Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
A hézagolást nehéz képszerűen és érthetően leírni,-megpróbálom.Lehet,hogy több részesre fog sikerülni,mert aki már csinálta,-annak egyszerű,-aki még nem,annak bonyolult.
Miután kiszereltük a motort a vázból és külsőleg megtakarítottuk,-szereljük le mind a két oldali deklit.Távolítsuk el a gyújtáshoz tartozó összes alkatrészt,-nehogy sérülés keletkezzen bennük.Hasznos megtisztítani,ezután még egyszer,az egész motort,hogy a csurdogáló olaj,ne kenjen be mindent.
Az immár,fedelek nélkül,lévő blokk,minden tengelyéhez hozzáférünk és azokat tengelyirányban mozgatva,módunk van az esetleges elmozdulás mérésére.Nagyon fontos,hogy először a primer hajtás fogaskerekeinek,vagy amennyiben láncos,a lánckerekek,síkjainak,-egy síkban fekvését ellenőrizzük!Általában a primer kerekek egysíkúságával nem szokott probléma lenni,de egy megforgó csapágy,egy hornyában rosszul fekvő zégergyűrű, okozhat deformitásokat,-melyek kihathatnak az egysíkúságra.Javaslom nektek,hogy minden összerakáskor új zégereket kapjon a blokk.A tengelyirányban mozgatott,tengelyek mozgását mérjük meg,és a mérés eredményeit írjuk fel!
A fentiek után szedjük szét a két blokkfelet (blokkközepet),és immár az elemeire szedett motort,tisztítsuk,-mondhatnám "sterillre",természetesen előtte távolítsuk el a tömítést,illetve annak maradványait!
A szétszerelt blokk tartalmát átvizsgáljuk.Az elhasználódott alkatrészeket,újra,vagy a tűréshatárokon belül lévő használtakra cseréljük és ezek után megkezdődhet,-a hézagolás.
A szimeringeket és a tömítéseket tegyük félre,ezek beszerelése,a hézagolást követően,közvetlen a végső összeszerelést megelőzően történjen,-hogy a sok próbálgatás,kocogtatás ne tegyen azokban kárt.Megjegyzem,hézagmentesen motort összerakni nem szabad,mert a motor, melegüzem,az-az,üzemeltetése melegedéssel és hőtágulással jár!Hézagoláson a motorba beszerelt tengelyek,tengelyirányú mozgásának megszüntetését értjük,az előírt,vagy kívánt értékre.Gyakorlatilag én úgy szoktam csinálni,hogy tömítés nélkül,-szinte a nullára hézagolok és a tömítés vastagsága adja,tulajdonképp a hézagot,mely a hőtágulás okozta tágulást hivatott korrigálni.
A szétszerelt blokkba betesszük a csapágyakat és biztosítjuk őket,megvizsgáljuk,hogy a biztosított csapágyak,tengelyirányban elmozdulhatnak e?Amennyiben elmozdulhatnak ,mérjük meg az elmozdulás méretét és írjuk fel!A főtengely tengelyirányú hosszmérete,-általában adott,ezeket a méreteket a gépkönyv tartalmazza.A főtengely,tengelyirányú méretének eltérése a gyári értéktől,a dugattyú derékszögelési problémáit vetheti fel,ezért annak gyári méreteit,okvetlen tartani kell!Amennyiben mégis eltérés van,az eltérést szimmetrikusan kell elosztani,hogy a hajtókar szimmetria tengelye,a henger tengelyével azonos legyen!
Hézagoljunk egy keveset!Átolvastam az előző hozzászólásom és úgy gondolom,némi kiegészítést kell írnom,elsősorban a hézagolás céljáró, felhasznált anyagokról és a munka folyamán használt szerszámokról,melyeknek meg kellet volna előzni,magát a hézagolás témakörét,ill. módjának leírását.
A sebességváltó hézagolásának a célja,hogy a sebességváltó tengelyirányú mozgásait (lógását),melyek vagy a gyártás folyamán adódó tűrések összeadódásából,vagy a használat folyamán keletkezett kopásokból keletkeztek,megszüntessük,ill.,minimális értékűre,vagy a gyár által előírt értékre állítsuk vissza.A hézagolásnál mindig figyelembe kell venni a hőtágulást,valamint,hogy egy jól hézagolt váltó fogaskerékpárjainak egy síkban kell futnia!Azt értem egy síkban futásnak,hogy pl. a kettes fokozat párban futó fogaskerekeinek oldalai jobbról-balról egy síkban feküdjenek,de vonatkozik ez minden sebességfokozat fogaskerék párjaira.
Hézagolásra,különböző vastagságú alátéteket használunk,melyeket szükség szerint,vagy a csapágyház és a csapágy külső futógyűrűje,vagy a tengely és a csapágy belső futógyűrűje közé helyezünk,-szükség szerint,mérések alapján.A hézagoló alátéteket magunknak kell elkészíteni,általában igen keserves munkával.Anyaguk minden esetben vas.Akinek van esztergapadja,-szerencsés...,de a pár tized mm.-vastag hézagoló alátétek elkészítése még esztergán is nehézkes,mert a leszúráskor a horonyból távozó forgács,a munkadarab síkját torzíthatja.Rutinos előre látó és gondolkozó,veterános ezért minden,igen vékonynak tűnő alátétet félretesz,ráérő idejében szétszed minden kidobásra ítélt,újkori ipari hulladékot, a fénymásolótól,a VHS-ig,befejezvén az orrszőrnyíróval,vagy a Sztálinorgonával és csinál egy alátét gyűjteményt,mely hézagolás alkalmával,-igen jó szolgálatot tehet.
