Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia világítás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Pannonia világítás

    Üdv!

    Az a problémám, hogy jelenleg minden működik a motoron (indul, működik a helyzetjelző, a kürt és a féklámpa is). De a világítás se elől, se hátul nem működik. A vezetékköteghez kapott kapcsolási rajz szerint (meg még 2 másik kapcsolási rajz szerint) jó a bekötés (bátyámmal csináltuk és ha valaki, akkor ő ért hozzá), de mégsem sikerül világítást csinálnunk. A gyújtáskapcsolóra vagy magára a világító tekercsre gyanakszok. Hogyan győződhetek meg ezen alkatrészek működéséről? Melyikkel érdemes kezdenem?
    Az izzók újak, a foglalatok jók (legalábbis a hátsó biztos, mert új az egész lámpa).
    Utoljára szerkesztve a következő által: jjzoli; 2011 dec. 06, 15:56. Oka: kiegészítés

    #2
    jjzoli eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Az a problémám, hogy jelenleg minden működik a motoron (indul, működik a helyzetjelző, a kürt és a féklámpa is).
    Nem lehet mindig minden rossz! Ne haragudj!



    De hogy ne csak belevauzzak: szerintem ezt könnyen ellenőrizheted egy multiméterrel, vagy egy egyszerű 6-12V-os izzóval. Amiatt kezdeném a gyújtótekercs ellenőrzésével, mert ehhez szinte semmit nem kell bontanod, csak a dinamó oldali blokkfedelet lecsavarozni (és mivel egyáltalán nincs világításod, szerintem amúgy is itt a legvalószínűbb a hiba).

    Gondolom a Pannonia esetében is egy szál világításvezeték megy fel (a gyújtásalaplap 51-es kivezetéséről) a gyújtáskapcsolóba, innen ágaznak ki a vezetékek a különböző fogyasztókhoz, illetve a biluxkapcsolóhoz. Járó motornál, a 6V-nál nagyobb méréstartományba (általában 200V), váltakozó áramra (DC) állított multiméter fekete vezetékét a jármű tetszőleges fémes pontjához (pl. motorblokk) érinted, a másikat pedig a már említett 51-es kivezetéshez, ekkor a műszer feszültséget kell, hogy jelezzen (vagy az izzónak világítania).

    Ha itt minden oké, akkor következő gyújtáskapcsoló megfelelő bekötését ellenőrizném.
    kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      jjzoli eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      A gyújtáskapcsolóra vagy magára a világító tekercsre gyanakszok.
      Szia!

      Én a helyedben levenném a gyújtás oldali oldaldeknit, majd a gyújtás alaplapról az 51-es rugós csatlakozóról levenném a szálat.
      Ere a szálra rákötnék a próba kedvéért az akkuról, vagy egy 6 voltos tápegységről +-t.
      Ha tápegységet vennék igénybe, akkor gondoskodnék a megfelelő testről is.
      Ha ezzel a módszerrel a világításod jó akkor sajnos a világító tekercs a ludas.

      A gyújtás kapcsoló hibát szerintem az 51-es és az 56-os rövidre zárásával, ha nem változik semmi akkor esetleg a bilux kapcsolót is meg kellene nézned. Ilyenkor egy próba lámpa sokat segíthet.
      Egy a lényeg:sorba kelleni haladni, minden hibalehetőséget le kell ellenőrizni.

      Üdv

      Közben látom, hogy soveny is válaszolt.
      Természetesen nem az ő által javasolt módszer felülbírálataként írtam hozzászólásomat.
      Utoljára szerkesztve a következő által: sricsi70; 2011 dec. 06, 16:50.
      barna, és soveny kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        sricsi70 kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Megpróbáltam akkuról működtetni a világítást, ahogy azt javasoltátok. Rákötöttem a gyújtás 51-es pontjáhozhoz érkező vezetéket az akkura és a gyújtáskapcsoló is a megfelelő helyzetben volt (benyomva és balra fordítva), de sajnos nem világított sem az első sem a hátsó lámpa. Szerintem maga a kapcsoló a hibás (legalábbis ezen teszt alapján), de kíváncsiság képpen megnézem (vagyis bátyámmal megnézetem) multiméterrel, járó motornál a tekercset is.

          A bilux kapcsolós teszt nem teljesen tiszta...

          Komment


            #6
            Attached Files
            soveny, barna és Che kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Üdv!

