Több hasonlóság már nem is lehetne: a szovjet technika Ural M-63-as típusa úgy hasonlít egy BMW-re, mint egyik tojás a másikra. Az orosz ugyan gyengébb és lassabb, de nem kevésbé megbízható.
Léghűtéses kéthengeres négyütemű, központi légszűrőn keresztül történő levegő--beszívás a nyereg alatt, négysebességes váltó, körmös lábkapcsolású sebességváltó, kardánhajtás, duplasoros acélküllős abroncs egyik végén rácsavarozott, másikon behajlított és beakasztott küllőfejjel, teleszkópvilla nagyon hosszú rugóúttal – ezek az Ural konstrukcióknak éppúgy megkülönböztető jegyei, mint a BMW-knek. A legfontosabb különbség: az Ural a maga szerény 6,2:1-hez sűrítési arányával és a szokásos oldalkocsis alkalmazásával alig éri el a 100 km/órás csúcsot.
Nem lehet igaz, hogy az ember oda hátra, alulra mennyire be tud szorulni! Pontosan 649 köbcenti a lökettérfogata, egy rakás acél – mindenféle rozsdagátló (alapozó) nélkül, mindössze két réteg festékkel lefújva - és sok, egy háború előtti BMW-hez való hasonlósággal megátkozva - ez jellemzi az Uralt.
„Bátorság!” - poénkodtunk Párizs egyik elővárosában, Guyancourt-ban. Aztán felpattantam eredeti (őskori) lengőnyergembe (amit később egy kényelmesebb ülésre cseréltünk - lásd a fotókat), és 30 ló erejével végigdübörögtem a sziklatörmelékek, fatönkök és térdmagasságú a sárpocsolyákon.
„Nem hiheti komolyan, hogy ezt a járgányt betörhetik!”, csitította gúnyolódásunkat Mr. Harper-Smith - az angol, aki Franciaországba importált szovjet motorkerékpárokat Londonon, majd a Szajnán át. Nos, végül csak megkaptuk az Uralt, de kevesebb dolgunk akadt a csontkemény tesztelési manőverekkel, mint a gyújtásba került vízzel. Egy órányi száradás után a négyütemű mindkét hengere megkérdőjelezhetetlenül mesés szikrát adtak egész 100 km/h-ig! Ez végtére is elvárható, mert hazájában a szovjet hadseregnek is Ural M-72-ese van, annak is a sztenderd kiadása (gyári alapfelszereltségű változata). Emellett ismét feltűnik a hasonlóság a birodalmi német múlttal: az oldalkocsis M-72-nek szinte ugyanolyan oldalkocsija van, mint amilyet az Ex-Wehrmacht motorkerékpáros egységének fogataira felszereltek, és amelyen egy MG is trónolt. A fegyver pedig éppúgy, mint a Sozius MPi-vel és dupla távcsővel volt felfegyverezve.
Robosztus és egyszerű - ezek az Ural jellemzői, amelyet a Brezsnyev-i hatalmi gépezet feltehetően a harci felhasználásból adódóan a „Mars” kiegészítő elnevezéssel illetett. Arra a viccünkre, hogy vajon ezt a járgányt parasztlegények vásárolják-e, hogy azzal húzzák az ekét, Mr. Harper-Smith teljesen józanul reagált:
„Ami miatt ezt az emberek megveszik, azok nem annyira a sebességre, hanem a megbízhatóságra helyezik a hangsúlyt. Én eddig 200 darabot adtam el.”
Semmilyen okot sem találtunk, amivel ezt az értékelést megcáfolhattuk volna, hiszen az Ural előképeként szolgáló BMW is évtizedek óta a megbízhatóság-imázst ápolgatja. És ezért is imponált annyira a birodalmi német motorgyártás a szovjeteknek. Az 1924-es „szoljuz”(unió) után, első szovjet motorkerékpárként 1931-ben Leningrádban a reményteljes nevet viselő kéthengeres „Ígéret”-et (vmi GDL-gyártmány”¦) (300 köbcenti, 6 lóérő, 3000 fordulat?/perc) a korabeli DKW elvek mintájára fejlesztették ki.
Ezt két évvel később követte egy 250-es mellé az AM 600-as (600 köbcenti, 16 lóerő, 3800 fordulat/ perc) teljesen egyértelmű BSA-másolás. 1935-ben pedig a podalski üzemben megépítettek egy 750-est, két hengeres V-motort - 13 lóerő, 3700 fordulat/ perc –-, ami úgy hasonlított az amerikai Indianra, mint egyik tojás a másikra.
(A cikk folytatódik. Lapozz tovább!)
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Ural/BMW
Collapse
- 2 komment
-
X
Collapse
-
Ural - BMW összehasonlítás
-
#1chopper28 kommentje2011 dec. 08, 13:10Editing a commentSzerintem mind a két fél megtervezte rendesen a motorokat ezért bírták ki a háborút és még ma is rójják az utakat.Itt nem messze tőlem egy öreg bácsi nemrég talalt egy uralt hazavitte s állítólag kettőt rárúgott s ketyegett a vas.Azt mondja több mint húsz éve állt azért nem semmi.Persze a bmw is ott van csak drágaüdv chopper.
-
#2korompaiistvan kommentje2012 máj. 12, 15:31Editing a commentAzért egy uralt én is elfogadnék. Nagyon tetszik, és valóban igénytelen, robosztus, és elnyűhetetlen.
Posting comments is disabled. -
Kategória
Collapse
article_tags
Collapse
- anglia (1)
- Archív cikkek (6)
- bmw (1)
- bogár (1)
- forgalomba helyezés (1)
- hibaelhárítás (1)
- indítás (1)
- izs (1)
- ot rendszám (1)
- p11 (1)
- pannónia (3)
- túra (1)
- ural (6)
- verseny (1)
- volkswagen (1)
- wartburg (1)
- zsiguli (1)
Latest Articles
Collapse
-
movisz általSziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2023 jan. 28, 11:29 -
-
movisz általSziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2021 júl. 06, 11:27 -
-
CZsolti általMeglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2019 máj. 03, 21:16 -
-
Igrich általMotor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
BUÉK mindenkinek!...-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2017 dec. 31, 17:13 -
-
Igrich általMeghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2017 dec. 31, 16:51 -
-
Ricsi95D általElöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.
De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...-
Cikkek: A Veterán fórum cikkei
2017 máj. 05, 19:44 -