Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia motorblokk

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • dkari
    replied
    Mi lenne - ha nemes egyszerűséggel - visszaraknád (próba idejére) az eredeti 27-es torokátmérővel rendelkező gyári porlasztót a maga 125-ös főfúvókájával?

    Igen ez is megfordult a fejemben. Azért kellett a kisebb fúvókák felé variálnom mert a 120 vagy 115-össel full fekete kormos volt a gyertya. Még a 108-assal is. Aztán a 106-ossal mutatott szép világos barna színt.... Eddig...

    - - - Updated - - -


    A 30-as torokátmérővel jelentősen lelassul a gáz áramlási sebesség, ergo, rosszabb lesz (főleg kis fordulaton) a keverékképzés. (ezért is indul nehezebben)
    Ha jól emlékszem ezt korábban is te írtad. Azóta tudom a miértjét

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    Mi lenne - ha nemes egyszerűséggel - visszaraknád (próba idejére) az eredeti 27-es torokátmérővel rendelkező gyári porlasztót a maga 125-ös főfúvókájával? (most 26-os a torok / és 106-108 a főfúvóka...?!)
    Talán kiderül a turpisság is !

    Porlasztó:
    Épp az előbb beszéltem le az ismerősömet a Bvf 30-as porlasztó használatáról T5-höz. Egész pontosan csak annyit mondtam, hogy a porlasztó csere az csak egy dolog. Mindent után kell munkálni (reszelni, fúrni, marni...) a hengeren, kezdve a szívónyílással, az átömlővel, a kipufogónyílással, egészen a kipufogó dob kilépő nyílásáig.
    A 30-as torokátmérővel jelentősen lelassul a gáz áramlási sebesség, ergo, rosszabb lesz (főleg kis fordulaton) a keverékképzés. (ezért is indul nehezebben)
    A jobbik rossz megoldás, ha inkább kisebb átmérőjű porlasztót használunk, a megfelelő lépcsőket megszüntetve.

    Hengerfurat? Hengerfejtömítés vastagság?
    (legalább ennyit....)

    Leave a comment:


  • sepy
    replied
    De, hogy minden ilyen szemtelenül tiszta legyen sehol egy kis kosz!.

    Leave a comment:


  • dkari
    replied
    Egyébként kíváncsi vagyok, miért a 26-os torokátmérő mellett döntöttél,

    Nemes egyszerűséggel azért mert a 28-as Dellortoval próbálkoztam elsőre de sajnos el találtam cseszni a felfogatást, így falsot szív a henger és karburátor csatlakozásánál.
    Viszont volt egy 26-osom is és ezt már "jól" sikerült megoldanom.
    Bár a képen egy Jawa karburátorral látható a Dellorto ugyanezzel a felfogatási megoldással bír.
    A két karburátor henger felé eső oldala megszólalásig egyforma
    Korábban próbáltam Bvf 30-as (Etz) karburátorral is de azzal melegen nem tudtam vagy csak nagyon nehezen elindítani.

    Click image for larger version

Name:	P1070117.jpg
Views:	2
Size:	191.1 KB
ID:	147087

    - - - Updated - - -


    Egyébként kíváncsi vagyok, miért a 26-os torokátmérő mellett döntöttél,

    Nemes egyszerűséggel azért mert a 28-as Dellortoval próbálkoztam elsőre de sajnos el találtam cseszni a felfogatást, így falsot szív a henger és karburátor csatlakozásánál.
    Viszont volt egy 26-osom is és ezt már "jól" sikerült megoldanom.
    Bár a képen egy Jawa karburátorral látható a Dellorto ugyanezzel a felfogatási megoldással bír.
    A két karburátor henger felé eső oldala megszólalásig egyforma
    Korábban próbáltam Bvf 30-as (Etz) karburátorral is de azzal melegen nem tudtam vagy csak nagyon nehezen elindítani.