              Szerintem ebben semmi össze-visszaság nem volt. Nyilvánvalóan végignéztük elejétől végéig (többször is) az egészet, de minden jónak tűnt. Elsőként kipróbáltam 'sebokricsi' tesztjét, de nem vezetett eredményre. Most kipróbáltam a Te teszted is (hogy az akku pozitív részét érintsem a gyújtáskapcsoló 56-os, majd az 58-as pontjához), de semmi. Nem vagyok biztos a tesztek hitelességében (mármint hogy jól csináltam-e, le kell-e közben kapcsolni valamelyik vezetéket, vagy hogy is álljon a gyújtáskapcsoló a tesztek közben), de majd ha végre úgy jön ki a lépés, hogy én is bátyám is szabadnaposak leszünk (és rábírom venni, hogy segítsen), akkor átnézzük az egészet újra. Majd elolvastatom vele is az itt leírtakat, mielőtt hozzáfognánk.
              Ő már nagyon unja, engem meg egyre idegesebbé tesz a dolog.

              Nálam már az egyszerűség ott el bukik, hogy akkus a motor. Akkor volna igazán egyszerű, ha meg lehetne csinálni úgy, mint most a Simsonom: gyújtás, világítás elől és hátul, féklámpa (ami nem akkuról működik, hanem valószínű egy másik világítótekercsről és nem alszik el fékezéskor a világítás, mint például egy Star-nál). Na EZ egyszerű. Sosem szerettem volna túlbonyolítani akkuval, meg indexekkel, meg indexrelével, meg biztosítékokkal, meg kürttel, meg akkutöltővel, meg fénykürttel stb. Az a rengeteg vezeték...
              A Pannoniánál is mikor olvastam a szelén egyenirányítóról szóló hozzászólásokat, hát... Nem egyszerű. Tehát dióda kellene szelén helyett (de nem mindegy milyen). De ha már dióda, akkor kondenzátor is jó volna (de az se mindegy milyen). Meg a biztosítékról is megoszlanak a vélemények, hogy most 1, vagy 2 amperes.
              Szóval én elismerem, hogy nem igazán értek ezekhez a villamossági dolgokhoz (mondhatjuk úgy is hülye vagyok hozzá), de lehetne még ennél is egyszerűbb.
              Nem lehetne a Pannoniát a Simsonhoz hasonló megoldással bevezetékelni? Tehát hogy semmilyen esetre se kelljen akku a motorba. Mondjuk a töltő tekercs helyére egy másik világítótekercset rakni. (Amúgy lehet, hogy ezt már kérdettem egyszer).

              Komment


                #8
                Kedves Jjzoli!

                Nincs rosszabb dolog,mint a kedv nélkül végzett munka,-gondolok itt a bátyádra,soraidból így értelmezem.Úgy gondolom,hogy,hogy ilyenkor legjobb dolog a kétkezi munkát egy kicsit félre tenni és inkább az elmélettel foglalkozni.magam sem vagyok az elektromosságban profi,de úgy gondolom,hogy a Magyarországon jelenleg futó Pannóniák,többsége a gyári kapcsolási rajzon ábrázolt alkatrészekkel és vezetékeléssel működik.Javaslom neked,hogy nézd át a témában született összes hozzászólást,rajzot,-gondold át,ha kell többször is,-tanulj,és akkor tiszta fejjel fogj ismét a munkához,de saját magad.A Pannónia konstruktőrei jó munkát végeztek,nem kell azon semmi átalakítást végezni,-jó az úgy ahogy van,csak a tieden sántít valami,-lehet,hogy csak a testre leérő egyetlen szál vezetékdarab a "pásztmából",vagy valahol nincs test.

                Ne keseredj el,tanulj,nagyon sok értelmes tanácsot,dokumentumot kaptál,-értelmezd őket,-ettől lehetsz szakember!

                Üdvözlettel:Che
                Lemezjáték, Kakas és 3 további látogató kedvelte ezt.

                Komment


                  #9
                  Utoljára szerkesztve a következő által: ApaE; 2011 dec. 09, 08:49.

                  Komment


                    #10
                    A fenti leírások már-már egy új "Így gondozd Pannóniád" könyvbe is megállnák a helyüket. Bár csak gyorsan futólag néztem át a topic-ot annyit fűznék talán ide még, hogy. Arról nem láttam most utalást, hogy ha nem jut el a negatív a blokktól. Régen is volt olyan, hogy a lámpafejből kivezették a negatívot és egy jó ponton rögzítették. Tömören csak ezt akartam felvetni.

                    Komment


                      #11

                      Komment


                        #12
                        ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Amihez nem értünk, attól ösztönösen idegenkedünk.