Az alkalmazott szerszámokra különös gondot kell fordítani!Járműmotorok szerelésekor a vasból készült kalapácsokat,legjobb eltávolítani a kezünk ügyéből,hogy még az "indulatok elszabadulásakor" se legyenek könnyen elérhetőek.Szétszedéskor használhatunk fakalapácsot,de a megtisztított alkatrészeket már azzal sem ajánlatos megközelíteni,mert az esetlegesen letöredező szilánkok,bepotyoghatnak minden nemkívánatos zugba és komplikációk forrásai lehetnek.Nekem bevált dolog a műanyagból készült kalapács,gyengéd(kocogtatás szerű)használata,valamint egy átmérő 30mm.körüli alumínium rúd.Valahol már írtam róla,de most még egyszer megemlítem(nem lehet elégszer ismételni),hogy a tengelyek végeire és a végeken esetleg található csúcsfuratokra nagyon vigyázni kell.ezek minden esetben,bázisok lehetnek,egy együtt-futási vizsgálatra,vagy főtengely esetén a centírozás alapja.Természetesen egy szétvert tengelyvéget is rendbe lehet hozni,sok órai munkával és "birka" türelemmel,de legyetek szakemberek,lássatok előre!A tengelyvég mániámért elnézést kérek a szakmában jártas,rutinos kollégáktól,de úgy vélem a tapasztalattal kevésbé rendelkezők érdekében fontos megemlítenem!
Nagyon frankó -pontos a leirás- lehet tanulni,csak azt kérdezem hogy a pancsikhoz nem használtok blokk szétnyomót és összehuzót?
Nem tudom, hogy e-témát olvasva, erre a következtetésre hogyan jutottál?
Mindenesetre egy Pannónia motorblokkal kapcsolatos kérdéskörben lehet, hogy választ is kaptál volna rá.
Én használtam blokk széthúzót, valami olyant mint a gyári, persze házilag kivitelezve.
A piros könyvből "koppintottam".
Összerakásnál 10 mm-es vastag alátéteket használtam a főtengely behúzásához, a váltó símán összemegy, hiszen nem olyan szoros az illesztés.
Utoljára szerkesztve a következő által: sricsi70; 2012 okt. 06, 19:29.
Oka: Módosítás
Elnézést,valahogy elkerülte a figyelmemet,a blokk széthúzató,illetve összenyomatóra vonatkozó kérdésed,igaz az Pannoniákra vonatkoztatott.Igaz van egy Pannonia T5-ös a padláson,úgy nosztalgiából vettem,-talán már bánom is,mert időm semmi,de valójában inkább JAWA,a kedvenc,illetve a CZ,egycsöves 175-ös.
A Cz-hez én soha nem használtam,az említett készüléket,egyrészt,mert nem csináltam hozzá,másrészt úgy vélem,hogy az ilyen néhány kilós blokkal ,könnyen meg lehet birkózni.Természetesen,ha egy URALT,vagy valami nehezebb blokkal kellene küzdeni,akkor szükséges lenne,egy motorforgató állvány és esetleg,a nevezett készülékek.Az ilyen sok mechanizmust,magukba foglaló egységeket,mint pl.a blokkok,-talán szerencsésebb nem nyomatni és húzatni,mert,ha véletlenül befeszül valami,akkor deformálódhat is.Idáig még meg sikerült oldanom,ezeket a feladatokat,de nem mondom,hogy nem lenne jó,egy készülék,de annyi minden extra szerszámot és készüléket gyártottam már,különféle autókhoz és motorokhoz,hogy a készülékre még nem került sor.
Na ez igazán frankó --és elengedhetetlen szerszám --de miel nem vagyok Pannóniás és nem ismerem a " piros " könyvet , ezért bocs ha nyitott kapukat döngetek --de meg kell kérdeznem :
--ApaE hogy megy be ....? ----már mint a főtengely , erre is megvan a szerszám ?
Szívesen látnánk képeket - mindig lehet ugyanarra a témára több megoldás.
A cél, hogy minél jobban ösztönözzük a szakikat a blokkszéthúzó használatára
A tiédhez képest egy kicsit "gagyi" kinézetű és igénybe vettem egy-két hírtelen otthon talált laposvasat is, persze működött a széthúzás szépen.
Lehet, hogy a tiéd alapján majd elkészítek egy másikat.
Összerakásnál a főtengely ütögetése, akár gumikalapáccsal is nem cészerű szerintem.
Volt szerencsém látni kb. egy hete, hogy milyen szenvedés árán centíroznak ki egy főtengelyt, ha ezt bekalapáljuk akkor akár ne is centíroztassuk ki.
Én a főtengely behúzásához alátéteket alkalmaztam, a főtengely végén lévő anyával húzattam be.
Persze ez időigényes, de a centírozásnak biztosan semmi baja sem lett.
Ennél a módszernél a gyenge pont a menet. Lehet, hogy ez sem a legjobb megoldás.
Íme a képek csoda széthúzómról:
A hegesztéseket ne figyeljétek,mert elég gány. Pár nappal a blogod előtt készült otthoni szedett-vedett anyagokból.
Utoljára szerkesztve a következő által: sricsi70; 2012 okt. 07, 10:43.
Lehet, hogy a tiéd alapján majd elkészítek egy másikat.
Én a széthúzómat tavaly csináltam.
Nekem úgy tűnik, mintha pár napra rá már olvastam volna tőled blokkszéthúzóval kapcsolatos leírást.
Mérgelődtem is, hogy ha hamarabb tudtam volna, akkor a cégnél kivágattam volna az alaplemezt a te leírásod alapján.
De most nézem, hogy mai a blogbejegyzésed.
Hát lehet, hogy le kellene állnom az itallal!
Utoljára szerkesztve a következő által: sricsi70; 2012 okt. 07, 11:20.
Komment