Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Sziasztok !
Milyen olaj való az első teleszkópokba ? A szakirodalom MM40-et ír, de ennek mi a mai megfelelője ?
Szevasz,
szerintem egy SAE 40 motorolaj teljesen jó a a teleszkópvilládba. Villaolajat ne tölts bele FORK OIL, mert az csak a lengéscsillapítóba való, pl. a hátsókba.
Bocsánat, de v.ki megmondaná, hogy mi a különbség teleszkóp és lengéscsillapitó között
Elöre is köszi.
-Anno nekem azt javasolták, hogy "Simsonba elöre" a lengéscsillapito olajat keverjem motor olajjal mert
önmagaban a "lengő" olaj túl hig.
Hogy igaz-e v. se nem tudom,de azota is az van benne és müködik.
-b.
Bocsánat, de v.ki megmondaná, hogy mi a különbség teleszkóp és lengéscsillapitó között
Elöre is köszi.
-Anno nekem azt javasolták, hogy "Simsonba elöre" a lengéscsillapito olajat keverjem motor olajjal mert
önmagaban a "lengő" olaj túl hig.
Hogy igaz-e v. se nem tudom,de azota is az van benne és müködik.
-b.
Szevasz,
lengéscsillapítóról beszélünk - legyen az egy vagy két csöves - akkor, ha ezek hengerében dugattyú mozog, amely a térfogat változás miatt igen kis keresztmetszetű furatokon ill. szelepeken lengéscsillapító olajat kényszerít áramlásra. A dugattyú alternáló mozgása közben a lengéscsillapító a lengőrendszer energiáját hőenergiává alakítja amelyet a környezetének ad le.
Mellékelek fotókat amelyen egy lengéscsillapító belső kialakítását láthatod.
1. NSU Max első dugattyú átmérő 18 mm
2. NSU Max hátsó lengéscsillapító szétszedve
3. NSU Max lábszelep Toyotából "faragva"
4. Lábszelep elhelyezkedése a zárófedélen
5. Zárófedél szemmel
(Ezeknek az alkatrészeknek az érdekessége az, hogy saját elképzelésem alapján készültek.)
Teleszkóp: a korábbi motoroknál az első villa rugózását a teleszkópba (egymásba csúszó csövek) épített rúgó végzi. Itt intenzív csillapitás nincs, csak löketvégi csillapításról beszélünk ami azt jelenti, hogy az egymásba csúszó csöveken lévő furatok, vagy kúpos kialakítású szűkítő elemek a löket vége felé az olaj áramlását mind inkább gátolják. Talán ismerős a jelenség mikor a "Simson teló koppan". Ebben az esetben kevés benne az olaj, vagy viszkozitása nem megfelelő így a progresszív karakterisztika nem érvényesül. A leírtakból következik, hogy a pl. Simson első teleszkópba nem csak csillapítási, hanem kenési szerepet is ellát az olaj. Ide teljesen felesleges, sőt alkalmatlan a Fork Oil (villaolaj). Én egy SAE 15W-40-es olajat töltenék bele.
1. NSU Max első dugattyú átmérő 18 mm
2. NSU Max hátsó lengéscsillapító szétszedve
3. NSU Max lábszelep Toyotából "faragva"
4. Lábszelep elhelyezkedése a zárófedélen
5. Zárófedél szemmel
(Ezeknek az alkatrészeknek az érdekessége az, hogy saját elképzelésem alapján készültek.)
A P12-esünk első teleszkópja állandóan kiveri az olajat. Már többször cseréltetünk szimeringet,de a jelenség nem szűnt meg. (alsó villaszár nem eredeti, P10-esé)
Lehet,hogy a szimering helyett karmantyú kellene? Ha igen, milyen méretű?
A karmantyú tömítés szempontjából jobb lehet, mert nem csak egy élen érintkezik a szárral, hanem több mm-es felületen, de ez éppen azért hátrány, mert akadályozhatja a mozgását.
Komment