                        Látom, nálad az elektromosság nincs fő helyen, de ez nem baj, sokan vannak így. Próbáld meg leegyszerűsíteni a feladatot, hátha akkor sikerül megtalálni a hiba okát. A logikus gondolkodás akkor is átsegít, ha nem éppen a szakmád.

                        De még előtte egy fontos kérdés: milyen indexről, meg reléről írsz? Át van alakítva a motorod? Mert ha igen, akkor miről beszélgetünk ? Senki nem tud látatlanban tanácsot adni egy egyedi kialakítású villamos rendszer javításához.
                        Ha nincs, csak akkor olvass tovább ...

                        Visszatérve: az akkumulátort felejtsd el. A Pannónia nagyszerűsége, hogy akkumulátor nélkül is megy, sőt, világítása is van! A féklámpa és a kürt pedig teljesen különálló szekció, megint csak motorkami kapcsolási rajzát tudnám javasolni a jobb megértéshez.

                        Szóval, a további tesztekhez csak vedd ki az akkumulátort, tedd el jó messzire, és felejtsd el a szelént, a kürtöt, a féklámpát. Koncentrálj az első világításra (tompított és országúti), ha az rendben van utána lépj tovább.

                        A metódus továbbra is ugyanaz, szisztematikusan egyesével, csak akkor továbblépni, ha az éppen vizsgált rész garantáltan hibátlan. Legyen kéznél legalább egy próbalámpa, anélkül sokkal nehezebb a dolog. A multiméter sem mutat ám ki minden hibát! Miért? Mert túl nagy a belső ellenállása, nem viselkedik 'igazi' terhelésként.

                        A korábbi két tesztet azért javasoltuk, mert azokkal viszonylag gyorsan be lehet határolni a főbb hibaforrásokat (gyújtáskapcsoló, világítótekercs), egyéb műszerezettség nélkül is. Amit nem írtunk le (vezetékek lekötése, gyújtáskapcsoló állása), azzal nem is kell foglalkozni, ha kellett volna, leírtuk volna
                        De próbáljuk tovább.

                        Tehát, akku nincs, motor jár, és szeretnéd, ha lenne első világításod. Ezeket csináld végig (bátyád sem kell hozzá):

                        1. fogsz egy 15...21W-os izzót, ráforrasztasz két, kb. 1-1 m-es vezetéket (de ne telefonzsinórt, hanem valami rendeset, olyat, ami a motorban is van), az izzó fém részét és a kábelek első 1-2 cm-ét szigetelőszelaggal körbetekered, a kábelek másik végeit megtisztítod, megónozod, majd kipróbálod - jó (!) akkuról, másik motoron, stb. Lényeg, hogy teljes fénnyel világítson.

                        2. a próbalámpa egyik vezetékét fixen kösd 'tuti' testre, pl, a gyújtásalaplap egyik rögzítőcsavarja alá. Fontos, hogy az ilyen apróságokra figyelj, hogy ne vigyél újabb változót, bizonytalansági faktort = hibalehetőséget a rendszerbe.

                        3. a másik vezetékkel - járó motornál - indulj el a kapcsolási rajznak megfelelően, és figyeld, hol alszik ki a lámpa, illetve hol érzel ingadozást a fényéban. Vizsgálandó pontok:

                        - világítótekercsek közösített alaplapi kivezetése (51-es pont) - ezzel vizsgálod a tekercseket
                        - gyújtáskapcsoló 51-es pontja - ezzel vizsgálod a 'feljövő' vezetéket
                        - biluxkapcsoló 56-os pontja - ezzel vizsgálod a gyújtáskapcsolódat, ami balra legyen fordítva
                        - fényszóróizzó foglalatának 56a és 56b csatlakozási pontja - ezzel vizsgálod a biluxkapcsolódat illetve a hozzá tartozó vezetékezést, értelemszerűen próbálsz átkapcsolni
                        - kiveszed a fényszóróizzó foglalatát a foncsorból, vigyázol, hogy ne érjen a lámpafejhez vagy más fém alkatrészhez, kiveszed az izzót is, két kis érintkezőnyelvet is leellenőrzöd (itt is kellhet a fényváltó kapcsoló átkapcsolni) - ezzel vizsgálod, nincs-e zárlat a foglalatban

                        4. megírod nekünk a tapasztalataidat. Ha mindenhol normális fénnyel világított a próbalámpa, és mégsincs rendes világításod, akkor onnan folytatjuk.

                        Egyelőre ennyit, hidd el, a Pannóniáénál nincs egyszerűbb villamosság !

