Közlemény

Collapse
No announcement yet.

NSU Max Sebességváltó léptetővilla

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    NSU Max Sebességváltó léptetővilla

    Üdv. Mindenkinek!

    Szeretném a segítségeteket kérni, szerintetek sebváltó léptetővillát (NSU Max) érdemes felújítatni fémszórással , egyátalán lehetséges e, vagy halott ötlet, azért foglalkoztat a dolog, mert körülnéztem a neten, ami használt az kb. ugyanolyan állapotú mint az enyém, igaz egy helyen láttam újat, de 86 euro darabja ami egy "kissé" húzós legalábbis nekem.
    Képet este feltöltök róla.
    Ja és esetleg van valakinek tapasztalata,véleménye a Tábori tuningról, főtengelyt bíznék rájuk ?
    Előre is köszönöm a segítséget!
    Utoljára szerkesztve a következő által: supermax; 2011 dec. 05, 09:02.

    #2
    Kedves Supermax!

    A fémszórás technológiája,melegítéssel jár,illetve az általam ismert (Castolin).Lehetséges,hogy vannak,újabb módszerek,de arról én nem tudok.Sajnos NSU-val még nem volt dolgom,-nem tudom,hogy a léptetővillái,lemezből sajtoltak,vagy valamilyen vaskosabb acélöntvényből készültek.Amennyiben anyaguk az utóbbi,-talán elképzelhető a fémszórásos javítás,ill. a lemezből készültnél is,csak valahogy vissza kellene edzeni a gyári keménységre.

    Amennyiben elgondolkozunk azon,hogy,-sikerül,nemsikerül,-többszöri szétszedés-összerakás és természetesen a fémszórást sem ingyen csinálják.Az esetlegesen torzuló léptetővilla más alkatrészben is tehet kárt,-sajnos azt kell mondanom,hogy a86€/db.-os új alkatrész,még mindig a legjobb megoldás.

    Írom a fentieket annak dacára,hogy nem szeretek eldobni semmit és ,ha lehetséges javítsuk meg,de egy NSU-ban sok olyan alkatrész lehet,mely még a léptetővillánál is drágább,-esetleg nem is egykönnyen pótolható.Végül hidd el,akármit is olvasol ki a soraimból,hogy én veled és az NSU-val vagyok.

    Üdvözlettel:Che
    joker, soveny és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Che, soveny és supermax kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Köszönöm szépen a gyors válaszokat , öntvénynek öntvény, de elég vékony, most én is olvasgattam a neten a hideg eljárásról, talán járható útnak tűnik, ha emberi árban van egyátalán vállalják stb...., de lehet hogy inkább spórolok még egy kicsit az újakra
        Che kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          supermax eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Köszönöm szépen a gyors válaszokat , öntvénynek öntvény, de elég vékony, most én is olvasgattam a neten a hideg eljárásról, talán járható útnak tűnik, ha emberi árban van egyátalán vállalják stb...., de lehet hogy inkább spórolok még egy kicsit az újakra
          Kollégák,

          magam ismerem jól az NSU Max léptetővillát! Nem kísérleteznék hideg fémszórással. A fémszórásnak, úgy mint a hegesztésnek a kohéziós kötés a lényege. A hideg fémszórásnál ez nem valósul meg. Ha fémszórás, akkor csak meleg, vagy egyszerűen felhegesztetném egy ötvözött pálcával!
          Ha megvizsgálod a léptetővilládat (egyszerű reszelővel) tapasztalod, hogy a léptetőtengelynél nemesített az anyag, viszont a villarész lényegesen puhább. Ez logikus, hiszen egy fogaskerékhez kapcsolódik, a fogaskerekeket nem gazdaságos hamarabb cserélni mint a villákat. Tehát az anyagpárosítás fontos, és itt a villa a puhább.
          De ha gondolod este megnézem, hogy van-e használható léptetővillám.

          Így néz ki, egy fotó az Ebay-ról:

          NSU Max Getriebeteile: Schaltwalze + Gabeln NSU Max | eBay

          Üdvözlettel:

          Dénes
          (dino125ad)



          Ja és esetleg van valakinek tapasztalata,véleménye a Tábori tuningról, főtengelyt bíznék rájuk ?
          Előre is köszönöm a segítséget![/QUOTE]

          NSU főtengelyt? Supermaxot? Miért kell felújítani? Van a motorodon Dekohebel?
          Che és supermax kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Kedves Dénes!

