Közlemény

Collapse
No announcement yet.

A mindennel megáldott főtengely

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    A mindennel megáldott főtengely

    Sziasztok!

    A DKW NZ 250em főtengelyéről van szó, amely igencsak problémás példány. A felújítás ugyan megtörtént az esetében, csak mivel gyárilag a görgőknek nem volt belső gyűrűjük, így egyszerűen a főtengely tengelyén futottak, ami mostanra igencsak elgyötörtté vált, no meg a rozsda is kikezdte szegényt...

    A kérdés az, hogy tudom, hogy létezik fémszórás meg minden más technika, de esetleg nem lehetséges leszedni csak egy pincurit az anyagból, hogy jó tömítés legyen legalább a szimeringek felfekvő felületén(vagy a képek alapján szerintetek mi lenne a jó megközelítés...)? No meg fogalmam nincs, hogy mi fogja majd a helyükön meg az új főtengely csapágyak belső gyűrűjét egy egyenetlen felületen... szilárd illesztés kell ide addig értem (gondolom a csapágy belső gyűrűjének H7-es lehet a tűrése, akkor a csapra mondjuk s6, esetleg r6 kellene), csak kb nincs is hol mérni az egyenetlen felületet, így nehéz lenne, valahogy korrekten méretre kéne hozni...

    Mivel gyárilag a 25 mm-es átmérőjű tengelyen egyetlen csapágy belső gyűrű sem volt, így kissé újítás lenne, de mindenképp kötelező jelleggel belső gyűrűvel megáldott csapágyat használni... azonban fogalmam nincs, hogy milyen tűrése volt gyárilag, mivel a tengely maga belső gyűrűként funkcionált...

    (a hosszú főtengelyrészen két görgősor futott gyárilag, nem tudom, hogy mi fogná meg pl a második, középtől kintebb eső belső gyűrűt rendesen...)

    Sőt másik blokkban találkoztam azzal a problémával, hogy felfúrták a blokkban a csapágyfészkeket, úgy, hogy szabvány méretet lehessen beléjük tenni(25 mm a tengely átmérő, 42 a csapágyfurat plusz van egy görgős annál 20 és 47 a két átmérő), így lehetséges, hogy nem is lehet kapni idevaló csapágyat, ez nem IZS méret, hanem 1939ben valami gyári gány (csatoltam a különbségek szemléltetéséért összehasonlító fotót... amúgy a primerhajtás oldal tengelykialakítása ugyan teljesen megegyezik, de az oda illő csapágyak értelemszerűen mások a csapágyfészkek átmérőjének különbözősége miatt...)

    Click image for larger version

Name:	SDC13186.jpg
Views:	1
Size:	186.1 KB
ID:	155005Click image for larger version

Name:	SDC13187.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	155006Click image for larger version

Name:	SDC13188.jpg
Views:	1
Size:	193.9 KB
ID:	155007Click image for larger version

Name:	SDC13189.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	155008Click image for larger version

Name:	SDC13191.jpg
Views:	1
Size:	193.8 KB
ID:	155009

    Itt primerhajtás oldalán egy szimering, egy görgős, egy golyós a helyzet, gyújtásnál két görgős és két szimering...

    Milyen motor az, ahol direktben a tengelyen futnak a görgők? Ez gyári amúgy az biztos(??? nekem mindenhol ilyen volt, kivéve ott ahol átvariálták és felfúrták a fészkeket...), illetve erősítsen meg aki szerelt már korai polgári sima NZ 350et, abból tán még vannak valamerre.. meg milyen csapágyakat rakott ide az illető? 20 mm a szélességük kb, ez azért változhat, mert úgysem lehet pont olyan széles szimeringet venni meg a távtartóval lehet játszani, így ez közelítő adat....

    Még azt is kinézem, hogy nincs ma már olyan csapágy, ami ide lenne való... ez esetben át lehetne alakítani kisebb átmérőjűre a főtengely tengelyét (gondolom edzett, csak ki tudja, hogy mennyire a felszínén, egyáltalán meg lehet-e ésszerűen munkálni vagy mennyire szabad elvékonyítani szegényt...)

    Pl egy véletlenül választott katalógus...

    http://www.consbrgs.com/pdfs/CONSO.CH.4.pdf

    Még a hajtókat is érdekes, kisipari, nem gyári fogalmam nincs, hogy készült, de számomra érdekes és különböző tán a süllyesztékes kovácsolással készítettektől... ezzel lett felújíttatva, így remélem korrekt csak érdekelne, hogy kisiparilag hogyan csinálnak hajtókart...