    Click image for larger version

Name:	P1070117.jpg
Views:	2
Size:	191.1 KB
ID:	147087

    Leave a comment:


  • demeter
    replied
    Na igen. De gyári volt az 1:9,5-is. De ha jól emlékszem a tiéd detonált is.
    Ezzel kapcsolatban feltételezem, hogy azoknak az exportmodelleknek, amiket emelt kompresszióval gyártottak, nem egyezett meg az égéstér kialakítása sem. De olyan hengerfejet nem láttam saját szememmel.
    A széria hengerfej égéstere meg korlátozza a kompresszióemelést, arra jutottam.
    Egyébként kíváncsi vagyok, miért a 26-os torokátmérő mellett döntöttél, a hengeren a csatornanyílás átmérője pont 28 mm, az kézenfekvőbb lett volna, főleg tuninghoz.

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    dkari eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ha mindezeket tudom valószínű nem kérdezek és minimum autószerelő a szakmám
    Ráadásul értem én de ez még sem egy 2.0 Hdi motor

    Viccet félre téve.

    1-ki lett számolva olajbeöntéses módszerrel
    2-gyári 17000km-rel. Nincs mikro méterem nem tudom megmérni.
    3-valószínűleg annyira mint egy 17000km-es hengerben, szintén nem tudom megmérni.
    4-A "dugattyú bolt"-ból rendelt 19-es csapszeg a Kawasaki hajtókarhoz kapott tűgörgővel.
    5-Nem nem lóg. Illetve eredetileg nem lógott de ehhez szét kellene szednem.
    6-A főtengelyt Riba Attila csinálta hajtókar, csap, csapágy újak.
    7-Mivel a gyári dugó a gyári hengerben 17000km tett meg nem bántottuk csak új gyűrűket kapott. Szintén nincs alkalmas mérő eszközöm
    8-Na ez ami nem egészen egyértelmű. De most hogy felvetetted és jobban bele gondolok lehet így van de nem vagyok benne biztos mert eltelt a két eset között egy hét.
    Változás annyi történt hogy a gyári kormány helyett felraktam egy Mz-ét. Mivel bovdenes a szivatóm és a gyári kormánnyal határeseten volt a szivató bovden hossza(kicsit talán feszült is) az Mz kormánynál viszont lazább mivel ez alacsonyabb ezért gondoltam esetleg bele szólt a szivató...


    Laikusként azért tippelnék az égésre mert szivató ráhúzásakor elcsendesül, és a gyertya kép is megváltozott a korábbihoz képest.
    Az ellenérv viszont hogy ha jól figyeltem meg, csak teljesen bemelegedett állapotban csinálja, de ehhez kicsit több időt kellene foglalkoznom vele...

    - - - Updated - - -





    A plusz teljesítmény tulajdon képp csak a nagyobb kompresszióviszonyban van.(ehhez viszont a gyárinál sokkal kisebb előgyújtás van) Minden más nem változtat az eredeti dolgokon. Persze a dugobol való leesztergálás igen de az meg ugye a P12-nél bevett dolog volt.
    A kérdések nem azért vetődtek föl, mert "csak" kíváncsi voltam.
    Minden apróság, apró eltérés számít esetedben.

    Sajnos alapvető kérdésekre még nem jött válasz...pedig nagyon fontos lenne (nekem legalább is).

    1- Mekkora most a hengerfurat? (ez nagyon fontos a pontos kompresszióviszony kiszámításához!)
    2- Mekkora a robbanótérfogat? (jó lenne tudni mi a pontos érték amit mértetek, és az, hogy hogyan mértétek...beépítve, vagy a blokk akkor még kint volt...ez még fontosabb a kompresszióviszony kiszámításához.)
    Egy kis is tévedéssel, bizony hamar el lehet érni egy olyan értéket (kompresszióviszonyt), amit a "pancsi már nem tud tolerálni. Ezért nagyon fontos a hogyan... mennyi!

    Írod, hogy a dugattyú "gyári" és van benne 17 ezer kilométer.
    Ha ez igaz akkor ne csodálkozz a csörgésen. Ráadásul meg sem lett mérve, lévén nem volt megfelelő mérőeszköz hozzá. Lehet, ha meg lett volna mérve messzire el lett volna hajítva (ezt most ne vedd nagyon komolyan, de a lényeg benne van...). 17 ezer kilométer alatt jelentős kopás lesz a dugattyún. Hordósra, és oválra (is) kopik ami alapfeltétele a csörgésnek. Ehhez még hozzájárul a henger kopottsága is, mely szintén hordósra, és oválra (is) kopik. A kettő együtt..."isteni csörgést" eredményez . Ehhez még hozzájön az új dugattyúgyűrű a kopott gyűrűfészekhez...wáúúú.