            Köszönöm a válaszod, igazából csak ötletelek, feltöltök az enyémről pár képet, az egyik villa igazán siralmas erről készült a kép (ezért dobálta ki a sebességet -a fogaskerekek körmei a "forgó-dob" és a villacsavarok "tüskéi" is rendben vannak-, emiatt lett szétszedve, na meg szimeringek cseréje és átnézés miatt, 1970 táján volt felújítva, már akkor sem volt tökéletes a váltó csak gondolom nem tudták mivel helyettesíteni itt a vasfüggöny mögött ) a meleg fémszórást és a ráhegesztést én a Che által leírt nagy hőterhelés miatt nem biztos hogy bemerném vállalni, mert ha eltörik vagy deformálódik akkor alapos "rendet" rak odabent, inkább egy jobb állapotút keresek, azt is megköszönöm ha esetleg utána tudsz nézni a saját "raktáradban".

            Click image for larger version

Name:	villa1.jpg
Views:	1
Size:	185.5 KB
ID:	129475Click image for larger version

Name:	villa2.jpg
Views:	1
Size:	180.9 KB
ID:	129477Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	183.4 KB
ID:	129476
            Üdv.
            Supermax (Bandi)
            Che kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              A főtengelyt csak igazából centírozás miatt ellenőriztetni vinném el, ha már "napvilágon" van.

              Komment


                #8
                Lehet hogy ismétlem önmagam , -akkor elnézést- de sebességváltó/léptetővilla ügyben az a véleményem, hogy a léptetővillakopást 99 százalékban a kopott kapcsolókörmök okozzák. A maradék 1%-on osztozik nálam a váltó hézagolása, illetve maga villa elhasználódása. Én megnézném még egyszer a kapcsolókörmöket azon az oldalon ahol a villa elkopott. Jó esetben a körmöknek néhány fokos aláköszörülésük van , régebbi cuccoknál ez előfordulhat hogy nincs, és a köröm kontúrja gyárilag 90 fokos. Ha a körmök annyira megkopnak hogy az oldalfaluk már tompaszöget zár be a fogaskerék homlokfelülettel, akkor a nyomatékátadásnál fellépő erő ki akarja tolni a körmöket a kapcsolatból. Ilyenkor nekifeszül a tolókerék a léptetővillának és folyamatosan koptatja azt. A legtöbb esetben ez okozza a léptetővillák rendellenes kopását , szélsőséges esetben megégését. Utóbbinál jól megfigyelhetők a megeresztési színek a villa anyagán.
                Fentiek miatt én még egyszer alaposan megvizuálnám azokat a kapcsolókörmöket, nehogy az új villa is rövid időn belül úgy nézzen ki, mint amit most találtál a gépedben.
                Che, supermax és kedvelte ezt.

                Komment


                  #9
                  Bocsánat hogy beleszólok de végre elhangzott Ba701 kollégától ez eggyetlen valós és kimeritően pontos diagnózis.
                  Csak annyit tennék hozzá ,hoz a "90"fok ---tipustól függően 85-88 fok. A nagyon régi motoroknál a kissebb.
                  A körmös rendszerü váltók mind igy működnek,a reteszeknek rugóknak golyóknak nem sok közük van ha kidobja a sebességfokozatból.
                  Hasonló cipőben járva (JAWA 350 OHV) kinomban kinyomoztam egy helyet ahol megcsinálták volna de közben szereztem egy jó váltót. Nem titok ha kell,de ez Pesten van.De bárhol ahol va egy jól felkészült szerszámkészitő akinek van SZIKRAforgácsolója
                  és van kedve foglalkozi vele ott megcsinálható. A léptetővillával meg szerintem nem kell spirázni--akár felhegeszted-de ha csak rézzel feltöltöd (keményforrasztás) -vagy melegen fémszóratod,szinte mindegy -CSak ne te akard utánna kézbem megköszörülni ---
                  küszörüs mühely---derékszög----párhuzam

                  Komment


                    #10
                    Köszönöm a fenti tanácsokat is , de a körmök szerintem még bőven határon belüliek, azok lehet hogy cserések voltak ebben nem vagyok biztos az Öregem meg már nem emlékszik, van egy plusz váltóm is -sajnos csak a két tengely fogaskerekekkel- azon egy leheletnyit kopottabbak a kapcsolókerekek de még szerintem azok is jók, -lehet hogy az volt a donor de ez csak tipp- de mivel akkortájt még a "baráti" gépekhez is finoman szólva nem volt mindig tökéletes az alkatrészellátás, nemhogy egy NSZK vashoz ezért inkább ezzel rakták össze "kicsit savanyú de a mienk" felfogás szerint, ennek érzékeltetésére írom hogy már az nagy szám volt, hogy nem kellett kanálból öntött dugót belerakni, sikerült egy alapméretes új Mahle dugót venni hozzá, és a kompromisszumok jegyében a henger Skoda hüvely felhasználásával lett "alapméretes", később a Öregem már rendelt ezt azt hozzá kintről, csak azután el lett felejtve a motor, és a garázsban aludta csipkerózsika álmát egy jó negyed századig.
                    Utoljára szerkesztve a következő által: supermax; 2011 dec. 06, 02:50. Oka: stílisztika

                    Komment


                      #11
                      Kedves Ba701, kedves Joker!