    Click image for larger version

Name:	SDC13192.jpg
Views:	1
Size:	190.2 KB
ID:	154999Click image for larger version

Name:	SDC13193.jpg
Views:	1
Size:	196.4 KB
ID:	155000Click image for larger version

Name:	SDC13194.jpg
Views:	1
Size:	193.6 KB
ID:	155001Click image for larger version

Name:	SDC13196.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	155002Click image for larger version

Name:	SDC13197.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	155003Click image for larger version

Name:	SDC13198.jpg
Views:	1
Size:	190.1 KB
ID:	155004

    Köszönet minden információval segítő kedves veteránosnak!

    UI: lehet, hogy helyenként zagyvaságokat írtam, ez akár tájékozatlanságomra is fogható, pl még sosem cseréltem egy főtengelyen csapágyat, így nem sok fogalmam van az akcióról..
    Utoljára szerkesztve a következő által: stalker; 2012 dec. 26, 18:29.
    Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

    #2
    A nyakamat rá hogy a hajtókarod egy ügyes magyar marós csinálta valameik MGTSZben...
    Próbáltál már a tengelyvégekre csapágyat? Vagy megmérted, mi a méret?(mikrométerrel, ha lehetséges)
    Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 dec. 26, 18:38.
    stalker kedvelte ezt.
    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

    Komment


      #3
      Szevasz!Olvastam a problémáid,én meglátásom:Szolnokon sokféle szimmeringet legyártanak van kapcsolat,skf pécsi cég legyártja a csapágyat elméletileg, Szeged fémszórás,vagyBP vagy kecskemét, köszörülés átalakítás Kecsó szintén,minőségben árban csillagos ég.Ha tudok segítek utánajárás a legtöbb idő.Vagy becsukod a szemed elhajitod ,újra gyártatod.
      stalker kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Köszönöm szépen a válaszokat!

        Sajnos nincs olyan csapágyam itthon, aminek 25ös belső gyűrűje lenne, így nem oszlathatom el a ködött azzal, hogy azt mondom hogy elforog rajta :-) De mikrométerem sincs, a pince kevéssé felszerelt sajnos ilyen tekintetben, bár egy átlagosnál jobb lehet még így is... a 20as csapágy meg jó, de az úgyis csak a legvégén fontos, ott nincs baj, ahol 25 ös a tengely ott vannak rozsdagödrök meg gödrök a görgők nyomán (lehet valami brinneleződés, de elég durván kézzel is érezni)... egyelőre nem tudok nyilatkozni, de beszerzek valami csapágyat ilyen gyűrűvel majd.. bár a szimeringek felfekvésénél is silány a felület egyenletessége az biztos...

        Egy ilyen tengelyt nagyon durva lehet újragyártatni szerintem anyagilag sem kevés, nekem meg már elegem van, hogy mint tapasztalatlant a főtengely hajtókarcsapágyazásának felújításánál is lehúztak(10 ezerből abszolút nem jött ki mint ami érdemes ár lenne), így ennyi pénzt nem tudok rááldozni egy hobbira...

        Nekem a bajom főleg ott van, hogy mi fogná meg a belső gyűrűket...

        A piros vonalak helyén futottak a görgők, ott kéne valaminek megfogni a gyűrűket...

        Click image for larger version

Name:	csapagyazas.jpg
Views:	1
Size:	194.3 KB
ID:	134002

        Üdv
        Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

        Komment


          #5
          Szerintem első dolog legyen, hogy jó-e a csapágy, ha azokon a felületeken fog, akkor a tájolást meg lehet oldani egy persellyel, ami rácsúszik a főtengelyed csapjára(lazán), és pozícionálja a csapágyakat.
          Az biztos, hogy a két tengelycsap gyártása húzós dolog lenne. Úgymint esztergálás, horonymarás, hőkezelés, köszörülés(kúp is), szerelés, centírozás.
          Valameik kis Puchnak a motorja olyan, hogy minden tűgörgőkön forog, és nincs csapágy, és ha jól tudom, az új Sportstereknek van ilyenfajta vasgörcs a főtengelyén, amit nem lehet csapágynak nevezni...
          20-as belső gyűrű, 47-es külső átmérő 14 mm szélesség : 6204 egysoros mélyhornyú golyós csapágy
          20 as belső gyűrű, 47-es külső átmérő 18 mm szélesség: 62204 duplasoros mélyhornyú golyós csapágy
          25-ös belső gyűrű, 42-es külső átmérő 9 mm szélesség: 61905 egysoros mélyhornyú golyóscsapágy
          Nem hiszem hogy C3 ban lesz, de meg lehet próbálni
          Innen néztem: http://www.lodixtrade.hu/
          Hozzátenném, hogy nekem jó tapasztalatom van olyan helyekkel ahol traktoralkatrészekkel kereskednek, (eredeti orosz csapágyat is kaptam БœÃÅ¾ÃÂ¡ÃÂ¢ szabvány szerintit, pontosan a alkatrészkatalógusban szereplőt, harmadáron, mint az itteni orosz motoralkatrésszel kereskedők által megadott ár) jobban szeretnek segíteni, továbbá több idejük van ilyen apróságokkal foglakozni, mint egy csapágyboltban...
          Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 dec. 26, 20:07.
          OdinHEM, dino125ad és stalker kedvelte ezt.
          "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
          "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