                        Üdv
                        ApaE

                        UI.: ne sértődj meg, mi itt segíteni próbálunk (különben minek írkálnék itt oldalnyi hozzászólásokat ...). Abból tudunk 'főzni', amit te leírsz, szóval ha szerinted 'félrement' valamelyik értelmezés (pl. 'összevisszaság'), az nem kizárólag a mi oldalunknak róható fel.

                        UI2: a szelén témához: ha jó a szeléned, nincs dolgod az ott leírtakkal. Ha nem jó a szeléned, akkor nincs dolgod a szelénnel, mert beteszel egy diódát. Kész, passz. Az olvadóbiztosító meg 1A-es, bárki bármit mond .
                        Üdv!
                        Na ez már egy számomra is könnyen értelmezhető, szájbarágós (jó értelembe véve) elmagyarázás. Az általad leírt módon végigmegyek a próbalámpával és utána leírom ide a tapsztalataimat.
                        Bocs, az indexet, meg a relét a Simsonnál gondoltam (természetesen ezek hiányoznak a Pannoniámról), csak kicsit túlzásba estem mikor a bonyolultságról írtam. Mert a Simsonnál még ezek is csak 'felesleges plusszok'.
                        Ja és ha már írtad, hogy abból tudtok főzni, amit én ide leírok, az én foglalkozásom - és most bizonyára mindenki a fejéhez kap, hogy "Így már mindent értek!" - szakács és csak a 'munkábajárós' Simsonom végett kezdtem el foglalkozni (olyan hobbi célból) a motorokkal. (Mondjuk a Simson rá is kényszerített, hogy foglalkozzak vele, meg hogy megismerjem, mert mindig volt - van - valami baja. De hát pont ezért nem vettem annó robogót. Mondjuk néha szívás a bizonytalansága, de amúgy szeretem).
                        Szóval jól elkalandoztam, de a lényeg az, hogy (mindezek ellenére) szeretek motorozni (még ilyen szutyok időben is jól felöltözve) és szeretem a motorokat (főleg a veteránokat és a 'szocimotorokat') és büszke vagyok rá, hogy egy darabka történelem van a tulajdonomban, amin (egyenlőre) még mindig csak hobbi szinten, de dolgozhatok, és remélem, hogy egyszer (ha már végre pontot tehetnék a papírozás végére, meg ha leteszem rá a jogsit, akkor) újra 'csatasorba' állíthatom.
                        Bocs, hogy ilyen hosszúra sikerült Már megint előjött az érzelmes énem

                        Komment


                          #13
                          Kedves Jjzoli!

                          Nagyon jó volt olvasni a hozzászólásodat és egyáltalán nem baj,ha előjön az érzelmes éned.Az meg,hogy szakács vagy,-nagyon jó,-legalább ha végre összejön egy fórumos találkozó,melyen remélem te is jelen leszel,már tudjuk kit kérjünk meg,hogy készítsen számunkra egy jó,-mondjuk fokhagymás pirítóst.Természetesen segíteni fogunk,a kenyérszeletelést,zsírozást magamra vállalom.

                          Természetes dolog,hogy az ember nem születik úgy,hogy mindenhez értsen,nem is olyan nagy gond ez,-hidd el mindent meg lehet tanulni.Számomra nagy öröm,hogy vannak ilyen fiatalok,akik felvállalják a múlt értékeinek megőrzését,ápolását és továbbadását.Tapasztalatom szerint, a kudarcok edzik az embert,csak az akarat számít,ha komolyan akarod,meg fogod tanulni.Tanácsolnám,hogy az elektromosság alapjainak elsajátításához,tanulmányozd át,valamilyen szakmunkásképző tankönyv,áramkörökre vonatkozó leírásait,melyből rengeteget meríthetsz!

                          Szeretettel Üdvözöllek:Che

                          Komment


                            #14
                            Azt hiszem hogy az előző tanácsokkal még egy óvodás is meg tudná oldani a problémát,lényeg hogy ne csüggedj mert nincs annál jobb érzés mikor TE tudod megoldani a problémát sok sikert ird meg ha sikerült.

                            Komment


                              #15
                              Sziasztok!
                              Szeretném tőletek megkérdezni, hogy a gyújtáskapcsolót ha gyújtásról leveszem akkor a töltés szálat megszakítja?
                              A leírások alapján nekem úgy tűnik, hogy nem.
                              Utoljára szerkesztve a következő által: sricsi70; 2012 jan. 15, 19:53. Oka: Szokásos bénázás

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X