                      Ismeritek a típust amiről beszéltek? Az NSU Max/Supermax-ra és nem a JAWA-ra gondolok! Mert valóban szépek a gondolataitok, de elárulom nektek, hogy a Nusi váltót egy excenteres csavarral (a hézagoláson túl) állítani kell!
                      A hézagolás sem bonyolult, mert ennek a gépnek a váltójában nincs alternatíva különböző vastagságú hézagolólemezek beszerelésére, csak egy méret létezik!
                      Ez betudható Albert Roder főkonstruktőr kiváló munkájának és az 50-60 években ritkaságnak számító tűgörgős és hengergörgős megoldásoknak.

                      Készséggel elfogadom mindenki véleményét, de csak abban az esetben, ha legalább egyszer élőben látott már ilyen motort.
                      Nem voltam rest és 01:07 órakor megkerestem a használt 60 éves tartalék váltóalkatrészeket. Meglepő de a fogaskerekek körmein semmilyen kopás nem mutatkozik. Gyönyörű merőleges a kerék homlokára, és a körmök oldala mikrométerrel mérve max. 0,05 eltérést mutat.
                      Nem degradálom senki motorját, de az NSU Európában a legtöbb motorkerékpárt gyártotta, nem beszélve a sebesség világrekordjairól!

                      Werner Müller wird wieder Weltmeister auf der NSU Rennmax in Assen 1954.flv - YouTube

                      Uraim, ez egy ékszer, több tiszteletet, és ne javítsuk látatlanul!

                      Bocsánat a szentimentalizmusomért!

                      Üdvözlettel:
                      dino125ad

                      Komment


                        #12
                        Azért az is egy szempont amit BA701 és Joker is leírt, nyilván ők ezzel a hibajelenséggel találkoztak, ezúton is köszönöm Nekik a segítőkészséget.
                        A váltó anyaga szerintem is igen szívós (nem bilivas ) , én azért a biztonság kedvéért kicseréltetem az összes csapágyat és perselyt.
                        A lánckeréknél lévő hengergörgős áránál egy kicsit kikerekedett a szemem, de ha már szét van borítva inkább cserélek mindent, esetleg Dénes van tapasztalatod a kinti most kapható utángyártott perselyekről, elég pontosak, jó anyagok? vagy érdemesebb itthon legyártatni? (ma már annyira nem bízom a híres német precizitásban)
                        Ja és amit előzőleg kérdeztél van "dekohebel" a gépen csak itt már módosított a szelepfedélen a bovden rögzítése, gondolom már a Spezialon is ez az újabb fajta van, már ha erre utaltál.
                        Utoljára szerkesztve a következő által: supermax; 2011 dec. 06, 08:28. Oka: helyes sírás :)

                        Komment


                          #13
                          Szervusztok, szevasz Bandi!

                          a Deko-t a főtengely miatt kérdeztem! Azokon a motorokon ahol a dekompresszort nem használják, ott a főtengely és a berúgótengely erősen károsodik.
                          Perselyt nem hoznék kintről, mert itthon megkapható az alapanyag. A bronz amit használnék, a G12 jelű, bár vannak ellenvélemények mert van aki a G7-re esküszik. Az biztos, hogy a G12 hibátlan és kemény tengelyt igényel.

                          dino125ad

                          Komment


                            #14
                            Kedves Dénes!

                            Volt használva a dekompresszor, igazából csak ellenőrzés véget vinném el szakihoz a főtengelyt, ezért máskor már ne kelljen széthúzni a blokkot, bár lehet hogy csak paranoia a részemről.
                            Köszönöm szépen , akkor az általad leírtak szerint fogok eljárni, a kemény tengely azt hiszem itt nem gond
                            Ja és még egy felvetésem lenne, szerinted érdemes e átalakítani a hengerfejet ólommentes üzemanyagra, vagy inkább ólompótló adalék, mondjuk a hengerfej majdnem új állapotú, annak idején még az Öregem hozatot kintről egy gyári szelepekkel felújított fejet (a régiben megtépték a kipufogó menetet) , a szelepszárszimering -vagy csak sima tömítőgyűrű van ott- már így is csereérett lehet az eletelt évtizedek miatt, és ha már ezért szét van kapva, akkor talán érdemes megcsináltatni.
                            üdv.
                            Bandi
                            Utoljára szerkesztve a következő által: supermax; 2011 dec. 06, 08:45.

                            Komment


                              #15
                              Szevasz Bandi, Ha a motor szétszedésre kerül, akkor mindenképpen kicseréltetném a vezetőt és a szelepfészket! És, hogy lásd nem csak én gondolom így feltöltök egy anyagot, ahol a 74. oldalon írnak erről.

                              NSU Max típusok szerelési útmutatója - Letöltések - Veterán fórum

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X