogató kedvelte ezt.

                              Komment


                                #75
                                Nem lehet, hogy ez az alapja a lemágneseződésnek? Múltkor említettem, hogy a mágnes delejező szerint a túlhajtott Pancsik mágnese akár egy év alatt lemágneseződik. Ha fesszabályzót teszek a rendszerbe és elégetem a felesleget, akkor ezt a hatást elvileg megszüntetem.
                                zahi kedvelte ezt.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X