Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Ural/BMW

Collapse
X
Collapse
  •  
  • 2. oldal

  • Ural - BMW összehasonlítás


    A háború után végül a BMW-n volt a sor: léghűtéses, kéthengeres négyütemű boxermotor, központi légszűrőn keresztül történő levegőbeszívással, négysebességes váltóval, lábbal működtethető tárcsafékkel (Na ilyen sem volt még akkor! A fordító), kardánhajtással. A BMW, a Zündapp és a régi francia „Gn.me et Rh.ne” márka háború előtti technikája álltak együtt „keresztszülőként” az összehegesztett acélküllős abroncs fölött, amelynek egyik végén rácsavarozott, másikon behajlított és beakasztott küllőfeje van, míg az igen hosszú rugóúttal rendelkező teleszkópvilla az Isarra hajaz.

    Ilyen nagy hagyományok mellett egyáltalán nem is tűnt idegen érzésnek a teszt-Uralunkon ülés -– sőt a lábakat szétterpesztő nyeregben éppolyan kényelmes volt, mint a gondosan kipárnázott ülőpadon az oldalkocsiban. A motor varrógépes hangzása mindenesetre totális lemondást követel meg napjaink sprintereitől a lélegzetelállító gyorsulásról.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_10## -->„Semmi tempó!” - gúnyolódtam az első kör után. Az Ural kocogott, kocogott, így kérette magát. Többet egyszerűen nem tudtam kihozni a 30 lóerőből (5200-as fordulat/percnél) az egyébként semmiképpen sem alábecsülendő 320 kg-os oldalkocsis összsúlyra tekintettel: egyes sebességfokozatban (1:16,65-es áttételnél) szűk 35 km/h, kettesben (10,56) kicsivel 50 km/h fölött, harmadikban (7,85) kicsivel 80 km/h fölött, negyedikben pedig (6,01) a 100 km/h-s jelzést közelíti a tachométer -– amely a BMW-hez hasonlóan egybe van építve a lámpával. S bár ez minden kétséget kizáróan így van, az Ural órája több mint egy perccel vissza van állítva. (Na itt mire gondoltak? A fordító)

    Az ilyen teljesítménybeli gyengeségeket a gyártó útmutatója alapján a közepes minőségű és a Szovjetunióban nyilvánvalóan forgalomban lévő 72-76 oktánszámú benzin használata okozza. A csekély 68 mm-es löket tudniillik 78 mm-es furatban (ami a BMW R 50/5-nél 70,6x67mm) nyilvánvalóan egy alacsonyabb sűrítésre lett kialakítva, ami 6,2:1-hez.

    Szóval ezen nincs mit siettetni - sőt 6000-es fordulat fölött a szelepek siralmasan elkezdenek csattogni.

    A dugattyú alja teljesen egyenes. A forgatókar tengelye két golyóscsapágyban fordul meg (a BMW siklócsapágyas), és a vele szemben 180 fokban elhelyezkedő hajtókar a forgatókar excenteres súlyai közé vannak befogatva, és attól nem választhatók szét. (Szépen körül van írva a lényeg. A fordító)

    A BMW-nél meglévő perlit hengerperselyek itt nincsenek meg. A dugattyúk simán könnyűfémhengerben mozognak. (Erről már nyilatkoztunk, hogy nem így van. A fordító)

    Ennek megfelel a „fehér-kék technika” alul elhelyezkedő bütykös tengelyes szelepvezérlése és háromszögletűen elrendezett szelepemelő rúdja. (Ez kicsit sántít, mert tudjuk, hogy az URAL vezérműtengelye felül van. Igaz szimmetrikus, tehát az elhelyezkedésen kívül túl sok különbség nincs. A fordító)

    A hajtómű precízen hagyja magát váltogatni, azonban a sebességfokozatok úgy recsegnek, mint egy traktorban. A tesztpéldányunk kardántengelyének nyilvánvalóan nagy holtjátéka volt, mert minden előre (felfelé) váltáskor recsegett-ropogott, egészen a veszélyes mértékig, amíg a fogak tartották.