    Szeretnéd megoldani a problémát itt a fórumon, miszerint csörög a "pancsid". Nem is hinnéd el mennyi apróságon múlik a sikerhez vezető út. Ehhez viszont elengedhetetlenül szükséges némi (elég sok) infó, mert hát ugye, nem tudunk ott lenni a motorod mellett .

    A dugattyú tető domborulata, a domborulat eltérése a - valóban eredeti Csepel Művekben beépített dugattyúhoz képest is jelentős kopogásos égést tud produkálni, viszonylag kis kompresszióviszony mellett (főleg, ha egy kicsit "elmértük"). Ennyit a "gyári" dugattyúról.
    Beépítés előtt ellenőrizte ezt valaki? (apróság, de nem árt ellenőrizni...) Ettől is csöröghet.

    A dugattyú szoknya 2mm-el való rövidítése nem újkeletű. De, csakis a gyári P12-es dugattyúja nem lesz tőle "fejnehéz". Ott ugyanis könnyítettek a dugattyúfejen, hogy ne legyen "fejnehéz" a dugó a hengerben. Nem véletlenül írtam le már egy párszor, hogy ha módosítunk a vezérlésen, akkor azt inkább a dugattyú szívó szoknya reszelésével tegyük, de csak a henger résszélességével megegyező szélességben. Így (közel) megmarad a dugattyú egyensúlya.
    Ettől is tud csúnyán csörögni...például...

    Módosult a porlasztó is. Egy 26mm torokátmérőjű DellOrto került rá. Jó lenne legalább egy kép miként sikerült fölszerelni a hengerre. Sok buktatót rejthet ez is. (gondolom hidegen nem csörög)


    Először 108-as főfúvókával használtam a motort. Ekkor kicsit kormos volt a gyertya.
    Később raktam bele 106-os főfúvókát. Ezután szép barna volt a gyertya.
    A főfúvóka alapvetően a teljes gáznál határozza meg a keverékképzést. A 108 után 106 olyan kicsi eltérés, hogy gyakorlatilag nem mérhető. Ha nagyon csörög akkor sokkal "brutálisabb" változtatást kell (ene) alkalmazni. Minimum 10-es lépésekkel.
    A szívató ráadása sem egyértelműen meghatározó a csörgést illetően. Nem biztos, hogy üzemanyag-ellátási probléma áll fenn.
    De erről majd ha többet tudunk !

    Leave a comment:


  • dkari
    replied
    jó ha egy normális motort össze lehet hozni a gyári kompresszió tartományban.
    Na igen. De gyári volt az 1:9,5-is. De ha jól emlékszem a tiéd detonált is.
    Nálam ezt nem tapasztalom és a csörgés sem volt korábban.

    Először is mindenféleképp ahogy Sepy is írta adok neki több üzemanyagot.
    Csak sajnos ez hét vége előtt nem aktuális.

    - - - Updated - - -


    Szerintem amúgy sok a 2,5 mm előgyújtás.
    Ebben igazad lehet. Most néztem a gyári leírást miszerint 7.5-kompreszioviszonyhoz 3,5mm-t 8.5-ös kompresszioviszonyhoz 2,7mm-t ad meg. Viszont a kisebb sűrítésre 72-es a nagyobbra 92-es oktánszámú benzint ír.
    Ezek fényében az 2mm biztosan megfelelőbb lenne. Bár most legalább 95-ös benzint használunk.

    A P9-es esetében 10-es kompresszióviszonyt ír 2,2mm előgyújtással. Bár ezt 92-es benzinnél.