          Komment


            #6
            stalker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A piros vonalak helyén futottak a görgők, ott kéne valaminek megfogni a gyűrűket...
            Ez nem olyan bonyolult mint amilyennek gondolod! A problémától nem látod a megoldást!

            Mindenképpen el kell mondanom, hogy a DKW NZ-t nem ismerem, de vettem a fáradtságot, és utánajártam!

            http://www.klassiekrijden.nu/technie...zteilliste.pdf

            Ezen az oldalon mindent tökéletesen megtalálsz, még a távtartók, hézagolók méretét is!
            A méreteket ismerve, hamar megtaláltam a neked megfelelő csapágyakat is!

            Nadellager - NK32/20-TV


            Innenringe - IR25X32X22

            Na jó igazad van! A futógyűrű homlokából 1-1 millimétert le kell köszörültetned!

            Szerintem a többit már magad is megoldod.

            ps.: még annyit! Ha a főcsapon (ez 25-ös átmérőjű) esetleg lóg a belsőgyűrű, nem kell túlmisztifikálni a javítást! Köszörültetni, keménykrómoztatni, majd újra köszörülni a kész méretre. Ez tökéletes lesz a futógyűrű alá. De csak oda mert a keménykrómon görgő nem futhat!
            Utoljára szerkesztve a következő által: dino125ad; 2012 dec. 26, 20:03.
            Lemezjáték, soveny és 2 további látogató kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Sziasztok!

              Hujjuj igazán rendes tőletek, hogy így belevájkáltatok a megsegítésem érdekében, köszönöm!

              Akkor ellátogatok egy csapágyboltba és megérdeklődöm tőlük, hogy valami hasonlóan stimmelő csapágyat szerezzenek nekem, de C3as illesztéssel, ha lehet.... és majd kísérletezem, hogy hogy áll össze a kép. Remélem a gépmunka kis szinten marad, mert ehhez nemigen van hozzáférésem. (bár a szimeringek felfekvő felületénél aggályos a helyzet... ha a belső gyűrű jól illeszkedik a csapra még akkor is)

              Milyen árra számíthatnék mondjuk KOYO gyártmányú esetén, de nekem mindegy milyen csak jó legyen... egy darab olyan 2 ezernél nem kellene hogy drágább legyen?

              A hajtókar attól függetlenül, hogy nem süllyesztékes kovácsolt, hanem mart még teljesen megfelelő is lehet nem?(remélem jó anyagból fusiztak...) meg futott vele asszem a motor eleget anno..

              Ha a csapokkal kéne szórakozni, a keménykrómos megoldás keretében akkor a már megcsináltatott hajtókar alsó csap stb rész érintetlen maradhat még nem?

              Üdv
              dino125ad kedvelte ezt.
              Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

              Komment


                #8
                A hajtókarod korrekt cuccnak tűnik, nemigen lehet vele gond(azért ha megengedsz egy tippet ,én kiegyensúlyoznám a főtengelyt ez esetben, ha minden kész).
                A keménykrómozással kapcsolatban nem tudok nyilatkozni, nem csináltattam még ilyet, de nekem logikusnak az tűnik, hogy szét lesz szedve a főtengely a köszörülés miatt is.
                stalker és dino125ad kedvelte ezt.
                "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                Komment


                  #9
                  Nem értem mért kell túlkomplikálni mindent.Főtengelycsapból 0,2 leköszörül,nagyobb görgők betesz,mosolyogva motorozik.Nyilván azért találták ki mindezt a német mérnökök,hogy ne keljen csapágyat,de még külső csapágyházat se cserélni.A megdöbbentően alacsony üzemi fordulat miatt egyébként is sokáig bírja.Az enyémben még az érintetlen gyári van,pedig már 3x volt fúrva,ami óvatos becsléssel is 150.000 km.Egyébként mindkét csap legyártására néhány éve 15 pengős árajánlatot kaptam,szerinte az nem sok.
                  soveny, és 3 további látogató kedvelte ezt.