    Úgy különben az Ural veszettül jó élményt kínált. A BMW után szabadon acélból készült dupla küllősoros kerék gond nélkül kibír minden kemény tesztelés. Az akrobatikusan a levegőben egyensúlyozó és négy támasztóra szerelt oldalkocsi egyszer sem gyengítette az alvázat.

    A rugózás terepre alkalmasan lágy: a hátsó lengővilla (a rugóút kb. 120mm, a BMW-é: 125mm) mindkét három fokozatban állítható hidraulikus lengéscsillapítóval (ahogy a BMW-nél is), elöl egy robosztus, hidraulikusan lengéscsillapított teleszkópvillával. És az oldalkocsi-csónak rendelkezik önálló rugózással, két laprugóval.

    Arról, hogy az oldalkocsi csónakja állandó módon alattomosan jobbra húzza az egész járgányt, és állandó ellenkormányzásra kényszerít, a fékezés gondolatánál jóindulatúan elfeledkezünk. A legjobb, hogy az ember szinte horgonyt vetett, mert a két dobfék (átmérőjük, éppúgy, ahogy a BMW-nél 200mm) egyszerűen nem volt abban a helyzetben, hogy hat és fél mázsával szemben hatékonyan érvényesüljön -– az oldalkocsi nem rendelkezik saját fékkel. (Magyarul csak annyi, hogy ritka vacak fékje van a behemót vasnak. A fordító)

    Így aztán csaknem törvényszerű volt, hogy egyszer a vészfékezést reszkíroztam egy sövénykerítésben, és káromkodva fejjel lefelé és a szélvédőn keresztül repültem. A roncsokat a fotósunk kívánságára leszereltük.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_11## -->A következő erőpróbáért az - átkozottul hosszú taposóhosszal rendelkező - berúgókaron vettem revansot néhány recsegtetően kemény erdei úttal, amikor az embernek a lefulladt motort kell újra működésbe hoznia. Ezt a kéttárcsás szárazkuplung ismét rossz néven vette, a kuplungkar végül elromlott, és megfosztja a legjobb hatásától, ha a vezető rácsimpaszkodik.

    „Egy motor egy világ körüli utazásra” - kommentálta a Britannique Moto lap gépésze a szovjet motorkerékpárt. Ezzel mindent elmondott, mert időközben Mr. Harper-Smith egy oldalkocsis Urallal átkelt a Szaharán -– eredményesen és életben maradt.

    Az Ural nem ráz hátul. A terep-tesztre teljesen jámbor. Aki például Düsseldorftól Rangunig akar vele „kerékpározni” egy barátnővel útitársként, sátorral és hálózsákkal az oldalkocsiban, az megismerkedik az orosz tank „húsz liternyi” képességével, a vitathatatlan üléskomforttal, és a komoly megbízhatóságával. Az, hogy ez egy héttel hosszabbnak tűnik, mintha egy valódi BMW-vel tennéd meg, ne zavarjon.


    (A cikk folytatódik. Lapozz tovább!)


    • chopper28
      #1
      chopper28 kommentje
      Editing a comment
      Szerintem mind a két fél megtervezte rendesen a motorokat ezért bírták ki a háborút és még ma is rójják az utakat.Itt nem messze tőlem egy öreg bácsi nemrég talalt egy uralt hazavitte s állítólag kettőt rárúgott s ketyegett a vas.Azt mondja több mint húsz éve állt azért nem semmi.Persze a bmw is ott van csak drágaüdv chopper.

    • korompaiistvan
      #2
      korompaiistvan kommentje
      Editing a comment
      Azért egy uralt én is elfogadnék. Nagyon tetszik, és valóban igénytelen, robosztus, és elnyűhetetlen.
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X