    Leave a comment:


  • demeter
    replied
    A plusz teljesítmény tulajdon képp csak a nagyobb kompresszióviszonyban van. (ehhez viszont a gyárinál sokkal kisebb előgyújtás van)
    "Csak"!
    Én már lélekben eljutottam odáig, hogy jó ha egy normális motort össze lehet hozni a gyári kompresszió tartományban. Szerintem amúgy sok a 2,5 mm előgyújtás. Ha alacsony, 7-7,5 a kompresszióviszony, akkor 3-5 mm előgyújtással is elmegy, majdnem mindegy neki. Fölötte meg a kevesebb is sok, legalábbis én erre jutottam, miközben 2 mm-es előgyújtással járok.
    Ami nagyon megszivatott még engem is a motoron kívül az eddigi 6767 km alatt, az a tutibiztos újként beszerelt szivatógumi. Épp leszereltem, kifújkáltam a karburátort féktisztítóval, mikor kezembe akadt egy korábban börzén vett gyári új darab. Azt beleraktam, aztán össze se lehet hasonlítani a hidegindítást és a melegen indítást sem a korábbival. Sőt, menet közben is érzem a jótékony hatását. Hát, felmerülnek olyan dolgok néha, amire az ember nem is gondolt volna...

    Leave a comment:


  • sepy
    replied
    Én elsőként vissza adnám az üzemanyagot az általad leírt gyertyakép miatt is.

    Leave a comment:


  • dkari
    replied
    1- Honnan tudni, hogy a kompresszióviszony 1:9.5...hány köbcenti a robbanó térfogat...ehhez mekkora a henger furata?
    2- Milyen dugattyú van benne, mennyire kopott?
    3- A dugattyúgyűrűk mennyire lógnak a horonyban?
    4- Milyen csapszeg van benne, mennyire lóg a dugattyú a hajtókarban?
    5- Lóg-e a csapszeg a dugattyúban (megmozdult esetleg)?
    6- Főtengely és a hajtókar csapágyak állapota kielégítő-e?
    7- Hengerfurat volt-e ellenőrizve (pl. hány századon van a dugó/henger páros) mielőtt felszerelésre került (ovalitás hordósság, kopottság, vezérlő élek, résmagasságok...stb)
    8- A kipufogó hollander tömítése után kezdte el a csörgést?

    Ha mindezeket tudom valószínű nem kérdezek és minimum autószerelő a szakmám
    Ráadásul értem én de ez még sem egy 2.0 Hdi motor

    Viccet félre téve.

    1-ki lett számolva olajbeöntéses módszerrel
    2-gyári 17000km-rel. Nincs mikro méterem nem tudom megmérni.
    3-valószínűleg annyira mint egy 17000km-es hengerben, szintén nem tudom megmérni.
    4-A "dugattyú bolt"-ból rendelt 19-es csapszeg a Kawasaki hajtókarhoz kapott tűgörgővel.
    5-Nem nem lóg. Illetve eredetileg nem lógott de ehhez szét kellene szednem.
    6-A főtengelyt Riba Attila csinálta hajtókar, csap, csapágy újak.
    7-Mivel a gyári dugó a gyári hengerben 17000km tett meg nem bántottuk csak új gyűrűket kapott. Szintén nincs alkalmas mérő eszközöm
    8-Na ez ami nem egészen egyértelmű. De most hogy felvetetted és jobban bele gondolok lehet így van de nem vagyok benne biztos mert eltelt a két eset között egy hét.
    Változás annyi történt hogy a gyári kormány helyett felraktam egy Mz-ét. Mivel bovdenes a szivatóm és a gyári kormánnyal határeseten volt a szivató bovden hossza(kicsit talán feszült is) az Mz kormánynál viszont lazább mivel ez alacsonyabb ezért gondoltam esetleg bele szólt a szivató...


    Laikusként azért tippelnék az égésre mert szivató ráhúzásakor elcsendesül, és a gyertya kép is megváltozott a korábbihoz képest.
    Az ellenérv viszont hogy ha jól figyeltem meg, csak teljesen bemelegedett állapotban csinálja, de ehhez kicsit több időt kellene foglalkoznom vele...

    - - - Updated - - -


    Megmondom én, ez a motor ilyen...ha kéred a teljesítményt, így válaszol...

    A plusz teljesítmény tulajdon képp csak a nagyobb kompresszióviszonyban van.(ehhez viszont a gyárinál sokkal kisebb előgyújtás van) Minden más nem változtat az eredeti dolgokon. Persze a dugobol való leesztergálás igen de az meg ugye a P12-nél bevett dolog volt.