                  Komment


                    #10
                    Igazán köszönöm, ez korrektül hangzik :-)

                    A szimeringnek fel sem fog tűnni ez a 0,2 mm változás gondolom, valamilyen határok között még simán tömít korrektül..???

                    Üdv




                    Csak még annyi, hogy tudnál ajánlani valakit, aki ezt megcsinálja korrektül, mert a főtengely többi része korrekt amúgy...

                    Üdv
                    Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

                    Komment


                      #11
                      fulton eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      főtengelycsapból 0,2 leköszörül,nagyobb görgők betesz,mosolyogva motorozik.
                      És a görgős kosár honnan is lesz? Gyártatom? Mert a szabványban nem nagyon találtam 5,1 átmerőjű hengergörgőt/tűgörgős kosarat.

                      Kérlek fulton részletesen magyarázd el, hogyan gondolod. Köszönöm előre is!
                      Utoljára szerkesztve a következő által: dino125ad; 2012 dec. 27, 20:28.

                      Komment


                        #12
                        Szia !Ha te a görgős kosarat Lenin mellcsontjából akarod legyártatni az sem gond.Kakaó kérdése.

                        Komment


                          #13
                          Szia nivaronin! Bocs' ezt végképp nem értem...
                          Ez a Lenin dolog a válaszod egy műszaki problémára?




                          nivaronin eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          az sem gond.Kakaó kérdése.

                          nivaronin eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          ,skf pécsi cég legyártja a csapágyat elméletileg
                          Mert ha tényleg csak "kakaó" kérdése (bár a kakaót az utóbbi időben az építkezésbe szóróm), akkor kérlek osszad meg velem, velünk az SKF csapágygyártás lehetőségét. Szerintem sokaknak szükséges lehet...

                          Köszönöm!
                          Utoljára szerkesztve a következő által: dino125ad; 2012 dec. 27, 21:34.

                          Komment


                            #14
                            Nem legyártatod,hanem TE legyártod.0.1 az egy húzás mindkét oldalon reszelővel(kb).Különben kicsit turkáltam,aztán találtam még 6.0-ás görgőkkel összerakott blokkot is.A kosarait egyenlőre nem találtam meg,de meglesz előbb-utóbb.

                            Komment


                              #15
                              Szia!

                              Az enyém 6.0ás görgőkkel van szerelve:-) A gyári 5ös helyett és érezhető gallérja van a sonkák közelében a főcsapnak(az egyik 24,4 es átmérőjű, a másik főtengelyemen 24,8, nyakas mindkettő a sonkáknál, látszik, hogy nem a gyári átmérőn vannak..)... szerintetek lehet még játszani vele még túlméretes görgőkkel? A külső gyűrűk sem gyáriak megmértem most.... 35,4es belső átmérővel rendelkeznek, valamint a 20as hosszuk is utólag farigcsált(megmunkálási nyomok vannak a szélein):-) És ment így is az a legszebb... kisipari hajtókat, bőven minden gyári túlméreten túlfúrt henger, kisipari dugó, plusz még ezer apró okosság... bronz helyett valami spiáter persely a szekunder kihajtásnál, izs váltó nagyjából, tűhegyesre kopott primerhajtás lánckerekek, olyan lógó lánc, hogy kb marta a blokkfedelet...

                              Illetve hol tudok új görgőket venni(pluszrollba vagyok járatos, de ők nem biztos, hogy ilyennel foglalkoznak... 12 mm a hosszuk amúgy)???

                              Még annyi, hogy az normális, hogy a felújított hajtókart hogyha úgy tartom, hogy a csapszegfurattal a föld felé néz az egész kóceráj akkor szorul(enyhén, de érezhetősen, lehet hogy hozzáér a sonkához a kar valahol?, mivel ha a főcsap vízszintes akkor semmi ilyet nem produkál, csak ha a talajra merőlegesen néz...)?

                              Üdv
                              Utoljára szerkesztve a következő által: stalker; 2012 dec. 28, 18:32.
                              Minsk/Voskhod 14V-os "generátort" keresnék egy "kIZSérlethez", ha van egy kedves fórumtagnak ilyen.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X