Egyébként azt figyeltem meg, hogy a kipufogó csatornák ablakainak alsó éle alacsonyabban van, mint a szívóké. Így alsó holtponton a dugattyú kicsit a szívó csatornák alá nyit.
Ha igen, akkor az természetesen kiigazításra szorul.
Ilyen esetben - én legalábbis így szoktam - a hengert emelem a hengertalp tömítés vastagságának változtatásával, míg a dugattyú már nem nyit a kipufogónyílás alá. Ha szint eltérés (általában alányit) van a dugattyú vezérlő éle és az átömlő csatorna "karctűvel" megjelölöm a hengert az átömlő csatornáknál (természetesen a dugattyú alsó holtponton van ilyenkor).
Ekkor jön a "haddelhadd". Lejjebb kéne reszelni az átömlő csatorna alsó élét. (ne felejtsük el: ez még nem tuning, csak igazítás...)
No de mivel? Hogyan?
Ha valaki "nagyon penge" és sokat foglalkozik hengerek megmunkálásával, akkor nyilván van nála a polcon fogorvosi köszörű többféle kihajtással, mindenféle fúrófejjel. Ezt én most elvetném...egyenlőre.
Egyszerűbb módszer, ha fogunk egy nagyon jó minőségű (!) vadiúj, kb. 6-os gömbreszelőt (kici-ócóó-kínai nem játszik), mely végéből - sajnos - le kell törnünk egy kb. 40-50 mm-es darabot ( a jó minőségű reszelő szépen törik satuba fogva kalapáccsal megütve, semmiképp nem görbülhet !!! mert hiszen üveg kemény anyag lenne, vagy mifene...). Ez a darab kissé kúpos, ezért mérjük meg tolómérővel a törött darabot középen. Ezután kerítsünk egy 10mm átmérőjű tömör alumínium rudat (lehetőleg a puhábbik fajtából). A rudat fúrjuk át kissé ferdén az egyik végén (kb 10mm-re a végétől) olyan fúrószárral, ami nagyon közel van a mért értékhez. Utána finom kalapács ütésekkel teljesen bele lehet ütni/zömíteni a furatba a törött gömbreszelőt úgy, hogy a reszelő ép vége kb 30°-os szöget zárjon be a rúddal.
Végezetül az alurúd végét szépen el lehet dolgozni, úgy, hogy a majdani munka közben ne akadjon lehetőleg semmibe. (ha megtalálom, isten bizony fölteszem a fényképét)
Érdemes először valamilyen kidobásra ítélt hengeren próbálkozni, mert csúnya "sebeket" lehet ejteni a (frissen fúrt) henger falán, ha nagy erővel nyomjuk és esetleg megcsúszik. Kell egy kis gyakorlat hozzá, de hamar bele lehet tanulni. És itt jön be amit az elején írtam, hogy csakis jó minőséget használjunk, lévén a reszelő darabka csak kis része fog dolgozni (de az rendesen...).
Az rendben is van így, a hengerben hátrafelé kell beáramlani a keveréknek, hogy ki tudja öblíteni a kipufogógázokat.
69 fölé meg azért sem szerencsés fúrni, mert minél nagyobb méret, annál jobban változik a csatornanyílás.
Mint már azt korábban írtam, az enyém 72.00-mm-nél jár (P10-H). Semmi probléma vele. Egy fúrás után úgyis után kell munkálni a hengert. A csatornák élei olyankor csúnyán élesek, beleakadhat a gyűrű, sőt jóval gyorsabban el is kopik (kophat/kophatna) azon a részen a gyűrű. Ezért kell reszelővel (vagy "sauberral") kis rádiuszt kialakítani. És ha már úgyis reszelünk, mindjárt ellenőrizzük is a csatornák helyzetét, méretét, és ha kell kiigazítjuk. Az egyhengereseknél fokozottan ügyeljünk az osztott kipufogó csatorna középső gát épségére ,ha lehet azt ne reszeljük, maradjon eredeti szélességen, különben annyira fölhevülhet, hogy a hőtágulástól a dugattyút ott "behúzza".
Komment