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    Hello!

    Több dolgot jó lenne még tisztázni, hogy ne sötétben tapogatózzunk.

    1- Honnan tudni, hogy a kompresszióviszony 1:9.5...hány köbcenti a robbanó térfogat...ehhez mekkora a henger furata?
    2- Milyen dugattyú van benne, mennyire kopott?
    3- A dugattyúgyűrűk mennyire lógnak a horonyban?
    4- Milyen csapszeg van benne, mennyire lóg a dugattyú a hajtókarban?
    5- Lóg-e a csapszeg a dugattyúban (megmozdult esetleg)?
    6- Főtengely és a hajtókar csapágyak állapota kielégítő-e?
    7- Hengerfurat volt-e ellenőrizve (pl. hány századon van a dugó/henger páros) mielőtt felszerelésre került (ovalitás hordósság, kopottság, vezérlő élek, résmagasságok...stb)
    8- A kipufogó hollander tömítése után kezdte el a csörgést?

    Csörgést alapvetően kétféle jelenség okoz. Mechanikai úton (lógás, kopás, illesztetlenség, mérethiba...stb), vagy égés útján.
    Először ezt kell kibogozni !

    Leave a comment:


  • demeter
    replied
    Megmondom én, ez a motor ilyen...ha kéred a teljesítményt, így válaszol...

    Leave a comment:


  • dkari
    replied
    Köszönöm a hollanderrel kapcsolatos rögzítési tanácsokat

    Végül kombináltam a hernyó csavaros rögzítést és az FBS-el való tömítést.
    A hollander nem lazul le és olajnak sincs nyoma sem a könyökön sem a cipőmön


    Viszont lenne egy másik kérdésem illetve megerősítést vagy ellenérvet kérnék.

    Most azt játssza a motor hogy melegen gázadásra csörög erősen ciripel.Menet közben nyitott bukósisaknál egyértelműen lehet hallani, nagyon hangos. A jelenség szivató ráadásával csökken néha meg is szűnik.
    Egyértelműen a henger felől jön a hang. Ha üresben pörgetem nem adja a hangot csak menet közben.

    Arra gyanítok hogy kevés üzemanyagot kaphat.
    Azt tudni kell hogy a motor Kawasaki hajtókaros felül tűgörgős. A hengert nem furattam felújításkor mert 17000km van benn. Mivel teljesen jó állapotú volt csak gyűrűket cseréltem, és a dugó szoknyájából le lett esztergálva 2mm mint a P12-nél van. A kompresszióviszony a gyári 1:8,5-ről 1:9,5-re lett módosítva. Az előgyújtás 2,5mm Honda Nsr gyújtással.

    A karburátor egy 26-os Dellorto.
    Először 108-as főfúvókával használtam a motort. Ekkor kicsit kormos volt a gyertya.
    Később raktam bele 106-os főfúvókát. Ezután szép barna volt a gyertya.
    A jelenség(csörgés) a legutóbbi motorozásom alkalmával jött elő.
    Azóta kipucoltam a karbit, tettem bele vékonyabb átmérőjű tűt, visszaraktam a 108-as fúvókát.
    Most még mindig csörög a 108-as fúvóka ellenére is. 10km megtétele után a gyertyaelektroda zöldes sárga színű. Már értetlenül állok a dolog előtt.
    Ami érdekes hogy nagyon jó a motor gázreakciója, jól gyorsul jól tartja a sebességet legyen az 50 vagy 90.
    De egy erőteljesebb gyorsítás után mikor visszaengedem a gázt amivel az elért sebességet tartani lehet elkezdi ezt az éktelen csörgést. Gondoltam én is hogy a suber henger vagy a tű de akkor nem hiszem hogy megváltozott volna a gyertyakép.
    Még arra gondolok hogy a szivató nem tömithetett rendesen és esetleg most lezár rendesen ezért lett kevés az anyag.
    Megpróbálom még majd nagyobb 115-120-as főfúvókával és meglátom.
    De erre egy hetet várnom kell, viszont jövő hétre már nem mond ilyen meleget..

    Még csöndben megkérdezném mert lehet hülyeség. Lehetséges hogy ahogy a gyűrűk bekopnak a jobb illesztés hatására több üzemanyagot lenne képes beszívni a motor? Lehet hogy járatáskor a gyengébb vákuum miatt volt elég a kisebb főfúvóka és most jöhetne egy nagyobb?

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    Sziasztok!

    Ha, már paszta! Engedjetek meg egy rövid kis észrevételt.

    Megoszlanak a vélemények, mit használjunk tömítésnek veterán korú járművünkön.
    Ha fő az eredeti állapot, és kinézet akkor érdemes az eredetit, vagy az azzal egyenértékű - jó minőségű(!) - tömítést használni (a jelenleg forgalomban lévő 500Ft körüli tömítéskészlet sem minőségben, sem méretpontosságban jelentősen alul marad a gyáritól). Ezt viszont csak akkor tehetjük meg, ha a tömítő felületek hibátlanok, sértetlenek, sima és ép felületűek. Sajnos igen nehéz/egyre nehezebb beszerezni egy ilyen példányt.

    Így hát két dolgot tehetünk:

    1; Mindenáron ragaszkodunk a gyári kinézethez, tömítéshez(tömítésekhez). Gondos, precíz, pontos (nem túl olcsó) gépmunkával sikoltathatjuk a hibás felületeket. (se a reszelő, se a csiszolóvászon üveglapon nem síkolás) Ez azonban igényel némi szakmai tapasztalatot is, mert óhatatlanul ugyan, de megváltoznak (megváltozhatnak) a beépítési magasságok/mélységek/térfogatok, melyek értékét/mértékét előtte és utána is mérni kell. (szerencsére az egyhengeresek elég nagy tűréssel készültek a gyárban, így az utólag leszedett 1-2 tized milliméter - melyet ugye kétszer veszünk - nem okoz nagy problémát). Keressünk valahol régi jól bevált "fás" műszaki rajzlapot, és kézimunkával magunk alakítsuk ki a papírtömítéseket. LB zsírral vékonyan bekenve mindkét oldalt, beépítésre kész a tömítés.

    2; Tömítő pasztát használunk. Ezt kétféleképp tehetjük. Tömítéssel, vagy anélkül.
    Ha tömítéssel pasztázunk, megmaradnak a gyári beépítési értékek/hézagok. Ha megfelelő minőségű tömítőpasztát használunk (piros-sárga-kék-zőld...stb színt én nem erőltetném...), pl. egy ilyent: http://www.horvathcsapagy.hu/katalog...uickgasket.pdf , akkor számolni kell azzal a ténnyel, hogy a szétszerelésnél a papírtömítés - nagy valószínűséggel - elszakad/kettészakad, tehát pótolni kell.

    A legbiztosabb megoldás azonban a tömítés nélküli pasztázás. A tömítendő felületeket megtisztítjuk, megcsiszoljuk és nagyon vékonyan (!) bekenve (a tömítőpasztának csak az egyenetlenségeket kell kitölteni, nem a motorblokkot! ) föl is szerelhető. Az esetleg kijött pasztát hagyjuk megszáradni, és csak utána szedjük le a felesleget. Hátrány, hogy viszonylag nehezen indul meg az alkatrész a szétszerelés elején.
    /...sajnos így jártam én is mikor a frissen polírozott kuplung deklit szereltem föl egy egyhengeresre, majd le később le kellett szerelni...ütni ugye nem lehet, csavarhúzóval feszegetni megint csak nem lehet, mert nyoma maradna, viszont a polírtól csúszik rendesen, nincs fogása, stb. ...végül lehúzót készítettem a kuplung zárófedél csavar furatok segítségével...)

    Sok sikert!

    Leave a comment:


  • sepy
    replied
    Ez is jó megoldás lehet de nekem az utólagosan éktelenkedő piros csík nem igazán tetszik.A szoci gépek esetén ha gyárilag volt tömítés a teljes és tartós siker érdekében kell a tömítés. Mindkét oldalát vékonyan / két ujj között kenve/ a fekete tömítő pasztával nem fogja a port megfogni a későbbiekben. Én a jobb oldali deklit is tömítővel rakom fel és nem okoz gondot az esőben motorozás/ csak a gyújtás részen/.

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information